2012. február 11., szombat

Kamut-búza a kenyérben

Régóta foglalkoztat a gondolat, hogy szemes gabonát tegyek a kenyérbe.
Döntöttem, a gondolatot végre tett követte és én, a finom kenyér mellé tapasztalatot szereztem. Előzménye, hogy mindent szeretek úgy, ahogy az Isten megadta.
Sok mindent megkóstolok. Jó, a Gyilkos galócát nem, de a Parlagfüvet, igen.

A gabonaszem pedig, egyszerűen vonz. Csak úgy elrágcsálni is szeretem. A földeken a gabonakalászokat mindig megdézsmálom.

 Na igen, de a gabonából úgy ahogy van nem tudok kenyeret sütni, ha lenne malmom, legalább én őrölném, de nincs...
A vágy viszont megvan, hogy minél tisztábban vegyünk magunkhoz abból az energiából, ami megadatott...



Első lépésként, egy többségében tönkölylisztes kenyérbe raktam, a 12 órán át ázott, egész
búzaszemeket.
Nagyon finoman belesimult a kenyér tésztába a roppanós búzaszem, a héjában pedig kifejezetten ropogóssá sült.

Tönkölykenyér kamut-búza szemekkel


Hozzávalók
250 gr teljesőrlésű tönkölyliszt
110 gr finomliszt
100 gr rétesliszt
1 mk nádcukor
2 tk tengerisó
20 gr friss élesztő
320 gr víz
3 tk almaecet, a félkészből
-------------------------------
100 gr kamut-búza beáztatva
------------------------------
30 gr napraforgómag
40 gr lenmag
30 gr szezámmag
320 gr teljesőrlésű tönkölyliszt
2 ek hidegensajtolt napraforgóolaj

1. ) lépés, 12 órával előbb

A 250 gr tönkölylisztet, a finomlisztet, réteslisztet, cukrot, sót, összekevertem a dagasztótálban, belemorzsoltam az élesztőt, együtt is kevertem rajta néhányat.  A vízbe belemértem az ecetet és a lisztes keverékre öntöttem. Gyors mozdulatokkal elkevertem.
Fóliával légmentesen lezártam, hűvösre tettem.
A kamut-búzát kimértem, megmostam és beáztattam annyi vízbe, hogy bőven ellepte.

2. ) lépés, min. 12 órával később

A megduzzadt búzát, a  megkelt tésztához adtam. ( A vizet amit nem szívott fel, megittam, mehetett volna a kenyérbe is, de oda már nem kellett. ) Belemértem még az olajos magvakat, plusz a 320 gr tönkölylisztet. Az utóbbit több lépésben, mert nem tudtam mennyit vesz fel a tészta.
Bekapcsoltam a gépet és alaposan megdagasztattam az egészet.
10 perc után, kézzel folytattam, ugyan ennyi ideig.



Cipót formáltam belőle, letakartam és hagytam, hogy duplájára keljen.
Közben előkészítettem a sütőedényt és kibéleltem egy sütőpapírral, amit megszórtam liszttel.
Az egy óra alatt megkelt tésztát, újra formáztam és beleültettem a sütőformába, kereszt alakban bemetszettem egy pengével és újra hagytam, hogy szépen feljöjjön a tészta.
Bekapcsoltam a sütőt 200 fokra, most alsó - felső sütés funkcióra.

A felforrósodott sütőbe beraktam a kenyeret és beöntöttem  1 dl vizet, hogy gőz képződjön.
45 perc alatt sült meg. ( A végén nem spricceltem le. )







Legközelebb, egy egész napig áztatom a kamutot és többet teszek bele.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése