2013. szeptember 14., szombat

Vajaskifli



"A" vajaskifli. 


 


Amikor kisdiák voltam, igen hosszú úton kellett végig ballagnom, míg elértem az iskolába.
Már a faluban, egy kicsi boltocska mellett, úgy nevezett tejivó mellett haladt az utam.
7 órakor nyitott, így sajnos még nem volt nyitva amikor elhaladtam mellette.
A pék viszont már kiszállította a pékárút. Nagy kosarakban letette a bolt bejáratához.
Már messziről érződött a frissen sült sütemény és kenyér illata.
Bár Édesanyám, mindig bőséges reggeli után, tízóraival a táskámban engedett útra, 
de amikor a tejivóhoz értem, a nyálelválasztásom mindig megindult.
 Említettem, hogy hosszú volt az út, meg abba az időben hideg is, bár valószínű nem éhes lehettem, 
de azok az illatok....Nagyon csábító volt.
Édesanyámnak többször elmeséltem, meg azt is mennyire jó lehet annak aki ehet abból a kifliből.
Egyik alkalommal, már hazafelé ballagtam, amikor a bolt mellett elhaladva utánam kiáltott a "Boltos néni".
Behívott az üzletbe, és azt mondta Nekem:
"Reggel amikor erre jössz és szeretnél egy kiflit, vedd el." 


 


Csak később már nagylány koromban tudtam meg, hogy Édesanyám rendszeresen sütött süteményt
a "Boltos néninek", mert Ő, meg Édesanyám süteményéért rajongott.
Így megegyeztek, hogy "csakúgy" elvehetek a reggeli kiflikből....

Már nincs "Boltos néni", Édesanyám is már több mint 10 éve "elment".
Ma már nincsenek tejivók, meg a bolt ajtajához sem tesznek le kosarakban péksüteményt.
Feltételezem, hogy "olyan" vajaskiflik sincsenek.... 

Emlékeim alapján sütöttem egyet, hogy a Gyermekem tudja meg milyen "A" vajaskifli. 


 


Vajaskifli

Hozzávalók
250 g tej
200 g finomliszt
15 g friss élesztő
1 tk cukor (vagy méz)
+
5 g friss élesztő
150 g langyos víz
1 púpos tk só
450 g liszt + 10 gr liszt*
70 g olvasztott vaj

Első lépésként az élesztőt a cukros tejben elkevertem,
hozzákevertem a lisztet és hagytam 3 órát felhabosodni.
Majd ehhez hozzákevertem a picike élesztőt, a langyos vizet, beleszitáltam a lisztet és a sót.
Keverőgép spiráljával összekevertem a tésztát, majd hozzáadtam -lassan belecsorgattam,
miközben a gép dolgozott-   az olvasztott vajat.
Addig hagytam dolgozni, még az összes vaj a tésztába került.
A gépet lekapcsoltam, vártam 10 percet, majd újra átkevertem (a géppel).
Újabb 10 perc után a enyhén liszttel beszitált munkapultra borítottam és a kezeimmel alaposan megdolgoztam a tésztát. Szép fényes, rugalmas puha, de nem lágy tésztából cipót formáltam
 és letakartam egy tállal.


 


A duplájára kelt tésztát kinyújtottam kb. 55 cm átmérőjű koronggá, és 12 egyenlő háromszögre osztottam.
Elkészítettem kettő tepsit, tettem rá sütőpapírt, a kinyújtott tészta közben pihent
 -ez pár perc, de sokat jelent.
A háromszögeket egyenként feltekertem, kifliket formáztam belőlük és a tepsikre raktam 6-ot, 6-ot.

A kifliket bespricceltem kevés vízzel  -az erre használatos virágpermetezővel- és
a konyhapulton hagytam 30 percet.
Ennyi idő alatt a 22 fokban nem egészen! duplájára kelt.
Beraktam a nem előmelegített sütőbe egyszerre a két tepsit.
A sütő aljába beöntöttem 1 dl vizet (lehet fémedénybe is, de én így szoktam) bekapcsoltam 200 fokra légkeverésre, az órát pedig beállítottam 25 percre.
20 perc elteltével megcseréltem a két tepsit, az alsó került felülre, a felső alulra.




 A készre sült kifliket újra lefújtam vízzel (egészen közelről) és a tepsin hagytam kihűlni.




Megjegyzés
 - * Aki rendszeresen süt az tudja, hogy minden liszt más, mindig mások a körülmények  -mint ahogy remélhetőleg, mi is változunk. :) A pontosan megadott lisztmennyiség csak azt jelenti, hogy ekkor, nekem ennyi kellett.  Ettől lehet (+) (-) pár deka eltérés mindig. Csak azt tudom javasolni, hogy szerezzünk tapasztalatot. Minél többet gyakorolunk, annál inkább ráérzünk mikor, milyen a "jó" tészta.
Ha nem is vagyunk mindig tökéletesen elégedettek az eredménnyel, nos azt is engedjük meg magunknak!
- Ebben az esetben javasolt minél zsírosabb tejet (házi a legjobb) felhasználni.
- A hideg sütőben indításnál fontos, hogy előbb tegyük be a hideg sütőbe a kenyeret vagy a péksüteményt, minthogy "kétszeresére" megkelt. A sütő hőmérsékletének emelkedésével együtt, még kel.




Sütés indítás hideg sütőben
 A kenyér sütésénél gyakran alkalmazom a hideg sütőben való sütés indítást. 
Amíg a sütő felmelegszik, a kenyerem tovább kel, felmelegszik a sütővel együtt, lerövidül a sütési idő. 
Előző kenyeres bejegyzéseknél többször írtam már róla.
  Minden sütő más, másképpen süt, nem lehet egy kalap alá venni  a gáz és villanysütőt.
A fent jelzett sütési idő irányadó, mindenkinek a saját tapasztalatát kell megszerezni. 
Legyen résen, legyen jelen amikor süt (főleg amíg kiismeri a sütőjét). 
A péksütemények, kenyerek akkor jók, amikor az aljukat (gyakorlat után akár a tetejüket :) 
megkopogtatva, kongó hanggal válaszolnak.
A hideg sütőben való sütés indítással (kenyér, péksütemény esetén alkalmazom) kapcsolatban az én jó tapasztalataim, már sokak jó tapasztalata megerősíti, sok visszajelzést kaptam.
Ettől függetlenül Mindenkinek a saját tapasztalata, a legmegbízhatóbb tapasztalat.





A napokban a fb. egyik oldalán Erzsébet, aki nyomdász, műszaki szerkesztő,
felhívta a figyelmünket egy igen gyakori nyelvtani hibára.
Erzsébetet idézem:
 "A grammot gr-nak rövidíti, pedig az bizony a gróf rövidítése. A gramm simán csak "g".
  Eddig megszokásból helytelenül én is így tettem. Sajnálom, elnézést kérek Mindenkitől.
Képtelenség visszamenőleg a recepteket javítani, de ezután igyekszem helyesen írni.








54 megjegyzés:

  1. jaj, ez a történet...jaj, az a hajdanvolt világ...jaj, azok a régi kiflik...egyik sincs már... de még lehet! talán rajtunk is múlik, hogy legyen:))... kifli az már könnyen, hála neked!
    puszik:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága Lillacska, az emlékek megvannak :)
      <3

      Törlés
    2. A mi kis városunkban annak idején becsületkassza volt a hajnalban kirakott friss, ropogós péksütemények mellé. Volt, hogy a hajnali diákoknak nem volt pont ott és éppen akkor pénzük, de mindig bepótolták ! És ez valahogy olyan természetes volt, hogy elveszem, de berakom az árát. És a tejjel is így volt. Ezt hívják bizalomnak ?

      Törlés
    3. Igen <3 meg becsületnek :) hitnek,.................. szeretetnek <3
      Köszönöm, hogy leírtad, én ettől is boldog vagyok.
      Ma más világban élünk, de sokan "dolgozunk rajta", hogy újra túlsúlyba legyen a bizalom, becsület, hit...
      Csodás napot!

      Törlés
  2. ráérős finomság :) tetszik.

    VálaszTörlés
  3. Nekem az a 0,5 g élesztö nagyon kevésnek tünik. A mérlegem nem is mér annyit, a minimum 1 g. Nem 50 gramm akart az lenni? Az sem sok, az is csak fél (0,5) deka.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Eva!
      Összesen 20 g! első lépésként 15 g, majd ehhez adtam még a 0,5 g, de valóban nem sok az összes, meg nem is lőnek mellette, tegyél többet :) Nyugodtan, akár egy friss felét :)

      Törlés
    2. 15g + 0,5g =15,5g, ha 20g az 15g+5g nem?

      Törlés
    3. Áginak van igaza, 5 g és nem 0,5 (én is elírtam, 5 helyett 50-et írtam) :-)

      Törlés
    4. Eva, Ági :) igen.
      Sajnálom, úgy látszik a rosszul írt g-tól (grammot rosszul gr-nak írtam) olyan zavarba jöttem, hogy itt is hibáztam :(
      A lényeg, hogy összesen nem tettem egy friss 50 g-os élesztő felét, azaz először 15 g, majd hozzá még 5 g-ot, összesen 20 g-ot.
      Bocsánat <3
      Kijavítom a receptben.

      Törlés
    5. Eva, igen. Köszönöm, hogy szóltál :)

      Törlés
    6. Ó, nehogy már ezért bocsánatot kérj! Ez bárkivel előfordulhat. Én csak azért kérdeztem meg - biztos ami biztos alapon - mert szeretném megsütni ezt a kiflit. :-)

      Törlés
    7. Eva, nem szeretek hibázni...
      Nagyon jó, hogy megkérdezted, most is köszönöm <3
      Sokan jelezték itt is-ott is, hogy megsütötték és mindenki elégedett volt vele.

      Törlés
  4. Csoda vagy Ági, szinte látlak, ahogy ballagsz az iskolába és ott illatoznak ezek a kiflik:) Holnap megsütöm, remélem olyan szépre sikerülnek majd, mind a tieid:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. TrollAnyu :) köszönöm, igen én is átéltem újra, érdekesek ezek az emlékek, eszedben sincs és egyszer csak előjönnek :)
      Bízom benne, hogy szépre sülnek, a Te kezedből ami kikerül az mind gyönyörű!

      Törlés
  5. De szépek Ági!! Látszik, hogy olyan jó ropogós kívül, belül pedig finom puha... Na, most jöhetnének hozzánk reggelire, a családom örülne nekik. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága Gabriella, ha nem is ér oda reggelire, sokáig nem fog a Családod nélkülözni, mert Te biztos, hogy alkotsz valami csodást Nekik!

      Törlés
  6. Kifli a kosárban, tejbolt, gyalog a suliba. Régi szép emlékek! Köszönöm, hogy felidézted! Lajomizsén a pékségben, délután 4 után és korán reggel sorok állnak a vajaskifliért. persze délután a legfinomabb,a mikor friss. Friss házi tejföllel! Mmmmmm! De ezt a fajtát biztosan kipróbálom, mert a gyors croissont már sajtkrémmel, kemencében is megsütöttem és hihetetlen sikeres volt. Mindig van egy adag frissen sült belőle a fagyasztóban, csak elő kell kapni és már ott is a finom reggeli. Kicsit megpirítva ropogós, illatos. Igazi csemege.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Gionetta!
      Köszönöm, jó együtt emlékezni, sok érzelmet megmozgatunk :)
      Igen én is szeretem a gyors croissont, pont holnapra tervezek.
      Kemencében sütve, hű az valami csoda lehet!
      Köszönöm.

      Törlés
    2. Most készül a kifli, az is kemencés lesz, az egyik tepsi. Kontroll csoportnak a másik tepsivel sütőben fogom megsütni. :-))

      Törlés
    3. Gionetta :)
      Nagyon kíváncsi vagyok mit fogsz tapasztalni :) abba biztos vagyok, hogy mindkét tepsivel elfog fogyni :)

      Törlés
  7. Ma megsütöttem, Unokabátyám utazik vissza Amerikába, oda viszi magával:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Lillacska :) az nagyon jó! Imádhatja a családod a finomságaid!!
      <3

      Törlés
  8. Hüpp :( - a kifli belülről ragyog - élteti az emlék

    VálaszTörlés
  9. Hú de nyami! nem mernék belevágni, de érzem az illatát és a történeted is gyönyörű!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szepniki, ahogy "megismertelek" csak idő kérdése és remek kifliket fogsz sütni!
      Köszönöm <3

      Törlés
  10. Nagyon szépek lettek .

    VálaszTörlés
  11. Kedves Ági! Már megint nem is tudom mit írjak???Hááát megsütöttem, és hááát isteni, csodás, ropogós, finom, gyönyörű, mennyei ízű, jajj mit írjak még??? Ha nem gond ismételten imába foglalom a nevedet, és hálás vagyok, hogy megtaláltam az oldaladat, hogy ilyen finom dolgokkal tudom a családomat elkényeztetni :))
    Köszönöm

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága Tímea!
      Nagyon-nagyon örülök, hidd el ez elég is, bár az imád butaság lenne visszautasítanom :)
      Köszönöm és ölelés Nektek!!!


      Valaki értem imádkozott / Reményik Sándor

      Mikor a bűntől meggyötörten
      A lelkem terheket hordozott
      Egyszer csak könnyebb lett a lelkem
      Valaki értem imádkozott.

      Valaki értem imádkozott,
      Talán apám, anyám régen?
      Talán más is, aki szeret.
      Jó barátom vagy testvérem?

      Én nem tudom, de áldom Istent,
      Ki nékem megváltást hozott,
      És azt, aki értem csak
      Egyszer is imádkozott.

      Törlés
    2. Kedves Ági!
      Nagyon szépen köszönöm neked a verset, nagyon jól esett ! Bocsánat, hogy nem jártam itt korábban, de szinte naponta sütöm meg vagy a vajas kiflidet vagy a lenmagos bagettet :) bocsánat én bagettnek hívom :)) Végre eljutottam odáig, hogy a mélyhűtőbe is tudok gyártani egy két adaggal, de azért egy kóstolás mindig megtörténik a mélyhűtés előtt :))
      Az imámat tényleg ne utasítsd vissza, tényleg nagy kincs egy jó recept ami tökéletesen működik és aminek a végeredménye egy csodálatosan illatozó finom kifli, bagett vagy bármi :)
      Üdvözlettel Timi

      Törlés
    3. Drága Tímea!
      Akkor jössz ha itt az ideje. Hívjuk csak bagettnek :) vagy aminek Te akarod. Köszönöm, hogy bízol bennem, de ettől fontosabb, hogy ráéreztél valamire, jelen vagy amikor alkotsz, így minden "arannyá" válik a kezeidben. Beleteszed Magad, beleteszed a lelkesedésed, az örömöd, a szereteted, mindent amit a Családodnak szeretnél.
      Köszönöm.

      Törlés
  12. A múltkor átsiklottam a bejegyzéseden, most elolvastam végig. Szép emlékek! És amit kihoznak az emberből, ezúttal belőled, hát az is csodás! Betervezem egyik délelőttre ezeket a kifliket.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága Hajni, biztos csodásak kerülnek ki a kezeid közül :)
      Köszönöm, ölelés Nektek!

