2012. február 26., vasárnap

Tejfölös koszorú, 5 órai teához


Szerdán a piacon Mancika néni kérdezte, egy üveget tartva a kezében,
- elviszem-e ezt a tejfölt, most szedte le reggel?
Mondtam, hogy igen ( hisz ismerem már, hogy kincset érő dolgokat kínál ) de mit fogok én csinálni ennyi tejföllel? ( 1 kg ) Majd süt belőle valamit. - mondta Ő.
Természetesen a tejföl a kosárba landolt.
A Fiam otthon kibontotta, majd közölte, hogy ez annyira sűrű, meg zsíros,
ez olyan mint a vaj, Ő most nem ebből kér.
Gondoltam, jó rendben, akkor majd tényleg sütök valamit. Másnap este elkezdetem recept után nézni, mibe kell sok tejföl. Valami édeset szerettem volna. Egy régi könyvben találtam egy tejfölös piskóta receptet. Keverj össze mindent, öntsd tepsibe, amikor megsült kend meg lekvárral. Nem igazán tetszett, bár semmi bajom nem volt vele, csak nem ilyenre vágytam.
Meghagytam a hozzávalókat és kicsit átalakítottam.
 
 
Tejfölös koszorú, kevert süti


Hozzávalók
3 db tojás
150 gr nádcukor
100 gr vaníliás kristálycukor ( házi ízesítésű )
300 gr tejföl ( lásd megjegyzés )
1 bio citrom héja
1 rúd vanília magjai
2 tk sütőpor ( púposan )
50 gr rétesliszt
150 gr finomliszt
-----------------
vaj a forma kikenéséhez és liszt a szórásához


A három tojást a keverő tálba ütöttem és hozzámértem a cukrokat, beleraktam a vanília kikapart magjait és belereszeltem a citrom héját.
A legnagyobb fokozaton alaposan kikevertettem.
Közben vajjal kikentem a tortasütő, koszorú formáját és beszórtam liszttel, a fölösleget kiöntöttem.
Kimértem 300 gr tejfölt, amit hozzáadtam a cukros tojáshoz, hozzáadtam a sütőport  és tovább járattam a gépet, most már fele erővel. Bekapcsoltam a sütőt 175 fokra, légkeverésre.
Kimértem a liszteket. Mikor gyönyörű, sűrű krémes, de egynemű volt a masszám, kikapcsoltam a gépet és kézierővel, fakanállal beleforgattam az összekevert liszteket.
A kikent formába kanalaztam a sűrű masszát, eligazgattam és beraktam a közben felmelegedett sütőbe.
30 perc alatt megsült, elzártam a sütőt, meglazítottam a tortakarikát de a tésztát bent hagytam
5 percig, majd kivettem, áttettem egy rácsra, hogy kitudjon hűlni.
Meg is tette, én pedig, néhány pehely porcukrot hintettem rá.


A tea ( és kávé ) mellé, egy " csepp " tejszínhab virággal és egy szem málnával kínáltam.
( A málna saját, most a fagyasztóból. )

Megjegyzés:
Ez a tejföl olyan minőség, hogy nem tudom található-e még valahol, kivétel, ha valaki saját maga készít, vagy hasonlóhoz tud jutni. Lásd a fotót.



 Én még soha ilyennel nem találkoztam. Olyan mintha vaj és tejszín lenne együtt. Sűrűségre, állagra mint a mascarpone vagy creme fraiche. Úgy gondolom vagy egyikével helyettesítse, vagy a tejfölből csöpögtesse le a savót, ha valaki elszeretné készíteni. Lehetséges, hogy a liszt mennyiségét, néhány dekával abban az esetben emelni kell.

6 megjegyzés:

  1. De jó neked, hogy van ilyen Mancika nénid:) Tényleg csodás ez a tejföl, szinte már krémsajt. A sütid is fantasztikusan ínycsiklandó:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A süti egy falat puhaság, illatos a vaníliától és citromhéjtól. Tudod, olyan 15 perces kis semmiség, egyszerű, ami az egész " konyhámra " jellemző. Persze jó alapanyagból nem nehéz...
      Mancika néni, pont olyan mint egy igazi Nagymama ( mint az Anyukám volt, a sajátjaihoz )csak, hogy hozzám is olyan jó, ami igazán jól esik, hisz Nagymamában nem volt részem, az Édesanyám pedig már elment...
      Nagyon szerencsés vagyok, hihetetlen tudással bírnak, szívvel-lélekkel " termelnek". Vigyáznunk kell erre a kincsre, az anyanyelvünkkel együtt
      ( amiről Te írtál ) Szerintem Te is ilyen szívvel-lélekkel adó vagy.

      Törlés
  2. Ez a sütid is isteni lehet,szívesen megkostólnám,vanílía fagylalttal.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon jó ötlet a fagyi, megjegyzem. Tényleg nagyon könnyű finomság lett.

      Törlés