2012. január 14., szombat

Almaecetet készítek/Almaecet gyógyhatásai



Nagy kincs a saját kertben termelt gyümölcs, zöldség, gyógyító erővel rendelkezik.
Az " Almafa " bőséges termést hozott, 10 kg is megvolt.
Beosztottuk, csupán 2 kg picit fonnyadt, plusz 7 szem volt ma reggel a kosárban.
Döntöttem, eljött az ideje, hogy almaecetet készítsek a 2 kg - ból,
hogy minél tovább élvezhessük gyógyító rezgését.






Almaecet 

hozzávaló
2 kg alma
20 dkg akácméz (lehet cukor)
víz (tisztított v. forrás)


Az almát megmostam, kettévágtam majd két végétől picit megtisztítottam, felszeleteltem.
Egy 5 literes öblös üvegbe rakosgattam, magházastól, magostól együtt.
Amikor elkészült 20 dkg mézet csorgattam rá és annyi langyos vízzel öntöttem fel, hogy az üveg nyakáig ért. Lekötöttem gézzel ( lehet átlyukasztott papírt is tenni a tetejére )




Meleg helyre tettem ( az ideális 25-28 fok ).
A  forrás/erjedés után (kb. 2-4 hét) átszűröm, a nagyobb gyümölcsdaraboktól,
majd visszaöntöm a kimosott üvegbe.
(Kb. 4 hét szükséges, amíg a cukrok átalakulnak alkohollá. Ekkor kész a must, ez az első fázis.)
Újabb 1-2 hónapig hagyom érni (de akár 3-4 hónap is lehet),
 egy kocsonyás anyag képződik rajta, ez az ecetágy.
(Ez idő alatt alakítják át az alkoholt az ecetsav-baktériumok.) 
Fontos, hogy légmentesen nem szabad lezárni!
Ez idő elteltével (meg közben is többször) megkóstolom, megállapítom, hogy ecettel van-e dolgom.
A szaga tiszta gyümölcsös, ecetszagú, nem acetonos (már).
Ekkor szoktam leönteni, leszűrni.
A legpraktikusabb egy kávéfilteren keresztül.
Tiszta végleges üvegbe kerülnek, és ekkor már parafadugóval zárom le.


Egy-két hónap múlva kb. már fogyasztható.  Minél tovább hagyjuk érni, annál erősebb az ecetünk.
A legidősebb ecet amit én készítettem 9 éves, igaz akkor nagyobb mennyiséget.






Az almaecet felhasználási lehetőségei korlátlanok az ételkészítés során, csak ízlés dolga.

Az almaecet gyógyhatásai
A vitaminok, ásványianyagok, nyomelemek sokaságát tartalmazza.
A teljesség igénye nélkül: A-, BétaKarotin, B1-, B2-, B4, B6-, C-, E-, P-, Mangán, Vas, Calcium, Kálium, Zink, Nátrium, Magnézium, Réz, Kén, Foszfor, Klór, Fluor, Szilícium....
Bővelkedik enzimekben, aminosavakban.
Magas a pektin ( vízoldékony rost ) tartalma.
( Állítólag közel száz féle " anyagot " tartalmaz. )
Jótékony hatással van a szív és erek működésére, a kiválasztórendszerre, az ízületekre, nyugtatólag hat az idegrendszerre, erősíti a csontokat, serkenti az anyagcserét, segíti a méreganyagok kiválasztódását/salaktalanítást. Látható, hogy az egész szervezet működését " megpiszkálja ".
Fertőtlenít, csökkenti a gyulladást, de a gombák ellen is bevethetjük.
Savas kémhatással rendelkezik de a szervezetet lúgosítja.
Leginkább a megelőzés szerepét emelném ki, hisz pótolja a helytelen táplálkozás miatt, a szervezetből hiányzó anyagokat, általa segíti szervezetünk működését.
Sokan egész könyveket írtak ebben a témában. ( Miért, milyen betegségben, mennyit, mennyi ideig, én itt ebbe nem megyek bele, aki szükségét érzi rengeteg cikket talál, bár ugyanabból a forrásból merítkeznek. )
A családomban nem szoktunk ezzel sokat foglalkozni, ha valaki megkívánja, akkor issza, vízzel hígítva, esetleg még egy kis mézzel, 1x, 1x vagy kúraszerűen.
(1 ek almaecet/ 3 dl víz/ 1 tk méz)
Öblögethetünk hígított almaecettel, szájüregi gyulladásoknál, torokgyulladásnál.
Ezen kívül, öblíthetjük vele a hajunkat ( a többnyire káros mesterséges balzsamok helyett ): 1 ek. egy pohár vízbe és öblítés után még ezzel leönteni a fejünket, fényes és selymes haj az erdmény, mellesleg megerősíti a hajszálakat, ( megszűnik a korpa is, mert normalizálja a faggyúműködést ).
Áttörölhetjük vele a bőrünket: 1 ek. ecet, 6 ek. víz keveréke.
Készíthetünk lábfürdőt: 1 dl almaecet, 10 l víz, 20 perces lábfürdő, kiválóan felfrissíti lábunkat.
Készíthetünk kádfürdőt: 2 dl almaecet a fürdővízbe, ebben is 20 percig javasolt tartózkodni.
A bőrápolásra javasoltakat kiegészíthetjük 1 -1 csepp tiszta természetes illóolajjal.
Néhány érdekesség az ecettel kapcsolatban a történelemből:
A Bibliában az Ó és Újszövetségben többször említik az almabort és ecetet.
Nagyra becsülték az egyiptomiak, asszírok, babiloniak, izraeliták, görögök, rómaiak, germánok.
Használták ízesítésre, tartósításra, szépségápolásra, fertőtlenítésre, sebkezelésre, lázcsillapításra.
A föníciaiak kedvenc itala volt a shekar, ami gyenge almaecetet takar.
Hildegard a gyógyító apáca, így vélekedik az ecetről: " Az ecet megtisztítja az embert a rossz szagoktól és gondoskodik róla, hogy az étel a maga útját járja. "
Kell ennél több, hogy beiktassuk a házi Gyógy-szereink közé?



22 megjegyzés:

  1. ez nagyon jó! Minden van itthon, alma, méz és még meleg is! Öblítőbe szoktam tenni, fura is, h most mióta külön vagyunk, sima ecetet használok és más az illata...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kinga, én is most készülök újra készíteni, van illatos Húsvéti rozmaring almám, abból lesz.
      Jó alkotást, Babázást! Ölelés :)

      Törlés
  2. nahát, így készül az ecet? régóta akarok készíteni! nem hangzik bonyin. kipróbálom.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. szia, kell még neki 1 hét, de kilógnak és barnulnak az almák, az nem baj? kéne még rá víz? köszönöm

      Törlés
    2. Inkább lenyomkodnám, de az sem baj ha kilóg :)
      Remélem ez idő alatt tudok valami ecetes bejegyzést felmutatni :)
      Mindenképpen szólj mielőtt leszűröd.

      Törlés
  3. 1 hét és 2 nap után a víz nagyon zavaros, és mára penészes lett a folyadék teteje. Lesz ebből valami, vagy öntsem ki inkább? Hol ronthattam el? A konyhaablakban van, stabil 21 fokban. S.Ildi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia kedves Ildi!
      Bár nem látom, de úgy gondolom nincs semmi baja, ez a folyamat része. Nem hiszem, hogy bármit is elrontottál volna :) Semmiképpen nem önteném ki (kiönteni bármikor lehet).
      Mond a penész fehér, olyan mintha apró virágok lennének?

      Törlés
  4. Szia! Nagyon örülök, hogy rád találtam.:) Szeretnék én is készíteni, van Húsvéti rozmaring almánk (bió). Csak az a gondom, hogy nem tudok 25 fokot neki biztosítani. 20 fok körül szokott lenni télen. Érdemes azért hozzá kezdeni? Lesz belőle valami?
    Köszönöm a választ Szvetkóné Angéla

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szervusz Angéla! Köszönöm, hogy itt vagy és írtál <3
      Képzeld legközelebb én is a Húsvéti rozmaringból készítem :) és igen ez arra is válasz, hogy igen szerintem van értelme.
      Nálunk is 20 fok körül (inkább alatt) van, most is készül, még kint van egy védett, délután napos helyen. Szépen forr most, még nincs egy hetes. Csak hosszabb idő alatt készül el. Írj bátran, ha kérdés merül fel.
      Üdv.
      Mági

      Törlés
  5. Azért figyeljetek oda az alma fajtájára is. Mi den fajtának meg van a biológiai értéke. Az egyik több ásványt vitamint stb. tartalmazhat mnt a másik. A jonathán a legjobb. Itt most nem élvezeti értékre gondolok.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves "Ferencné" <3
      Köszönöm a kiegészítést.
      Teljesen igazad van, vannak kedvenc fajták :) de ha nincs kedvenc, akkor az a jó amit adott az Ég :)
      Üdvözlettel,
      Mági

      Törlés
  6. Kedves Mági!
    Nekem pár nap után egy vastag nyúlós fehér hab van a tetején, olyan, mint mikor a mosópor habzik :-(
    Mi lehet a baj? Teljesen jó ecetszag van a konyhában.
    Üdv.:
    Szilvi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Szilvi <3
      Szerintem nincs baj :) pont jónak tűnik :) ha megnyugtatóbb akkor küldj egy képet a címemre.

      Törlés
  7. Szia: segítségedet szeretném kérni! nekem nem akar " kocsonyás anyag képződik rajta, az ecetágy" 1hete szűrtem le a nagyobb almadaraboktól, és csak egy vékony fehér hártya képződött rajta. Egyébként ecet illata van, csak aszt nem tudom, hogy akkor még várja , vagy mi legyen. Segítségedet előre is köszönöm,

    Ilona

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia charliefirpo :)
      ha jól értem, akkor az almadaraboktól szűrted le..azaz 2-4 hetes.
      Teljesen rendben van, a vékony fehér hártya az ecetvirág (ecetpimpó) (akkor képződik, amikor az ecetsav-baktériumok ecetté alakítják az etilalkoholt. Vékony hártya, pókhálószerű hab, az almamust (vagy bor) felszínén). (Ez az ecetvirág egyesek szerint gyógyhatásában értékesebb az almaecetnél.
      A legtöbb panaszt említi, ha beveszünk belőle egy kanállal.)
      Igen várjál :) az ecetérés folyamatban van :)
      A blogon található másik írás az almaecetről: http://szeretetrehangoltan.blogspot.hu/2014/01/almaecetrol-az-erdelyi-konyhaban.html
      Minden jót!

      Törlés
  8. Kedves Mági! Masa vagyok, már régóta nézegetem az oldaladat, sok receptet megcsináltam, most a segítségedet szeretném kérni.
    Nagyon sok szőlőm lett idén (telket vásároltunk, ahol sok szőlő termett) Sajnos én cukorbeteg vagyok, így a szőlőt nem ehetem. Ki kellett találnom valamit, amit egész télen a férjem és a családom ehet-ihat. Csináltam lekvárt (maggal), levet, a sűrűjét eltettem 2 db 5 literes üvegbe, tettem rá cukrot és vizet. Konyharuhával lekötöttem, kitettem a télikertbe, ahol eddig meleg volt. Most ott tartok, hogy leszűrtem, 1 db 5 literes üvegben napozik, lekötve a teteje ruhával. Megjelent az ecetágy, azt hiszem még érnie kell,kicsit acetonos. Most csinálok először, remélem felismerem mikor lesz ecetként ehető. Kedves Mági, ebben a nagy feladatban kérném a tanácsodat. Az egész eltevés szeptember elején kezdődött, tehát 2 hónapja. Vajon meddig kell még érlelni, maradhat-e a napsütötte télikertben? Miről ismerhetem fel biztosan, hogy ecettel van-e dolgom? Előre is köszönöm a segítségedet. Masa

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Masa 🌸🌱
      Köszönöm szépen a bizalmat.
      Az első bevillanó gondolatom az volt, hogy "kér még" cukrot.
      Nem írtad mennyit tettél bele, de 15-20 dkg még mehet bele.
      Ha azt felismerted, hogy még kicsit acetonos, akkor azt is felfogod ismerni ha már jó lesz. Ecet íze, illata lesz. Pont olyan mint a borecet.
      Maradhat a napsütötte télikertben, ha picit gyorsítani szeretnéd, akkor viszont tedd melegebbre.
      Az ecetágyat majd ne dobd el, egy kisebb befőttes üvegbe tedd, annyi ecettel ami ellepi és légmentesen zárd le. A következő ecetkészítésnél meggyorsítja a folyamatot.
      Bármi kérdés felmerül, írj rögtön.
      Üdvözlettel,
      Molnár Ági / Mági

      Törlés
  9. Kedves Mági!
    Ilyenkor november derekán is érdemes nekikezdeni almaecetet csinálni? A hőmérséklettel vagyok bajban. Napközben 21-22 fok van a házban, reggel-este lehet még kicsit melegebb is, de éjszakára lehűl 19-20 fokra. Ha hidegebb lesz, lehet 17-18 fokra is.
    Elég ez neki? Mennyire lesz ecetszag? :-) Lehet, hogy érdemesebb lenne kint csinálni, de ott, a kinti konyhában még alacsonyabb a hőmérséklet, ott nem fűtünk ilyenkor, 15 fok körül.A hidegebb idő csak lassítja vagy meg is akadályozza a folyamatot?
    Köszönöm válaszod!
    Lilla

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Lilla 🌼
      Egész évben lehet, érdemes nekikezdeni. (Ezt a bejegyzést, ami alatt levelezünk, januárban írtam. Az ecetet is ekkor indítottam útjára.)
      A lényegesebb, az ideális körülmények megteremtése.
      Jó hír, hogy a folyamat végbemegy, előbb utóbb ecet lesz belőle.
      (A pincében tartott bor is képes ecetté válni.)
      Melegben gyorsabb a folyamat, hűvösben lassúbb.
      Az első fázisban melegebbre tenném, ha megoldható.
      Lesz-e ecetszag? Ecetszag szerintem nem, az erjedés szagát érezhetjük az első időkben.
      Zavaró vagy sem? Bármikor tudsz úgy dönteni, hogy kiviszed a kinti konyhába.
      A hidegebb idő lassítja a folyamatot.
      A válaszom, igen érdemes!
      Sok sikert kívánok!
      Mági/Molnár Ági

      Törlés