2012. február 2., csütörtök

Krumplis tészta



Tegnap nem akartam főzni, de ez lett belőle.


Krumplis tészta és " melléktermék " hasznosítás




Hozzávalók
1 kg krumpli
60 dkg " kocka " durumtészta ( nem házi )
1 fej fokhagyma
5 ek olaj
fűszerpaprika
chili
tengerisó
bors
szárított fűszerkeverék por
víz
-----
+ snidling

A krumpli megtisztítottam, felkockáztam, beleraktam a kuktába, sóztam,
ráöntöttem egy liter vizet és 11 perc alatt megfőztem.
Közben odaraktam egy fazékba vizet, a tésztát megfőzni.
Megtisztítottam a fokhagymát és a háromnegyedét lapokra vágtam.
Az egynegyedét kockára és ezt félretettem...
Egy serpenyőbe beleraktam az olajat, beleraktam a háromnegyedrész fokhagymát és
a tűzre tettem éppen csak addig, még elkezdett sercegni és felszállt semmi máshoz nem hasonlító illata.
 Megfűszereztem és úgy hagytam.
Felforrt a víz, tettem bele sót és beleraktam a tésztát, megkevertem és hagytam, hogy megfőjön.
Közben a krumpli is megfőtt, a gőz is kiszállt a kuktából.
A krumplinyomón átnyomtam a krumplit, a krumpli főzővizét félretettem.
Ráraktam a tört krumplit  - 2 ek kivételével, ezt félretettem - a fűszeres, fokhagymás olajra,
megkevertem és nyakon öntöttem 1 dl krumplilével, a többi lét félretettem...
Megfőtt a tésztát átszedtem a fűszeres, fokhagymás krumplira. Összekevertem.
Letakartam a fedelével és betettem a 100 fokra felmelegített sütőbe,
 hogy picit összeérjen de ne hűljön ki.




S mi lett a félretett dolgokból?  Ebből lett a " leves ".
Ugyanis kár lenne egy csomó vitamint, ásványianyagot a lefolyóba küldeni.
Mindig megisszuk.
 Tetszés szerint fűszerezhető, átmelegít és a folyékony táplálék mindig jól jön...
Amíg a tészta összeért elkészítettem és meg is ittuk.




6 dl krumplilébe, beletettem a 2 ek törtkrumplit, az összevágott fokhagymát,
1 mk szárított fűszerkeveréket, megkevertem.
Három 2 dl bögrébe elosztottam a " levest " és mindegyik tetejére szórtam összevágott snidlinget.
Mi szeretjük ilyen sűrűn, de ha valaki kiszeretné próbálni és idegenkedik a darabosságától, szűrje le.
Ebben az esetben előbb készítse el, vagy forraljon rajta egyet.

A krumplis tésztát házi csalamádéval és paprikával tálaltam.





Az egész ebédünket körülbelül addig tartott elkészíteni, mint leírni.
Sőt lehet, hogy rendrakással együtt, tartott addig, mint leírni...
----------------------------

A krumpli  - burgonya, pityóka, kolompér, 
( Solanum tuberosum ) gyógyhatásai

Peru és Chile hegyvidékén őshonos, nem " mai gyerek ". Európába az 1540 években került.
Érdekes, hogy még nálunk egyéves növény, addig hazájában évelő, gumójával áttelelő.
A krumpli sokoldalúsága nem csak az elkészítési módjaiban nyilvánul meg.
Bizony hasznos gyógynövény ( bár mi nem ? ), gazdag vitamin és ásványianyag raktár.
Tartalmaz A-, B-, és C vitamint, bár tudjuk, hogy legtöbbet a C vitaminból.
Oly annyit, hogy a Skorbutot gyógyították vele. A tárolás során persze csökken tartalma,
de sebaj és azt is tudjuk, hogy a főzés során is veszít belőle. Azért még szeretjük.
A legjobb lenne ha héjában sülve ennénk de mi másképpen is szeretjük.
Elsősorban nem azért szeretjük mert sok benne a Kálium, Calcium, Foszfor, Vas,
Folsav, Mangán és Cink, de azért ez sem baj.
Szintén pozitív tulajdonsága, hogy  ballasztanyagokat tartalmaz, csak hogy segítse az emésztésünket.
A népi gyógyászat ajánlja gyulladt sebekre, köszvényre, csípésre,
székrekedésre, gyomorfájásra, gyomorégésre.
Salaktalanító, lúgosító.
Nyers krumplit reszelve tehetünk a fájó gyulladt testrészekre, pattanásra, kelésre,
a krumpli kipréselt leve pedig a savtúltengés háziszere.
A rovarcsípésre egyszerűen tegyünk egy szelet pityókát, garantáltam nem leszünk tőle pityókásak...
A bőrünk szépítésére is bevethetjük ( hű ezt ma elfelejtettem ! ) " üdítően " szépek leszünk tőle.
Tisztítja, lágyítja, a reszeléke nyugtatja a napégette bőrt.
A főtt krumpli szintén jó hatással bír emésztési gondok esetén, gyomorbajoknál.


A főzés során az összetevői egy része a főzővízben köt ki, ne öntsük ki,
vigyázzunk értékeinkre.



4 megjegyzés:

  1. Ma úgy meg leptél ezzel a krumplis tészta recepttel, hogy összefutott a nyál a számban.
    Azt írd meg légy szíves, hogy a szárított fűszer amivel megszórtad, miből áll?

    Kipróbálom!
    Tudod, ahogy olvasom a recepteket, kedvem támadna elköltözni egy tanyára és
    sütni főzni a kis családomnak.
    Csak úgy árad felénk a szereteted a receptekből, meg az információkból!
    Köszönöm!

    Gabi/Virág

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Vegamix, sótlan, szárított fűszerek, DM-ben vásároltam. Enélkül is működik...
      Én is köszönöm.

      Törlés
  2. A krumpli főzőleve nagy kincs, én is mindig felhasználom. Jövő héten valamelyik nap tésztakészítést terveztem, akkor krumplistészta lesz, a Te recepted szerint. <3

    VálaszTörlés