      Törlés
  13. Most csodáltam meg Trollanyunál, gyorsan jöttem, hogy nézzem meg Nálad is. Hát mit mondjak .... gyönyörűek ezek a kiflik, és milyen finom a belseje!!! :) Már megvolt, hogy milyen péksütit készítek a hétvégén, de azt hiszem halasztom, és a Te kiflidet csinálom meg. Nagyon guszta! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon finom kifli :) bízom benne, hogy a Te tetszésed is elnyeri!
      <3

      Törlés
  14. Köszönöm ezt a nagyon jó kifli receptet. Ma megsütöttem és isteni lett. A kérdésem hogy teljeskiőrlésű lisztből is süthető ? Üdvözlettel Éva

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Éva, örülök, hogy ízlik :)
      Szerintem teljeskiőrlésű lisztből is megcsinálhatod 1/3 - 2/3 arányban (finom), vagy fele-fele arányban. A folyadék mennyiségében lehet eltérés.
      <3

      Törlés
  15. Megsütöttem 100% teljeskiőrlésű lisztből . Az élesztő mennyiségét emeltem meg egy kicsit. Ez is nagyon jól sikerült. Köszönöm. Éva

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Éva!
      Örülök :)
      Képzeld én is megsütöttem (mert inspiráltál rá :) de csak ~40 % a teljes kiőrlésű :)
      http://szeretetrehangoltan.blogspot.hu/2013/09/tonkoly-vajaskifli.html

      Csodás vagy!!!
      köszönöm.

      Törlés
  16. Imádom olvasni az írásaidat...minden betűje mosoly, lélek és szeretet. Olyan, mint amikor gyerekként leül tem a karácsonyfa alá, beszívtam a fenyőillatot, megmerítkeztem a gyertya fényében és megtelt a szívem szeretettel. Visszahozod ezeket a lélekmelengető pillanatokat. Köszönöm Neked!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Ublaka!
      Alázattal köszönöm gyönyörű szeretettel telt szavaid. Csodás vagy!!!

      Törlés
    2. Szeretném megsütni a kiflidet, de azt szeretném megkérdezni, hogy a folyadékokat is grammban kell ki mérni? Előre is köszönöm válaszodat!

      Törlés
    3. Szervusz Kristóf!
      Nem, nem kell. Nekem sokkal egyszerűbb, ha már a mérleg elől van, minden mehet egy tálba, nem kell a mérőedényt plusz elmosni.
      Egy az egyben átválthatod. Sok sikert!

      Törlés
  17. Ebben biztos van szeretet. A bejegyzést olvasva, láttam a jelenetet, sőt éreztem, hiszen erről nekem is vannak emlékeim. (mármint a kifli a kosárban, az illat, a tejivó... nálunk tejcsárda). Kicsit mosolyogtam, míg olvastam és a szemem bepárásodott... Pedig csak egy vajaskifli receptet akartam! A kiflik csodásak!!!! Köszönöm a receptet és a bejegyzést is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Csokoládé Kreatívan <3
      Te is megmelengetted a lelkem, nagyon szépen írtál <3 én is köszönöm :)
      Olyan jó, hogy ilyen Vagy! Bízom benne, hogy a kiflik is fognak ízleni :)
      <3

      Törlés
  18. Ezek a kiflik csodásak. A történetet olvasva is csak szépek jutnak eszembe. Jót tett a lelkemnek ez a történet.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága Piroska <3
      ...akkor nagyon jó...örülök, köszönöm.

      Törlés
  19. Minden olyan gyönyörü, egy csomó mindent bejelöltem, amit ki szeretnék próbálni!! Kár hogy én gluténmentes diétán kell éljek.. Azért a gyerekek hátha méh megkóstolhatják!!
    üdv

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves "Zaubertorten" :)
      Köszönöm szépen a szép szavakat.
      (Szerencsére mi ehetünk gabonát, így nincs késztetésem, hogy kísérletezzek gluténmentes lisztekkel, bár ilyenkor sajnálom, hogy nem tudok jó receptet javasolni.)
      Ez a blog: http://zaubertorten.blogspot.hu/ az Öné? Ötletes, a Lányok tündérek :)
      Üdvözlettel,
      Mági

      Törlés