2012. február 10., péntek

Tönköly "koszorú" péksütemény




Annyira egyszerű, hátha Valaki     ebbe     szeret bele.





Magokkal szórt, tönköly koszorú



Hozzávalók
 12 órával előbb
220 g teljes kiőrlésű tönkölyliszt
200 g rétesliszt
80 g tönköly finomliszt
20 g friss élesztő
1 tk tengerisó
1 mk méz
420 g víz


12 órával később
200 g tönköly finomliszt
2 ek olaj

1.) lépés: összekészítettem a tejes kiőrlésű tönkölylisztet, réteslisztet, finomlisztet,
rászórtam a sót összekevertem egy spatulával.
Közepére belemorzsoltam az élesztőt, rácsorgattam a mézet és ráöntöttem a hideg vizet.
Gyors mozdulatokkal elkevertem. Fóliával letakartam és pihent ( velem együtt ) reggelig.
Bár ő kétszer annyit, bő 12 órát.

2.) lépés: a megkelt tésztához adtam 2 ek. hidegen sajtolt napraforgóolajat és
annyi lisztet amennyit felvett a tészta.
A cél, egy rugalmas jelleg kialakítása volt. Se nem kemény, se nem puha.
Ez a mennyiség pont 200 g volt.
A liszt adagolása közben folyamatosan járattam, a tésztában, a dagasztókart. (kb. 5 perc)
Lisztezett munkafelületre tettem és a kacsóimmal szépen meggyurmáztam. (kb. 5 perc)
Végül cipót formáztam belőle, letakartam fóliával és vászonnal és hagytam, hogy duplájára keljen.
( kb. 2,5 óra )

Kibontottam a megkelt tésztát és 12 db kb. egyenlő darabra vágtam. Letakartam.
Egyenként előszedtem és 45 cm hosszú ( a munkaasztalom pont ilyen széles ) rudakat hengergettem belőle.
Egymás után sorakoztattam, tőlem elfelé. Szigorúan takarás alatt, mert gyorsan szárad ( legalább is nálunk ).




Előszedtem a legrégebben " hengereltet " és középtájon egy karikát alakítottam ki,
úgy hogy a tészta két vége 1/3 - 1/3 szabadon maradt.
Ezt a két véget egymás után rátekertem a karikára, átfűzögettem.




 Koszorúfonók előnyben.
Bár szerintem leírva bonyolult, elkészíteni egyszerű.
Édesanyám, gyakran készített fonott tésztákat, láttam és most ügyeskedem én is ...



Van amelyik 5, van amelyik 6 fonat.
Igazából nem így akartam, de ez lett belőle.




Sütőpapíros tepsire raktam 6-ot - 6-ot,
lefújtam vízzel és szórtam a tetejükre egész mákot és szezámmagot.
Betettem a hideg sütőbe, amit előtte bespricceltem vízzel.
A sütőben mindig melegebb van mint a konyhában és a levegő sem éri.
Bő óra alatt újra megkelt.
Az egyik tepsit kivettem, a másikat bent hagytam és bekapcsoltam a sütőt 200 fokra, légkeverésre.
 Újra bepermeteztem és beállítottam az órát 21 percre.
 Kész is lett ennyi idő alatt.
Megcseréltem a két tepsit, sült ki, nyers be, immár a forró sütőbe,
5 perccel rövidebb idő alatt sült meg,  készült el.




Mindkét tepsiről rácsra raktam hűlni.




2 megjegyzés: