2013. január 11., péntek

Tökmagos réteges pogácsa



A napokban megcsodáltam Piroska Tejfölös pogácsáját és el is döntöttem,
hogy napokon belül megsütöm.
Közben úgy alakult, hogy igény merült fel egy jó tökmagosra. :)






 Gondoltam, miért ne lehetne, Piroska tejfölösét "tökmagosítani", végül is, mindenki jól jár.
(Kedves Piroska, köszönöm szépen!)
S bár nem volt szándékom átalakítani, csak egy kis tökmagot tenni hozzá,
egy-két hozzávalót kicseréltem, úgy hogy az eredeti "struktúra" ne sérüljön.
Mindezt azért mert az én konyhámban ezeket találtam, és a nagy hóesésben,
 csúszós úton nem ülök kocsiba, hogy a szomszédos településen bevásároljak.
Tényleg csak apróságok, viszont ez mutatja, hogy annyira jó az eredeti összeállítás,
hogy egy kis cserével nem lehet rontani rajta :)
Piroska tejfölös pogácsájának receptje itt található.



Tökmagos réteges pogácsa





Hozzávalók

500 g finomliszt (nagymama)
150 g morzsolható keménységű vaj
400 g tejföl (sűrű)
1 db tojás
1 tojássárgája
1 dl langyos tej
30 g friss élesztő
1 tk almaecet
1 tk tengerisó
-------------
Hajtogatáshoz
250 g apróra zúzott tökmag
100 g vaj
---------------
Tetejére
1 tojásfehérje

Kimértem és átszitáltam a lisztet.
Belekevertem a sót.
Kimértem a vajat és összemorzsoltam a liszttel.
A langyos tejbe áztattam az élesztőt, tetejét megszórtam liszttel, hagytam,
hogy felfusson/habosodjon.
A vajas liszt közepébe mélyedést nyomtam a kézfejemmel és belekanalaztam a tejfölt,
beletettem a tojást és tojássárgáját, az ecetet, majd beleöntöttem a felfutott élesztőt.
Összeállítottam a tésztát (keverőgép/spirál, nem kell túlzásba vinni, csak míg homogén lesz).
Ez egy nagyon-nagyon lágy tészta!, de nem szabad megijedni, jó lesz ez:)
Benne hagytam a tálban és letakartam 15 percre.
A munkapultot megszórtam liszttel (nem sajnáltam, kb. 2 ek).
Rálapátoltam a tésztát, a tetejét is liszteztem (kb. 1 ek) és kedvesen átgyúrtam a tésztát (ez azt jelenti,
hogy nem estem neki, nem gyúrtam, hanem tényleg kedvesen, lágyan áthajtogattam, beletettem a jó kedvem:)
 Ha picit ragadna, segítek rajta, megszórom még liszttel, de nem kell túlzásba vinni).
Letakartam a tésztát és hagytam pihenni (addig még elkészítettem a tökmagot, 5-10 perc).
Elkészítettem a tökmagot: a késes géppel durvára törtem (ezt lehet egy késsel is, vagy mozsárban,
a lényeg, hogy apróbb darabos legyen, de durva, nem darálék!) majd a puha vajjal összekevertem.
A tésztát  -még ahol kellett-  aláliszteztem és vékonyra nyújtottam (45x55 cm).
Rákentem a vajas tökmagot, majd összehajtogattam.


...első lépések        /        hajtogatás            /       1x, 2x, 3x,

Így.
Előttem a téglalap:
1. fölülről az 1/3-át lehajtottam
2. alulról a másik harmadot ráhajtottam
3. balról hajtottam 1/4 -et
4. jobbról hajtottam 1/4 -et
5. félbe hajtottam balról-jobbra, mintha becsuktam volna a könyvet.

A hajtogatást nagyon egyszerű megcsinálni, bonyolult leírni.
Egy a lényeg, mindig ugyanazt a sorrendet tartsuk be.
A hajtogatást még kétszer megismételtem 45 percenként, most már kenés nélkül.
A pihenés idejében/a hajtogatás szüneteiben:) több réteg tiszta vászonnal letakartam.
Előkészítettem 2 tepsit, sütőpapírt tettem rá. A sütőt előmelegítettem 170 fokra (légkeverés).
A tésztát kinyújtottam 2 cm vastagra* és egy 4 cm átmérőjű szaggatóval, kiszaggattam
(a kiszúrót időnként lisztbe mártottam).
Tepsire sorakoztattam és a kissé felvert tojásfehérjével lekentem.
Egyik-másikra 1-2 szem tökmagot tettem.
Nem kelesztettem, amint kész lett egy tepsivel, már tettem is a forró sütőbe!
170 fokon 10 perc alatt sült meg.
Nagyon sok lett belőle, kb. 70 db.
*Ezek a pogácsák, nagyon magasak és feldőlnek, ha alacsonyabbat szeretnénk,
akkor vékonyabbra kell nyújtani.
(A 2 cm vastagra nyújtott tészta, sütés közben 5-6 cm-re nőtt.)




Roppant finom, réteges, könnyű pogácsa.
Kivételesen maradt másnapra, most is élvezhető...

23 megjegyzés:

  1. Hatalmasra nőttek, nagyon szépek! :-)

    VálaszTörlés
  2. Nagyon finom lehet, kipróbálom Én is hamarosan!:) Nikol

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ebben a pillanatban írtam Neked :) Egy időben írtunk :)
      Köszönöm. Ez a mi (hús mentes) "töpörtyűs" pogácsánk :)

      Törlés
  3. Szeretem a dülöngélő pogácsát!

    VálaszTörlés
  4. Hű ez annyira!!! Nagyon:):) Napraforgó maggal is lehet? Mindenképpen kipróbálós, mert nagyon szeretem az olyan pogácsát, ami eldől oldalra:):) A lisztet kicserélem tönkölyre, remélem úgy is működik. szép hétvégét neked.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Napraforgómaggal biztosan :)
      és tönkölyliszttel is, vagy felesbe, esetleg, picit több folyadék kell :)
      Mond majd el...köszönöm.

      Törlés
    2. Köszönöm a jó kívánságot, Neked is szép hétvégét.

      Törlés
  5. Szia:) Igen, ez nagyon jó ötlet húsmentes pogácsára, a jövő héten meg is csinálom, majd megírom hogy ízlett a többieknek is. Nálam a pogácsa mindig jöhet, csak sajnos módjával szabad fogyasztanom belőle, mert elég komoly pajzsmirigybetegségem van, és sajnos sok a túlsúlyom(pedig még szülés után is visszafogytam 54 kilóra)Úgyhogy a szénhidrátokkal vigyáznom kell, pedig imádom őket minden formában:))))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Várlak :) akkor marad a mérték, meg a "mentes" nap :)

      Törlés
  6. Ennél gusztább tökmagos pogit még életemben nem láttam! Csodásak! Esküszöm veszek magot és megsütöm. Most itt csorog a nyálam...:o)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen,
      (pedig Neked sem kell menni a szomszédba gusztusos dolgokért :)
      Nagyon szeretnélek megkínálni...

      Törlés
  7. Gyönyörű lett és biztos finom is. Én nagyon szeretem az ilyent!

    VálaszTörlés
  8. Nahát ez a pogi! Egy csoda!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Éva :) Fokhagymaleves lesz, amire inspiráltál :)

      Törlés
  9. Szia! Nagyon tetszik a pogácsa!! :D Szerinted akkor is ilyen lesz, ha bacont vágok bele?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia "Névtelen" :)
      Igen szerintem akkor is ilyen szép réteges lesz. Egy dolgon gondolkodom, bár lehet hogy Te ezt már eldöntötted: vajon jobb lenne-e az eredmény ha előtte a bacont picit megpirítanád (ha nem, nem lesz-e túl zsíros)?

      Törlés