2015. november 12., csütörtök

Túrógombóc kölessel





Bővebben: túrógombóc főzés nélkül, tojás nélkül, főtt kölessel, 
 pirított szezámmagos zsemlemorzsában, tejföllel és mézzel.




A kölesről a legtöbb embernek a madáreleség jut eszébe. 
Remélem, ha tisztába jövünk a beltartalmi értékével, akkor már nem csak a madaraknak adjuk.

"A gyomor egyik legjobb gyógyszere, hiszen könnyen emészthető, 
magas rosttartalma pedig megtisztítja a bélrendszert a salaktól.  
Mivel nem tartalmaz glutént, lisztérzékenyek, sőt laktózérzékenyek is fogyaszthatják.
Böjtöléskor, tisztítókúrák idején nélkülözhetetlen, de okosan tesszük, 
ha egész évben rendszeresen beépítjük az étrendünkbe.
Erős lúgosító hatással bír, és alacsony kalóriatartalmával  -miközben gyorsan és 
hosszabb időre eltelít-  jól beépíthető a fogyókúrás étrendekbe.
Szabályozza a vércukor- és koleszterinszintet, magas a kovasav és szilícium tartalma.
Az egyik leggazdagabb magnéziumforrás, de tartalmaz foszfort, mangánt és vasat is. 
B-vitaminban gazdag. Így ha erőtlennek  érezzük magunkat, egy tál köles segíthet.
Rendszeres fogyasztása szemmel láthatóan megszépíti, 
rugalmassá teszi a bőrt, erősíti a hajat és a körmöket.
Olyan esszenciális aminosavat tartalmaz, mely növeli a szerotonin-szintet, 
vagyis benne van egy-egy löket boldogsághormon is.
Ideális tápláléka a vegetáriánusoknak, mivel gazdag fehérjeforrás.
Lábadozó betegeknek és kismamáknak kimondottan ajánlott a fogyasztása, 
hiszen erősíti az immunrendszert." (Idézet ebből a cikkből.)
Most csak annyit teszek hozzá, hogy a gyermekeknek "vétek" nem adni, 
akik mellesleg imádják, csak szájízük szerint kell elkészíteni.
Én is imádom így nálunk hetente kerül az asztalra.
Levesbe, töltelékbe, rakott ételbe, édességnek, sülve, főve,
és nyersen készítek belőle "tejet".





Túrógombóc kölessel
(28 db)

Hozzávalók
200 g köles
1/2 mk só
30 g vaj
500 g túró
+
zsemlemorzsa
olaj
szezámmag
+ tejföl
méz


A kölest 5 x váltott vízben megmostam.
Kétszeres + 1dl vízben (összesen 1/2 liter) megfőztem*,
Meghintettem a sóval és elkevertem a vajjal.
Lefedtem és hagytam, hogy az összes folyadékot magába szívja.
Langyosra hűtöttem, majd hozzákevertem a túrót.
(Ha édesíteni szeretnénk, akkor adjunk hozzá "édesítőt".)
Közben, 2-3 ek olajon megpirítottam a szezámmaggal elkevert zsemlemorzsát.

A túró-köles masszából  -vizes kézzel-  kb. 5 cm átmérőjű gombócokat formáltam
 és meghempergettem az illatos morzsában.
Tálaláshoz mézzel elkevert tejfölt kínáltam.





*A kölest a legtöbb esetben így főzöm:
a 4 x 5 x váltott vízben megmosott kölest 2 x-es mennyiségű + még 1/4 adag vízzel
(vagy tejjel v. kókusztejjel) odateszem főni. Sózom és teszek hozzá cukrot, ha szeretném.
Mikor elforrta a folyadékot  -tehát még nem kész, még tocsogós-  elzárom a tüzet,
hozzákeverek vajat  (vagy kókuszvajat v. olajat) lefedem a fedővel
és hagyom hogy mindent magába szívjon (10 perc).






Köleses ízelítő a blogomról

Paradicsomleves kölesgaluskával:
Túrós köleslepény orgonavirágos sziruppal:
Köles paradicsomos gombával vagy csirkemellel:
Babpörkölt kölessel:
Kölessel töltött paprika hús nélkül:
 Kölessel töltött mángoldlevél:
 Legutóbb karfiollal egybesütötten készítettem, de ez még írásra vár.




Érdemes a pirított zsemlemorzsát feldobni valamilyen magocskával, 
pl. len, mák, sós ételhez napraforgó, de az összetört tökmag is nagyon finom.
Édeshez keverhetünk összetört/vágott diót, mandulát, mogyorót.
A szezámmagos morzsa az egyik kedvencünk.









6 megjegyzés:

  1. Csoda vagy, nem vitás. <3 A szezámmagos morzsa Bori nagy kedvence, de sokszor készítem darvára vágott dióval, mogyoróval is...
    Ha a hétvégén még itthon leszek, elkészítem, ha nem, akkor várunk addig, amíg hazajövünk a babával. :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága Bettus :)
      Legeslegjobban a Babahírnek örülök, hogy már itt az idő :) meg Neked, meg Borinak <3
      Mellesleg köszönöm mindig kedves, cirógató szavaid, nagyon jó nekem.
      Áldás <3

      Törlés
  2. Ez nagyon fincsi lehet. Szeretem kölest, el fohom készíteni. A paprikáskrumplit már jóideje kölessel készítem, kolbász nélkül. :)
    Erzsi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Erzsi <3
      Paprikáskrumpli kölessel, hű de finom.
      Biztos hogy ez is felkerül a listádra.
      Nem is írtam fent, hogy csak másnap fotóztam, hogy csuda könnyű és
      hogy melegítés nélkül is nagyon jó.
      Baráti ölelés,
      Á.

      Törlés
  3. De nagyon tetszik! Én tegnap köles koch-ot készítettem, sok mazsolával. AZ is finom ám :) A magos prézli ötletét felhasználom.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Vicuska!
      Azt elhiszem, hogy finom, amit Te készítesz az biztos finom :)
      Örülök, hogy tetszik Neked :)
      Szép napokat!

      Törlés