2012. január 29., vasárnap

Avokádó krémleves. Avokádó gyógyhatásai.




Az Avokádót nem mindig szerettem, azaz nem tudtam hogyan kell fogyasztani.
Abban az időben amikor még nem volt internet és a határok sem voltak szabadok, történt,
hogy egy nyugatra települt rokon, egy hatalmas kosár "különleges dologgal" lepett meg karácsonyra.
 A sok-sok finomság és egzotikus gyümölcs között volt Avokádó is.
Kemény volt, éretlen, de ezt akkor nem tudtam, csak azt, hogy ez bizony nekem nem ízlik.
Telt múlt az idő, felvilágosultam az Avokádóval kapcsolatban ( is ) és megszerettem.
Amióta a Fiam Bear Grylls-t olvasott, szinte mindig van itthon.
Ma mikor azon gondolkodtam, hogy valami leves is jó lenne, megláttam a kosárban.
Improvizáltam. Ez lett belőle.




 Fokhagymás avokádó krémleves


Hozzávalók

1 nagy vagy két kisebb avokádó
1 fej fokhagyma
1 öklömnyi krumpli
3 dkg vaj
1 dl tejszín
1 szál zeller
tengerisó
bors
1,5 l víz




A napokban készült fokhagyma krémleves elkészítéséből indultam ki.
Meghámoztam a krumplit és lereszeltem a gyalun. 
A fokhagymát egy zacskóba tettem, a konyhapultra fektettem és az öklömmel rányomtam néhányat. 
( Egyszer láttam a piacon egy embert aki fokhagyma "tisztítót" árult. 
Egy műanyag vagy szilikon hengerbe beletett egy gerezd fokhagymát, 
megsodorta a tenyerei között és lám a gerezdnek levált a héja.
 Megértve a logikáját, azóta ha nagyobb mennyiségre van szükségem, akkor így csinálom. 
Igaz nekem nem válik le a héja de könnyen kibújtatható a gerezd belőle. ) 
Megtisztítottam az avokádót is, a magot még benne hagytam. 
( Állítólag addig nem barnul meg még benne a mag. Nem barnult meg. )
A vajat megolvasztottam, beletettem a fokhagyma gerezdeket, 1 perc múlva a reszelt krumplit, 
a friss zellerszárat, levelet. Hagytam pirulni őket 3 percig. 
Sóztam, borsoztam és felöntöttem a vízzel.
 Megfőztem 10 perc alatt.
Levettem a tűzről, beleszeleteltem az avokádót - 3 körszelet kivételével, 
ezt félretettem - hozzáöntöttem a tejszínt és a botmixerrel pürésítettem.
( Az avokádót mindig nyersen fogyasszuk! )





Tálaláskor mindenki kapott egy körszelet avokádót a tányérjába, 
erre mertem a levest.






Avokádó ( Persea americana )


A spanyol hódítók hozták magukkal Mexicóból, ezt a trópusi fán termő gyümölcsöt.
Története egészen az inkákig visszavezethető.
Régóta ismert afrodiziákum ( igaz ezt, olyan divatos ma leírni ), az azték neve " ahuacacuahat " amely " herefát " jelent, mivel a gyümölcsök kettesével csüngnek a fán. ( kac,kac... )
Ma már világszerte termesztik tópusi, szubtrópusi, mediterrán vidékeken.
Tápláló, magas zsírtartalmú ( 25 % a zsíradéktartalma ), főleg többszörösen telítetlen
zsírsavakban gazdag.
Az érett gyümölcs, a vitaminok és ásványianyagok tárháza.
Több mint tízféle vitamin: pl. A-, B csoport-, főleg B1-, B2-,C-, E-, D vitamin.
Több mint húszféle ásvány: Kálium, Foszfor, Vas, Nátrium, Kalcium, Magnézium,
Niacin, Karotin. Protein forrás.
Kitűnő antioxidáns.
Csekély a cukortartalma, ezért a cukorbetegek számára is értékes.
Savtartalma jelentéktelen, elősegíti a lúgosítást.
Olaja táplálja a száraz, öregedő bőrt, a kozmetika ipar régen felfedezte magának.
Emellett az ekcéma, pikkelysömör megelőző és tüneti kezelését segíti.
Jótékonyan hat, az arthritis (ízületi) fájdalmakra.
A telítetlen zsírsavaknak ismert a szívre, erekre gyakorolt hatása.
Ajánlják a koleszterin csökkentésére, magas vérnyomás kezelésére, érelmeszesedés és
gyomorbántalmak ellen, illetve kiegészítő kezeléseként.
A B vitamin tartalmának köszönhetően, az agysejtek alváshormon ( meletonin ) termelését növeli,
tehát kiváló lehet vacsorára, a nyugodt alvás érdekében. 
Az indiánok tintának és textilfestéknek használták, a magnak tejszerű nedvét,
amely a levegővel érintkezve vörösre színeződik.
( Ki is próbálom! )


További információ pl. itt



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése