2012. szeptember 23., vasárnap

Ghí (ghee) tisztított vaj készítése és gyógyhatásai



Aki hallott róla és készíteni akart, már megtette.
Rengeteg információ, jobbnál-jobb leírások találhatók a "hálón".
Nekem viszont vannak olyan ismerőseim, akik most fognak hallani róla és arra kíváncsiak
 én hogyan készítem. Nekik szól ez a bejegyzés.
Amikor először készítettem, bizony hihetetlen, de nem volt még világháló(!).
Abban az időben még szájról-szájra adtuk tovább a "titkot".






De mi is ez a ghí vagy ghee?

Ez a megnevezés az indiai kultúrából ered, s világszerte így ismert.
Bár meggyőződésem, hogy minden népnek megvolt a magához való esze és megvolt a
 saját módszere hogyan tud hosszútávon értékcsökkenés nélkül eltartani zsiradékokat* (is),
 de a gheet elsősorban az indiai népnek köszönhetjük.
A ghee nem más, mint tisztított vaj.
A jó vaj zsiradék tartalma, mint tudjuk 82 % (vagy e körüli).
Ha 82 % zsír, akkor bizony mást is tartalmaz, mégpedig
a  tej vízben oldódó szilárd halmazállapotú részeit (2 %)  és vizet (max. 16 %).
Ha ettől megtisztítjuk, akkor ghít kapunk jutalmul :) vagyis tiszta zsírt,
amit neveznek vajolajnak vagy vajzsírnak.
Ennek a zsírtartalma 99, 6 %.
Az ilyen vajolaj 1-2,5 évig is eltartható + 15 fokon.
Ez a hivatalos verzió, de tudjuk, hogy "népi" szinten bármeddig eltartható,
nem romlik meg.
Sőt minél idősebb, annál nagyobb a gyógyereje.


Mit tartalmaz a ghí?
A ghí az egyik természetes forrása az A vitaminnak (jó látás).
Megtalálható benne D vitamin (erős csontok), E vitamin (egészséges bőr, haj és körmök),
és K vitamin (egészséges sejt működés), létfontosságú antioxidánsok.
Zsírtartalma: 65 % telített, 25 % egyszeresen telítetlen, 5 % többszörösen telítetlen.
Számos esszenciális zsírsavat, Omega 3, Omega 6-ot tartalmaz.


Mit nem tartalmaz a ghí?
Nincs benne laktóz, tehát laktóz érzékenyek is fogyaszthatják.
Nincs benne tartósítószer. Nincs benne adalékanyag.


Mit tud a ghí?
Nem avasodik meg, sokáig tárolható, nem kell hűtőben tartani
(én a hűvös kamrában, üvegben tárolom),
azt mondják minél idősebb annál magasabb a "tápértéke"...
Magas a "füst pontja" 190 fok körüli, egyes források szerint 250 fok.
Ez azt jelenti, hogy ilyen magas hőmérsékleten sem ég, süthetünk-főzhetünk bátran.
 (Sütésre akár többször felhasználható.)
Csökkenti a testzsírt és növeli a sovány izomtömeget.
Csökkenti a szérum koleszterinszintet.
Segíti az emésztést, segíti a felszívódást, stimulálja a gyomorsavat.
Székrekedés, fekély esetén is javallott.
Tisztítja a szervezetet, a májat, epevezetéket.
Növeli az immunitást.
"Olajozza" az ízületeket.
Gyulladáscsökkentő.
Az indiai Ayurvéda szerint, a test és elme koordinátora, segíti az agyműködést,
javítja a memóriát, fiatalító és hosszú életet elősegítő hatású.
Kiegyenlítő, harmonizáló.
Az ayurvédikus gyógyszerek gyakori összetevője.
A táplálkozáson túl, használják masszázshoz, szépítkezéshez(!!!), panchakarma terápiához
 (az utóbbi, 5 részből álló, teljes méregtelenítést, megtisztulást jelent:)
Elősegíti a sebek gyógyulását.
A bőr védelmezője.
Ha azt hisszük, hogy mind ez "hiszem vagy nem hiszem"-en alapul, hát kérem nem azon:
a modern tudomány is vizsgálta és felfedezték, jótékony tulajdonságait.
(Engedelmetekkel nem sorolom fel,
de a világ valamennyi neves tudományos intézete rászállt és foglalkozott vele:)
Gazdag antioxidánsokban, erősíti az immunrendszert (már írtam),
vírusellenes tulajdonságokkal rendelkezik.
Linolsav jelenlétét mutatták ki benne, ami gátolja a rákos sejtek növekedését és
a szívbetegségek megelőzésében van legfőbb szerepe.




Hogy készíthetünk ghít, otthon?
A ghee készítés türelmet, figyelmet és belső békét igényel ♡

A vaj hevítésével elválasztjuk a vaj szárazanyagait és a vizet a zsírtól.
 A víz elpárolog, a szárazanyag pedig "kicsapódik".
Leszűrjük és marad nekünk a tiszta vajzsír.


Hozzávalók
Mindig sótlan vajból készítsük!
500 g 82 % zsírtartalmú vaj (általában "jó fogás"-kor szoktam készíteni,
amikor akciós vajat kapok, vagy házi vajhoz jutok, most aldis 250 g-osból.)
Ha lehetséges akkor magyar termékeket használok,
 így van ez a vajjal is, persze a lehetőségeket nem szalasztom el.
Most direkt olyan fajtából és mennyiségből szerettem volna, ami bárki számára beszerezhető.
 Szükséges egy 1,5 literes fazék, egy fém, sűrű szövésű szűrő és egy tárolóedény.
A nyílt tűz jobb volna, de most indukciós lapon készítettem, 400 W-on melegítettem össze,
majd végig 200 W-on "főztem".
Ha nincs ilyenünk, a lényeg, hogy nagyon alacsony hőmérsékleten készítsük,
hisz az alja könnyen leég.
Általános tapasztalat, hogy 1 kg vajból 1 óra alatt lesz ghí.
Nekem a fél kiló 45 perc alatt készült el.


Így készítettem:


...a vajat daraboltam, olvasztottam (5'), a habot leszegetettem (7'-től 37'-ig),
4. képen a leszedett hab, 6. képen leszűrés előtt...


A vajat daraboltam és normál hőmérsékleten megolvasztottam.
Takarékra vettem és időnként megkeverve hagytam, hogy felhabosodjon, a habot leszedegettem.
Végül a hab elfogyott, a zsír feltisztult, kész.
Onnan lehet teljesen biztosan tudni, hogy beáll a csend, megszűnik a sercegés.
 Nem lehet nem "hallani":)

...leszűrés előtt

Lezártam a tüzet, levettem a fazekat. Vártam még hűl és a teaszűrőn átöntöttem.


...ez akadt fenn, illetve a fazék alján odaragadt üledék

Megmértem: az 500 g vajból 355 g tiszta, csodálatos aromájú ghí lett,
de a leszedett hab sem ment kárba, krumplilevest készítettem vele :)
Van aki nem javasolja a felhasználását, amit nem értek, hisz ez tiszta,
semmi baja, semmilyen káros anyag nincs benne és nagyon finom.
Ami a fazék aljára sült, az használhatatlan, csak felsúrolni lehet egy kis szódabikarbónával.






"Folyékony arany" Indiában így is hívják.
Bár folyékony aranyat még nem láttam, de a név biztos nem véletlen.



Tárolás
Üvegben tárolom, olyanban, amiből könnyen lehet kivenni.
 Általában nem a kupakot csavarom rá, hanem zsírpapírt teszek a tetejére.
Szoktam drótból készíteni egy  kapcsot, mint ez a képeken is látszik.
 Lehetséges, hogy ez "gyerekes", nem baj, én nagyon szeretek drótból alkotni,
 különféle dolgokat készíteni, de helyette, nyugodtan le is köthetjük.
A ghíbe mindig tiszta száraz evőeszközzel nyúljunk.



...ezt a ghít egy éve készítettem...


Mire használhatjuk?
Felhasználhatjuk ételeink készítésére, süthetünk-főzhetünk vele, benne.
A keleti konyha ételei általában ezzel készülnek.
Nagyon finom kenyérre, kalácsra kenve.
A gyógykenőcseink alapjául szolgálhat, pl. kiváló körömvirágkrém készülhet belőle.
A kézműves szappanjaim többnyire tartalmaznak tisztított vajat.
A közeljövőben fogok még mutatni "finomságokat"  ami ghível készül :)
Szóval úgy használhatjuk, mint a vajat, csak kérem ha lehet, a margarint kerüljük,
 iktassuk ki az életünkből, vagy csökkentsük minimálisra a fogyasztását.
A miértekre számos információ áll rendelkezésünkre, csak keresni kell!
Inkább kevesebbet, de magas minőségű/energiájú élelmiszert együnk :)
 Terápiás céllal természetesen a ghít is mértékkel ajánlott fogyasztani:
napi 1-2 tk, amely védi az egészséget.




* Emlékszem, hogy Somlósi Lajos az előadásain említette a tisztított vajat, mint "jászvaj",
pl. a gyógykenőcsök alapját képezi, de bővebben sajnos nem találtam a jegyzetekben.
A "hálón" szintén  többen emlegetik, de konkrét információt senki sem közöl.
Vannak Jászsági ismerőseim, kutakodni fogok, ha valamire sikerül jutnom,
ide jegyzem.


 Kedves Olvasóim,
 ha valaki többet tud erről, igazán örömemre szolgálna ha megírná :)
Köszönöm.



...20 órával később készült fotók



Csodálatos!
Kedves Barátok megírták hogyan kell készíteni a "jászvaj"-at <3
A hozzászólások között megtaláljuk!
Itt is köszönöm <3

Szintén a hozzászólások között találjuk Gabi részletes leírását,
 megosztotta velünk az arabok semen-jét :)
Gabi, nagyon köszönöm <3



102 megjegyzés:

  1. eszméletlen szépségesek már megint a fotóid:)))

    a jászvajról én is hallottam, (unokatestvéreim Jászjákóhalmán éltek, mielőtt Jászberényiek lettek), ott csinálták egy időben a vajaját (nem vajalját), de nekem olyan avas szag maradt az emlékeimben róla

    apropó ami lesül abban a fazékban nem lehet feltenni levest főzni? csak kérdezem, kis buta fejemmel

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, valóban vajajáról is hallottam, csak hát nem eleget:)
      Nagyon kevés az ami az alján maradt, szorgosan szedegettem:) de az okos kis fejed amit kitalált szerintem teljesen okos dolog, miért is ne.

      Törlés
    2. Nagyon szép és lelkes összeállítás a Ghíről.. Éppen most készítem amint re sorokat írom. Köszönöm a segítséget.

      Törlés
    3. Köszönöm szépen! Megérte, mert örülsz <3

      Törlés
  2. Neked még az üvegzáró drótjaid is meseszépek

    VálaszTörlés
  3. Nagyon szepek a fotok, erdekes amit irtal, na meg az az uveg zaro az alom szep aval a szep kis szivel, en Indiaban ettem eloszor iljent, miljen marka vajat hasnalsz?
    Koszonom 1

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Mandala! Ez aldiban kapható (nem tudom Nálatok van-e) saját terméke, de sokféle vajból készítettem már, a lényeg, hogy ne sózott legyen és jó ha magas a zsírtartalma.
      Köszönöm a "kisdrótdarabom" nevében is:)))

      Törlés
  4. Nagyon csodásat alkottál ismét. A drót is szuper jó,tetszik!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, örülök, hogy tetszik a drótocskám:)

      Törlés
  5. honnan ismered Ballagó Attilát? milyen kicsi ez a világ! régebben tőle vettük a kenyeret, ő meg tőlünk a tönkölybúzát.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Eszter kedves, abban az időben még nem voltunk olyan sokan, ismertük egymást akik a természetes dolgok felé fordultunk:) Kicsi a világ:)))

      Törlés
  6. Nagyon szuper, tényleg csodálatosan néz ki a képeken! A legteljesebb cikk, amit a ghee-ről eddig olvastam akár angolul is, köszi az infókat!

    VálaszTörlés
  7. Én is köszönetet mondok a részletes tájékoztatásért. És nagyon jó, hogy a címbe magyarul is kiírtad, hogy tisztított vajról írsz, különben lehet, hogy el sem olvastam volna.

    VálaszTörlés
  8. Akkor ez a pirított vaj, amit én imádok a tejbegrízre és tejberizsre tenni. Sőt még a túróstésztára is. Különösen imádom a vajalját. Éva

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De jó, örülök, ha megtaláltad!
      Éva kedves! Tudsz többet a vajajáról? Hogyan készül? A történetéről, mire használták, hogyan tárolták? Nagyon köszönöm, ha írsz róla:)))

      Törlés
    2. HELLO ! TISZTELETEM EN EL VAGYOK MOST VARAZSOLVA ! OLVASTAM ES BELE SZERETTEM. MA EL IS KESZITETTEM ! GYÖNYÖRÜ LETT . EL DÖNTÖTTEM HOGY MINEG AZ ELETEMHEZ CSATOLOM ! KÖSZÖNÖM SZEPEN EZT A CSODAT !!! EN RENDÜLETLENÜL HISZEK BENNE . ÜDVÖZLETEM ES JO KIVANSAGAIM ÖN FELE ! KÖSZÖNETTEL : KATHRIN

      Törlés
    3. Drága Kathrin!
      Köszönöm, hogy elkészítette és tetszik Önnek, nagy örömet szerzett nekem, hogy megosztotta a sikerét :)
      Üdvözlöm szeretettel,

      Törlés
  9. Sajnos a vajaját nem ismerem, a vajalja, amit szeretek. Éva

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ó, remélem itt vagy még:) Éva, a vajalja az mi?

      Törlés
  10. Nemrégen Pásztortűznél olvastam készítésről, most Te is, így egyre nagyobb késztetést érzek, hogy készítsek én is. Köszönet a mindig precíz leírásért!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Andrea, remélem ízleni fog.
      Köszönöm. (Írtam választ a levendulás szappannál:)

      Törlés
  11. Ez még eszembe jutott leírom. Ha nagyanyámat annak idején meghallgattam volna, vagy csak jobban odafigyeltem volna, hogy mit hogyan csinál. Most már csak az interneten kutakodom meg az emlékek között. Éva

    VálaszTörlés
  12. Vajalja? Hát ami a sütés után a leszűrést követően a lábas alján marad. Én nem szoktam lehabozni, lehet, hogy ezért van. vagy mert más vajat használok. Nem tudom. Éva

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. ..igen, igen, ez lehet a megoldás:)) Én is hallottam, hogy van aki nem habozza le...Köszönöm, köszönöm! Legközelebb így is megcsinálom.
      Legyen szép napod, ha esik, ha fújj!

      Törlés
  13. Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bocsáss meg Hajni, olyan izgatott vagyok, hogy töröltem:))))

      Törlés
  14. Itt vagyok újra:-) sokat hallottam, olvastam róla, de még nem készítettem. Itt az ideje kipróbálnom, csakis a te részletes leírásod alapján. Remélem sikerülni fog:-)

    VálaszTörlés
  15. Your ghee looks perfect! Ha. Suddenly I'm longing for some naan.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Thanks Elizabeth:)
      Naan + ghee together, are perfect:)))

      Törlés
  16. fantasztikus! Holnap meg is csinálom!!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Gabriella, pont tegnap készítettem. Annyira finom....
      Szép lassan készítsd :)
      Köszönöm.

      Törlés
  17. Elkészítettem! Nagyon-nagyon finom!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves "Névtelen"
      Nagyon köszönöm a visszajelzést, örülök, hogy Neked is ízlik :)

      Törlés
  18. Itt van a Somlósi Lajostól származó jászvaj recept:
    Jászvaj készítése
    Agyag, öntöttvas vagy AMC fazékban legalább 40-50 dkg vajat lassú tűzön állandó keverés mellett kb. 20-40 percig főzünk. Addig főzzük, mig az összes víz ki nem fő belőle - ekkor leül a habja és áttetszően aranyló lesz. (Ekkor kell vigyázni, hogy a kicsapódó koleszterin el ne égjen!)
    A kicsapódott anyagokat egy vajtartó edényre gumizott nylonharisnya darabon vagy sűrű gézen felfogjuk. A friss jászvajat nyáron hűtőben, télen hűvös helyen megdermesztjük. Ezzel fogyasztásra kész is.
    Míg meleg, folyékony állapotában tehetünk hozzá szárított vagy friss fűszernövényeket (bazsalikomot, kakukkfüvet, rozmaringot, snidlinget, fokhagymát, stb., kinek-kinek kedve szerint).

    Remélem tudtam segíteni.

    Degi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Degi!
      Boldog vagyok. Egy hiányzó láncszemet tettél nekem a helyére. Köszönöm.
      <3
      Mági

      Törlés
  19. Kedves Blogger! Ma kaptam végre házi vajat, így az előző adagból megmaradt vajat úgy döntöttem ilyen formán készítem el. Magam sem hittem, de elsőre sikerült, habár türelmetlen vagyok, nem olvastam végig a leírásodat az elkészítés előtt. Furcsálltam is hogy már nem serceg, de utóbb erre is megtaláltam itt a választ! :) Nagyon köszönöm a sok infót, a részletes leírást, ezentúl már bátrabban (és rendszeresen) készítem el! :) Kató

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Kató!
      köszönöm <3
      Tudom, hogy hosszú a leírás, de azt is tudom, hogy sokaknak erre van igénye :) a lépésről-lépésre hogyan kell... :)
      Örülök, hogy megcsináltad és főleg, hogy elégedett vagy vele :)
      Üdvözlettel,
      Mági

      Törlés
  20. Szia Mági néni!

    Köszönet és hála; nagyon megszerettem a ghi-t, bár először mindig a zsírhoz hasonlítottam. De nem lehet! Olyan finom illata van, kellemes íze, a nyári paradicsomhoz különösen jól esett, most pedig a csalamádéhoz. Lassan ott tartok, hogy egy kis megállj-t kell parancsolnom magamnak.
    Kipróbáltuk azt is (mert a párom imádja a bundás kenyeret), hogy csak kevés ghi-t olvasztottam, azon sütöttem meg. A klasszikus, kellemetlen szaghatást el lehet felejteni, s helyette örvendezni a ghi-nek.
    KÖSZÖNÖM!!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága Ojni!
      Igen ez nagyon jó szó :) megörvendeztetsz a kedves szavaiddal! köszönöm.
      Igazán boldogság, hogy ennyire tetszik Neked!
      Amennyiben szabad ajánlanom, nyugodtan tegezzél, bár csodásan hangzik ez a Mági néni, még soha senki Rajtad kívül nem szólított így :) :) :)
      Ölelés sokszor <3

      Törlés
  21. Szia Mági!
    Életemben először próbálnék ghít készíteni. :D Abszolút kezdő révén a kérdésem az lenne, hogy milyen vajból célszerű elkészíteni???

