2012. február 19., vasárnap

Kubai kenyér, mitől kubai



Forró a víz, mint a kubai ritmus?
Forradalmár, aki új eszmeiséget hirdet?
Lázadó, aki ellentmond minden szabálynak?
Na vajon miért kubai?

Sajnos nem találtam rá magyarázatot.

Amit találtam, hogy egy James Beard nevű ember, főzőtanfolyamain vált népszerűvé Oregonban.
Majd a recept Bernard Clayton's New Complete Book of Breads könyvében
már Kubai kenyér megnevezéssel szerepel.
Most 2012-ben, a BBB ( Bread Baking Babes ) kenyérsütő csajok " január kenyere" - ként
indult további útjára.
A BBB egy szűk baráti társaság, a világ minden tájáról olyanok,
akik szeretnek kenyeret sütni.
Ezen az oldalon, megjelent egy felhívás, ahol, a Kubai kenyér sütésére invitáltak.
Itt van Ilva kenyere. az eredeti recepttel.

Itt kezdődött az én Kubai ( kenyér ) kapcsolatom.





Én még mindig szeretem a hosszú kelesztésű kenyereket,
de menthetetlenül beleszerettem a Kubaiba és nem tartom titokban.

100 perc alatt kenyér a semmiből?
Puha belső, ropogós kéreg, 15 perc munkával?
Hihetetlen, de igaz.

Persze lehet 100 perc alatt kenyeret sütni, lehet 15 perc munkával kenyeret sütni,
de kinek kell, ha élesztő íze van, kinek kell, ha nem finom.

DE

Kinek kell, ha reccsen a héja, amikor beletörsz?
Kinek kell, ha százfelé pattan a morzsa, ha szeled?
Kinek kell, ha puha, selymes bélzet omlik szét a szádban?
Kinek kell, ha másnap is ropog a héja, nem kopogós száraz és pirítva is megállja a helyét?

Kinek kell?

 -Minimális hozzávalók, liszt, élesztő, víz, só, cukor.
Persze lehet turbózni, én is szeretem a tejes kiőrlésűt, a sok-sok magocskát,
az olajbogyóst, az aszalt paradicsomost, így is lehet, így is működik.
-Minimális technikai háttér.
Igaz én használom a keverőgépem, mert van, de kézzel is elkészíthető.
-Minimális munka. Persze a tésztát jól ki kell dolgozni,
 de lényeges feladatot levesz a " hő " a vállamról.
-Minimális energiafogyasztás.
Amíg a sütő felfűt a kenyér nem csak kel, hanem bizony sül is.
Az én sütőm ( vacakol ) lassan fűt fel, amikorra eléri a 200 fokot, a kenyér szinte kész.
-Minimális idő. Ma ( is ) percre pontosan követtem a munkafolyamatot.
10 perc alatt kész voltam, a mérés, keverés, dagasztással.
Pihent a tészta 15 percet.
Következtem én: kivettem a hideg sütőből/tálból, átgyúrtam, formáztam, bevizeztem,
ráraktam a tepsire, bemetszettem a tetejét és beraktam a sütőbe.
Vizet tettem egy edénybe a sütő aljába, bekapcsoltam a sütőt. 10 perc munka.
45 perc alatt megsült.
Kivettem a sütőből, átraktam egy rácsra és már csak gyönyörködni kellett.
Mondjuk az utóbbi más kenyérnél is így működik.

Nekem 100 perc, de ha 120 perc, az sem sok.

 Talán, már nem kérdés kinek kell.
Aki evett belőle, mindenkinek kellett.
Jó páran megörvendeztettük egymást a mosolyunkkal, én, hogy adhattam,
a barátaim, hogy kaphattak.
(Ma cserébe, olyan húsmentes sólettet kaptunk, amiről álmodni sem mertem.)

Most következzen, a Barátom kívánságára, egy  
olajbogyós kubai kenyér.





Hozzávalók
200 g rétesliszt
300 g finomliszt
1 tk nádcukor
2 tk tengerisó
25 g friss élesztő
300 g ( azaz 320 - 325 ml ) FORRÓ víz ( 100 fok )
100 g zöld, magozott olajbogyó
1 ek olívaolaj + 1 tk a tál kikenéséhez 






A keverőtálba mértem a liszteket, sót, cukrot, belemorzsoltam az élesztőt.
Bekapcsoltam a keverőgépet és hagytam, hogy még kimérem a forró vizet kevergesse
a szárazanyagokat (összekeveri és lazítja, levegőt visz bele).
Belelöttyintettem a 300 g forró vizet, hozzá az 1 ek olívaolajat és továbbkevertettem,
majd hozzáadtam a 100 g olajbogyót és járattam, amíg összeállt egy gombóccá a tészta. (3 perc)
(Az olajbogyót hagyományos kenyérnél csak akkor szoktam bele tenni, amikor átgyúrom.
Általában egészben - bár az nekem nagy - vagy összedarabolva, ami viszont több munka.
Most ezen változtattam és nem bántam meg, kevesebb munkával, pont olyan eloszlásban,
 nagyságban volt a kenyérben az olajbogyó, ahogy szeretem.)
Átraktam a munkalapra, amit picit beliszteztem és határozott,
gyors mozdulatokkal gyúrtam a tésztát 6-7 percig.
Ekkor már selymes, nem ragad és kisebb-nagyobb hólyagos.
Beletettem egy tálba, amibe 1 tk olívaolajat tettem és a kenyeret megforgattam benne.
Mindenestől a nem fűtött kb. 25 fokos sütőbe 15 percet pihentettem.
Újra "gyúrópadra" került, de most már csak azért, hogy csinos kis cipót formáljak belőle.
(1 perc) Ilyenkor az átmozgatással, még egy löketet adunk a gluténszálak
(sikér) növekedésének.
Kezembe vettem a cipót és a másik kezem bevizeztem,
a vizes kezemmel megsimogattam a kis édest és ráültettem a sütőpapíros tepsire.
Bemetszettem kereszt alakban a tetejét (jó mélyen) egy zsilettel.
Betettem a sütőbe, alá egy edénybe kb. fél liter forró vizet raktam.
Bekapcsoltam a sütőt 200 fokra és beállítottam az órát 41 percre,
de ezt később még megnöveltem 4 perccel.
Erre azért volt szükség, mert rögtön az elején letakartam
(lazán, csak föléje borítottam egy sütőpapírt)
és úgy láttam a színe még igényli ezt az időt.
Tehát 45 percet sült összesen ahhoz, hogy szépséges kongó hangod adjon a kopogtatásomra.

(A kenyér alját, ha megkopogtatjuk és átsült, akkor kongó hangot ad.)

Kiszedtem a sütőből és egy rácsra tettem hűlni.




Úgy gondolom, a fehér résznél Valaki letört belőle ( ! )




Megjegyzés:

A kenyérnél, a forró víz és hideg sütőben való sütésindítás, szokatlan párosítás.
A tésztát alaposan ki kell dolgozni, mint minden más esetben,
csak itt könnyebb, gyorsabban megy
a " melegség" hatására.
Ennél a kenyérnél minden felgyorsult tempóban történik,
mondhatjuk analóg a mai világunkkal, de nincs ebben semmi rossz, ha szeretettel készítjük,
tesszük a családunk asztalára. Mellesleg az íze sem hagy kívánni valót maga után.

Semmi akadálya nem lehet, hogy bárki hozzá fogjon,
ha egészsége nem akadályozza ebben.
Adatok nálam:
A fehér lisztből készült kenyér súlya: 750 g
20 % -ban teljes őrlésű magos súlya 870 g
magassága: 8 - 10 cm
átmérője: 13 - 14 cm




A kenyér formázás után a sütőben, megtartja formáját, inkább felfelé nő, mint terülne.
(Más hagyományos kenyereknél eddig nem ez volt a tapasztalatom, igaz nőt, de terült is.)
Eddig 9 esetben próbáltam ki a forró vizes (kubai) módszert, mindig maximális volt a siker.
A kenyér kérge, elképesztően ropogós, meglepő módon nem puhul vissza.
A bélzet, egyenletesen tömör, de könnyű, ruganyos, selymes, picit édeskés íz.

Semmi élesztő íz!

Kóstoltam 1, 2, 3, naposan teljesen rendben volt, pirítva pedig roppanós, omlós.

Én az 500 g liszt, 300 g forró víz, 25 g friss élesztős összetételt favorizálom,
a könnyű kezelhetőség, egyszerűség végett.
Ha valaki nagyobb adagot szeretne, ide másolom az eredeti receptet.

(( Eredeti recept
1,2 - 1,4 liter / 5 - 6 csésze liszt
2 csomag szárított élesztő
1 ek só
2 ek cukor
500 ml / 2 csésze forró víz
op. szezámmag, mák ))




A fotón, a ruganyos tésztát szeretném megmutatni: 
összenyomtam és azonnal visszarúgta magát.

Ha valaki szeretne fázis fotókat, vagy valamiben részletesebb leírást,
valamire magyarázatot, csak tessék szólni.





Ez a kenyér egy varázslat, egyszerűen nem lehet elrontani, ha akarjuk és jelen vagyunk neki.
A ráfordított idő elenyésző, anyagi költsége minimális.
Semmi sem akadályozhat abban, hogy kipróbáld.


Kontroll lista
Hozzávalók: liszt, só, cukor, élesztő,víz
Dagasztás erőteljes min. 8 perc
Pihentetés 15 perc 25 fok felett
Átgyúrás, formázás, bemetszés
Forró vizet a sütő aljába
Kenyér a hideg sütőbe
Sütőt bekapcsolni 200 fok, 45 perc


(Semmilyen hasznom  - az örömön kívül -  pillanatnyilag nem származik a kenyér propagálásából.)

22 megjegyzés:

  1. Hú, hát ez elég részletes bemutatása a kenyérnek:) Nagyon szép az olajbogyós is, valóban egy nagyon praktikus és könnyű recept:) Köszönet érte.

    VálaszTörlés
  2. Igen, nagyon jó, könnyen elkészíthetőnek. Vágyam, hogy minnél több asztalon otthon sütött kenyér illatozzon..
    Örülök, hogy elkészítetted és ízlett a Családodnak!

    VálaszTörlés
  3. Kedves Mági, az igazság, hogy a finom kenyeren kívül ezek a képek rendkívül inspirálóak... én bizony megnéztem az eredeti forrásokat is, és őszintén mondom, ezek a kenyerek, na meg a fotók is sokkal jobbak. Köszi

    VálaszTörlés
  4. Jó ez a lelkesedés - érezni minden sorodon :) A kenyér pedig szép lett és jó..... bár az enyémhez képest némiképp sokkal szebb :)

    VálaszTörlés
  5. Igen a lelkes vagyok, de mindig és mindenben...Szerintem gyönyörű a kenyered és ha finom is volt, akkor igen boldogan folytatódik a napom...
    A vajat amit készítettél, ma elkészítem a frissen sül kenyérhez, nekem ma ez lesz az eleség. A csokilávád hihetetlen és ameddig eljutottam, mindent szeretnék tetszik Tőled. Hihetetlen vagy! Köszönöm, hogy kapcsolódom az "asztalodhoz".

    VálaszTörlés
  6. Ma utánanéztem megint ennek a "kubai" kenyérnek :)), és hát azért kubai, mert nagyon hasonlít rá, nem mert onnan származik :)). Az eredeti kubai kenyeret eredetileg starterrel készítik és tesznek bele disznózsírt is, a formája is hosszúkás, nem kerek. Jellemzői a nagy lyukak, a ropogós héj és a ruganyos bélezet. Pont mint ennek. Találtam egy oldalt is, ahol még a víz minőségét is vitatják és azt is, hol sütik a legfinomabbat, de szerintem ez teljesen szubjektív.

    VálaszTörlés
  7. Köszönöm a kiegészítő információt.

    VálaszTörlés
  8. Kész tudományos megközelítésű, precíz megfigyeléseken alapuló értekezés :) Ami jó, az jó! Azt hittem, hagytam már itt hozzászólást :( Ágika, nem szeretnéd levenni a szóellenőrzést, úgy küzdök vele, mint dzsungellakó felszerelés nélkül az égi-földi elemekkel!

    VálaszTörlés
  9. S211.36 econtil- ilyeneket kér borzalmas, olvashatatlan ákom-bákom betűkkel írva, csak a nagy S-nek látszó dollár jel lenne...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága Vicuska, fogalmam sincs azt hogyan kell, de utánna nézek. Bocsánat...Esetleg ötlet, hogyan kell levenni a szóellenőrzést?

      Törlés
  10. Nagyon szívesen segítek :) "Beállítások", "Megjegyzés", "Jelenjen meg szóellenőrzés megjegyzések írásakor?" Bejelölöd a NEM-et. A jóváhagyás meg megvéd a spam-ektől. Én is levettem tegnap...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, hogy felhívtad rá a figyelmem ( nem is tudtam ). Segítségeddel ( meg Rosa, meg Linyah ) sikerült, remélem...

      Törlés
  11. Hú ez a kenyér,hát ez valami gyönyörű,és micsoda belső!!!Kénytelen leszek megpróbálkozni vele,láttam már több helyen,ott sem voltak rosszak!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon finom. ( a jó kidolgozás, a kelesztés betartása az alap.)

      Törlés
  12. Mióta megláttam ma FB-én, itt nézegetem a bejegyzéseidet és a hozzászólásokat erről a csuda kenyérről. Eddig bírtam magammal, este 7 lesz perceken belül, most kel a sütőben az én kenyerem. Remélem olyan szépséges lesz, mint a tied. :))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia, nagyon izgulok, már kész és még nem írtál....

      Törlés
    2. Szia, nagyon finom kenyérke lett, a belseje, pont mint a tiedé. Nem vártam meg, hogy teljesen kihűljön, muszáj volt még melegen megszegnem :)

      A héjával még van mit fejlődnöm, nem lett olyan ropogós,de ez legyen a legkisebb gond.

      Örülök, hogy rátaláltam a receptedre, biztos máskor megsütöm majd ezt a kubait. :))

      Törlés
    3. Andi, nagyon örülök :) Köszönöm.
      Van több bejegyzés, sütöttem teljes kiőrlésű hozzáadásával is.
      Szép hétvégét.

      Törlés