2012. február 2., csütörtök

Tönköly zsömle, búzadarával


búzadarás - tészta sikerén felbuzdulva, kipróbáltam mi van ha a kenyérbe teszek grízt, gondoltam megér egy próbát. Kenyér helyett, zsömlét formáztam belőle.

Magvas tönköly zsömle búzadarával



Hozzávalók
200 gr teljesőrlésű tönkölyliszt
100 gr búzadara
200 gr rétesliszt
100 gr búzaliszt
2 tk tengerisó
1 tk nádcukor
3 ek lenmag
3 ek szezámmag
3 ek napraforgómag
3 ek tökmag
1 cs. szárított élesztő
1 dl kaukázusi kefir
3,5 dl víz
3 ek olaj

A  gabonákat, magokat, sót, cukrot, szárított élesztőt, a tálba mértem és bekapcsoltam a keverőgépet, hogy alaposan összekeverje és megszellőztesse.


A kefirt elkevertem a vízzel és az olajjal, majd az egészet a levegős szárazanyagokra öntöttem s hagytam, hogy gépecském tegye a dolgát. Amikor összeállt a tészta, átraktam a munkalapra és én tettem a dolgom, bele dolgoztam a tésztába a szeretetem, alaposan megdagasztva.
Letakartam fóliával és vászonnal és tettem tovább a "más" dolgom.
3 óra múlva 8 egyenlő részre vágtam és egyenként zsömlét formáztam belőlük.
Úgy szoktam, hogy a kezembe veszem a tésztát, az ujjaimmal  szépen bedolgozom a széleket alá, miközben körkörösen az óramutató járásával megegyező irányba forgatom a tésztát, majd a homorított tenyereim között kicsit meggömbölyítem.
Sütőpapíros tepsire raktam, virág formába.


Betettem a fűtetlen sütőbe, ahol egyforma a hőmérséklet és amit előtte alaposan bepermeteztem vízzel.
Hagytam, hogy megkeljen. A tetejüket egy pengével, kereszt irányban bevágtam. 2 óra múlva rákapcsoltam a sütőt, vagyis bent hagytam a zsömléket és beállítottam a hőfokot 220 fokra.



 ( A hideg sütő és  a forró sütő, látszik az órán, jól látók előnyben. )

Felfűtéssel együtt 31 perc alatt sültek meg.
Kivettem, lepermeteztem vízzel. Átraktam egy vesszőből font alátétre és szép csendesen, csattogás-ropogás nélkül kihűlt.



Vélemény
Tömör szerkezetű, nedvesebb állagú, " szaftosabb " igen tartalmas kenyértészta, ugyan akkor a héja picit vastagabb de ropogós!



Olyan mintha a reformbolt, " teljesőrlésű kenyerek " polcáról emeltük volna le...vagy mégsem?
Nem mégsem, mert ezt a családom részére készítettem, a gondolataim közben rajtuk jártak.


Mikor megkértem a Fiam, jellemezné-e milyen ez a zsömle, nem azt mondta, hogy kerek,
hanem, hogy  " tömör gyönyör ".
Ezért készítek akár mindennap Nekik, mert megérdemlik!


Most, hogy írom, a sütés óta eltelt 20 óra, megnéztem, milyen most, hát tényleg
" tömör gyönyör ".



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése