2012. január 19., csütörtök

FÁNK, fánk, hógolyó fánk




Ha már egyszer ( végre ) havazik, miért ne hasonlítson a fánk a hógolyóhoz?





Általában a kis méretű fánkokat részesítjük előnyben vagyis olyat sütök, ( tehát én részesítem előnyben ) a többiek pedig örülnek és azt hiszik ők találták ki.
Na de így jó.
Szóval fánkot terveztem a sütőtök krémleves mellé, be is dagasztottam, meg is kelt és
akkor jött az ötlet, hogyha: még kisebbre szagatom mint szoktam, akkor olyan lesz mint egy golyó.
 Hurrá, hógolyó.
Bevált a tervem, szerintem gyönyörű lett, a kis pajkosak sülés közben maguktól megfordultak,
a munka is kevesebb volt...





Hozzávalók

350 g finomliszt
200 g rétesliszt
70 g cukor
csipetnyi só
25 g friss élesztő
3 dl tej
3 cl rum
3 egész tojás
70 g vaj

olaj a sütéshez
porcukor a szóráshoz
lekvár a tálaláshoz




Reggel bekészítettem a hozzávalókat a konyhába, hogy egyforma hőmérsékletűek legyenek 
( liszt, cukor, tojás )

A tejet meglangyosítottam. A vajat megolvasztottam, éppen megolvasztottam, csak langyos volt.
 A tojásokat felütöttem egy tálkába.
A kétféle lisztet a keverőtálba szitáltam, hozzáadtam a cukrot, sót és alaposan összekevertem.
A közepébe öntöttem a langyos tejet és belemorzsoltam az élesztőt. 
Vártam 10 percet, hogy ellenőrizzem az élesztő frissességét. ( Ha elkezd habosodni, akkor jó. ) 
Habosodott.  Bekapcsoltam a dagasztógépet, hagytam hogy keverjen néhányat, 
majd egyenként hozzáadtam a masszához a tojásokat.
A gép dolgozott ( és én sem pihentem ) hozzáadtam a rumot, majd kanalanként az olvasztott,
 langyos vajat. Addig járattam a gépet, amíg szép fényes tésztát dagasztott nekem, 
olyat ami elvált a tál falától. ( 20 perc )

Az előre meglisztezett nyújtótáblára átraktam a " hólyagos tésztát " és 
még néhányat hajtogattam rajta, megformáztam szép kerekké.
Letakartam dupla ruhával és egy fóliával.
Hagytam duplájára kelni. ( 2 óra )

Kicsomagoltam, a kezemmel kb. 3 cm vastagságúra lapogattam ( csak óvatosan ) 
ekkor jutott eszembe a hógolyó. 
Kerestem egy megfelelő méretű szaggatót ( 4 cm átmérőjű ) és kiszaggattam.
Papának nagyobbak készültek, azt is kiszaggattam.
Újra hagytam pihenni, de már csak 20 percet.

A fánkot szeretjük, az olajszagot viszont nem. Ennek elkerüléséért, én bizony kint sütöm a szabadban.
 Fritőzben, amely csak 1 l olajat kíván.
Gyorsabb, gazdaságosabb, egyszerűbb.
Megsütöttem: a kicsi tészta korongokat felsőrészükkel lefele tettem a forró ( 160 fok ) olajba, 
tehát ami alul volt a táblán, most az lett a teteje. Rácsuktam a fritőz tetejét. 
Amikor megsült az aljuk ( most az aljuk ), akkor egy hosszú tű segítségével megfordítottam ( 4  perc ).
 A másik felüket nyitott tetővel sütöttem ( 3 perc ).  Mint említettem a kicsi " hógolyóim " maguktól megfordultak csak a nagyobbacskáknak kellett segíteni.




Hamm...




Ja <3 a szalagos, Papának.


6 megjegyzés:

  1. Szuper!

    Csak a porcukor nem tetszik, attól mindig tüsszögőrohamot kapok! :-(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sajnálom, a porcukor adalék, így elhagyható :)
      Köszönöm, szép napot kívánok!

      Törlés
  2. Nagyon ügyes vagy Mági! Az ötlet is szuper, a megvalósítás is!

    VálaszTörlés