2012. február 1., szerda

Fánk-karika



Tegnap amikor készültem a fánkot bedagasztani, nem esett a. Ezért más formában gondolkodtam.
Gondoltam kipróbálok, a kedvenc recepttől elrugaszkodva egy másik receptet és a formával is kísérletezek. ( Igaz néhány szalagos mindig készül a Papának, esetleg nem lesz annyira szalagos! )
A választásom egy " szalagos fánk " nevű receptre esett, amit egy régi szakácskönyvben találtam.
 Sajna a címét nem tudom, mert nincs meg a borítója.
Az tudom, hogy még 6 forint volt a könyv ára és azt is, hogy akkor még más praktikus tanácsokkal is szolgált az író: pl. mi tartozik a napi és a heti takarítás körébe.
Ja és nincs tele hirdetéssel, tisztítószer és gyógyszer reklámmal. 







Szalagos fánk, ahogy én készítettem

Hozzávalók
200 g rétesliszt
300 g finomliszt
50 g kristálycukor
csipet tengerisó
1 db citrom héja ( saját )
4 dl langyos tej
20 g friss élesztő
2 db tojássárgája
3 ek rum
1 ek a citrom levéből
50 g olvasztott vaj

A liszteket reggel ( 2 órával előbb ) ráraktam a meleg radiátorra, a többi hozzávalót,
kikészítettem a konyhapultra.

A liszteket a dagasztótálba szitáltam ( fánknál sosem szoktam ezt a lépést kihagyni, fellazítjuk,
jót tesz ha megszellőztetjük/ Levegő elem )
Hozzáadtam a cukrot, a sót, a citrom héját belereszeltem. Újra összekevertem, a közepére mélyedést készítettem, beleöntöttem a langyos tejet.
Belemorzsoltam az élesztőt és megvártam amíg felhabosodik. Ekkor bekapcsoltam a gépet,
rákanalaztam a rumot, citromlét és egyenként a tojások sárgáját.
Amikor már szépen összeállt a tészta, kanalanként az olvasztott de kihűlt vajat.
Nagyobb fokozatra kapcsoltam és hagytam, hogy fényesre dagassza.




Amikor elvált az edény falától átraktam a lisztezett munka felületre.




Megformáztam, letakartam fóliával és dupla terítővel. El kellett mennem 2 órára, tehát volt ideje kelni.
Ki is használta az időt, hatalmas hólyagokkal ajándékozott meg.




Igaz nem volt egyedül, a Szivárvány besegített...




A kezemmel kedvesen lelapogattam kb. 1,5 - 2 cm vastagra és egy
 7 cm átmérőjű üvegpohárral kiszaggattam.





A fánkok kétharmadának kilyukasztottam a közepét: a két kezembe vettem, 
alulról megtámasztottam a 4 - 4 ujjammal és a két hüvelykujjammal pedig fölülről lyukat képeztem,
 vigyázva, hogy ne törjem össze körbe a tésztát. Hú leírva nagyon bonyolultnak tűnik.

Ráraktam két tepsire, letakartam és hagytam fél órát pihenni.
Felmelegítettem az olajat 160 fokra.







A fánkokat 3 db-ként megsütöttem. Először, az addig felső felével raktam az olajba, rácsuktam a fedőt, majd 4 perc múlva megfordítottam és fedő nélkül készre sütöttem.
Egy kosárfonó vesszőre ráhúztam a kész lyukas fánkokat. Tetszett a családomnak. Finom is volt.







Ritka, lyukacsos ( nem csak a közepe, amit én képeztem ), pehely könnyű bélzetű.




Viszont a régi receptem szerint készült, sokkal - sokkal tartalmasabb, én jobban szeretem.




Ez nem azt jelenti, hogy ezzel bármi baj lenne, csak az nekem jobban ízlik.
Elfogyott.


4 megjegyzés:

  1. jaj, de gyönyörűek, majd el röpülnek!
    nekem nagyon tetszik, hogy ilyen könnyű, levegős!
    a régi recepted is fent van valahol?
    puszi :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen :) szia Lillacska!
      Itt van: http://szeretetrehangoltan.blogspot.hu/2012/01/fank-fank-hogolyo-fank.html

      Törlés
  2. Ma elkészítettük a kisebb lányommal... ez valami álom! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Lillacska!
      Köszönöm szépen, Ti is Vagytok "álom" , "álom Barátok" olyan Barátok, akikről sokan csak álmodnak...
      Ölelés Nektek!
      Á.

      Törlés