2013. október 9., szerda

Vadgesztenye a mosógépben



Hogy kerül a vadgesztenye (Aesculus hippocastanum) a mosógépbe(?)
A kérdés költői, én tettem oda.
Egy éve hallottam egy Barátnőmtől, hogy kipróbálta a vadgesztenyével való mosást. 
Sajnos akkor már lemaradtam  szedéséről, de az idén résen voltam.




A vadgesztenye termése Triterpén-szaponinok tartalmának köszönhetően alkalmas mosásra. 
Bár amióta szappant készítek, a mosószert is megoldottnak tekintem. 
Teljesen elégedett vagyok, a magam készítette mosógéllel.
 A normál mosásnak bőven elegendő, hogy a ruha mennyiségétől függően 50-100 ml-t teszek a mosógépbe. A fehér ingek nyakát és kézelőjét kezelem mosás előtt, egy erre alkalmas szerrel.
(Ez egy "bioszer", egyszer egy áruház leértékelt részlegén találtam tizede áron, nem kellett senkinek,
 nyilván nem tudták milyen kincs, így én az összeset megvettem. Még kitart egy darabig.) 
Más alkalmas szert is találhatunk, amihez biztos rendszeresen hozzájutunk,  
pl. Na. perkarbonátot, más oxigénes folttisztítót (Almawin).
Az esetleg előforduló foltokat, szintén vegyszermentesen dörzsölöm be, többnyire, de tartok itthon egy flakon hagyományos hypót (azt a szürke flakonost, 100 ft-t körül kapható), ijesztgetésül. 
Ennek ellenére, nagy lelkesedéssel vettettem magam a vadgesztenye projektbe.
Még nem tartok közel sem a végén, főleg ami a tapasztalatokat illeti, de gondoltam az első híreket megosztom. Ez úgyis olyan dolog, amit szintén mindenkinek magának kell kipróbálni,
 hisz ami jó az egyiknek és bevált, nem biztos hogy a másiknak is jó. 
Itt nem csak az egyéni igényekre gondolok, hanem a többi tényezőre. 
Az eredményt befolyásolja, a víz keménysége/minősége, ruhák tisztasága 
(mert ugye nem mindegy mennyire szennyezett ruhát mosunk vele.)

A hagyományos mosószerek optikai fehérítőt tartalmaznak, tehát a mi szelíd szereinktől 
sosem lesz olyan fehér a ruha. A hagyományos mosószerek, lehet hogy elsőre, minden előkezelés nélkül elbánnak még a makacs foltokkal is, de milyen áron(?)
Tehát a vadgesztenyétől ne várja senki, hogy a gyermek etetésekor a ruhája védelméül szolgáló textil pelenka hófehér lesz a 20. mosás után is, főleg ha előtte paradicsom, meg spenótfoltok tarkították.
Azt se várja tőle senki, hogy a vörösborral leöntött damasztterítő patyolat fehérben tündököl. 
Ezekhez kell más szer is, vagy a hagyományos mosószerek egyike.
Mellesleg a utóbbi két dolgot csak gondolom, ilyen tapasztalatokat a napokban nem szerezhettem, 
mert a Gyermekem ehhez már nagy :) vörösbort pedig nem ittunk.
Mégis azt ajánlom, ha bárki kedve és lehetősége engedi, próbálja ki a szelídebb (mód)szereket, 
köztük a vadgesztenyével való mosást.
Pénzbe nem kerül :) 


 


Saját próbáim
Az útszélén összeszedegetett vadgesztenyét, itthon szétterítettem, 
hogy inkább száradjon, mint penészedjen.
Tehát mikorra hozzájutottam az első kísérlethez, már igencsak megszikkadt.
Ezért igen elővigyázatosan, deszkán, erős pengéjű késsel nyolc darabba vágtam 10 db vadgesztenyét.
5 db-ot beáztattam 1 l meleg vízbe, további felhasználásra.
5 db-ot betettem egy kicsi vászonzacskóba, alaposan bekötöttem a zsákot, 
majd betettem a mosógépbe a fehér szennyes ruhák tetejére. 
(A ruhák között volt törölköző, konyhai kéztörlő, zokni, ezekre voltam leginkább kíváncsi.)
Az öblítőtartályba nem tettem semmit.
Elindítottam a mosógépet: 60 fok, normál napi mosás programmal.

Az eredmény
Teljesen elégedett voltam az eredménnyel. A Vadgesztenye "kimosta" a ruhákat. 
Az említett 3 ruhaneműn mértem le a tisztaságot.
A konyhai kéztörlő (kicsi törölköző) foltmentes lett, a zokni fehér, pedig a zokniban előtte a kertben dolgoztam, igaz foltos nem, de poros volt rendesen (szürke).

Következő alkalommal ugyanezekkel a  vadgesztenyékkel (tehát amivel már mostam, nem tettem újat), színes ruhákat mostam 40 fokon.
A ruhák puhák, tiszta illatúak lettek.

A teszt miatt egyik esetben sem használtam öblítőt.
(A későbbiekben igen, hogy semlegesítsem a ruhákban maradt lúgot, 
amit savval lehet, azaz ecet vagy citromsavval.)

Vélemény
A saját magam készítette mosószappanból készült mosógéltől kevesebbet tud, nem lett annyira! puha :)
A mosódiótól többet, mert teljesen tiszta illata lett a ruháknak, nem volt olyan jellegzetes illata, 
mint a mosódió után. Mellesleg nem kerül semmibe.
A napi frissítő mosáshoz minden további szer vagy előkezelés nélkül bevethető, 
szerintem teljes elégedettek lehetünk vele.
A napi frissítő mosás alatt, olyan ruhaneműket értek, amelyek főleg frissítést igényelnek,
pl.egyszer-egyszer  felvett pólók, "fehérneműk", otthoni ruháink, amik nem foltosak,
 nem igénybe vett munkásruhák, nem az üzleti fehér ingek.
 A ruháink nagy részét úgyis ezek teszik ki, ha ezekhez használatos szert lecseréljük "szelíd" szerre, 
akár a vadgesztenyére, máris sokat tettünk magunkért :)

Néhány tudnivaló
- A vadgesztenye belső magjában  -a magja kérgében a legtöbb-  található a szaponin, 
ami a mosáshoz szükséges. Tehát a külső barna héját nyugodtam eltávolíthatjuk, 
mehet a komposztra (mosás után a többi is).
- 100 %-ban lebomló anyag.
(- Allergiások és bőrbetegségben szenvedők figyelmébe.)
- Egy adag vadgesztenye nem csak egyszeri mosáshoz használható fel, 4x-5x moshatunk ugyanazzal.
(Ez is saját tapasztalást igényel.)
- A szaponin jól oldja a szennyeződéseket, magasabb hőfokon jobban oldódik, 
hatékonyabban fejti ki hatását.
- Nem árt a ruha színének, nem fakítja ki.
- Lágyítja a vizet, a ruhák is sokkal puhábbak lesznek. Kevesebb igényel vasalást, illetve 
sokkal könnyebben vasalhatók (más vasalás könnyítő :) alkalmazása nélkül).
- A vászonzacskó hiánya ne tartson vissza a kipróbálástól, egyszerűen tegyük egy, már használaton kívüli zokniba. Arra figyeljünk, hogy alaposan kössük be a zoknit  -én biztonsági 2. kötést is alkalmazok-  
mert a mosás során könnyen kioldódik és a darabkák a ruhák közé kerülnek, 
illetve a mosógépben dugulást okozhatnak.
- Ha idegenkedünk attól, hogy növénydarabokat tegyünk a ruhák közé, 
akkor oldjuk fel a vadgesztenyét előtte vízben. 
(Forrázzuk le és hagyjuk állni pár órát, vagy áztassuk 24 órán át.)
- Nem ajánlják gyapjú és természetes selyem kelmékhez, ehhez én sem használom.
- A vadgesztenye élőanyag könnyen romlik, tehát gyűjtés után szétterítve, alaposan szárítsuk meg. 
Két mosás között is, amennyiben több nap telik el, akkor ajánlatos a zacskóból kivenni és szétteríteni.

- A vadgesztenye nem ehető!  -bár gyógyító hatással rendelkezik, 
de homeopátiás és külsőleg alkalmazható szerekben dolgozzák fel.

- Otthoni felhasználását illetően, gondolkodhatunk még a mosógél-, szappan-, mosószer-, 
felmosószerként való alkalmazásán.
Illetve kivonatát felhasználhatjuk krémekbe (fényvédő és feszesítő), 
házi szappanjaink, samponjaink, tusfürdőink készítése során.


Következik (majd): mire próbáltam ki még, a vadgesztenye(kivonatot).


...pár óra áztatás után, ilyen hab keletkezett...


A mosással kapcsolatban eddig megjelent írásaim itt találhatók:












24 megjegyzés:

  1. nem csak praktikus, de olyan szeretet-szépséges fotókkal illusztráltad, szeretem ezt benned

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága Katalin, köszönöm <3

      Törlés
    2. Én mosódióról tudok.

      Törlés
    3. Kedves "Névtelen" <3
      Igen, igen a mosódió is mos :) mint a vadgesztenye, csak ez utóbbi itt terem :)

      Törlés
  2. Nagyon szépen köszönjük ezt a mindre kiterjedő okosítást!!!!!
    Most kicsit úgyis megharagudtam a "bóti" szerekre, mert a mosogatóm kapott egy jó kis dugulást a Frosch környezetbarát mosogatószertől. A szerelő szerint ez a szer csak lemossa a zsírt, de nem oldja fel, így az szépen a cső falára rakódik. Pedig tudatosan használok környezetkímélő szert, de ... Állítólag az egyetlen mosogatószer most - mely nem dugulás generáló, az a JAR. Most akkor mi legyen? Ez a vicces dugulás potom 17e Ft-ba fájt nekünk.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jaj....sajnálom :(
      Esetleg gyakrabban tisztítani a lefolyót? Szódabikarbóna, ecet, forró víz, illetve kávézacc (?) Nagyon jó zsíroldó még a hamulúg, de azt nem szoktam csak úgy a lefolyóba öntögetni.

      Törlés
    2. Hetente egyszer 100 fokon forró vízzel szoktam megküldeni ...

      Törlés
  3. Köszönöm a leírást, már próba alatt van nálam is :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Éva drága, hagyott Neked kis Bence (?) <3
      Kíváncsi vagyok a Te tapasztalataidra :)

      Törlés
  4. Köszönöm a közé tételt eddig mosódióval mostam ,én is megpróbálom a gesztenyét .

    Köszönöm:Tünde

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tünde, remélem megszereted (amíg elérhető) hisz olcsóbb, a használata ugyanaz. A mosódiónak állandóbb a szaponin tartalma, a vadgesztenyének változóbb.
      Örömmel :)

      Törlés
  5. Tök jól leírtad a tapasztalataidat. Én is próbáltam már a gesztenyét, de nekem ugyanaz, mint a mosódió. A foltokat én szódabikarbónával szedem ki, fehérítéshez mosószódát és hipót használok. Évek óta nem vettem mosószert :)
    Kíváncsian várom a további tapasztalataidat :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Janka, igen hasonlóan "viselkednek".
      Köszönöm szépen :)

      Törlés
  6. Mági, nagyon frappáns beszámolót írtál a vadgesztenye mosószerként való használatáról és a tapasztalataidról. Igazi kedvcsináló írás! Mihelyt időm engedi, megyek vaggesztenyét szedni, és én is kipróbálom!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága Marisz, hacsak részben váltod ki a mosószert, már akkor is nyereség :)

      Törlés
  7. Le a kalappal előtted, fantasztikus vagy!
    Amióta mondtad a mosógélt azóta készítem és azzal mosok. Most ez a gesztenye? A kapunk előtt van egy nagy gesztenyefa, holnap megyek gyűjtögetni és kipróbálom.
    Csodás, hogy milyen habja van. Elvagyok ámulva:-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága Hajni!
      Köszönöm <3
      Látod még a vadgesztenye is a lában(házad) előtt hever :)
      Kíváncsian várom a véleményed.

      Törlés
  8. Hát eszt kipróbálom mert az udvarunkban bokáik ér a gesztenye, remélem beválik. Köszönöm

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves "Névtelen" <3
      Próbálgasd, ne add fel ha elsőre nem vagy elégedett :) azt is lehet hogy csak a mosószer részét váltod fel, majd szép lassan térsz át. Meg azt is, hogy csak azokhoz a kelmékhez használod a vadgesztenyét, amiknek elég a frissítés...
      Szóval sok variáció lehetséges, működni működik :)
      Sok sikert!

      Törlés
  9. Ma voltam atemetőbe .Ott szedten V gesztenyét holnap kipróbálom

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Névtelen <3
      Mi lehet a tapasztalatod?.....

      Törlés
  10. A gyapjút megfesti, ezért nem ajánlott.
    Gesztenyebarnára.
    Tavaly előtt próbáltam ki. Igaz, nekem pontosan ez a tulajdonsága volt az, ami kellett. :)

    Gondolom a selyemmel is ugyanez a helyzet, hiszen állati eredetű szál az is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Zsófi 🌸
      Nagyon szépen köszönjük,hogy megosztottad a tapasztalatod!

      Törlés