2012. június 15., péntek

Fűszeres cseresznye befőtt



...tartósítószer nélkül cukorral és Xukorral, nedves dunsztban.



A sok eső után gyorsan kellett a cseresznyével valamit kezdeni.
Nem vagyunk nagy befőtt fogyasztók,
ezért nem szoktam minden évben eltenni csak ha elfogyott a készlet...
Csak annyit, hogyha valaki megkívánja, legyen a polcon.
Most fűszeresen készítettem, felét cukorral és a másik felét nyírfacukorral.





Cseresznye befőtt

Hozzávalók
cseresznye
cukor és Xukor
citrom
3 rúd fahéj
20-30 db szegfűszeg
1 egész vaníliarúd
víz

A fahéjat, szegfűszeget és a felhasított vaníliarudat 1 dl vízben forraltam 10 percig és
még továbbra is együtt maradtak fél órát, hogy kiázzanak az ízek/aromák.
A cseresznyét tisztítás után 10 percig meleg vízben hagytam, hogy ha van benne kukac, kitudjon bújni. Tekintettel, hogy kezeletlen házi, így előfordulhatott volna,
de szerencsére nem kellett életmentőt játszanom :-)
Előkészítettem 8 db 700 ml-es üveget, a tökéletesen hozzáillő kupakkal
és két 8-10 literes fazekat, fedővel, amiben dunsztoltam.
A cseresznyével telipakoltam az üvegeket, közben többször a tenyeremhez ütögettem, hogy tömörödjön. Minden üvegbe a cserkó tetejére tettem 3-3 ek cukrot vagy Xukort.
A fűszer kivonatból kiszedtem a fahéjrudakat és a vaníliarudat
( a magocskák benne maradtak és a szegfűszeg is ), majd a lét, szétosztottam rájuk.
A fazekak alját kibéleltem újságpapírral és beleállítottam a 4-4 üveget.
Az üvegeket 3/4-ig feltöltöttem vízzel, rácsavartam a kupakokat,
majd a fazekat is pont addig töltöttem vízzel.
A víz szintje üvegen belül és kívül egy szintben volt és azonos volt a hőmérsékletük is.
Alá gyújtottam, rátettem a fedőt és forrástól számítva 10 percig hevítettem,
majd elzártam a tüzet és úgy hagytam. Reggelig benne maradtak.
Nem tettem rájuk semmilyen tartósítószert, ha nem döntjük meg, nem rázogatjuk,
azaz nem éri a kupakot a lé, nem szokott gond lenni.
A biztonság kedvéért pár napig szem előtt szoktam hagyni.
Most már három eltelt és jelentem mosolyognak a cseresznyék.







6 megjegyzés:

  1. Nagyon szépek, gusztusosak.Remek látvány a szememnek! :)
    Én is hasonlóan szoktam eltenni.
    Az idén nagyon kevés a cseresznyénk, ezért nagy részét megettük. Mivel kevés termett, óriási nagyra nőttek:))
    Kellemes volt bekukkantani a konyhádba befőttnézegetőbe.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A többit, mi is megettük, illetve sok marad a fán a madaraknak ( amit nem tudunk leszedni )
      Mindig szívesen látlak a konyhámban meg a levendulák között is...
      Szép hétvégét:-)

      Törlés
  2. Művésznő kérem, ez is csodálatos!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. ............:-)
      Kedves Hajni, Te vagy csodálatos ( na jó a cseresznye is )
      Boldog napokat!

      Törlés