2013. szeptember 3., kedd

Lenmagos tönkölystangli



 A stangli szó német eredetű, a stangerl, stange / rudacska, rúd szóból származik.
Az értelmező szótár szerint: sütemény; hosszúkás, többnyire sós vagy sajtos töltetlen tészta.
Így bátran nevezem ezeket a finom magos rudakat, stanglinak.




Sok-sok lenmaggal készült kívül-belül, mert a lenmag jó dolog :)
A feldolgozatlan lenmag 35 % zsiradékot tartalmaz, ebből 72 % esszenciális, tehát a szervezet számára nélkülözhetetlen. Így a szervezet hozzájut a legtisztább forráshoz, hogy elássa magát a legfinomabb esszenciális zsírral. A legtisztább és legtöbb esszenciális olajat a lenmag tartalmazza, ezzel igen értékes táplálékunk. Gazdag A-, B-, C-, D-, E-, vitaminban. Az ásványok közül a Kálium, Foszfor, Magnézium, Kalcium, Kén, Vas, Cink, Nátrium, Klór, Mangán, Szilikon, Réz, Fluor, Alumínium, Nikkel, Kobalt, Jód, Króm mennyisége emelkedik ki. (Forrás.)
Azt hiszem sok mindent felsorolhatok itt, hogy miben segít nekünk a lenmag evése, 
de hiába sorolom, ha nem esszük.
Az egyik legbiztosabb módja hogy megegyük, ha beletesszük a mindennapi kenyerünkbe. 
Így   -ha nem is napi szinten, de heti szinten már igen-  valamennyi, rendszeresen bekerül a szervezetünkbe. 
Ha ezt kiegészítjük, azzal, hogy az ételünk tetejére csöpögtetünk hidegen sajtolt lenmagolajat, akkor a lenmag értékes összetevőinek bevitelét kipipálhatjuk.
A lenmag gyógyhatásairól a teljesség nélkül, itt olvashatunk.


 


Lenmagos tönkölystangli

Hozzávalók

Előző este:
200 gr hideg víz
200 gr finomliszt (tönköly)
10 gr friss élesztő
 +
100 gr házi joghurt
50 gr langyos víz
10 gr friss élesztő
50 gr lenolaj (más olaj is jó)
150 gr teljes kiőrlésű tönkölybúzaliszt
200 gr tönköly finomliszt
50 gr lenmag
1 tk só (púpos)
+
1 ek tej
2 ek lenmag


Előző este (de nem muszáj este, a lényeg hogy kb. 10-12 órával előbb) bekevertem a kovászt.
Lefedtem folpack fóliával a tálat és 20 fok körüli hőmérsékleten hagytam a konyhában.
Másnap hozzákevertem a joghurtot, a vizet, az olajat, belemorzsoltam az élesztőt és
alaposan elkevertem egy fakanállal. Hozzáadtam az átszitált liszteket, a lenmagot és a sót.
Az egészet a keverőgép spiráljával összekevertem.
Vártam 10 percet és a munkapultra borítottam és alaposan átgyúrtam.
Cipót formáltam, leborítottam egy nagy tállal és hagytam hogy 1 óra alatt duplájára keljen.
Négyfelé vettem a nagy cipót, és egyenként kis cipókat formáltam belőlük, majd egyenként oválisra nyújtottam. Egyenként feltekertem a tésztát, úgyhogy minden egyes "gurítás" után alaposan lenyomkodtam, összenyomkodtam a széleket. Sütőpapírral borított tepsire sorakoztattam őket, úgyhogy egy-egy között megemeltem a papírt, hogy ne ragadjanak össze. Lekentem 1 ek tejjel és alaposan megszórtam lenmaggal.




Hagytam 30 percet pihenni. Ennyi idő alatt, majdnem duplájára keltek. 
A nem! előremelegített sütőbe tettem, a sütőt bekapcsoltam 200 fokra és az óráját beállítottam 30 percre, 
a sütőbe pedig belöttyintettem 1 dl vizet.
A megsült stanglikat egy kosárra tettem és lepermeteztem kevés vízzel.




Sütés indítás hideg sütőben

 A kenyér sütésénél gyakran alkalmazom a hideg sütőben való sütés indítást. 
Amíg a sütő felmelegszik, a kenyerem tovább kel, felmelegszik a sütővel együtt, lerövidül a sütési idő. 
Előző kenyeres bejegyzéseknél többször írtam már róla.
  Minden sütő más, másképpen süt, nem lehet egy kalap alá venni  a gáz és villanysütőt.
A fent jelzett sütési idő irányadó, mindenkinek a saját tapasztalatát kell megszerezni. 
Legyen résen, legyen jelen amikor süt (főleg amíg kiismeri a sütőjét). 
A péksütemények, kenyerek akkor jók, amikor az aljukat (gyakorlat után akár a tetejüket :) 
megkopogtatva, kongó hanggal válaszolnak.
A hideg sütőben való sütés indítással (kenyér, péksütemény esetén alkalmazom) kapcsolatban az én jó tapasztalataim, már sokak jó tapasztalata megerősíti, sok visszajelzést kaptam.
Ettől függetlenül Mindenkinek a saját tapasztalata, a legmegbízhatóbb tapasztalat.


Utószó :)
A fb-n Hajni írta, hogy a lenmagolajnak hal íze van. Így igaz, DE nem mindegyiknek.
A solio-nak nincs, szerintem. Finom.
http://www.solioetolaj.hu/elettani-hatasok







31 megjegyzés:

  1. Csodásak! Lopom a receptet Drága! ;)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága Évi, nem lopás az, ha adják :) örömemre szolgál, köszönöm szépen!

      Törlés
  2. Én is loptam a receptet és hamarosan el fogom készíteni! ;)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Brigitta!
      Köszönöm, hogy érdemesnek találod :)

      Törlés
  3. Csodálatosak:) Ma én is tönköly kenyeret sütöttem a családnak:) Lenmagot naponta fogyasztunk, de lenmagolajat még sosem vettem, de pótolni fogom ezt a hiányosságot:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Trollanyu!
      Nagyon egészséges a lenmagolaj, valóban van olyan, aminek van egy kis "halíze", ez nem tudom minek köszönhető... Már én is belefutottam ilyenbe, odaadtam a Férjemnek, hogy kenje a fára :)
      Remélem Te elkerülöd.

      Törlés
  4. Gyonyorusegesek a fotok, es nagyon biztosan isteni finomak a kis kenyerkek. En is elkeszitem ma az anyosomnak! Megyek is bevasarolni!!! Koszi Agi!!! Imadlak!

    VálaszTörlés
  5. Csodaszépek lettek! A kelt tésztákat én is mindig hideg sütőbe teszem, ugyanezen okból! Lenmagolaj halíze kivédhető tonhalkrém használatával:) hahaha

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Á.
      De jó, örülök, hogy Neked is ez a tapasztalatod! mármint a hideg sütőben sütés indítással.
      Hahaha és aki nem eszik tonhalat (?) hihi :)

      Törlés
  6. Szia! Segítségedet szeretném kérni, hátha itt hamarabb látod, mint face-n. Szóval a nagy gondom az lenne, hogy a kovászba véletlenül 20gr élesztőt tettem. Ilyenkor szerinted mit csináljak?A tészta többi részébe ne tegyek élesztőt?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Tímea!
      Erős hívószót hallottam, úgyhogy jöttem, amint tudtam :)
      Nincs semmi baj!
      Én tennék majd 0,5-10 gr-ot. Gondolj bele, az 50 gr friss élesztőt 500 gr liszthez ajánlják. Ez nagyon sok a tapasztalat alapján, ha "kovász" nélkül készítjük akkor is elég kevesebb, így kovásszal meg főleg, de az összesen 25-30 gr nem sok.
      Amennyiben még van kérdésed, a közelben leszek...

      Törlés
  7. Tehát az egész adaghoz kéne összesen 20 gramm élesztő, akkor ha én már beletettem a kovászba ezt a 20 grammot akkor még nyugodtan hozzá tehetek 10 grammot???Jól értelmezem, vagy én vagyok már hülye????:))

    VálaszTörlés
  8. Bocsánat, még meg se köszöntem, hogy meghallottad az ordításomat :)) Már majdnem kétségbe estem, hogy nem kapok senkitől se választ, csak like-olnak ezerrel :))A férjemmel odáig vagyunk meg vissza, remélem a gyerkőcök is imádni fogják :))

    VálaszTörlés
  9. Szia!Nagyon szépen köszönöm a válaszodat, lehet az előző üzenetem nem ment el, ezért írok újra. Tehát ha már a kovászban benne van a 20 gr élesztő, akkor amikor a többi részét csinálom akkor már ne rakjak bele élesztőt? Vagy azért a 20 gramm mellé még elfér 10 gramm?? Ne hari, de picit értetlen vagyok ma :))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen elfér :) én beletenném.
      Nem vagy hülye és értetlen!!! csak bizonytalan és ez teljesen érthető :)
      Bízz magadban! nem történhet semmi 10 gr + élesztőtől :) csak jobban megkel :) vagy gyorsabban :)

      Törlés
    2. Amennyiben jobb Neked, akkor írj egy emailt (cím oldalt) és adok egy tel.számot.
      <3

      Törlés
  10. Nagyon köszönöm a válaszodat és a kedvességedet :)) Annyira nagyon nagyon finom ez a stangli, igaz az enyém nem lett ilyen szép barna hiába sütöttem, de az ízén nem rontott semmit :)) Most már igyekszem majd halkan kiálltani, mert már késő van :)
    Még egyszer köszönöm a segítségedet :)
    Üdvözlettel Timi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Timi! köszönöm :) ezek szerint már megsült! örülök nagyon.
      Jó éjszakát, szép vasárnapot!

      Törlés
  11. Most sütöm, csak már egyszer leteszteltük :))
    Köszönöm a segítségedet még egyszer, igyekszem majd fényképezni, de csak telefonnal tudom, és a fényviszonyok se olyan jók, de majd felteszem, és a múltkorit is :)

    VálaszTörlés
  12. Szia Ági!
    Ismét a segítségedet szeretnék kérni. Dupla adag stanglit szeretnék sütni, de az két tepsire fér rá, de ha az egyik tepsit elkezdem sütni addig a másik tepsivel nagyon meg fog kelni, akkor szerinted, hogy süssem??? Vagy eleve dupla adag kovász és azt vegyem két felé, és két részletbe dagasszam, kelesszem, süssem?
    Köszönöm válaszodat
    Üdvözlettel Timi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Timi!
      Amennyiben légkeveréses a sütő, akkor én egyszerre sütném, majd 2/3 időben megcserélném a két tepsit (alsó felülre, ill. fordítva), így szoktam.
      Ha nem, akkor sincs gond: amikor kész vagy az egyik tepsivel, az kel, amíg a másikat elkészíted. Nem tudom mennyi idő alatt sül meg Neked az egy adag, de nagyon sok idő nem lehet. Nem hiszem, hogy túlkelne. Én nem dagasztanám külön.
      Kérdés, hogy légkeveréses a sütőd? mennyi idő alatt sül meg egy adag?
      Minden rendben lesz :) még mindig áll az ajánlatom a tel. illetően. Reggel megnézem a válaszod.

      Törlés
  13. Szia Ági! Végül csak egy adagot kavartam be, biztos ami semmi alapon :)Köszönöm a telefonos lehetőséget, de azért negyed 11-kor csak nem fogok telefonálgatni, az én hülyeségeim miatt :)) Szépen kivárom én a soromat, hogy válaszoljál. Amúgy van légkeverés is, de félek, hogy az esetleg nagyon kiszárítaná a péksütit :(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Timi, de döntesz :)
      Kérlek ne félj :) lehet hogy egy szuper lehetőséget halogatsz a félelmed miatt :) mindig légkeveréssel sütöm, nekem nem szárítja ki, de tudod a saját tapasztalat a lényeg, azt viszont csak úgy tudod megszerezni, ha kipróbálod :)
      Úgy csinálnám, hogy (ha előmelegített sütőben sütöd,légkeveréssel) a sütő aljába betennék egy kis edénybe (pl. kiürült konzerves dobozba) 1 dl forró vizet, mikor a tepsit is teszem be. Lehet, hogy ezért, de nekem sosem száradt még ki.
      Csodás napot, jó sütést!

      Törlés
  14. Kedves Ági! Én is olvastam pár helyen, hogy a péksütiket légkeveréssel sütik, amire írták ott én is azt alkalmaztam, akkor lehet most én is ki fogom próbálni és akkor lehet az enyém is ilyen szép sötét barna még ropogósabb lenne???Sajnos nem tudtam, hogy te úgy sütöd, azt hittem alsó-felső sütés :) Még kel a tészta, de ahogy kipróbáltam jelzek azonnal és imába foglalom a nevedet, hogy ilyen finomat osztottál meg velünk :)) Köszönettel Timi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. OÓ, sajnálom, tényleg nem hangsúlyoztam itt :(
      Remélem várakozásaidnak megfelelően sikerül!
      (Ma vajas kiflit sütöttem...:)

      Törlés
  15. Ági, én is elkészítettem! De a tied gyönyörű, az enyém viszont csak finom. :) Viszont az nagyon!!!! Köszönöm szépen a receptet! Imádom az összes receptedet!!!!
    Itt találod az én stanglijaimat: http://koskacukor.blogspot.hu/2013/10/lenmagos-stanglik.html

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Brigitta!
      Jártam Nálad és szerintem a sápadtságukban is csodásak. Látszik rajtuk, hogy szépen megkeltek, laza a belsejük.
      Annyira szeretném, hogy teljesen elégedett legyél a látványukkal is.....
      Ég Veled!

      Törlés