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Chérie!
      Aldiban vásárolt vaj (vagy lidl) tökéletesen megfelel. Ezeknek 82 %-a zsírtartalmuk.
      Ne hagyd magára és minden rendben lesz.
      Üdv,
      Mági

      Törlés
    2. Köszönöm a gyors válaszodat! :) Én a típusára értettem, hogy kizárólag teavajból lehetséges? Tegnap este egyébként megpróbáltam "próbaképp" R*ma téglamaragarinból, borzasztóan bugyborékolt, de reggelre gyönyörűen megdermedt, úgy viselkedett, ahogy illik neki. Az 500 gr-ból mindössze 236 gr maradt vissza... :/ Kíváncsi voltam, hogy mennyi benne a műanyag.
      Csak sütéshez-főzéshez lehet használni, vagy lehet például kenyérre, péksüteményre kenve is? Valamint az lenne még a kérdésem, hogy beletehetem-e a házi készítésű kenyerembe?
      Köszönettel
      Klaudia :)

      Törlés
    3. Kedves Klaudia!
      Részben megválaszoltad a kérdésed :) A margarin nem vaj <3 tehát Te tisztított margarint készítettél és ezzel egyedülálló dolgot fedeztél fel.
      Mindenesetre, most már van ilyen irányú tapasztalatod <3 :) Tudjuk miből készül a margarin és mint látod bőven van benne víz is (ezért bugyborékolt borzasztóan), ezt mutatja a kevéske maradék. Viszont ha árban gondolkodunk, akkor így már nem is nagyon drágább a vaj. Szerintem szeretettel készítetted, nyugodtan használd fel, amibe szeretnéd, legfeljebb rajzolj rá még egy Napocska szimbólumot csak úgy fölé a levegőbe is tökéletesen működik.

      A tisztított vaj, amiről írtam, csak teavajból vagy házi köpülésű vajból gyógyhatású.
      Javaslom készíts el teavajból. Tudom nem olcsó, de a vaj ára máshol behozható. Érdemes akciókat is figyelemmel kísérni. Pl. a helyi spárban gyakorta áraznak le vajat, mert nem fogy (szavatosság). A lejárat idején nekem még tökéletes tisztításra, úgy meg már nem fog megavasodni, hisz pont attól tisztítom meg amiktől avasodik.

      Baráti üdvözlettel,
      Mági

      Törlés
  22. Az Alföldön már sok-sok évszázada készitik, sült vajnak nevezik, a vajat igy tartósitották. Soha sem volt titok a készitése. A böjtös bableves elengedhetetlen kelléke ( tradició szerint ezt a levest karácsony böjtjén -december 24-én - készitik, A sült vaj a rántáshoz szükséges.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves "délalföldi" !
      Köszönöm szépen, hogy bővítetted tudásom :)
      Ha jól értelmezem a böjtös bableves, húsmentes...köszönöm, kérem, bővebben megosztanád, hogyan ill. miből készül?

      Törlés
  23. Az Alföld déli részén sült vaj a neve,évszázadok óta igy tartósitották a vajatt. Kötelezően ezzel készitették,készitik karácsony böjtjén (december 24-e) a böjtös bablevest. Üdvözlettel, délalföldi

    VálaszTörlés
  24. Üdv! Kedvet kaptam megcsinálni, nagyon jó az összeállítás és a képet gyönyörűek! A kérdésem,hogy - kezdőként - honnan tudhatom, hogy hol és mit vegyek alapanyagnak? Budapesten élek, rengeteg bolt és áru van. Mire figyeljek? Főleg, hogy se vajat, se margarint nem használok évek óta, nem kenek ilyesmit a kenyérre. A felvágottak helyett is inkább én csinálok szendvics-krémeket nyers alapanyagokból.
    Hogy kezdjek neki? Hol és mit vegyek, hogy nekem is ilyen szép és főleg egészséges vajolajam legyen?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Üdv Anikó <3
      Köszönöm kedves szavaid :)
      Anikó vajat olyan helyen vásárolok ahol megfizethető és friss, meg persze vaj, teavaj. Elégedett vagyok a saját márkás termékekkel (aldi, spar). Forog az árú, nem halmoznak fel készletet és mert saját márkás, így ez az áron is meglátszik. Tiszta, jó illatú. Ezt javaslom.
      Kövesd a leírást, szentelj időt, légy jelen neki :) sikerül szép és egészséges vajolajat készítened!
      Bármi kérdés felmerül írhatsz levelet, sőt ott megtudom a tel. számom adni.
      <3
      Mági

      Törlés
  25. Szia!

    Ma bukkantam az oldaladra, amint a vajolajat kerestem, és nagyon tetszik, amit csinálsz :)
    Ügyes és alapos vagy, látszik, hogy szeretetből csinálod.
    Akkor a tisztított vaj = vajolaj?
    Olvastam olyan termékről, hogy fermentált tőkehalolaj, nagy vitamintartalmú vajolajjal. Vajon abba is ilyen tisztított vaj a vajolaj?
    Másik: én szívesen csinálnék, és én is a sparban, lidlben szoktam (néha leárazott, közeli lejáratú) vajat venni. Az a kérdésem, hogy a vajolaj (ghee) miben nyújt többet, mint a sima vaj, azon kívül, hogy sokáig eláll? Mert végül is azok a hasznok, amiket a ghee tud (amit felsoroltál: "mit tud a ghee?") benne van a sima vajban is, nem ? hiszen abban is benne van a vajolaj, csak még van víz meg egy kis tejfehérje. Legföljebb vajból egy picit többet kell enni ugyanahhoz a hatás eléréséhez.
    Mit gondolsz, ha nem akarjuk tartóssá tenni a vajat, ugyanaz a hatása, mint a gheenek?
    Köszi előre is :)
    Üdv: Mariann

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Macskacicó :) Mariann <3
      Igen a tisztított vaj = vajolaj. A tisztított vaj, nekem egyértelműen ez a tisztított vaj, gondolom ez van benne (de ugye nem tudom, csak gondolom).
      Szerintem a tisztított vaj és a vaj nem ugyanaz, így a hatása sem ugyanaz. A tej és a forralt tej sem azonos. A hőkezelés által megváltozik.
      Mindenképpen ajánlom kóstold meg a tisztított vajat, finom, nagyon finom.
      Nem olyan macerás, mint tűnik.
      Köszönöm szépen kedves elismerő szavaid.
      Bízom benne, hogy találsz még kedvedre valót.
      Üdvözlettel Mági

      Törlés
  26. Kedves Mági!

    Köszönöm, hogy szakítottál időt válaszra. Akkor jól gondoltam. Örülök, hogy vajolaj lesz a vajból. Mindenképpen megcsinálom. Csak arra gondoltam (volna), hogy a hőkezelés épp, hogy árt neki. Talán a tej is jobb nyersen.
    De lehet, hogy koncentrálódnak a ghee-ben a vaj hasznos tulajdonságai, azért más. És elhiszem azt a sok jót, amit Te is, meg máshol is írtak róla. Van olyan tűzhelyem, ahol nagyon pici lángon tudom kisütni.

    Én is azt hiszem, sok hasznosat fogok még a blogodon találni. Köszönet érte!
    Majd beszámolok hamarosan, hogy sikerült.
    Szeretettel:
    Mariann

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Mariann <3
      Alázattal köszönöm kedves szavaid.
      Úgy gondolom, hogy a régiek praktikái, receptjei, gyógymódjai mindig megfontolandók.
      Örülök, hogy elkészíted,
      Köszönöm a visszajelzést.
      Mági

      Törlés
  27. Kedves Mági!

    Nagyon tetszett a részletes leírásod, tényleg kedvet ad az elkészítéshez. Köszönöm! :)

    Megosztom veled ahogy én ismerem. A ghi-t az araboknál semen-nek nevezik. Az elkészítési mondja, amit egy öreg beduintól tanultam a következő:

    Hozzávalók:
    1 kg vaj
    1 csésze darált árpa

    Elkészítése:
    A vajat felolvasztják, majd hozzáadják az egy csésze árpadarát. Addig főzik, amíg a vaj szét nem válik válik a darától (kb. fél óra). Van aki tűzön készíti.
    Majd leszűrik. A szűrőben maradt darához datolyát adnak, amit addig kevernek még melegen, amíg krémszerű nem lesz. Ezt melegen fogyasztják.
    A vaj pedig hűtő nélkül sem romlik meg, még a sivatagban sem. Kecskevajból szokták készíteni itt.

    Itt is nagyra értékelik, a természetben felnőtt emberek, ezt a vajat.

    A vajajaját Anyukámtól tanultam. A vajat felolvasztják és fokozatosan hozzáadják a lisztet és ízlés szerint sót.. Majd amikor már kapott egy kis színt, aranysárgás akkor formába öntik és másnap fogyasztható. Az adagolást elfelejtettem.

    Most pedig kipróbálom a Te általad ajánlott tisztított vajat kecskevajból.

    További szép napot mindenkinek! Gabi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Gabi <3
      Köszönöm szépen kedves szavaid, köszönöm, hogy megosztottad az "arab" változatot.
      Csodálatos együtt látni a világ különböző részein élő emberek "értékeit".
      A datolyás krém mennyei lehet, kár hogy nem tudom elkészíteni (nem is tudom milyen ízű a nem aszalt datolya).
      Neked is örömteli napokat!
      Mági

      Törlés
  28. Még annyit elfelejtettem, hogy a sement agyagedényben tárolják és vászonnal zárják le.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Gabi <3 nagyon szépen köszönöm.
      Ó azok a csodás agyagedények...

      Törlés
  29. Kedves mági,
    Épp sütőtökkrémlevest eszek , pirított magvakkal- hagymával és frissen készített ghível a tetején.. Mennyei..
    Neten találtam pár érdekességet a ghível kapcsolatban(angol nyelvű oldalak), ezt szeretnem megosztani.
    https://www.youtube.com/watch?v=uJHqaQgVz0o

    Ebben a videóban elmondják és megmutatják, hogy az igazi, magas gyógyhatású tradicionális ghít hogyan lehet otthon elkészíteni tejből.. Azt mondja, hogy a boltban vásárolt vajból sajnos nem lehet magas minőségű ghít készíteni( persze, akinek nincsen lehetősége és ideje beszerezni több liter tejet stb.., a bolti vajból készült házi ghí is sok jó tulajdonsággal rendelkezik. Hamár vásárolt vajból készítünk ghít... a nagyüzemi tejgazdaságokból kikerülő tej ,vaj nem túl jó választás. Lehetőleg vegyünk vidéki, házi vajat, olyan helyről ahol "tiszta" legelőn élhet a "boldog tehén". Ha városban lakunk, akkor pedig a bio minősítésű alpesi vaj, vagy magyar kisgazdaságból származó vajat vegyünk ) A videón láthatjuk ,hogy tejből , kézi erővel(ezzel tűz minőséget ad), hogy lehet elkészíteni a vajat, majd abból a ghít.(ez már megegyezik a gyönyörű képekkel illusztrált fenti leírással, azt kivéve, hogy a tűz minőségnek jelen kell lennie a folyamatban..Tehát vagy gázlángon, vagy fatüzeléses tűzhelyen javasolja a ghí készítést!!!)
    A másik részletes oldal ájurvédikus szemszögből ír a ghí sokoldalú felhasználásáról.. :
    http://www.amritaveda.com/learning/articles/ghee.asp

    Az ájurvéda szeint a ghí nyugtatóan hat a váta-ra (levegő , éter típusú emberek) és pitta-ra (tűz-víz típusú emberek).. azonban a kapha típusúaknak(föld-víz), már óvatosan kell bánni a ghí mennyiséggel.. mind étkezés, mind ghível való bőrápolás terén, hisz a kapha ember már amúgy is egy nehézkés,erős csontozatú, nyugodt típus.

    Írja még azt is, hogy a ghí fantasztikus mindennapos masszázshoz is(mélyen a test szöveteibejut, táplálja,beolajozza a szöeteket), váta embereknek arcra is remek..

    A recsegő, ropogó izületek meg pláne örülnek neki.
    Idősebb embereknél.. száraz bőrnél, felfekvéses sebeknél csodákat tesz...
    Mindenféle sebre, zúzódásra, égési sebre (azonnal,felvinni és napi 2 x kenegetni)

    A Hold állása szerint növő Hold idején a legjobb ghít készíteni..
    A télen vett tej és vajból nem lehet olyan jó minőséget kihozni, mert az állatok szénát esznek és nem a legelőn eszegetik a lédús, klorofillban gazdag friss füvet.

    Time and Season

    It is best to make Ghee on the waxing fortnights of the moon as the moon represents the Mother and nurturing and all the best qualities of milk and butter are energized at this time. Regarding time and season, the quality of Ghee will change as the time of year and the diet of the cows change. Not all milk cows in America are given green pastures to graze on. Even those, which are allowed to graze in the fields, often do not do so all year round. In winter, there are many days that the cows are not able to go out in the pastures and there is more hay and silage in their diet. This will change the quality of the milk, butter and Ghee. I have noticed that the more the cows graze in the fields on grass, the more yellow is the Ghee. This “yellow” is the result of more chlorophyll in the butter.


    Üdvözlettel, Vanda

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Vanda <3
      Nagyon szépen köszönöm a csodás hozzászólást.
      Megnéztem a videót, a jelölt forrásokat :)
      Igen-igen pont így, érdemes törekedni a tökéletes minőségre, ahogy írod.
      Mindenben egyetértek, a boldog, szabadon élő tehén az "alap" :) a nyílt tűzön készítés, a Holdállás,
      a delelő Nap, a mi "jelenlétünk", mind-mind nagyon fontos.
      Valóban érdemes felhasználni szépségápolásra (sok-sok krémem alapja), gyógykenőcsök készítésére (ebbe macerálni a gyógynövényeket), sőt a kézműves szappanjaimba is kerül a ghíből.

      Egészségedre a remek, magas tápértékű levest :)

      Üdvözlettel,
      Mági


      Törlés
    2. Kedves Mági! Nagyon örülök,hogy megtaláltam ezt a részletes leírást a ghi-ről.Évek óta készítem úgy, hogy a házi tejet forralás utáni napon, lefölözöm.Ez akkor már tejszín, finom édes.Ezt szoktam kisütni.Gyönyörű sárga színű, és nagyon finom.Az 5l tejet, amit minden héten hoznak,még azon a napon felforralom, a tejszínt azonnal a fagyasztóba teszem, és összevárom,kb, 20 l-nek a tejszínét sütöm ki.Én sem habozom le,csak nagyon lassan kis lángon,2 óra hosszan sütöm. Még egyszer köszönöm a leírást.
      Üdvözlettel Marika.

      Törlés
    3. Kedves Marika <3
      Köszönöm, hogy megosztottad velünk ezt a remek módszert.
      Csodás napokat, jó egészséget,
      Mági

      Törlés
  30. Kedves Mági! Nagyon köszönöm a részletes leírást, így már bátran fogom elkészíteni. :)

    Kedves Marika! Mennyi ghí lesz a tejszínből amit 20 l tejből gyűjtesz össze?

    Köszönöm Nektek!
    Szeretettel Judit

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Judit <3
      Nagyon örülök, hogy bátorságot kaptál :) sok sikert kívánok,
      Mági

      Törlés
  31. Szia kedves mági csatlakozom az előttem szólókhoz csodát adtál át nekünk köszönöm. :) viszont lehet elbénáztam valamit tudsz nekem segíteni? Gázon melegítettem a legalacsonyabb fokon s max 20perc elteltével nézett ki úgy mint nálad a képeken aztán vártam 10percet s bebarnult az egész éget szagvan mindenhol elrontottam netán? Háromnegyedórát gondoltam 500gramnak.. kérlek segíts mi történhetett.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. itt vagyok Kedves "Névtelen" remélem még nem késő a válaszom...
      Bizony túl melege volt, érdemes hőelosztóval még alacsonyabbra venni a hőt.
      Amennyiben nem rossz ízű a vaj, csak pirult, akkor a franciák közkedvelt alapanyagát gyártottad le: a barnított vajat. Amennyiben mogyorószínű/beurre noisette, ha sötétbarna/beurre noir. (Így tudsz rákeresni, itt pedig a wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Beurre_noisette )
      Teljesen új távlatokat nyit meg az ételek alkotása során. Használhatod bármibe ami eszedbe jut: salátákra, levesek tetejére, zöldségeket "grillezhetsz" vele serpenyőben. Köreteket, főzelékeket varázsolhatsz, de süteményeket is ízesíthetsz vele.
      <3 üdvözletem,
      mági

      Törlés
  32. Kedves Mági ! Gratulálok a részletes, szeretetteljes, szakszerű leíráshoz ! Kb 30 éve ismerem és készítem a ghít. A vajalját még anyukámtól tanultam, rendszeresen fogyasztja a családom. A receptet is leírom, hátha valaki majd elkészíti ez alapján : 35 dkg tea vaj (sótlan, 82 %-os), 20 evőkanál sima liszt, 5 evőkanál rétes liszt, só ízlés szerint. Nagy teflon serpenyőben felolvasztom a vajat, beleteszem a lisztet, sót, jól elkavarom, ha elkezd pirulni, állandó felügyelet mellett kavargatom, ha már eléri a mogyoró színt, leveszem a tűzről és egy "békebeli" porcelán mélytányérba öntöm. Ha kihűlt, megdermed és tortaszerűen lehet szeletelni.Nem fontos hűtőben tartani. Lehet kenyérrel, de akár nélküle is nagyon finom, paprikával paradicsommal. Üdvözlettel Ilona Szegedről.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Ilona <3
      Túlcsordul az örömöm :) nagyon szépen köszönöm kedves szavaid, a vajalja leírásárt.
      Elkészítem.
      Határtalan boldogság, köszönöm szépen, hogy gazdagítottam ezt a bejegyzést.
      Magamba szívtam minden "szavát".
      <3 üdvözöllek,
      Mági

      Törlés
  33. Rádtaláltam ,mert szóltak rólad,és nagyon örülök.Ezt én is el fogom készíteni,mert nagyon jó.
    Már rég nincs a lakásban sem olaj sem margarin,mert nem jók az egészségre.Csak énkisütött házizsírom van.Azóta nincs baj az epémmel,mint eddig volt míg olajal főztem.Igen ám de mondjuk egy majonézt hogyan készítsek?Mert azt is csak ha az enyém szeretem :D Ezzel fogom kipróbálni.Köszönöm :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Kati <3
      nagyon örülök Neked, kedves jelzésednek és hálás vagyok az Ajánlónak. Add át üdvözletem, köszönöm szépen.
      Igen egyetértünk, a margarin sok galibát okoz az arra "érzékenyeknél" mi sem eszünk nagyon régen.
      Bízom benne, hogy sikeres az elképzelésed és a Tiéd házi majonéz örömedre szolgál. :)
      Köszönöm a "muzsdéj" receptjét :) nagyon örülök.
      http://szeretetrehangoltan.blogspot.hu/2012/09/hazi-majonez-katalan-feher-majonez.html?showComment=1448962466958#c1478552832282646607

      Áldott készülődést!
      Üdvözlettel,
      Mági

      Törlés
  34. Kedvesem! Életemben először főztem be télire lecsót. A Te recepted csinált kedvet hozzá és annak alapján készítettem. Lett vagy 15 db 7 decis üveggel és 4 db 3,5 decis. Egy sem romlott el és isteni finom lett, boldogan esszük és boldogan ajándékozom a gyerekeimnek akik boldogan fogadják. Köszönjük mindannyian!!
    Most ghít készítettem, mert nagyon jó áron tudtam 2 kg vajat venni. Már egyszer-kétszer elszúrtam egy-két kg vajat, mert valószínűleg túlsütöttem. Sárga volt a színe és sült vaj íze lett. Azért elhasználtuk. :)
    Most egy 30 dkg-os próbafőzést csináltam a Te recepted és képeid alapján. Most is sárga lett, de legalább már nem sült vaj ízű. Már egy napja pihen, de még mindig sárga a színe. Mi a trükkje a megfelelő utolsó pillanatnak? Nekem nem "serceg", így ahhoz nem tudom hasonlítani. A megmaradt 1,7 kg vajat már tökéletesre szeretném sütni. Hálásan köszönöm előre is.
    M. Nógrád Megyéből

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves M. Nógrád Megyéből <3
      Köszönöm szépen a visszajelzést, nekem is boldogság!
      A ghí, sárga, az enyém is...az is marad, csak sok idővel világosodik, fakul.
      A túlsütött az inkább bézs, mogyoró, karamell, esetleg barna.
      (Mellesleg a francia receptekben gyakran előforduló alapanyag, a barna vaj (Beurre Noisette) néven. Nagyon finom, csak most nem ez a célunk, hanem a tisztítás.)
      Nekem úgy tűnik, hogy jól készítetted.
      Trükkje talán nincs is, amikor letisztul, már nem habzik, nincsenek buborékok, akkor jó.
      A vajat megolvasztom, először elkezd felhabosodni -ami nem zsír az kiválik- a célom, hogy ettől tisztítsam meg. Tehát lassú tűzön pezsegtetem, addig amíg a "szennyeződés" (ami nem zsír) vagy a lábos alján lekaramellizálódik vagy habként leszedem. Szép tisztává, átlátszóvá válik (készítsd világos színű edényben).
      Legszívesebben mennék és megnéznélek :) ha van még kérdés, bizonytalanság, beszéljünk telefonon :)
      Ebben az esetben írj emailt: szeretetrehangoltan@gmail.com
      Üdvözlettel,
      Mági

      Törlés
  35. Kedves Mági!
    Nagyon tetszik a blog, szép, hasznos és igényes.
    Annyit tudok hozzátenni, hogy kis lángot úgy lehet csinálni, hogy a gáz gombját az elzárás irányába kell forgatni óvatosan és így bármilyen pici lángot elő tudunk állítani.
    Szeretettel:
    Csilla Szegedről

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Csilla :)
      Remek!
      Köszönöm szépen.
      Üdvözlettel,
      Mági

      Törlés
  36. Kedves Mindenki!

    Először főztem ghít a leírtak szerint a múlt héten.
    Minden szabályt betartottam, viszont valamiért még 3 nap múlva sem akart megszilárdulni, félig folyékony volt. Betettem a hűtőbe, és tegnap este, mikor elővettem, betonkemény volt, a szaga jellegzetesen a dohos szagra emlékeztetett, és grízes, szemcsés volt az állaga.
    Már nem sercegett, mikor elzártam alatta, a habot is rendesen leszedtem.
    Piacon vásárolt házi vajból főztem.
    Tudnátok tanácsot adni, hol ronthattam el?
    Nagyon el vagyok keseredve! :(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Nóri!

      Ne szomorkodj.
      "Három nap múlva sem akart megszilárdulni" ez önmagában nem baj, ha meleg van nálatok akkor előfordulhat, hogy nem szilárdul meg...
      A hűtőben, igen, szinte betonkemény lesz, ez is rendben, a grízes szemcsés állag is rendben lenne, de ami nem tetszik az a dohos szag.
      Bár a ghínek jellegzetes illata van, van aki szereti, van aki nem, de semmiképpen nem dohos.
      Nem írtad, hogy milyen az íze, kóstoltad? Ha az íze nem rossz/ízlik akkor fogyasztható.
      Nóri, arra gondolok, hogy nem volt a piaci vaj "tökéletes". Már én is belefutottam gyenge minőségbe, ami a vaj helytelen tárolására volt visszavezethető. Sajnos előfordul, hogy a friss vajat lefagyasztják, hogy eltartható legyen például, de a készítés során is előfordulhatnak "hibák".
      A leírásod alapján Te nem ronthattál el semmit!
      Azt javaslom, hogy próbálj megbízható minőségű vajból készíteni (most kivételesen a boltit javaslom, tudod 82 % zsírtartalom min.).
      (Írj, akár levelet, beszélhetünk is.)
      Sikerülni fog!
      Üdvözlettel,
      Mági

      Törlés
  37. Drága Mági!

    Nagyon szépen köszönöm a szakszerű választ!
    Legközelebb biztosan megpróbálkozom a bolti vajjal, aztán kiderül, hol a hiba. Sajnos ízre sem volt jó az, amit készítettem, az a dohos, "penészes" jelleg az ízén is érződött, ezért félretettük, és elővettük a jól bevált bolti vajat, legalább is kénytelenek voltunk. :)
    Nagyon sokféle területen szeretném hasznát venni a ghínek, ezért is szeretném, ha sikerülne, nem fogom feladni!
    Aztán beszámolok majd a végeredményről! :)
    Köszönöm és szép napot kívánok!

    Nóri

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága Nóri <3
      Köszönöm és köszönöm, hogy nem adod fel! A tisztított vaj finom és egészséges, kár lenne lemondani róla.
      Biztos vagyok benne, hogy sikerülni fog!
      Üdvözlettel, szép őszi napokat:
      Mági

      Törlés
  38. Szia! Nagyon szépen köszönjük, hogy megosztottad velünk a készítes csínját-bínját. Remekek az ötleteid, alkalmazni fogjuk. Minden szépet és jót Neked! :) Kriszta és Máriusz

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Kriszta és Máriusz :-)
      Köszönöm szépen a szép szavakat.
      Nektek is minden szépet és jót!
      Mági

      Törlés
  39. Kedves Mági! Sokat hallottam a ghíről és kb. 2 hónapja én is elkészítettem. A habját nem szedtem le, végig a legkisebb láng abszolút takarékján főztem és nem lett olyan szép világos kihűlés után, mint a tiéd. De próbálkozom még.
    A kommentek között szerepel a jászvaj ismertetése. Én nem látok különbséget a ghí és közte. Lehet, hogy nem jól olvastam? Nagyon szeretem a blogodat és a receptjeidet. Üdvözöllek szeretettel: Törpe

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Törpe!
      Örülök, hogy elkészítetted. A "gyógyhatásából" nem von le ha sötétebb, az íze lehet intenzívebb, "mogyorósabb". A színe függhet a vajtól és a készítéstől.
      A habját mindig leszedem, majd amikor elkezd sercegni, azonnal leveszem a tűzről.
      Megpróbálhatod, hogy azonnal átszűröd egy másik lábosba, így rögtön elkezd hűlni, nem hevül tovább.
      A jászvaj és ghí között nincs különbség, jól látod, jól olvastad.
      Köszönöm szépen kedves elismerő szavaid.
      Neked is üdvözlet szeretettel <3
      Mági

      Törlés
    2. Kedves Mági!
      Köszönet a hasznos tudásért. Egy fontos kiegészítés, hogy az AYURVÉDIKUS gyógyítok szerint nem a tejszínből készítünk vajat, hanem előbb aludtejet kell készíteni utána abból a vajat. Ha így teszünk a ghee még egészségesebb lesz, kevésbé emeli a koleszterint illetve az izületeket is olajozza. Science and Health Benefits of Ghee: Ayurveda https://www.youtube.com/watch?v=iN1pcVgOTe8
      Tisztelettel: András

      Törlés
    3. Kedves András!
      Hálásan köszönöm, hogy hozzátettél, köszönöm a videót.
      Örömteli napokat,
      Mági

      Törlés
  40. Kedves Mági!
    Köszönöm, hogy ilyen jó ismereteket kaptam a ghiről, én ma csináltam elöször egy öntöttvaslábosban, kb. 55 percig tartott mire elkészült. Mikor- kb. 1 óra múlva - műanyag tesszűrön átszürtem, akkor láttam, hogy nem aranysárga, inkább aranybarna. egy idő után fehéres zaccot láttam az alján, s magában a vajolajban is uszkálnak egész apró szilárd részek. Tán át kellene szűrnöm valamilyen vásznon? Mit tegyek? már föztem belöle, s a lecsó íze jó volt.Köszönöm:Laci

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Laci!
      Az aranybarna (nem aranysárga) szín nem hiba, vaj és vaj között nagy eltérések lehetnek, illetve lehet picit jobban "megsült". (A franciák többféle sült vajat különböztetnek meg, pont a szín alapján kapja a nevét: https://en.wikipedia.org/wiki/Beurre_noisette)
      A "fehéres zacc" lehetséges, hogy a hűlés során jött létre? Ha igen, akkor így jó ahogy van. (Szerintem más nem lehet a szűrés után.) Így kezd hűlni, azt mondják: ikrásodik.
      Örülök, hogy finom, ízlik, váljék egészségére!
      További sok sikert!
      Üdvözlettel,
      Mági

      Törlés
  41. Drága Ági! Még 2016. májusában leveleztünk a ghí készítéséről. Aprólékos útmutatásaid alapján azóta kiváló ghít készítek. Igazad lett abban is, hogy az újonnan átsütött ghí sárga és csak később fakul ki fehérré. Éppen ezen a héten találtam egy üveggel hátul a kamra polcon. Isten tudja, mikor süthettem. Az íze, illata és a minősége ugyanolyan, mint "új korában". :) Csak a színe változott. Eszembe jutottál, mert ma készülök 3 kg-ot sütni, mivel nagyon-nagyon-nagyon jó áron sikerült bio vajat venni az Aldiban. Hálásan köszönöm újra az útmutatásaidat. Ma már tudom, mi az utolsó pillanat trükkje és a "sercegés"-t is sikerült fülön csípni.
    Csak azért, hogy tudd: minden ősz elején a Te módszered szerint teszem el a lecsót, már három, vagy négy éve. Soha egyetlen üveggel nem romlott meg és igazán gyorsan, pikk-pakk elkészülök vele, részletekben, ahogy szedhető a paprika a kertben. Hálás szívvel gondolok Rád: M.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves M. Nógrád Megyéből <3
      Nagyon örülök a sikerednek, alázattal köszönöm felemelő szavaid!
      További szépeket és jókat, jó egészséget kívánok!
      Baráti üdvözlettel,
      Mági (Molnár Ági)

      Törlés
  42. Kedves Mági ! Én kicsit késve találtam rá a blogodra, mert most laktózérzékenység miatt, ami a családunkban ketten is vagyunk,érdekelt vagyok! Husvétra felkészültem, 50 dkg vajból készitettem, nagyszerűen sikerült, köszönöm Neked! De kérlek erősits meg abban, hogy igy biztosan laktózmentes lett, mert a családban vannak kételkedők!! Köszönök minden eligazitást! Szeretettel üdvözöllek,Teréz

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Teréz!
      Talán nem késő :)
      Köszönöm a kedves szavaid.
      Örülök, hogy nagyszerűen sikerult, gratulálok!
      Nos, amennyiben tökéletesen sikerült, akkor igy kell hogy legyen.
      A vajat felmelegítés, hevítés során megtisztitjuk, 99 % tiszta vajzsír marad, tehat laktóz es kazeinmentes. Mégis amennyiben tejalapú allergiában szenved valaki, a kezelő orvost meg kell kerdezni!
      Üdvözlettel,
      Molnár Ágnes / Mági

      Törlés
  43. Kedves Címzettek!

    Én először készítettem Ghit és pár hét múlva hűtőben tárolva az alján zöld penész alakult ki.

    82%-"os vajból.
    Műanyag lezarható tetejű edény (én a párás gyanakszom, mert az mindig képződik az edény fedelén belül.). Ettől még fogyasztható??
    Kissé avasnak érzem az illatát de az izén nem érződik.
    Köszönöm szépen a segítséget

    Üdvözlettel

    Hollósi Tamás.
    hollosi69@gmail.com

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Tamás!
      Fogalmam sincs, hogy mi történhetett, sajnálom.
      Érthetetlen, mert a megtisztított vaj 99 % tisztaságú vajzsír, tökéletesen tiszta üvegben nem romlik meg (hűtőben kívül sem)!
      Nem, nem enném meg, Önnek sem javaslom. Viszont javaslom, hogy ne adja fel, készítsen újra. Keveset, a teljes megtisztulás után szűrjük át kétszer és a legfontosabb: az üveget, a tetejét is főzt ki, azaz forrásban lévő vízben forralja 10 percig.
      Sok sikert kívánok.
      Üdvözlettel,
      Molnár Ágnes

      Törlés
    2. Kedves Tamás 🌷
      Elnézést kérek az elírásokért!
      Hűtőben = hűtőn kívül sem
      Szűrjük át = szűrje át
      Főzt ki = főzze ki
      :)
      Üdvözlettel,
      Molnár Ági

      Törlés
  44. Üdv, most találtam rá az írásodra. A vajaljához lenne hozzáfűznivalóm. Én 68 éves vagyok és gyerekkorom óta szeretem, még a nagymamámtól tanultam. Amikor már tiszta, átlátszó a vaj, tettünk hozzá kb. teáskanálnyi lisztet, amit zsemleszínűre pirítottunk benne. Miután kihűlt,összekevertük az alját a tetejével, ez a vajalja. Tejberizs, tejbegríz és túróstészta tetejére mindig csak ezt tettük, kenyérre kenve almával isteni finom. Mindig volt belőle otthon,mert ez nem romlott meg, nem avasodott nyáron se, hiszen akkor még nem is hallottunk hűtőszekrényről.
    ű

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves "Marcsi" 🌹
      Hálásan köszönöm a hozzászólásod!
      Örömmel veszek minden régi tanítást!
      Áldott napokat!
      Molnár Ági

      Törlés