2012. január 16., hétfő

Savanyúkáposzta-saláta/ savanyú káposzta gyógyhatásai




Egy előbbi bejegyzésben említettem, milyen finom káposztát vásárolok.
Többféleképpen szoktam készíteni, de az egyik kedvenc fogás, amikor nyersen fogyasztjuk.
Mindig hangulatfüggő mivel fűszerezem:
 paprika, kömény, chili, bors vagy valamilyen zöldfűszer,
vagy vöröshagymát aprítok bele vagy fokhagymát,
hogy tökmagolajjal vagy olívával vagy más
hidegen sajtolt olajjal locsolom meg.
A húsevőknek hurkát és kolbászt sütöttem,
magamnak serpenyős krumplit, ezeket egészítette ki.


Gyömbéres, lilahagymás savanyú káposzta.


A nagyobb darab a képen, a birsalma szelet, az apróbb sárga, reszelt gyömbér.


Hozzávalók
1 kg savanyú káposzta
2 db nagy fej lilahagyma
4 cm nagyságú friss gyömbér
1 mk. chilipehely
kb. 1 mk. frissen őrölt bors
1 dl hidegen sajtolt napraforgóolaj


A káposztát apróra vágtam, a lilahagymát vékony szeletekre,
 a gyömbért tisztítottam és lereszeltem.
A káposztát rétegeztem a hagymával, a tetejére tettem a reszelt gyömbért,
rászórtam a fűszereket, meglocsoltam az olajjal és alaposan összekevertem.
Kb. fél órát állt mikorra tányérra került.





A savanyú káposzta élettani hatásai

A savanyú káposzta a bélrendszer barátja, a szegények gyógyszere, 
ebben minden benne van...

Energiatartalma alacsony, 100 g csupán 20 kcalt tartalmaz.
Jelentős a C vitamin, niacin, karotin, B1 vitamin, K vitamin, Folsav, Foszfor, Calcium, 
Kálium, Nátrium, Magnézium tartalma.
A káposzta egészségvédő, betegségmegelőző növényi vegyületeket is tartalmaz 
( pl. szulforafánt glükozinolátot amelyet közvetett antioxidánsként is emlegetnek, flavonoidokat ), 
csökkenti a gyulladásokat, természetes immunerősítő.

Nagy a ballasztanyag tartalma, a tejsavbaktériumok mellett, 
antibakteriális anyagok sorát tartalmazza. 
Segíti a normális bélflóra regenerálódását (pl. antibiotikum után).
A magas rost tartalom serkenti az emésztést, tisztítja a szervezetet.
Sebastian Kneipp a XIX. századi német szerzetes/természetgyógyász 
a " bélseprűjének " nevezte.
Hippokratész univerzális gyógyszerként javallotta.
 A magyar Lippai János, 1664-ben így írt Posoni kert című művében: ( a savanyú káposztát )
 " még eleinktől maradott névvel Magyarország czímerének szoktuk nevezni "

A szív és érrendszeri betegségek, emésztési-, bélbetegségek mellett javasolják 
a sebgyógyulás segítésére pl. operáció után a magas kálium tartalma miatt.
Idegesség és depresszió esetén a benne található acetilcholin 
nyugtatólag hat a vegetatív idegrendszerre.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése