2012. január 15., vasárnap

Túrótorta



Gyakran szoktam ezt a finomságot sütni, mindig szombaton.
Szombaton, mert akkor jutok olyan túróhoz, ami méltó ehhez a tortához.
Áradoztam már korábban is a közeli piacon kialakult ( kialakított ) kapcsolataimról.
 Erzsike néni, akinek köszönhetem a tojást, Erzsike, akitől a régi családi recept alapján eltett savanyú káposztát veszem, bizony mondom, még birsalma is van benne.
Mancika néni, aki elraktározott nekünk 50 kg krumplit.
A másik Mancika néni akinél már megrendeltem az érlelt kötözött parasztsonkát és aki
még ennél is nagyobb titok tudója. Igazi leveles túrót készít, olyat amilyet az Édesanyám tudott.
Ők az én " Nagymamáim ", számíthatok rájuk.





" Leveles túró "




Túró és Vanília, e kettő képezi a mai torta bástyáit.
Az alapja omlós tészta, rajta könnyű, krémes édes túrókrém.........





A töltelékbe, van amikor mazsolát teszek, van amikor citromhéjjal, vagy narancshéjjal fűszerezem,
nyáron friss kaporral. Most pedig sok - sok Vaníliamag került bele.





Az omlós tészta hozzávalói
220 g liszt
120 g hideg vaj
50 g porcukor
1 db tojássárgája
csipet tengerisó
2 - 3 ek. hideg víz
A lisztet a porcukorral összekevertem, a felét az aprítógépbe tettem,
hozzáadtam a hideg vaj felét és morzsásra daráltam, tálba öntöttem.
Így jártam el a lisztkeverék - vaj másik felével is.
A vajas morzsára tettem a tojássárgáját és 3 ek. vizet.
Kézzel sima tésztává gyúrtam ( gyorsan, hogy a vaj ne puhuljon meg ) és gombóccá formáztam,
 fóliába csomagoltam és hűtőbe tettem egy órára.


A túrómassza hozzávalói
500 g túró ( lehet ricotta is )
4 egész tojás szétválasztva
160 g cukor
100 g olvasztott vaj
30 g liszt
pici só
1 ek. Bacardi rum ( vagy más féle )
1 egész vaníliarúd kikapart magjai
( ízlés szerint felcserélhetjük vagy kiegészíthetjük mazsolára vagy más fűszerre )


Előkészítettem a pite sütőformát és a nyújtódeszkát, nyújtófát.
A tojásokat szétválasztottam külön keverőtálba a sárgáját és külön tálba a fehérjét.
Bekapcsoltam a sütőt 180 fokra.
A sárgákhoz hozzáadtam a cukrot, a rumot és habosra kevertettem a géppel,
végül hozzáadtam a vanília magjait, a túrót ( ha nedves a túró akkor előtte csöpögtessük le,
illetve ha nagyon száraz akkor törjük át, hogy ne legyen darabos, inkább krémes )
végül belecsorgattam a langyosra hűlt vajat.
Amíg a gép dolgozott, kinyújtottam a hűtőből elővett tésztát és kibéleltem vele a piteformát,
úgy hogy pereme is volt ( ha nincs pite sütőformánk, tortaformába is süthetjük ).
Megszurkáltam a tésztát egy villával és betettem a forró sütőbe 10 percre, hogy világosra elősüssem.
( Ha valaki biztonságosabbnak érzi akkor sütheti póttöltelékkel: a tésztára, már a formában,
sütőpapírt terít, erre szór megtisztított lencsét, babot, stb... és így süti a tésztát.
A sütési idő letelte után a lencsét kiborítja és a papírt eltávolítja.
Ez azért jó, mert biztosan  szép marad a tészta széle és nem púposodik fel a tészta alja.
Én ennél e sütinél nem szoktam. )
Amíg sült a tészta, a túrómasszához hozzáadtam a lisztet és tovább dolgoztattam a gépet,
én pedig kemény habbá vertem  a tojásfehérjét egy csipet sóval.
Amikor megsült a tészta kivettem a sütőből és félretettem, a sütő hőfokát pedig visszavettem 165 fokra. Amikor kész lett a túrós massza, lekapcsoltam a gépet és immár fakanállal  -nagyon óvatosan,
hogy ne törjem össze a habot-  beleforgattam a túróba.
A kész túrómasszát az elősütött tésztára halmoztam elsimítottam és
visszatettem a sütőbe további 43 percre.
Ennyi időre volt szüksége a 165 fokon, hogy készre süljön.





Hát, sülés közben kicsit megrepedt, de a végén szépen visszahúzódott.




A kész sült tortát a formában hagytam kihűlni, végül enyhén megszórtam porcukorral.





A recept egy régebbi sajtlexikonból származik.





2 megjegyzés: