2012. január 29., vasárnap

Bakonyi palacsinta


Bakonyi palacsinta vagy bakonyi módra készült palacsinta? Nekem édes mindegy, úgy is a magam módján készítem.


Hozzávalók
70 dkg franciagomba
1 ek. erdei gombapor ( saját, lásd lap alján)
7 gerezd fokhagyma
3 dkg vaj
3 ek olaj
2 ek sűrített paradicsom
fűszerpaprika
chili
tengerisó
bors
friss kakukkfű
0,5 dl tejszín
400 gr + tálaláshoz 200 gr tejföl

Palacsinta hozzávalói
500 gr  liszt
2 dl + 1 dl tej
2 tojás
6 dl szódavíz
0,5 dl olaj

A palacsinta hozzávalóiból csomómentes tésztát kevertem, majd megsütöttem őket. Időközben hozzá adtam még össz. 1 dl tejet, ahogy sűrűsödött a nyers tészta. Nekem 20 db. nagy lett belőle.



A gombát megtisztítottam és egészen apróra aprítottam. A fokhagymát lehéjaztam.
A serpenyőben összemelegítettem a vajat és az olajat, a sercegő zsiradékra rátettem a fokhagymát majd a gombát. Rászórtam a gombaport, sót, borsot, fűszerpaprikát, chilit, kakukkfüvet és belekevertem a paradicsomot. Kevergetve pirítottam, rátettem a fedőt és hagytam 5 percig párolódni, majd rákanalaztam a tejföl felét, tehát 200 gr-ot. Még 3 perc a tűzön.
Egy mély tűzálló tálat kivajaztam. ( Amit úgy szoktam, hogy a vajas papírnak a  belsejével kikenem. )
Egyenként a  palacsintákat megtöltöttem a gombával és egymás mellé sorakoztattam a tálba.
A maradék gombához adtam a tejföl másik felét és 0,5 dl tejszínt, összeturmixoltam,... a botmixerrel.
( 13 éve, hogy birtokolom és szinte minden nap használatban van, igazi segítőm. )
A tálba rendezett palacsintákra öntöttem és a forró sütőben 15 perc alatt összesütöttem.




A tálalásnál plusz tejföl járt hozzá.




Gomba-por

Amiből a "por" a saját, a gombát az "erdőtől kapjuk". Vagyis nem a kertemben termett...
Valamikor régen a túrák során, vágyakozva néztem, amint más " kiránduló " kosárszámra gyűjti a gombát.
Elterveztem, hogy a leggyakoribb fajtákat megtanulom. Minden tájegységnek megvan a jellegzetes fajtája, nem is volt nehéz. 10 fogyaszthatót és a legveszélyesebbeket. Természetesen mindig megnézetem a gyűjteményt szakemberrel. Volt olyan esett, amikor csak egy darab gombát vettünk le, mert bizonytalanok voltunk. A Fény utcai piacra vittük ellenőrzésre, amire azt mondta az ellenőr: " kedvesem ez a gomba igen jó,  ez aminek ön is gondolta, de ami otthon van azért felelősséget nem vállalok ". Egyszerűen nem akarta elhinni, hogy van aki egy darab gombát képes szedni! ( Való igaz, hogy akkor már több zsáknyi veszélyes hulladék ( nem ehető gomba, csak ők veszélyes hulladéknak hívták ) gyűlt össze a kirándulók zsákmányából.
Hát azóta sem szedek kosárszámra, de amivel utunk során megajándékoz az erdő - mező, azt elfogadom.

Visszatérve a gomba-porra. Ezekből a gombákból szoktam megszárítani és mikor többféle összegyűlt, egyszerűen megőrölöm. Hihetetlen tömény íze van, csak keveset lehet belőle használni, csak ízesítésre.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése