2012. június 28., csütörtök

Grízes tészta friss barackszósszal


Friss barackszósz, melyet elvettem a dzsem alapból.
Házi tészta, amit múltkor készítettem és akkor megszárítottam.

Grízes, hm. történt egész kislány koromban, hogy meg akartam lepni a Szüleim.
 Készítek valamit, amikorra hazajönnek, ne kelljen később Anyukámnak.
Akkor még nem volt bolti tészta, de mindig volt, amit Édesanyám készített. Megszárítva, dobozban.
Ezzel nem is volt különösebb gond. Forraltam vizet, megfőztem a tésztát.
Na de, hogy kell elkészíteni a grízt? Nem volt mobiltelefon, még telefon sem, hogy felhívjam Anyám segítségért. Nekiálltam én, de nem akart sikerülni. Addig rendben, hogy megpirítottam a grízt, rá is öntöttem a vizet ( biztos hideget ), de egy gombóc lett belőle és nem akart szétmenni. Először sem és másodszor sem...Nem lett grízes tészta, csak kifőtt tészta és nagy nevetés:-)

Ritkán készítek, tegnap is csak két adagot. Az Édesapámnak, aki nagyon szereti és a Fiamnak, aki azt hittem még nem evett. ( Később mikor hazajött mondta, hogy már valamikor régebben, igen. ) Miközben ette, elmeséltem neki is e régi történetet. Majd megkérdeztem a Férjem, hogyan csinálná. Ő is pontosan úgy járt volna, mint én annak idején:-)





Grízes tészta




Hozzávalók
250 gr sk. házi tészta
50 gr búzadara
50 gr víz
3-4 ek olaj
pici tengerisó
------------------
5 szem sárgabarack
1 ek cukor




A sárgabarackot daraboltam és összekevertem a cukorral, majd kislángon összerottyantottam.
A tésztát a szokásos módon megfőztem.
A grízt az olajon megpirítottam, folyamatos felügylet alatt, kevergetve míg aranybarna lett.
Majd nyakon öntöttem a forró vízzel, megkevertem, lefedtem és hagytam,
hogy magába szívja teljesen a vizet.
Mikor megduzzadt a dara, ráborítottam a tésztát és összekevertem.
Lehet, hogy még ma sem tökéletes, de már finom...:-)

Az illatos, darabos sárgabarackkal tálaltam.


16 megjegyzés:

  1. Mi gyerekkorunkban pirított grízet készítettünk és azt ettük lekvárral. Ez annyira tetszik nekem, hogy ma vacsorára ezt fogják majszolgatni a gyerekek:) na meg még aki megkívánja:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De jó, de jó, akkor egy picit én is ott leszek:-)

      Törlés
    2. ...most jött a Fiam, meglátta a képet és kérte, hogy ma is csináljak...

      Törlés
    3. Nagyon finom volt! Hamar kiürítettük a tálat:)
      Köszönjük!

      Törlés
  2. Évek óta nem ettem, meg a gyerekeim sem, pedig szeretik:) Nálunk eper lekvárral a legkelendőbb. Érdekes,mert a párom nem szereti a tésztát, de mikor bármilyen házi tésztát gyúrok, nem tudja abbahagyni az evést, én meg szeretem készíteni:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát igen, vannak "hanyagolt" klasszikusok:-)
      Én is imádok tésztát gyúrni és készíteni.

      Törlés
  3. Nekem bármilyen dzsemmel tökéletes! Nagyon szeretem. Mi régen cukorral megszórva ettük:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Gyerekként mi is cukrosan ettük, később már lekvárral is.

      Törlés
  4. De jó! Holnap én is ezt főzöm ebédre Úgyis mindig gondban vagyok, mit találjak ki. Amikor még kicsik voltak a lányaink képesek voltak a darás tésztát is kakaóval enni.
    Még ma is sokszor eszükbe jut, s jókat mosolyognak rajta:)))Esetleg, ha lenne valami nagyon kakaós recepted örömmel venném.Ha megkérdezem tőlük, mit készítsek nekik, mindig kakaós kalácsot szeretnének:))))) Na meg kakaós darás tésztát:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Rendben, keresek kakaóst, csak egy csepp türelmet kérek:-)
      Addig is, kakaós palacsinta?
      :-)

      Törlés
    2. Ezek szerint ez volt az ebéd:-))

      Törlés
  5. A barackszószod mintájára fogom készíteni a mai grízes tésztához a meggyet, mivel a barack még éretlen, meggy pedig még van. Köszönöm az ötletet!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örömmel! Most készül éppen málna így, mert már nagyon érett volt. Üvegben lezárva, hűtőben pár napig eltartható. Ha sok a gyümölcs, akkor szoktam így gyorsan megmenteni: sokféleképpen tudom felhasználni.

      Törlés
  6. Nálunk is sláger a grízes sok cukorral és lekvárral, nem is értem a gyerekkori problémádat, ugyanis én soha nem forró vízzel engedem fel és semmi problémám nincs vele, még soha nem állt össze, mindig pergősen vonja be a tésztát, kicsit sötétebbre pirítom, mint te, de ennyi:-))))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága Anikó, már csak arra emlékszem, hogy nem sikerült és hogy mindenki jót derült:-)
      Majd úgy is próbálom, ahogy Te...

      Törlés