2012. január 6., péntek

Sült cékla, Quinoával



Cékla céklával? Miért is ne.
Igaz a 87 éves Édesapám, klasszikus babfőzeléket kapott, sült szalonnával.
Hihetetlen tudom, de még van a kertben cékla (a földben, magaságyásban, még nem fagyos! ,
felhasználás előtt húzogattam ki.





Sült cékla szeletek, Quinoával és savanyú céklával






Egy nagyobb méretű serpenyőbe 4 ek. olívaolajat tettem, ráraktam a szeletelt céklát, 
megszórtam tengerisóval, 5 percig fedő nélkül pirítottam, 
majd 0,5 dl vizet öntöttem alá és fedő alatt puhára pároltam.
 A végén őröltem rá a borsot.

Megmostam a Quinoát ( a lap alján részletesen ) egy sűrű szűrőben. 
A kuktában 3 dkg vajon picit megforgattam, szintén meghintettem tengerisóval 
és kétszeres mennyiségű  + 1 dl vizet öntöttem rá. 
Rátettem a fedőt és a javasolt 15 perc helyett 7 perc alatt puhára főztem.
Hagytam még 3 percig a gőzben.
Tálaltam, ki -ki ízlés szerint fűszerezte. 







...E falattal vártuk haza a férjem....



Quinoa
 
Régészeti leletek tanúsítják, hogy Peruban 5200 - 7000 éve termesztik de még vadon is nő.
Gabona Anya, Hold, Magok Anyja, Inkák Aranya.
Valamit biztos tud, ha ilyen jelzőkkel illetik, illették.

A Quinoa dél-amerikai növény a paraj és a cékla családjába sorolható. 
(Hűha, akkor én háromféle céklát tettem az asztalra?) 
1,5-2m magas egynyári, több színben pompázó, igénytelen, szívós növény.
 Peru 4000 m magas területein is megél, kibírja a nappal +35, éjjel -3 fokot.
 A csapadékot szereti. Álgabona, nem gabonaféle, de magas keményítőtartalma miatt a gabonafélékhez hasonlóan használják fel.





A kép innen származik
Szerintem kinézetében hasonlít a mi Laboda növényünkre.




A magok folyamatosan érnek, ezért nehezített a géppel való aratás, 
bizony a betakarítást még ma is kézzel végzik.
 A magokat tisztítják a pelyvától és a csírázás elkerülése végett megszárítják
. Az Andokban adott területen a szem termés súlya egyenlő a búzáéval . 
Az Indiánok a magon kívül a levelét is fogyasztják, 
a növény szárát állati takarmányként hasznosítják. 
A magot szaponin réteg veszi körül, amely igen keserű ezért nem népszerű a madarak" asztalán ".
E magas szaponin tartalmú bevonatától megtisztítják. 
A szaponin kiváló mosószer illetve antiszeptikus hatása miatt kiváló seb kezelőszer.
Vitamin tartalma: B-vitaminok ( B1, B2, B3, ), C - vitamin, E - vitamin, Béta karotin.
 Jelentősen hozzájárul a káros szabadgyökök hatástalanításához.
Ásványi anyagok: Magnézium, Vas, Kalcium, Kálium, Foszfor, Cink. 
A csontritkulás megelőzésében, kezelésében jótékony hatású.
Fehérjeforrás. Nélkülönözhetetlen aminósav összetétele, gazdag lizinben. 
Az összes esszenciális aminósavat tartalmazza.
Gluténmentes, könnyen emészthető. Liszérzékenyek is fogyaszthatják.
Zsírtartalma: főként telítetlen zsírsavakból tevődik össze.
Magas rosttartalma miatt, jót tesz a szív és keringési betegségben szenvedőknek, cukorbetegeknek, székrekedés betegségben. Idősek és fogyókúrázók, kismamák is kiegészíthetik étrendjüket vele.




Vásárlási információ
Többféle értékes gabonával tudunk felszerelkezni, ha erre járunk,
 pl. Quinoa, Kamut, Amarant stb.
(Időszakosan azóta is kapható.)
Plusz jó pont, hogy mind ez bio, nem "bio áron". Érdemes.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése