2012. február 15., szerda

Kubai kenyér, forr...ó, mint a ritmus






Forr...mint forró. Forr...mint forradalmi.
Forró kenyér a lisztes zacskótól az asztalig 100 perc alatt? Na ne.
Forró vizet az élesztős lisztre? Na ne.
Csak 15 perc "kelesztés" ? Na ne.
Hideg sütőben, kezdeni a sütést? Azt lehet, én is szoktam.
Ropogós héj? Puha bélzet? Semmi élesztőíz? Megcsinálom. Naná!
Hát körülbelül ezt a párbeszédet folytattam magammal, amikor ráakadtam erre a receptre.





S bevallom alig bírtam ki, hogy azonnal ne álljak neki kipróbálni, de kibírtam...
Ma viszont eljött az idő.
Annyira, de annyira izgatott voltam. Reméltem...de gondoltam, legfeljebb nem nekem találták ki.
De igen, teljes a siker, annyira jó, hogy amint kihűlt a sütő, rögtön nekiálltam, egy másodiknak.
Tapasztalatot akartam mielőtt írok róla, ha csak két kenyér,
akkor sem egy, de másodszor is remek lett.
Magyar oldalon nem találtam erre a receptre.
Kerestem, kerestem de semmi, lehet, hogy még nem fedezték fel honfitársaim.
De íme itt van, már megsütöttem  és én mondom
(10 év kenyérsütési tapasztalattal a hátam mögött) megéri kipróbálni.
Ha nem is ez a kenyér fogja a siker listánkat vezetni, mindenképpen érdemes vele számolni. Bármikor előállhat egy olyan helyzet, hogy kell, elfogyott, vendég jön vagy mi visszük ajándékba.
Én újra és újra fogom sütni, fogom variálni teljes kiőrlésű liszttel és magokkal,
bizony magokkal nem csak kívül megszórni, hanem bele is teszek, hisz annyira szeretjük.

Tehát itt a két kenyér, picit különbözik a kettő: lisztben és sütési időben.
Kubai kenyér, from Bernard Clayton's: New Complete Book of Breads, amit tehát itt találtam.


Finomlisztből készült kubai kenyér
amaránttal megszórva






Hozzávalók

500 g finomliszt + 32 g liszt
2 tk tengerisó
1 tk cukor
25 g friss élesztő
300 g FORRÓ víz



Rétes és finomlisztből készült kubai kenyér
szezámmaggal megszórva





Hozzávalók

200 g rétesliszt
300 g finomliszt
2 tk tengerisó
1 tk cukor
25 g friss élesztő
300 g FORRÓ víz


(( Eredeti recept
1,2 - 1,4 liter / 5 - 6 csésze liszt
2 csomag szárított élesztő
1 ek só
2 ek cukor
500 ml / 2 csésze forró víz
op. szezámmag, mák ))
Én megfeleztem és csésze helyett, pontosan lemértem.


A kenyér dagasztása ugyan úgy készült.
A lisztet dagasztótálba tettem, hozzáadtam a sót, cukrot és belemorzsoltam a friss élesztőt.
Alaposan elkevertem.
Beindítottam a keverőgépem és miközben keverte, határozott mozdulattal
belezuttyintottam a forró vizet.
Gyorsan összekevertettem.
(Az első esetben még szükséges volt a fent jelölt 32 g liszt,
a második esetben ez nem kellett, a rétesliszt több folyadékot vett fel.)
A kevertetést addig folytattam, amíg teljesen egybeállt a tészta.
(Lehet csak kézzel is.)

Ezt követően a munkafelületre tettem és 7 percig kézzel gyúrtam.
Teljesen selymes, hólyagos, puha, rugalmas, nem ragadt és nagyon jól esett, hogy meleg volt.

A már előre elkészített, vékonyan olajjal kikent tálba raktam, a tál tetejére egy tányért tettem
és beraktam a 30 fokos sütőbe. 15 percet pihent itt a tésztám, csak, pontosan 15 percet!



Amaránttal



Ekkor, kivettem, kicsit megszeretgettem, formáztam rajta,
hogy szép kerek legyen és sütőpapíros tepsire raktam.
Bevizeztem a kezem és megsimogattam a cipócskát, majd megszórtam az elsőt amaránttal,
a másodikat szezámmal. Tetejüket bemetszettem kereszt alakban egy zsilettel.

A kenyeret beraktam a hideg sütőbe (30 fokos!) Alá raktam egy lábasban forró vizet (1 l)
és bekapcsoltam a sütőt 200 fokra légkeverésre.
Beállítottam az órát 40 percre.
A második kenyérnél 45 percre.
A kenyér a sütő hőfokának emelkedésével együtt emelkedett és gyönyörűen megrepedezett.
Félidőben letakartam egy sütőpapírral, hogy ne piruljon túl.


Szezámmaggal



A beállított idő leteltével, szépen kongott mindkét kenyerem.
Ropogós kéreg, szépen pirult, lágy de határozott bélzet.



Amarántos



Szezámos


A sütési idővel kapcsolatban, mindenki ismeri a saját sütőjét.
Tudjuk minden sütő más!
Ebben az esetben hozzá kell számolni, a felfűtési időt.


Nagyon szeretném megkérni, ha van olyan elszánt ember mint én és megsüti,
jelezzen vissza a tapasztalatáról.
Köszönöm.



59 megjegyzés:

  1. Már ki akartam lépni a gépből, de milyen jó, hogy pont megjött a leveled :) , mert így legalább láthattam a csoda kenyeredet,- kubai ritmusokban kavarognak a gondolataim, hogyan? mi módon? ezt a kubai módon sült kenyeret plagizálni fogom mihamarabb :D Jó éjt!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezek gyönyörűek! Sokkal szebbek a kenyereid, mint azon a külföldi oldalon. :)
      És tényleg hihetetlen! Én mindig azt hittem, az élesztő megsül a forróvíztől.
      Kérdés: nekem nincs dagasztógépem, mindig kézzel dolgozok ki minden kelt tésztát. Na most, nem fog szétégni a kezem?

      Törlés
    2. Drága Vicuska, igen próbáld ki, ahogy írtam szerintem helye van a repertoárunkban. Ropogós héj, egyáltalán nem puhult vissza, a bélzete pedig puha mint a kalács, de nem kalács ízű...
      Ölellek, Te aztán friss vagy!

      Törlés
    3. Kedves Duende!
      Köszönöm.
      Igen emlékszem, a neveltetésemben nekem is az szerepel(t), hogy vigyázz ne legyen túl meleg. Hát ez most ellen példa.
      Olvasgatva azokat akik kipróbálták, igen sokan féltek ettől a forrótól és csak "igen meleggel" próbálkoztak, úgy is müködött. Én viszont igazán forrót löttyintettem a lisztes/élesztőre, mert akartam tudni, hogy mi lesz vele ( mielőtt írok róla ) és hihetetlen, de jól működik. Kibirták az élesztőgombák, sőt megtáltosodtak!
      Én úgy csinálnám, hogy amikor hozzáöntöm a vizet, akkor gyorsan ( tényleg gyorsan ) fakanállal elkeverném és a liszt ugye már vissza is hűtötte ez idő alatt. Illetve olyan "forró" legyen a víz amit a kezem még elbír. ( Nekem sem igazi dagasztógépem van, csak amivel összedolgozom a tésztát. )

      Ó a rózsaszín szivecskéid, gyönyörűek.
      Egy kis kubai ritmus?

      Törlés
    4. Köszi a tippet! :) Ki is próbálom, mert egy gramm kenyér sincs itthon. :)
      Kösziköszi. :)) A forró kubai ritmus bármikor jöhet. Buena Vista Social Club. Meg is hallgatom a lemezt. :)

      Törlés
    5. Te is jó tippet adtál, én is nagyon kedvelem Őket, már hallgatom is.
      ( Most érkeztem haza, gondolom már elkészült, nagyon várom a véleményt )

      Törlés
    6. Isteni lett a kenyérke! :) Pediga cukrot ki is felejtettem. :)
      Máskor is fogom sütni, mert annyira finom. Isteni ropogós a héja és tényleg nem puhul be később sem, mint a dagasztás nélküli kenyérnél például. És nagyon finom a belseje is. Szóval nagyon szépen köszönöm a szuper receptet! :)

      Törlés
    7. Ó, annyira örülök!
      Igen, a bélzete is lágyabb, selymesebb, a héja meg elképesztő, teli vele az egész konyhapult amikor szeleteljük, pattog szét.
      Köszönöm, hogy megcsináltad.

      Törlés
  2. Isteni volt a kenyér!!!

    Igazi roppanos héj, csodálatosan ómlos belül. A felfrissülés esszenciája!

    VálaszTörlés
  3. És ami kimaradt!

    TE született zseni vagy a kenyérsütésben!!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Olyan szépen írsz, én pedig a zsenit majd előhívom...

      Törlés
  4. Gyönyörű kenyér! Még én sem hallottam a forró vizes technikáról.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A Te " almás csendéleted " is gyönyörű. A pogácsáid szintén, pont terveztem töpörtyűset sütni, majd összehasonlítom a receptet.

      Törlés
  5. Bár tegnapi napra terveztem megvalósítani, de mivel pelmennit főztem, amihez nem kellett kenyér, ezért ma kerítettem rá sort. Egy-kettőre készen volt, szinte észre sem vettem, mennyi idő is ment el rá :) Ágikám! Készen van, éppen élvezettel degusztálom, egyelőre, egy szelet vajas kenyér formájában- még langyos mivoltában. Nagyon finom!!!!! Köszönöm, hogy megosztottad :) Pussz!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága Vicuska! Nagyon - nagyon örülök, én köszönöm, hogy megcsináltad. Megyek Hozzád megnézem mit főztél.
      Ölellek.

      Törlés
    2. Voltam Nálad, de nem derült rá Fény, mi az a pelmenni ( ? )

      Törlés
  6. A pelmenni- az orosz húsos derelye, mi nagyon szeretjük, most egy uráli változatát készítettem el, mindjárt meg is írom a munkamenetet és még ma, reményeim szerint, fel is kerül a blogba. Türelem :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon szeretném a pelmenyi receptjét, ha lehet, én legutóbb Rigában ettem.De sajnos nem sikerült neke, kifőtt a töltelék.....

      Törlés
    2. Vicuska oldalán találod: http://vicuska13.blogspot.com/2012/02/az-osi-urali-pelmeni-raadasnak.html
      http://vicuska13.blogspot.com/2012/02/pelmeni-masik-formazasa-fazisfotokkal.html

      Törlés
    3. Köszönöm a gyors választ és a kenyeret holnap sütöm, én nagyon sok hidegen kelesztett kenyeret megsütöttem már, de visszapuhult a héja, erre nagyon kíváncsi vagyok.

      Törlés
    4. Szívesen.
      Ma a Fiam sütött, hihetetlen ropogós a héja. Most szelte meg és kértem, hogy az asztalon tegye, mert még ott a legkönnyebb a szét repülő morzsákat összetakarítani...
      Köszönöm, ha visszajelez.

      Törlés
  7. Elképesztő miket tudsz!

    Csak ámulok és bámulok, milyen csodálatos Emberek látogattak meg!!! Annyira örülök, megyek és megnézem a Csillagokat.

    VálaszTörlés
  8. Gyönyörű! Gyönyörű!

    Köszönjük, hogy a kubai kenyér sütésére, és bemutatja az ilyen szép képeket. Nagyon boldog vagyok, hogy lásd, hogy olyan jól dolgozott, az Ön számára. Az amaránt mag nézel ki, mint ahogy a szezámmag. Te előnyben részesítik?


    I hope that made sense! The above is a Google translation of the following:

    Beautiful! Beautiful!

    Thank you for baking the Cuban bread and showing such lovely photos. I'm really glad to see that it worked so well for you. The amaranth seeds look lovely, as do the sesame seeds. Did you have a preference?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Thanks for the receipt. It started to conquest Hungary. All love all of seeds. Lesson the latest variation: http://szeretetrehangoltan.blogspot.com/2012/02/kubai-kenyer-ujra.html
      http://szeretetrehangoltan.blogspot.com/2012/02/kubai-kenyer-mitol-kubai.html

      Bye
      Mági

      Törlés
  9. Kedves Mági!Én is megsütöttem,de sajnos nem lett olyan szép foszlós belül,mint neked.Kívül hibátlan, az íze is finom csak "szalonnás"lett belül.Ha lennél szíves tanácsot adni,hogy mi lehet az oka?Az igaz,hogy kézzel dagasztottam és gondolom az nem volt megfelelő!Egyébként a recepted szerint csináltam mindent.Ami még nem volt jó lehet,hogy BL 80-as kenyérsütő lisztből készítettem.Válaszod köszönöm,további jó recepteket kívánok magunknak is tőled.Azért nem adom fel..:Üdvözlettel:Judit

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Judit!
      Sajnálom. Lehet kézzel dagasztani, ha arra gyanakszol, akkor jobban meg kell dolgozni.
      Sajna én a kenyérsütő liszteket nem ismerem, soha nem használtam olyat. Én a Vitamill lisztjeit használom vagy bio liszteteket. Általában törekszem az egyszerűre, legfeljebb feljavítom búzasikérrel. Nem írtad, hogy megkelt-e? Jó volt az élesztő? ( Tehát, liszt, élesztő, alapos dagasztás, megfelelő hőmérséklet, hogy megkeljen, forró sütő és elég idő a sülésre. )Lehet, hogy csak nem sült át teljesen vagy nem kelt meg?
      Írhatsz emailt is ha legközelebb akarod sütni és együtt megsütjük...Sikerülni fog!!!

      Törlés
  10. Köszönöm a válaszod igen, szerintem a dagasztásnál lehetett a gond, majd legközelebb jobban "megdolgozom" és lehet,hogy többet kellett volna kelni hagynom.De nem adom fel,mert egyébként a férjemnek nagyon ízlett,meg nekem is.Tudod én még nem vagyok nagy kelt tészta készítő,de az szeretnék lenni és előbb vagy utóbb tudom sikerül,mert olyan nagyszerű és lelkes tanítók vannak,mint te is!Üdvözlettel:Judit

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Judit, ha egyszer ráérzel, nem lesz több akadály! Általában ha beleteszel mindent, az örömteli önmagad is! és megdagasztod a tésztát, akkor csak idő kell neki és megkel. Majd újra formázás és újabb kelesztés, forró sütő és újra idő, hogy megsüljön.
      Nagyon kedves vagy és nagyon szívesen segítek, bármikor nyugodtan írhatsz emailt is. Pl ha legközelebb készítesz.

      Törlés
  11. Kedves Mági!
    Megsütöttem ma a kubai kenyeret, nagy reményekkel vágtam neki, mert nagyon szeretjük a ropogós héjat, de sajnos nem lett jó. (Nagyon ritkán, de sütöttem már "rendes" öregtésztás kenyereket és azok sikerültek) Nekem nincs légkeveréses sütőm, csak alsó-felső sütéses, és valamiért minden sokkal hamarabb megsül benne, mint amit a receptekben írnak. Most is már 15 perc után le kellett takarnom a kenyeret, hogy ne piruljon tovább, de 20 perc után így is kissé megégett a teteje a sütőpapírral együtt. Akkor gyorsan kivettem a sütőből, és mivel az aljának is volt már valami színe, késznek nyilvánítottam. Gondoltam, lekapargatom az égett részeket róla, a teteje szépen kongott, egy kicsit az alja is. Kapirgálás után míg eltakarítottam a széthullott forgácsokat, pihent a kenyér pár percet. Ezután azt tapasztaltam, hogy az alja megpuhult (a teteje jó ropogós maradt), és amikor felvágtam, bizony nyers volt a közepe. Ezután gondoltam egyet, és visszatettem a sütőbe alsó lángon, míg az alja is jobban megpirult, de sajnos a közepe így is nyers maradt. Nagyon sajnálom, mert a héja még így kapirgálva is nagyon finom volt, és annyira szeretném, ha sikerülne jól megcsinálnom,ezt a gyors és egyszerű kenyeret! Tudnál tanácsot adni, hogy hogyan süssem, hogy ne égjen a teteje, de átsüljön rendesen a kenyér? Nem tudom, ha alufóliával takarnám le, akkor nem égne tovább szerinted?( Egyébként ha rendesen sütök a sütőpapírral, nincs vele gond, de pl. ha csak a tepsi felén van sütemény, az üres részén meg szokott égni a sütőpapír. ) Vagy kapcsolja alsó lángra 15 perc után? Köszönöm, ha válaszolsz, és elnézést kérek a litániáért.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves csakBea!
      Nagyon sajnálom, hogy nem sikerült, mint leveledből kiderül a nem megfelelő sütés lehet az oka.
      Sajnos egy kenyérnek amely 0,5 kg lisztből készült nem elég 20 perc sütés (a leírásban szerepel a sütési idő, ami ennek duplája) a kenyér sütését ugye a nem forró sütőben kezdjük, sajnos nem is értem hogyan lehetséges, hogy a bekapcsolástól számítva a sütőd 15 perc múlva megégette a kenyeret(?)
      Na de mi lehet a megoldás? Az alufólia jó lehet, de az előzőekből kiindulva nem hinném, hogy elegendő. Nekem az az ötletem támadt, hogy megpróbálhatnád, lábasban megsütni, olyan lábasban, aminek nincs olvadó része és van teteje. Vagy mi lenne ha csak az alsósütést választanád? Szívesen ötletelek Veled, de a sütődet Te ismered, ennek a kenyérnek több idő kell, hogy átsüljön.
      Ha segít Neked akkor írj újra. A hideg sütő bekapcsolás után 15 perc múlva égetett? Az öregtésztás kenyér mekkora volt és nem égett meg? Akkor mit csináltál másképpen?
      Üdvözlettel,

      Törlés
  12. Szia, köszönöm, hogy válaszoltál! 15 perc után még nem égett, akkor takartam le, de 20 percnél már meg volt égve a teteje, a papírral együtt. Olyan jó párás volt a sütő, hogy nem láttam bele. Az öregtésztás kenyereket az egyiket sütőzacskóban sütöttem, és 20 perc után alsó lángra kapcsoltam, a másikat 30 perc után,ezt 15 percnél letakartam, 35-45 percig sültek. Én sem értem, hogy égett meg 20 perc után letakarva! mostanában ha sütőzacskóban sütök, az is elkezd olvadni, valahogy túlmelegszik a sütőm.
    A gondom csak az, hogy ezt a kubai kenyeret később visszatettem a sütőbe, alsó lángra, sütöttem még kb. 15 percig, mégis nyers maradt a közepe. Vagy addigra már kihűlt, és nem tudott felmelegedni? Mindenesetre próbálkozni fogok még, vagy alufóliával,vagy jénaiban (abban már sütöttem, 35 perc alatt megsült benne egy 65 dkg-os kenyér, 25 percnél alsó lángra kapcsolva.)Ha jénaiban sütöm fedővel, akkor is elég a 15 perces kelesztési idő szerinted?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia kedves Bea!
      Igen kihűlt :(
      Ha ezt a fajta kenyeret szeretnéd, akkor én úgy csinálnám, hogy a dagasztás után beletenném a kipapírozott jénaiba, rátenném a tetejét és hagynám legalább egy félórát kelni, lehetőleg meleg helyen, de mindenképpen úgy, hogy a víztől meleg kenyér ne hűljön le (pl. jénaistól egy takaróval letakarnám) ekkor megnézném, alakítanék a formáján ha kell és újra hagynám kelni a sütőt meg bekapcsolnám, alsó-felsőre még felmelegszik. Amikor a forró sütőbe betenném a jénais kenyeret, akkor csak az alsót hagynám és nagyon jelen lennék, és figyelném hogy viselkedik. Valahogy így. A sütőt kellene nagyon kitapasztalnod, mit hogyan csinál.
      A sütési idő szerintem -de ugye nem vagyok ott és nem is ismerem a sütődet, csak azt tudom kb. mennyi idő kell a kenyérnek- 35 perc körül van, majd levenném a tetőt és a színe, kongása függvényében döntenék a továbbiakról. Sütöm még, vagy megsült.
      Írj nyugodtan, engem is nagyon izgat és érdekel.
      :)))

      Törlés
  13. Köszönöm szépen, nagyon kedves vagy! Megírom majd, hogy hogy sikerült! Nagyon szeretném ha jó lenne, mert a teteje a megégés ellenére is olyan szép volt,(nagyon szépen szétnyílt a bevágásnál), és lekaparás után finom ropogós is, sosem sikerült még ilyen jó kongósra egyik kenyerem sem. Csak hát nem ártana, ha belül is ehető lenne :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. ...bizony nem :) várom nagyon, ha akarod írhatsz emailt is:)

      Törlés
  14. Kedves Mági! Elkészült második nekifutásra a kubai kenyerem! Sikerült! :) Nem sok mindenen változtattam, mert ebben a kenyérben a ropogós héja mellett az tetszett, hogy hamar kész van, nem akartam a kelesztési időn változtatni. Most egy magasabb falú tepsiben sütöttem, amit majdnem kitöltött a kenyér, és lehet, hogy valahogy hűtötte a tetejét is (elvezette a hőt), mert 20 perc után piros volt, de még nem égett, ekkor letakartam alufóliával, és alsó lángra kapcsoltam. 40 perc után kivettem a tepsiből, és még 5 percre visszatettem, csak a rácsra. Alul felül ropogós héja lett, a belseje is átsült, finom volt. El is fogyott azonnal :) Egyébként az én fiam is azt mondta, mint a tiéd, hogy több héjat kell sütni :) csak ő azt mondta, bagett alakban süssek legközelebb. Úgy működne szerinted a dolog, vagy csak kerek formában? Ha igen, mennyiben változzon a kelesztési, sütési idő? Köszönöm még egyszer, hogy megosztottad velünk, és segítettél!

    VálaszTörlés
  15. Hurrá....nagyon örülök :)
    Drága Bea!
    Igen működik én is sütöttem péksüteményt is belőle, a recept itt:
    http://szeretetrehangoltan.blogspot.hu/2012/03/kubai-kenyer-ami-nem-is-kenyer.html
    Bagett esetében csak kétfelé venném a tésztát (amikor a receptben 4 felé!) keleszteném még 20-25 percet, majd utána kapcsolnám be a sütőt és sütném 25-30 percet, majd pont úgy ahogy a sütést kitapasztaltad.

    Bea drága, ha ennyire jelen leszel neki, mint most a kenyérnek, nem lehet hogy ne sikerüljön:)
    A napokban (ma van még kenyerünk, de holnap lehet) én is megsütöm ebben a formában, leírom majd ha akarod, de ugye nálad a sütő nagyban befolyásolja a menetet. Hidd el sikerülni fog, mert akarod, nagyon ügyes vagy (még a sütő felett is átvetted az uralmat:). Legyen szép napotok, Áldás Rátok:)

    VálaszTörlés
  16. Köszönöm, örülnék neki, ha leírnád hogy sikerült bagett alakban, ha neked nem teher.
    Lenne még egy kérdésem, ha nem bánod... Írtad, hogy 10 éve sütsz kenyeret,biztosan tudod a választ :) Nálunk a "kisboltban" félbarna kenyeret lehet kapni, és meg kell, hogy mondjam, finom kenyér, szeretjük. Azon gondolkodtam, mitől lesz egy kenyér félbarna? Nem lenne esetleg egy félbarna kenyérre recepted? Azt hiszem, már végig olvastam az összes kenyérreceptedet, de nem találtam, sőt másnál sem.Valami könyvben olvastam, hogy rozslisztet kevernek bele, de az csak olyan általános recept volt, nem bízom az ilyen receptekben, csak amit tudok, hogy már többször kipróbáltak, nekem nagyon kell a mankó :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bea, megsütöttem, holnap írom :)
      Bea a félbarna kenyér, valóban részben rozsliszttel készül, mégpedig 85 %-ban finomliszt, 15 %-ban rozsliszt és még egy lényeges pont, kovásszal készül, tehát nem tartalmaz élesztőt. Bővebben itt: http://hu.wikipedia.org/wiki/Keny%C3%A9r

      Tervezem, hogy megint sütök kovászos kenyereket, recept akkor:) de addig próbáld meg az élesztővel készült "sok héjas" rozsos kiflit, hátha tetszik:
      http://szeretetrehangoltan.blogspot.hu/2012/10/rozsos-kiflik.html

      Drága Bea, megtisztelő számomra, ez a "mankó szerep"

      Törlés
  17. Szia, en ma akadtam ra a receptre, es bar kis alakitassal, de megsutottem es a csaalad el van ajulva te, a ferjem szerint mediterranos. :-D egyebkent mitol kubai?
    A valtoztatas a reszemrol annyi vt egyebkent hogy vt maradek ugy 15 dkg oreg tesztam ami mar vagy egy hete a hutoben tengodott igy hat beleraktam azt is, magbol pedig csak napraforgo volt itthon... De a forro vizet, bar felve, bevallaltam es nem bantam meg. :-) a receptet ezuton is koszonom. :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Snow!
      Örülök, hogy eljutott Hozzád és főleg, hogy ilyen jól sikerült saját ízlésedre alakítani (öregtészta :)
      Attól kubai, hogy így hívják :) egy James Beard nevű ember, főzőtanfolyamain vált népszerűvé Oregonban.
      Majd a recept Bernard Clayton's New Complete Book of Breads könyvében már Kubai kenyér megnevezéssel szerepel.

      de mutatok még két bejegyzést:
      http://szeretetrehangoltan.blogspot.hu/2012/02/kubai-kenyer-ujra.html
      http://szeretetrehangoltan.blogspot.hu/2012/08/kubai-kenyer-mitol-kubai.html

      üdvözlettel,

      Törlés
  18. Kedves Mági!
    Tegnap megsütöttem ismét a kubai "bagettet". Úgy mint snow-nak, nekem is volt maradék öregtésztám a fagyasztóban már rég óta, gondoltam beleteszem, míg meg nem romlik. Egyébként a recept szerint jártam el, csak az élesztőt csökkentettem 1 dkg-ra. 3 bagettet sütöttem belőle. Működik a dolog, finom, ropogós, gyors! Azt hiszem, nem is kísérletezem tovább, ez lesz az alap kenyerünk, illetve bagettünk. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. "CsakBea" szia!
      Nagyon örülök, nagyon, annyira ügyes vagy!!!
      Ölelés Neked!
      <3

      Törlés
  19. szia, elsőre nem sikerült, tömör lett a belseje, alig nőtt meg, alig akart pirulni, 300 gramm fehér és 200 gramm teljeskiörlésű búzalisztból lett keverve, 3 dcl forró vízzel
    másodjára csak fehérlisztet használok és szóról szóra követem a leírást, kívéve nekem több víz kellett kb. 3.5 dcl, így selymes, puha, meleg, jó gyúrni tésztám lett, most sül, a sütőm nem légkeveréses így feljebb vettem a hőt, nincs letakarva, csak a sütőpapíron napozik, ha kész majd jelzem hogy sikerült e

    VálaszTörlés
  20. megsült a második is, ennek a belzete finom lett, de szétterült mint egy béka, nem tudott feljönni és a bevágásoknál sem nyílt meg, pedig ezt úgy csináltam ahogy leírtad, csak egy picit több vízzel, most arra gondoltam, hogy ha jénaiban sütöm, akkor talán jobb formát kaphatok, mert nem tud elterülni, és hagynám egy picit jobban kelni, szerinted jó ötlet, és letakarjam az elején vagy ne?
    ma reggel felvágtam és finom puha a kenyér, tehát az ízét már megtaláltam, most a formáját kéne eltalálni, hogy olyan szép legyen mint a tied, segíts légy szíves,

    azért vagyok névtelen, mert nem tudom hogy tudnám nevesíteni magamat, szép napot

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves "Névtelen" lelkes Barátom!
      A + vízre nem tudom miért volt szükség. Nem mondhatom, hogy azt ne tedd hozzá, mert Te láttad, Te készítetted, lehet a helyedben én is így tettem volna. Picit az elején nehezebben áll össze, de végül jó lesz. Megpróbálhatod jénaiban is (sütőpapírt feltétlenül tegyél) attól függ hogy rátedd a tetejét vagy ne, hogy mekkora a jénai. Nem fontos letakarni. Ebben a kenyérben pont az a jó, hogy semmi faxni, egyszerűen elkészíthető. Érdemes kipróbálni pont a leírás szerint, hisz én a leírás szerint készítettem, így lett ilyen szép (ahogy írod :)
      Nem zavar, hogy Névtelenül írsz, hisz tudom, hogy "Valaki" vagy :) (regisztrálni kell a nevesítéshez)
      Sok sikert, írj nyugodtan,
      Mági

      Törlés
    2. Szia Mági! Az első kenyér sima fehérliszt és teljeskiörlésű búzalisztből készült, ott kevés volt a 3 dcl víz, éreztem a tésztán,(elképzelhető, hogy a teljeskiörlésű több vízet vesz fel) keményebb lett, a második csak finomlisztből készült, ide szerintem sok volt a 3,5 dcl víz (sajna ezt később láttam) sokkal lágyabb volt a tészta, szerintem ezért nem tudott feljönni. Ezekre sajna utólag jöttem, jövök rá. Holnap megint neki állok, a leírás alapján állítom össze a tésztát, vízre is figyelni fogok, s megprobálom a 3 dcl-t, s majd menet közben eldől hogy be kell e tennem jénaiba, vagy nem (majd meglátom hogy mennyire lesz lágy, puha a tészta, ha kész majd megint beszámolok.
      Nem hagyom magamat, úgy is megsütőm szépre és finomra

      Törlés
    3. Remélem észre vetted, hogy van több bejegyzés a kubairól:
      http://szeretetrehangoltan.blogspot.hu/2012/02/kubai-kenyer-ujra.html
      http://szeretetrehangoltan.blogspot.hu/2012/08/kubai-kenyer-mitol-kubai.html
      Ezt a kettőt ajánlom még figyelmedbe :)

      Tudom, hogy elégedett leszel vele, nem adod Te fel :) Köszönöm, hogy megosztod velem :)

      Törlés
    4. Utólag rájönni is jó dolog, az már a tapasztalat :) nagy kincs :)
      Ölelés Neked!!!
      Mági

      Törlés
    5. Szia Mág! Köszönöm a linkeket, megnéztem őket.
      elkészült a 3. kenyerem, magassága 8 cm, átmérője 17 cm, jénaiban sütöttem meg, a leírást betartottam, most tényleg 3 dcl vízet tettem hozzá, íze jó, összenyomom szépen kirúgja magát, tömörsége, olyan mint a tiedé amiben teljeskiörlésú liszt is van (úgy látszik ez fajta jellemző), amire rájöttem, hogy én egy spéci lisztet használtam, vagyis amiből kenyereket islehet sütni (nem kenyérliszt), magas a vízmegkötő képessége (ezért érzem én, hogy egy gondolatnyival több vízet is elbírna a tészta, akkor lazább lenne), a szine nem fehér hanem inkább olyan rusztikus, így készítek egy kenyeret normál fehér finomlisztból, már csak kíváncsiságból is, ámbár ez a mostanim egészségesebb.
      Bevágtam éles késsel, de megint nem nyílt meg, olyan szépen mint a tied, veszek pengét és azzal fogom a következőt, kelni csak a 15 perces időben kel, utána már nem, ez vajon mitől van? (hideg sütő rendben, víz a lábasban rendben), a héja ropog, de másnapra már nem (nem baj)

      jelenleg itt tartok, még mindig nem adom fel, mert izgat nagyon (csak tudnám hogy a tiéd mitől nyilik úgy meg, és a héja hogyan válik el a körtől?

      szép hétvégét, köszönöm a segítséget

      Törlés
    6. Szia :)
      Ez a kenyér nagyságra jó, tetszett Neked?
      Tudod, a mindennapi kenyereink nekünk is inkább nem fehérek, hanem "egészségesebbek" de a blogra kerül finomlisztből is, mert ha valaki maga készíti, akkor a fehér is jobb, mint a "gyári".
      A pengével mélyebben és élesebben lehet bevágni az biztos :)
      Hát képzeld ma én is kubait sütöttem, igaz finomlisztből, Miattad :) Amint tudom felteszem, csináltam fázis fotókat is.

      Törlés
  21. jaj Mági rájöttem valamire, ahogy nézegettem a recepteket, én csak 3 dcl (300 ml) vízet teszek hozzá, egy repetben pedig írod, hogy a 300 gr az 325 ml-nek felel meg vagyis 3,25 dcl nek, szerintem számít az a 0,25 dcl víz hiánya, lehet hogy ezt érzem? Szerinted?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, mindig, minden számíthat.
      Ma amit sütöttem, finomlisztből, hozzá is 300 g folyadékot tettem. A cukrot elfelejtettem.

      Nos azt nem tudom miért nem kel, miután a 15 perc eltelt. Ezt egy kicsit vesézzük ki.
      Mit csinálsz 15 perc elteltével? Hogyan formázod? Bevágod? stb.....

      Törlés
  22. szia Mági,bocsi hogy nem reagáltam, de nem voltam sőt nem is sütőttem, most viszont sütök ezerrel, rétesliszt és fehérlisztből szó szerint követlek, ha letelik a 15 perc akkor gyengéden átgyúrom, egy percig és közben kitalálom a formáját, most ovális alakra készítettem, utána ha kész a formája bevágom jó mélyen ahogy mondtad, igaz most egy vékony késsel, mert pengét elfelejtettem megint venni, utána beteszem a sütőbe, ami max. 25 fokos, a tepsi alá egy edény forró vízet, a sütőt feltekerem 200 fokra és 45 percig sütőm,
    na megsült
    szépen feljött, a vágásoknál bemélyedt, de az egész úgy néz ki, mint egy óriás ovális pogácsa, de már vannak rajta olyan repedések mint ami kenyéren szokott lenni, az oldala a saját repedéseinél kenyér jellegű, felvágom
    tudom még meleg, de csak egy picit a sarkából, mert nagyon kíváncsi vagyok, ízre jó, most ropog a héja, a belzete szép, de nem tudom még teljesen megállapítani, a rugalmasságát, mert tök meleg, nem folytatom hagyom hűlni, majd inkább később írok még

    VálaszTörlés
  23. szia Mági, kihűlt a kenyerem és teszteltem tegnap és ma, a héja tegnap finom ropogós volt, mára már nem, de nincs is olyan kenyér aminek a héja másnap is még ropogós, nem szabad ennyire mélyen bevágnom, mert nem tudom szeletelni rendesen, kell a penge, rendesen megsűlt, belzete lukacsos és rugalmas, ízre nekünk egy kicsit édeskés így legközelebb kevesebb cukrot teszek bele (most egy tk volt), kb. 700 gr súlya volt,
    kérdéseim: hogy a héja fényes legyen, azt hogyan tudom megcsinálni? az általam sütőtt kenyerek olyan súlyosak, van benne anyag, ahogy a párom mondja, tömörebbek a boltinál, ez jellemző, ilyennek kell lennie, vagy elrontottam valamit?

    alakul a kenyerem szépen, nem elsőre, de sikerülni fog tökéletesre, még kezdő vagyok kenyérsütésben, ezt is meg kell tanulni, ki kell tapasztalni, mint mindent a vilkágban, remélem egyszer az én kenyerem is lesz olyan szép, mint a tied a fotón, egy kérés nem tennél fel egy képet, hogy hogy néz ki az összevert tészta , amit dagasztunk?a nokedli tésztájánál jóval sűrűbb az enyém, mert én az enyémet egy kicsit még mindig sűrűnek találom, köszönöm szépen ha megoldható

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia <3
      Örülök a sikerednek!
      Nekem is tömörebbek a kenyereim a boltinál (bár most készítettem egy "habos" kenyeret), de mi így szeretjük.
      Igen kicsit édeskés, szerintem ez nem csak a cukornak, hanem a módszernek is köszönhető, nyugodtan hagyd ki a cukrot én is szoktam.
      A héja akkor lesz fényes, ha elegendő gőz van sülés közben. Mielőtt beteszed a kenyeret is lepermetezheted, meg akkor is ha kivetted, csak akkor ne nagyon, éppen csak 2-3 fújás (esetleg ecsettel kenés) közelről.
      Igen meg kell tanulni, mindig kicsit más, de remek lesz, meglátod!
      A nokedli tésztánál sűrűbbnek kell lenni. Igyekszem fotót csinálni.

      Törlés
  24. Ezer hála és köszönet! A főtt kajára rá se néztek a gyerekeim, csak a kenyérkét majszolják :-) Nekem sincs légkeveréses sütőm, alsó-felső sütésnél éppen csak megpirult. Igaz, öt perccel tovább sütöttem. A cukrot én is kihagytam, de állagra és ízre is finom. Köszönöm a receptet, kitűnő!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. kicsicsacsi :)
      nagyon, nagyon örülök, köszönöm szépen.
      Minden jót!
      Mági

      Törlés