2012. június 27., szerda

Francia tipusú fél-kecskesajt

A vaj mellett ez a másik rész, amihez frissiben használtam fel a fűszereket.
Már található a blogon ehhez hasonló kecskesajt, de barátok kérésére,
 néha így vagy úgy, de újra és újra feltűnik.
Úgyis mindig minden sajt más lesz, mint ahogy egyik nap sem olyan, mint, a másik.
Franciaországon kívül sokfelé készítenek ilyen típusú sajtokat pl. Olaszország/Szicília, Spanyolország/Andalúzia, Hollandia, Ausztria, stb. de Magyarországon
leggyakrabban a Francia gyártmánnyal találkozunk.
S hogy miért fél-kecske?
Mert azt a sajtot, ami nem 100 %-ban kecsketejből készül, így hívják "mi-chevre" .
Roppant finom és az elkészítése nem kíván nagy "szakértelmet". Sokkal egyszerűbb, mint más házilag készülő sajt, ezért biztatok mindenkit, ne gondolkodjon, készítse el.
Nem muszáj kecsketejből, a tehéntej is megfelel, de megjegyzem, mindig házi tejből készítem,
még nem próbálkoztam bolti tejjel.




Fűszeres bevonatú fél-kecske krémsajt





Hozzávalók
1,5 l kecsketej
2 (nagy) doboz joghurt
--------------------
fűszerek, most friss Provence-i fűszerkeverék
tengerisó
frissen őrölt bors




A tej még általában meleg, amikor készítem, hisz nem sokkal előtte fejték.
A joghurtokat előkészítem, hogy szobahőmérsékletű legyen.
A tejet homogénné keverem a joghurtokkal és hagyom, hogy megaludjon. Ez általában 24 órát vesz igénybe, ez idő alatt nem szoktam hűtőbe tenni, az a tapasztalatom, hogy a 24 fokos hőmérsékletben semmi baja nem lesz. Letakarom egy textillel és a tűzhelyen hagyom.
( Ha ettől melegebb van, tegyék a kamrába, vagy hiányában a hűtőbe. )
Ha hideg minden, mert hűtőben volt, akkor összekeverést követően langyosra melegítem.
Csak is annyira szoktam, hogy ha beledugom az ujjam, akkor kellemes langyosnak érzem,
mint a bőröm hőmérséklete, tehát max 35 fok körül.
A 24 óra elteltével, általában az egész besűrűsödik, joghurtszerű.
Ekkor is egy picit alámelegítek, megint a fentebb írt mértékig, hogy
segítsem az alvadék térfogatának csökkenését "zsugorodását".
Egy sűrűszövésű szűrőt kibélelek papírtörölközőkkel 2-3 rétegben és ebbe átöntöm a sajtalapot.
Hagyom, hogy lecsöpögjön. Általában este szoktam ezt a műveletet elvégezni, amikor már úgy is hűvösebb van, a nyitott ablakon éjjel hűvös kúszik be, tehát ekkor sem teszem hűtőbe.
Ha másképpen alakul, úgy ítélem meg, hogy meleg van, akkor hűtőben tölti a csöpögési időt.
Én egy éjszakát szoktam várni, ettől lehet többet vagy kevesebbet, attól függ mennyire szeretnénk lágy vagy keményebb állagú sajtot, ami minden esetben még kenhető. ( pl. lágy=görögjoghurt sűsűsségű, keményebb állagú=vágható, de utána egy késsel szétnyomható a kenyéren, közepes, ahogy én szeretem )
A lecsöpögött alvadéktöretet kiborítom egy zsírpapírra és tetszés szerint néhány darabba vágom, kézzel megformázom. Egy másik papírra kiszórom a fűszerkeveréket, őrölök rá borsot és tekerek rá sót is ( nagy szemű sót szoktam sóőrlővel ), majd ebbe forgatom többször a sajt hengert, hogy mindenhol réteget képezzen rajta a fűszer.




Egyenként zsírpapírba csomagolom és a hűtőben vár további sorsára.
Szinte minden héten készítek és mindig adok ajándékba valakinek,
s mondhatom mindig nagy sikere van.
A friss sajtok, még éretlen termékek, ezért rövid időn belül kell Őket elfogyasztani.
Általában nincs ezzel semmi probléma, hisz ki ne szeretné a rugalmas, kenhető, fűszeres tejszínes ízt egy szelet pirítóson, vagy bagettbe szeletelve, sok-sok zölddel és paradicsommal megfejelve.



Azon frissiben... :-)

11 megjegyzés:

  1. Csodásan szépséges fotókat készítettél!!!! WOW!!! A sajt is biztos finom, bár be kell valljam (és megpróbálok nem nagyképűnek hangozni), hogy jómagam, mivel van 4 anyakecskénk, szinte minden nap készítek sajtot kecsketejből. Van oltóm és nem joghurttal, ennél keményebb állagút. Ilyen krémsajtszerűt azonban még nem próbáltam-szuper lehet!
    Ugye nem haragszol, de engem most a fotóid nyűgöztek le , de nagyon!!!A színei elképesztőek...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ó, Drága Fróni, nagyon szerencsés vagy, gratulálok! Jó lenne látni a sajtjaidat és főleg kóstolni, elképesztő gyönyörűségeket készíthetsz!!!
      Én csak amatőr szinten alkotok, de biztos vagyok benne, hogy ízlene ez a sajt Neked!
      A "haragszol" dolgot nem értem:-)

      Törlés
    2. :) Hát csak azért a "haragszol", mert tudom, hogy milyen nagy büszkeség az ember lányának elkészíteni házilag a friss sajtot..és Én most mégsem erre reagáltam igazán, hanem a fotókra. :))
      Egyébként a sajttal kapcsolatban büszke lehetsz dettó, mivel ez így igen macerás-Én már sok mindenben leegyszerüsítettem a dolgokat! (Lustaság fél egészség!) :)

      Törlés
    3. Köszönöm elismerő szavaid:-)

      Törlés
  2. Gyönyörűséges a sajtod (biztos nagyon finom is), a fotóid fantasztikusak.

    VálaszTörlés
  3. Csodásak a fotók és a sajt is. Joghurtot szoktam így készíteni, még sajtot nem próbáltam ezzel a módszerrel, de kipróbálom. Tetszik az állaga.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, csak tessék, csak tessék. Örülök:-)

      Törlés
  4. Csodálatos:)Sajnos kecsketejhez nem tudok hozzájutni, de tehéntejből ki fogom próbálni:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem abból is finom lesz, kérlek majd írj róla.
      Köszönöm:-)

      Törlés