2012. április 18., szerda

Pizza



Gyakran készítek. Hol gyorsan, hol ráérősen.
Az utóbbi azt jelenti, hogy már előző este, vagy hajnaltájt előkészítem a tésztáját. Most így történt.
A feltét mindig egyszerű, szinte minimál, ezzel-azzal kiegészítve.
Vékony ropogós tészta, csípős paradicsomszósz, sajt, ez a lényeg.



Pizza

Hozzávalók
tészta
650 g finomliszt
350 ml víz
20 g friss élesztő
1 tk méz
2 tk tengerisó
3 ek olívaolaj
--------------------
 feltét
500 ml sűrű házi paradicsomlé ( ha nincs elég egy 400 gr-os dobozos )
100 gr sűrített paradicsom ( szerintem az aldi-ban kapható tubusos finom,
nincs benne paradicsomon kívül más, megfelelő, elhagyható, de akkor a paradicsomlét be kell sűríteni )
0,5 dl olívaolaj
tengerisó
frissen őrölt bors
chili
--------------------
100 g zöld, magozott olajbogyó
pizzára való fűszerek kakukkfű, oreganó (amit szeretünk)
friss bazsalikom
3 db nagy mozzarella sajt




Előtészta: a fent felsorolt mennyiségből vettem el 200 g lisztet, 2 dl vizet és 10 g élesztőt
 összekevertem hajnalban, reggelig csodálatosan felfutott.
 Persze nem kell felkelni hajnalban, elég ha a tervezett dagasztás előtt annyival bekeverjük,
hogy legyen ideje felfutni (hőmérséklettől függően 1-2 óra).
Ezt követően hozzáadtam a maradék lisztet, a vizet, mézet, olívaolajat és a 10 g élesztőt,
legvégül a sót és fényes, ruganyos, selymes tésztát dagasztottam.
Letakartam a munkalapon és hagytam, hogy duplájára keljen.

Paradicsomkrém: az olívaolajat egy magasfalú serpenyőben oda raktam a tűzre és
belenyomtam a sűrített paradicsomot, fűszereztem és felöntöttem a házi paradicsomlével.
Hagytam, hogy rotyogjon 2-3 percig. Ez így olyan sűrű, hogy nincs szükség további sűrítésre.
Sós, édes, csípős paradicsom!

A tésztát 2/3-1/3 arányban elosztottam.
A 2/3-ból egy nagy tepsire való pizza lett, a kevesebből 4 db calzone.
Sokszor így osztom, mert a calzone másnap is finom tízórai az iskolában.

Bekapcsoltam a sütőt 230 fokra és beraktam a tepsit amin a pizzát sütöm majd.
A mozzarellákat a Fiam vékony szeletekre vágta, a bazsalikomot megmosta.
A pizzának szánt tésztát 0,5 cm vastag ovális lappá nyújtottam és sütőpapírra tettem.
Rákanalaztam a sűrű paradicsommártásból ( nem spórolósan ) ráraktam a ketté vágott olajbogyókat,
rá a mozzarella szeleteket és rácsipkedtem a friss bazsalikom leveleket.
( Ha szükséges még olívaolajjal szoktam meglocsolni. )




Közben a sütő felforrósodott, a forró tepsire áthúztuk a sütőpapíros tésztát és
10 perc alatt alul ropogós, felül krémesre sütöttük.




Még sült, elkészültek a calzonék. A 4 bucit külön-külön kerek lappá nyújtottam.
A lap felére ráhalmoztam néhány kanál paradicsomszószt,
rá mozzarella szeleteket és kiegészítettük házi paprikás szalámival.




A lepényke szélet körbe kentem vízzel, ráhajtottam a szabad felét és a széleket villával alaposan lenyomkodtam, hogy sülés közben ne nyíljon ki. A tetejét olívaolajjal megkentem és
a villával néhány helyen megszurkáltam, hogy a gőz távozhasson.
 A sütő hőfokát lejjebb vettem.
Sütőpapírral bélelt forró tepsin mentek ők is sülni.
15 percre volt szükség, hogy mosolygós ( szerintem olyanok, mint egy száj, bár tudom,
hogy van aki nadrágszárt lát benne, hisz a calzone nadrágszárt jelent.....) "szendvicsek" legyenek belőlük.

Tálaláskor ( a pizzát egy nagy recés ollóval szoktam felszeletelni )
a maradék paradicsomszószt az asztalra tettem ( ketchup helyett ), mert szeretjük.




A gyorsabb változatról, majd máskor.



8 megjegyzés:

  1. A fotóid nagyon jól visszaadják a pizza-hangulatot, rég készítettem, de mindig csak házi ketchupot használok hozzá, amit kb 30 éve ugyanúgy főzök be. Blogolni kéne, mert nagyon finom, ezer helyre vitték a receptjét!

    VálaszTörlés
  2. Válaszok
    1. Drága mellisssina2 <3
      Én úgy látom, hogy Nálad is minden tökéletes! ugye tudod(?)

      Törlés
  3. Jaj de gyönyörűek, akárcsak a hot dog, én is imádom ezeket a gyorskajákat néha, főleg ilyen szépen elkészítve. nagyon tetszik! kenyérsütő géppel hogy lehet "lecsalni"? (Te biztos nem szoktad...) Nekem is van házi kechupom, ami nagyon fogy. a calzone is remek <3

    VálaszTörlés
  4. Szia <3
    Sajnálom, nem volt és nincs kenyérsütő gépem, így tapasztalatom sincs ebben.
    Viszont szoktam gyorsabb módszerrel is készíteni. Nem ígérem hogy mikor, de sort kerítek rá és felteszem.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sziasztok,
      kenyérsütőgéppel a pizza tésztáját meg lehet dagasztani, énnekem nagyon jól szokott sikerülni:) (a többi az marad kézimunka)

      Törlés
    2. Kedves BakancsosBaka <3
      Köszönjük szépen az ötletet :)
      nekem nincs dagasztógépem.
      További minden jót!
      Mági

      Törlés