2012. június 10., vasárnap

Zölddió-szirupban. Diólevél, mint gyógynövény




Gyermekkori emlék. Nem nekem, a Férjemnek.
Már régóta, évek óta készülök eltenni, csak ennél tovább nem jutottam.
Egészen mostanáig.
A napokban a vihar levert néhány diócskát, megsajnáltam őket és azonnal kapcsoltam,
 mi lehet nekik jobb sors, mint a komposzton landolni.
Földi "érkezésüket" jelnek vettem.




Így hát, családi vállalkozás keretében útjára indítottuk, a mi zölddió-befőttünk készítését:
Anyósom adta a receptet, a Férjem és Fiam szedtek még diót ( ugye így létra sem kellett... ), megmosták és hústűvel átszurkálták. Rám pedig a többi munka vár.
Most az első fázisnál tart a dolog, mert sokáig nincs más teendő, mint kiáztatni.
Azért osztom már is meg, mert most van itt az ideje a zöld dió szüretnek,
hisz addig jó még zöld ( belül zöld, fiatal, azaz zöldfülű :D nem kezd el csontosodni.
Így aki szeretne eltenni, csinálhatjuk együtt....




Zölddió-befőtt




Hozzávalók
3 kg zölddió
1 kg cukor
citrom
víz
esetleg fűszerek: fahéj, szegfűszeg....


Tehát, először szedjünk diót: akkor jó, ha még könnyen eltudjuk vágni, de azért már kifejlett.
A népi hagyomány szerint Medárd és László nap között ilyen a dió, ez ugye most van.
A mosás, szurkálás után, áztassuk be hideg vízbe.
 Napi kétszeri jelenlétet igényel, legalább naponta kétszer cseréljük le az áztató vizet.
Ez a folyamat eltart kb. 10 napig: akkor lesz jó, amikor a dió már fekete.
Tehát, zölddió, ami fekete.
Ugye ez sok mindentől függhet ( maga a diótól, a víztől, a hőmérséklettől....)
én itt, fogom jelezni, mikor látom jónak:)
Itt tartok most, már mint az áztatásnál: 2. nap.




Ezt követően csak a tervekről tudok írni, de azt leírom.
Szépen, szorgalmasan cserélgetem a vizet és figyelek a szívem hangjára, mikor szólal
meg együtt működve a dióval, hogy jó! na akkor fogok készíteni szirupot.
Biztos vagyok benne, hogy nem a hagyományos 1:1 cukor - dió arányt alkalmazom,
még az is biztos, hogy a 1/2 : 1 arányt sem, hisz az nekem meghaladja az ingerküszöböm.
El sem tudom képzelni, hogy 1 kg dióhoz 1 kg cukrot adjak.
Most úgy gondolom, hogy én a 3 kg dióhoz, 1 kg cukorból fogok szirupot készíteni,
esetleg picit többől de ez ízlelés dolga.
Mint ahogy az is ízlés dolga, hogy milyen és mennyi fűszert teszünk a szirupba.
 Mehet bele, narancs-, citromhéj, szegfűszeg, fahéj, vaníliarúd, ánizs stb.

Ha elkészült a szirup, akkor majd abban fogom a fekete diókat főzni,
majd benne kell hagyni 1 napig és újra főzni és utána üvegekbe rakni és dunsztolni.
Lehet rá tartósítószert tenni, én nem fogok és lehet rá rumot tenni, szerintem én ezt úgy fogom,
hogy felére teszek, felére nem.

A zölddióból szokás volt ecetes diót is készíteni, ebben az esetben a sziruphoz még ecet is kell,
illetve likőrt készíteni, vagy csak alkoholban kivonni a gyógyító hatóanyagait.
A zölddió gyógyító tulajdonságairól itt olvashatunk és
más felhasználási lehetőségekről is kaphatunk információt.





--------------------------------------------


Diólevél, mint gyógynövény

Még időben vagyunk, hogy gyűjtsünk fiatal diólevelet 
(június közepe és július eleje a megfelelő időpont ),
amely sokféle bajra gyógyír: máj problémáktól kezdve a különféle bőrbetegsékekig,
a hajunktól a talpunkig.
Érdemes ebben a témában a bükki füvesember Szabó Gyuri bácsi anyagai között tájékozódni,
Ő köztudottam a diólevél "szponzora" hatalmas tapasztalat birtokosa
az alkalmazásával kapcsolatban, szívesen tanítja, előadásain megosztja.
Sok-sok, a praxisa során felhalmozódott tapasztalattal rendelkezik.
Néhány példa:
- Korpás, zsíros haj esetén forrázunk le 3 gr diólevelet 2 dl vízzel, hagyjuk álni 10 percig,
majd dörzsöljük be a fejbőrbe. Mossuk le 10 perc után, mert ha nem akkor ne lepődjünk meg,
 ha megállítja a hajhullást és hajunk intenzív növekedésbe fog:D
- Szájöblegetésre, fogínygyulladás esetén, egy csapott evőkanál diólevelet forrázzunk le,
 hagyjuk állni 10 percig, majd szűrve tegyük sötét üvegbe és ezzel öblögessünk gyakorta.
- Torok-,  és mandulagyulladásnál jusson eszünkbe, a vele való öblögetés,
ugyan ebben a hígításban.
- A májban lévő cisztánál, 6 hétig diólevélből készült teát kortyolgatni, napi egy csészével,
a visszamaradt ázott levelet a májra pakolásként alkalmazni, dunsztkötésként rátenni, javasolt.
- Bizony krónikus hasmenésnél is jó szolgálatot tehet a diólevél tea, 6 hétig tartó fogyasztása.
- Gondolom nem is meglepő, hogy a láb izzadásánál is bevethetjük, ekkor vegyünk kúraszerűen lábfürdőt, amiben forrázott diólevelet tettünk.
Az is előfordulhat, hogy a körömgombák pedig kereket oldanak.
- Kiváló gyulladás csökkentő.
Gyuri bácsi honlapja: http://gyorgytea.hu/




-------------------------

2. bejegyzés ( 06.26. )

A bejegyzés óta szorgalmasan cserélgettük a vizet a dión, naponta többször. 
A dió egy része fekete lett, a másik része még zöld. 
Nem akartam tovább várni, hisz 16 nap telt el.
25-én elkészítettem a szirupot. 2 l víz + 1 kg cukor. 
Fűszereztem: tettem bele 10-15 szegfűszeget, 2 rúd fahéjat és a Férjem ötletére/kérésére 
10 szem fekete borsot.
 Beleraktam a diókat és 1 órán át főztem, kicsi lángon. 
Hagytam, hogy benne hűljön ki.


------------------------------

3. bejegyzés ( 06.27. )


Jelentem minden dió fekete!
Ma újra felfőztem a szirupban, előtte kivettem a fahéjrudakat.
Egyet megkóstoltunk  - a 2. főzés után - : puha, a héja picit keményebb, de ehető az is.
Az íze: érezni a zölddió jellegzetes ízét, a fahéjat, szegfűszeget, édes, de NEM KESERŰ!
 cseppet sem. Az áztatással eltávozott a keserű íz.
A Férfiak azt mondták, finom. A Fiam most evett életében először és Neki is ízlett.


---------------------------

4. bejegyzés ( 06. 28. )


Elkészült.
Ma, felforraltam a sziruppal együtt a diót, előtte belefacsartam egy citrom levét.
Csak addig forraltam még felforrt, utána rögtön üvegbe rakosgattam egy kanállal é
s teletöltöttem lével egy szűrőn keresztül. 
Rácsavartuk a tetőt és száraz dunsztba raktam.
 Ott tölti a következő 24 órát.
Ízletes, nem keserű, nem ragacsos, csak édes,
főleg a zölddió íze és a fahéj dominál, karamelles beütéssel.
Elegendő volt kétszer főzni, már tegnap üvegbe rakhattam volna, de nem került rá sor...








34 megjegyzés:

  1. Tartalmas a bejegyzésed, én is szeretem Gyuri bácsit, szerettünk is volna elmenni a gyógynövény gyűjtő túrájára a Bükkbe, de nem jön össze:(
    Vanszép naptárunk is tőle, ezeket a teákat fogyasztjuk felváltva.
    Jó, hogy felhívtad a figyelmet a dió levélre, mi is gyakran felhasználjuk.
    Szép , dolgos, dióeltevős hetet kívánok.:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, köszönöm.
      Nektek is mosolygós hetet, úgy értem sok mosolyt oda-vissza :-) (-:

      Törlés
    2. Erzsi!
      Köszönöm a zöld dió receptet. El is készítettem, pillanatnyilag ott tartok, hogy először felforraltam a szirupos vízben a két hétig vizben áztatott, lyuggatott diót. Lehűlés után megkóstoltam, DE RETTENETESEN KESERŰ ÍZE VAN!
      Tud valaki segíteni, hogy még helyrehozható-e ez?
      Nagyon köszönöm előre is.

      Törlés
    3. Sok kérdést felvet: mennyire volt érett a dió, kiázott-e rendesen, hányszor cserélted a vizet rajta naponta? stb.
      de Neked most megoldás kell. Nem tudom mit csinálj, azt tudom én mit csinálnék: leönteném ezt a szirupot és vagy tovább áztatnám még a dió, vagy csak vízben újra főzném úgy hogy liter vízre számítva tennék bele 3 ek ecetet ( 10 % ). Az első szirup és az ecetes főző víz sajnos "kuka" Megkóstolnám és döntenék: megéri-e új szirupot készíteni vagy még mindig keserű.
      Ha gondolod írj emailt és részletesebben megbeszélhetjük.
      szeretetrehangoltan@gmail.com

      Törlés
    4. mi uígy voltunk: tavaly nem jutottunk el hozzá de szeretnénk. férjem még nálam is nagyobb rajongója. de egyébként a kigyúrt-izmos sármos szomszéd pasi is, mint kiderült :) Gyuri bácsi egy sztár! a diólevél receptekért köszönet, pont most kell gyűjteni.

      Törlés
    5. Szepniki, ölelés Neked :)

      Törlés
  2. Lehet, hogy jó már a dió, és nem is kell megvárni Szent Iván éjjelét! Jó lesz, ha én is megnézem a diófánkat!
    üdv.
    Andrea

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A miénk már jó, de ugye az is fajtára válogatja.
      Te is teszel el diót?

      Törlés
  3. Köszi ezt a sok infót a diólevélről. Megyek szedni:)

    VálaszTörlés
  4. egyszer én is csináltam, de annyira nem fogyott! Inkább a zölddió likőr! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát, majd meglátjuk, a Férjem oda van érte ( a gondolatától, hogy készítünk ilyet), de az is lehet, hogy csak nosztalgia:-)

      Törlés
  5. Én veled tartok, mert itt rengeteg zölddió hever a földön a nagy szelek miatt. Azok is jók vagy csak amit a fáról szedünk? úgy értem, lehet, hogy amit úgyis megszúrt már valami kártevő, csak az esik-e le.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Isabel, ha a vihar verte le, az szerintem jó, én is beletettem.
      A fán is lehet olyan, amit megszúrt valami:-) Igaz?
      Örülök Neked!

      Törlés
  6. Sziasztok! Érdeklődnék,hogyha kivagdostam a hibás részeket meg a két végét úgy jó lesz-e a zöld dió befőttnek? Vagy ne is próbálkozzak így,mert sok volt benne a hibás...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Csilla!
      Az enyém egészben van, de ha én nekem kellett volna megkurtítanom, de egyébbként jó, akkor eltenném, hisz a szúrással is okozunk sérülést.
      A nagy melegre való tekintettel viszont én 2x3x is cserélem a vizet rajta:-)
      Örömteli napokat és eltevést:-)

      Törlés
    2. Rendben,köszönöm a válaszodat,én eddig reggel meg este (tegnaptól) cseréltem a vizet,de akkor megteszem délben is.Anno' Romániában ettünk egyszer és azóta is emlékszem,hogy valami finom volt és most a szomszéd fájára ránéztünk-kaptunk is -és akkor megpróbálom:) Köszi még egyszer:),majd beszámolok ha vége a dajkálásnak és üvegbe is kerülnek hogy sikerült:)

      Törlés
    3. Nem muszáj ha hidegben tudod tartani, akkor elég kétszer, de érdemes figyelni...
      Nagyon kíváncsian várom én is ( hát még a Férjem:-) milyen lesz.
      Köszönöm, hogy megírod a tapasztalatod:-)

      Törlés
  7. De ha a bőrt befogja pillanatok alatt, a fejbőrt is befogja a pakolásnál, nem? sőt, úgy tudom, a hajat is, nekem meg totál platina a hajam.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Diólevélből készített forrázat már nem olyan intenzíven fog, most én is rendszeresen használom. Elkészítettem a "teát" és 2-3 ek-nyit a fejbőrömbe dörzsök belőle és vele öblítem a hajam. Én nem platina vagyok és így nincs személyes tapasztalatom:(

      Törlés
  8. És ha platina valakinek a feje, mint nekem? a pakolás ugyanúgy befoghatja a fejbőrt meg a hajat is, és akkor mit csinálok? az ujjamat is nagyon gyorsan befogta.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A forrázat nekem az ujjamat nem fogta be.
      Ha konkrétan megírja mire/miért szeretné használni, remélem tudok segíteni, legfeljebb más gyógynövényt választunk.
      szeretetrehangoltan@gmail.com

      Törlés
  9. szia!azt hallottam, pajzsmirigyre borogatás ként is hatásos,tudsz valamit erről? köszi marcsi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Marcsi a pajzsmirigy alul vagy túlműködik? Az alap problémát kell tudni, megkeresni a probléma okát. Bővebben levélben szívesen válaszolok:
      szeretetrehangoltan@gmail.com

      Törlés
  10. Nálam egy hét telt el, a diók fele még zöld, sok tarka, de van sok fekete is. Nyilván hét végén kerül sor a befőzésre. Nem fog leégni a cukros szirup? nyilván felforralás után kis lángra kell tenni, és vaslapra. És azután már le is zárhatom az üvegecskéket?
    Egy másik helyen lekvárt csinált valaki, de nem is áztatta be sehány napra, csak összevagdalta. Nyilván ez is egy módszer. Lehet, hogy a fekete szemeket kiszedem, összevágom és csinálok egy kis lekit is, a többit meg hagyom majd a sziruposba. Még a likőrön is sebesen gondolkodom, mert egyhelyütt azt is olvastam. Csak ahhoz kellene vennem tisztaszeszt, vagy legalábbis vodkát.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem, nem égett le, most fogom 2. felfőzni, este beszámolok.
      Én úgy terveztem, hogy 3x főzöm a szirupban, tehát ma és még holnap, utána kerül üvegbe és beteszem majd szárazdunsztba.
      Az áztatásnélküli kipróbálása jövőre marad:-)
      Ha elkészült, örülök, ha elmondod. Köszönöm.
      Szép napot!

      Törlés
    2. Szia Mági és Isabel! Nekem ma 11. napos a dióm és nekem is még tarka,én is pénteken tervezem főzni,remélem addigra mind fekete lesz,ha nem legfeljebb kidobom-gondolom én-.Mági ha ecetes lében főzném akkor savanykás ízű lenne ugye?!-mert valami kellemes ízt szeretnék és nem kesernyést,de nem is mézédeset.Gondoltam még hogy teszek rá rumot??? Mihez hasonlítanátok az ízét,milyennek kell majd lennie?Köszi a segítséget előre is,:) Sziasztok

      Törlés
    3. Lehet, hogy nem lesz addigra mind fekete, nekem sem volt, de engem ez nem zavart és láss csodát a szirupban főzés során megfeketedett!
      Kiegészítettem a bejegyzést: kóstoltuk, nem keserű, zölddió ízű, édes és a fűszereket lehet érezni.
      Én az ecetet kihagynám, a rumon még én is gondolkodok...
      Holnap véglegesítem, üvegbe kerül, este beszámolok.

      Törlés
    4. Nagyon megköszönöm ha beszámolsz róla,mert ha a Te recepted szerint finom,akkor nem teszek bele ecetet és csak annyi cukorral csinálom ahogy Te leírtad,nekem is töményen hangzik az 1:1 arány.Várom a tapasztalatod Üdv.

      Törlés
    5. Ízlések és pofonok.... :-) köszönöm, a bizalmat :-) 20-kor fenn lesz a 4.bejegyzés.

      Törlés
  11. Ma felfőztem másodszor és isteni a szirup íze,-fahéj,szegfűszeg,citrom és narancshéj-illata.A dió nem keserű,de egyenlőre nagy íze nincs-majd a szirupban biztos átveszi.Holnap fogom harmadszor felrottyintani és üvegbe rakni,én teszek hozzá majd rumot is.Most már érzem nekem is fincsi lesz,úgy néz ki mint a tiéd:). Olvasom Mági Te is készen vagy és akkor úgy látom jót alkottunk.További jó befőzéseket,szép napokat!!!:)Szia:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága Csilla! Nagyon-nagyon örülök!!! Köszönöm, hogy velem voltál, remélem lesz még ilyen:-)
      Nálam most sárgabarack érés van, abból készítek finomságokat.
      Én is minden jót kívánok Neked, ha kérhetek ilyet, írj majd...
      Köszönöm.

      Törlés
  12. Szeretném megkérdezni a diólekvár receptjét, illetve hogy diólevélből főzhető-e szörp? Köszönöm. A zöld dióm nekem még csak 4 napos.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves 🌸
      Sajnos nem tudok segíteni, nem készítettem még.

      Törlés