2013. szeptember 9., hétfő

Mézes kakaó, kakaó méz...méz és kakaópor





Nehéz nevet találnom....


 


A 89 éves Édesapám nagyon szereti a kakaót. 
Kávét sosem ivott, de a reggeli nagy bögre kakaó a kedvence maradt, de! nem minden reggel.  
Leginkább nagyon hidegen kedveli, bár az utóbbi hetekben sikerült rászoktatnom, 
hogy picikét emeljük a hőmérsékletét szobahőmérsékletűre, de melegen, nos melegen meg nem inná. 
Így nem kis feladat elkészíteni. Ugyanis, természetesen porkakaóból készítem   -ahogy Édesanyám, anno, "holland kakaóból" -  nem holmi instant, azonnal oldódó, "kitudja" mi van benne keverékből.
 Aki szokott porkakaóból kakaóitalt készíteni, az tudja, hogy a kakaót igen nehéz, 
szép csomómentesre elkeverni a tejben. Főleg, hogy forró tej szóba sem jöhet.
Így a következő  módszereket alkalmaztam eddig.
- A kakaóport cukorral elkevertem, majd picike tejjel simára kevertem, majd felöntöttem
 lassan a többi tejjel és gyors mozdulatokkal kevertem simára. Nem lett mindig sima.
- A kakaóport cukorral elkevertem, majd picike tejjel simára kevertem, majd felöntöttem 
kevés forró tejjel. Így már lehetett simára keverni, viszont vissza kellett hűteni.
- Mindent lábosba raktam: porkakaó, cukor, tej, majd nekimentem a botmixerrel, ugyanis a 
tejhabosító ehhez kevésnek bizonyult. Így sima is lett és habos, meg hideg is maradt.
Viszont túl sok mosogatnivaló keletkezett, illetve, még rutin szinten is túl sok időt vett igénybe.
Félreértés ne essék, az ember bármit megtesz az Édesapjáért, ugyanúgy mint a gyermekéért, 
de az idő az idő, főleg Neki! A 89 éves is, pont mint a kisgyermek, ha kéri, akkor azonnal! akarja
és még elkészítettem, addig legalább 6x szólított miatta. 
Minden egyes "igen Édesapa, itt vagyok, tessék mit szeretne"  -kakaót, mondta Ő-  újabb időveszteséget jelentett Neki, még akkor is, ha közben, menet közben is,
kevertem a hideg tejben a kakaóport...




A napokban kb. fél óra telt el, miután a Kedves megitta a botmixerrel elkevert kakaóját.
Annak rendje és módja szerint már elmosogattam és tettem tovább a dolgom. Édesapám szólított. 
Kakaót szeretett volna, újra. Kakaót kapott újra, mosolyogva, vidáman. 
Aki gondozott már idős embert, az tudja, hogy az ember tényleg örül, minden kortynak, 
minden falatnak, amit megiszik, megeszik.
Újra mosogatás, pakolás, stb. stb. újabb fél óra, és Édesapám újra szólított :) Igen kakaót kért :) 
Még visszaértem a konyhába  -ez pár másodperc-  azon "gondolkodám" hogyan tudnám 
egyszerűbben megoldani ezt a kakaó kérdést. 
(Az elkészítem előre sokat és a hűtőbe teszem, az nálam szóba sem jöhetett.)
Mikorra újra előszedtem a kamrából a kakaót, a hűtőből a tejet, a polcról a cukrot, 
a fiókból a mixert, megszületett a megoldás :)
A kakaót feloldom nem romlékony dologban, így már oldott lesz,
tehát csak a tejben kell elkevernem.
Mi más lehetne a nem romlékony dolog, mint méz! 
Így egy másik feladatot is megoldottam. 
Ugyanis a méz jó dolog és egy idős embernek is szüksége van rá. 
Édesapám viszont, nem akarja a mézet csak "úgy" megenni, (meg nagyon sok mást sem). 
Így viszont a tudtával, már hajlandó megenni, mert a mézes kakaóital,
finomabb az eddiginél :)


 


Tehát, kérem szépen, következzék a mézes kakaó, amely megkönnyíti a mindennapok rutinját.
Amikor szólít Édesszülém, hogy kéri a kakaóját, akkor csak előkapom a polcról,
meg a hűtőből a tejet.
Egy kanál mézes kakaót a bögrébe, felöntöm tejjel, elkeverem simára és már "itt is vagyok".
Édesapámnak nem kell "sokat" várni, nekem nem kell sokat mosogatni.
Az már hab a tortán, hogy a kedvenc Fiam, vagy Férjem, ha reggel habos kakaóra vágynak, 
hát szintén pár perc alatt forró kakaót iszogathatnak. 

 


A mézes kakaóból legalább olyan gyorsan készíthetjük el a Gyermekeink reggeli kakaóját, 
mint az instant kakaóból. 
Bár felmerült bennem két kérdés. 
Az egyik, hogy jó-e ha a kisgyermek kakaót iszik (az enyém kiskorában nem ivott), 
a másik, hogy ha melegebb a tej az ihatónál, akkor a méz alkotóelemei 
-gyógyhatás szempontjából-  károsodhatnak.
Mindenki maga döntse el, mi a jó megoldás....




Mézes kakaó

Hozzávalók
400 g méz (akácméz)
100 g 20-22 %-os kakaópor*

Az egészet egy habverővel habosra kevertem, majd üvegbe csorgattam.
A kamrában tárolom, de ha nem lenne, vagy meleg lenne, akkor lehet hogy hűtőbe tenném.
A kevésbé kristályosodó akácmézet választottam hozzá.
 * Ez 125 g-os csomag, de már használtam belőle, ha nem így lett volna, 
akkor az egész csomaggal belekeverem.




Vigyázat csokoládé kedvelők! 
Ez nagyon finom dolog, tej nélkül is gyorsan fogy!








További mézeskakaós ötletekért érdemes a kommenteket végigolvasni. 




33 megjegyzés:

  1. Nagyon aranyos a történet, az ötlet pedig zseniális :)

    VálaszTörlés
  2. Nagyon jó megoldás, igaz nálunk senki nem kakaós, csak én, de én nagyon, bár igyekszem visszafogni magam és csak ritkán... tényleg....

    VálaszTörlés
  3. Nagyon kedves a sztori is, az ötlet is és Te is ;)

    VálaszTörlés
  4. Én úgy szoktam, hogy nagyon sok kakaóport kikeverek vízzel és cukorral, de épp csak annyi vízzel, amennyiben oldódik a kakaó és cukor. Fölforralom, úgy hogy rendesen bugyborékoljon, majd hagyom kihűlni és hűtőbe teszem. Sokáig eláll, ebből szoktam italt is csinálni, és öntetnek is jó, nagyon sok sütihez, fagyihoz, tejberizshez vagy grízhez, pudinghoz, panna cottához, stb...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Zseniális ötlet! Ezt is megcsinálom. Köszönöm szépen :)

      Törlés
  5. végtelen türelem és szeretet, nyugodt kedvesség, békés elfogadás... ezek jutnak eszembe rólad!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Lillacska, egy Tündérnek, mi más juthatna eszébe :), mert ez mint Te magad vagy...

      Törlés
  6. Kedves Mági!

    Ma jöttem rá milyen találó ez a név, tényleg mágus vagy. És egy igazán hiteles ember, akinek minden mozdulatából látszik, hogy téged valóban a SZERetet!

    Köszönöm.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves György!
      A Mági a nevemből lett :)
      Nagyon, nagyon kedves szavak <3 alázattal köszönöm.

      Törlés
  7. Kedvesek! Mindannyian!

    Köszönöm, hogy Vagytok! Ti vagytok igazi Gyöngyszemek!!!

    VálaszTörlés
  8. drága történet! igaza van Édesapádnak, az instant nem olyan jó, és melegen sem! ismét egy csodás megoldás született. egyébként lányom sem ivott kakaót 2 és fél éves koráig, akkor viszont azt mondta: nem iszom többet tejet, sem kefirt, csak ezt :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm. Igen ilyenek a Gyermekek :) tudják mit akarnak (na meg az idősek is :)

      Törlés
  9. Nagyon jó ötlet volt, kipróbáltam, a kétszeri "kérek még" totálisan meggyôzött :)
    A történet is szívet melengetô, Isten áldja Édesapádat még jó sokáig! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Efacska!
      Köszönöm szívet melengető szavaid :)
      Nagyon örülök, hogy ízlett :)

      Törlés
  10. Szia.:)
    Én is megcsináltam,de tovább gondoltam.A kakaópor mellé kevertem még bele fahéjat is,és tettem hozzá kandírozott narancshéjat is.A végeredmény fenomenális.Én vanilia fagyival ettem,meg sütibe is tettem belőle,őrülten finom.Köszi az alap elgondolást.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igazán nagy örömmel :) Remek vagy!!! csodás lehet továbbgondolva :)
      Köszönöm, remélem olvassák majd sokan <3

      Törlés
  11. Azt hiszem, én leszek a "lassú reagálású erő" a blogodon:-)

    Ez a történet... Olyan életszagú, kedves, és annyi szeretet van benne!
    A kakaó pedig... Bori lányom sosem itta meg a kakaót. Nagyobb testvérei otthon minden reggelt kakaóval kezdenek, és bár a kezdet kezdetén készítettem nekik igazi kakaót, azt nem itták, így szomorúan beletörődtem az instantba. Egy hónapja Bori itthon volt, kulcscsont-törését gyógyítottuk. Ő alapvetően kecsketej-ivó, azt bármikor, minden mennyiségben, de csak hidegen, és mivel kint is nagyon hideg volt, próbáltam eltéríteni. Elmeséltem neki, hogy nekem a nagymamám mindig főzte a kakaót, nem a dobozos verziót ittam, és miközben meséltem, nekiálltam kevergetni. Forrón ittuk, házi tejből tejszínhabbal. Azóta ez a mi italunk, amolyan lányos dolog. Aztán két hete jöttek a "nagytestvérek", és gondoltam megpróbálom az igazi kakaót. És mivel így már nagy adag kellett, én is mézben kevertem, és óriási sikere volt.:-)
    Köszönöm -ismét- a megerősítést.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tudod, én is könnyezem ám, annyira szép <3 Veletek voltam...bocsánat, hogy odatolakodtam, bár próbáltam csendben, ne zavarjalak meg Titeket :)
      Köszönöm, hogy Vagy, hogy Vagytok <3 Hála.

      Törlés
  12. Elkészítettem karácsonyra ajándékba, köszönöm az ötletet! :) Feltettem a blogomra is a receptet, szeretném megkérdezni, hogy kis vagy nagybetűvel szeretnéd, hogy rád hivatkozzak? kisribizli

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves "kisribizli"!
      Köszönöm, ahogy megírtad, tökéletes :) az a fő, hogy elkészítetted és tetszik :)
      Szerintem így is jó, mármint hogy feleannyi kakaót tettél, lehet az én mézem hígabb volt ezért többet vett fel, vagy a Tiéd dermedtebb. Látom a képeden, hogy jó sűrű.
      <3

      Törlés
  13. Bár az utolsó post sem tegnapaelőtti, számomra MOST jött nagyon jól a "mézeskakaó" ötlete.
    Mikoron egykor párommal összejöttem, "lizingeltem" az ő akkor 6 éveske leánykáját is. S bár kötelékünk rég felbomlott, az azóta már anyuka és párja picilányuk nagyapjaként számít rám.
    Saját egészségem okán igyekszem úgy, és olyasmit enni inni, ami kizárólag "emberbarát" dogokat tartalmaznak. A hatásait látva a környezetem egyre többször kéri a véleményemet táplálkozás-folyadékfogyasztás-egészség öszefüggésekben.
    Kétéveske reggeli kakaóját az instant-kakaó, az UHT tej, és a mikrohullámmal melegített tej okán igyekeztem kiváltani, amikor én lehettem vele otthon.
    Naná, hogy holland kakóópor, naná, hogy barna nádcukor (kávédarálóban ledarálva, hogy gyorsabban oldódjon ) s hát szójatej, rizstej, s ami végül is bevált a zabtej. (legalább én ne etessem a gyereket mű dolgokkal :-) ) Ja?! És persze csak azért nem reklamált vehemensen a picilány, mert együtt csináltuk.
    Ám ezeknek kivitelezése a család napi reggeli rutinjába nehezen illeszthető. Így nem zargattam ideámmal a szülőket.
    Csakhogy a rendes kerékvágásba visszatérve kicsilány éktelen patáliát csapott a reggeli KAKKÓÓÓ újra szokatlan ízmivolta okán, s beletellett néhány nehéz reggelbe, míg anyuka -élve a gyanuperrel- "kérdőre vont". S persze macerásnak találtatott az eljárás, hát erősn javallotta, hogy dolgozzam ki a praktikus változatot, ha jót akarok magamnak! S persze unokának. :-) Néhány nap mulva utazom hozzájuk.
    S tádáámm, imé ITT a megoldás. Pláne, hogy a cukor is kiváltva. Nagyon szépen köszönöm! Unoka, és Anyucika nevében is
    A méz, és a hőfok tekintetében ajánlom elolvasásra :http://antalvali.com/comment/33143/klarica-es-a-mez-hevitese

    El ne felejtsem: Hát hiszen a lecsó "befőzést" is innen, erről a blogról,Mágitól kaptam. Hála érte!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Pabló Randúr,
      ilyen történetekért érdemes írni a blogot, köszönöm szépen a visszajelzést.
      Az életmódja/tudatossága figyelemreméltó, gratulálok.
      A legcélravezetőbb tanítás a példamutatás, és látom Ön ennek tudatában van.
      Nagyon szépen köszönöm a linket.
      Jó egészséget, örömteli napokat kívánok Önnek, az Unokának, az egész Családnak.
      Üdvözlettel,
      Mági

      Törlés
    2. Jókívánságait szívből köszönöm, s bölcs kétévesem szavaival viszonzom: BOLDOG KALÁCSOT! :-)

      Törlés
    3. Pabló Randúr és bölcs kétéves <3
      Köszönöm szépen :) Boldog Kalácsot!
      Üdvözlettel,
      Mági

      Törlés
  14. Azt hittem, hogy feltaláltam a spanyolviaszt a csokifüggésemet egészségessé teendőként kakaó+méz-párost kifundákolva, amikor is utánanéztem, hogy vajon tényleg egyedüli észlény vagyok-e, és kiderült, hogy á, dehogy. Sebaj. Ám amióta ezt az írást felleltem, nem győzöm újra és újra olvasni, olyan szívmelengető, és hosszú hónapok hasracsapás-alapú méz+kakaó keveréke után egyszer csak felmerült bennem az is, hogy milyen lehet a tuti arány, úgyhogy kipróbáltam az itt leírtakat, méghozzá konkrétan össze is turmixolva (zümmögősen, mert amúgy nehezen ment, tán mert más fajta méz, tán már öreg picit, de hű, de jót tett neki! :)) - össze sem lehet hasonlítani! :) Sosem volt még ennyire kiegyensúlyozott, tökéletes az arány, nagyon csokis és összeállt ízű, és minthogy terjesztem is az igét és L. barátnőm alapból kakaóalapként értelmezte, én meg mondtam, hogy amúgy én csak úgy magában szoktam elnyammogni :) , akkor, most nem rég ki is próbáltuk azért felöntősen - ő tejjel, én csak forró vízzel, és wow és hűha! :) A tökéletes forrócsoki, még forró vízzel is! :) Egészséges! :) Az nem baj, hogy a méz jósága odalesz a forróságtól, de legalább nem káros! :) Azóta otthon a hűtőben a befőttes üvegnyi, no meg munkában is egy másik, szükség esetére, :) és csak ki kell érdemelnem, és most már én is forrócsokipárti vagyok inkább, mint csak úgy nyalakodós - az kevésbé izgi... :)
    Nagyon köszönöm, ahogy az egész blogot is, bár még közel sem néztem körül eléggé, de ami késik, nem múlik, köszönöm a szép, meleg szavakat, igazi szívmelengető írás és blog: örülök, hogy idetaláltam! :) Hálám jeléül pedig eme hálaszavak, meg hogy milyen sokat jut eszembe a szeretetre hangolás! :) KÖSZÖNÖM! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Zsoozsy :)
      Meghatódtam kedves soraidtól, hatalmas -vasárnapi/ünnepi- ajándék olvasni, köszönöm.
      Csodás vagy, tudod, minden benned van, általam csak megerősítést kaptál.

      A forrócsoki vízzel készítve tökéletes (szerintem is), sokkal jobban kibontakozik a csokoládé íz, könnyebb és teljesebb. A fűszerek pedig megkoronázzák. Frissen reszelt szerecsendióval a tetején, a kedvenc :)
      (Ugyanaz mindig más fűszerrel (fahéj, szegfűszeg, narancshéj v. citrom, vanília, kardamom, gyömbér, bors v. chili), mindig más. Ugye?)

      Sok sikert, Áldás Neked!
      Üdvözlettel,
      Mági

      Törlés
  15. Fantasztikus ötlet, most fogom kipróbálni! Nagyon köszönöm! Nincs itthon tej, de így akkor vízzel is meg merem próbálni!! Nagyon szépen köszönöm mégegyszer!!! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Adrienn Káró <3
      Alázattal köszönöm kedves szavaid!
      A vízre szavazok :)
      Üdvözlettel,
      Mági

      Törlés