2013. július 1., hétfő

Levendulás panna cotta


Virágzik a Levendula. Csodálatos ahogy a méhek, rovarok, pillangók körbe zsongják.
Bár több mint 20 bokor van a kertben, miattuk, nem szoktam az nyíló virágot leszedni, 
csak elvirágzás után.


 


Viszont annyit igen, amennyit rögtön felhasználok a konyhában és a ház díszítésére.
A Levendulavirág, csodálatos illatot és ízt ad az édességeknek (bár "sósságokhoz" is felhasználható),
csak a mennyiséggel vigyázzunk. Ebben az esetben is érvényes "a kevesebb több" szabály, amennyiben
 nem akarjuk hogy boudoir (női öltözőszoba, gardrób) illat lengje körül a süteményünket.
Ha ezt figyelemben tartjuk, akkor bátran fűszerezhetünk vele. Magam felhasználom pitékhez, kekszekhez, pudinghoz, fagylalthoz és most ehhez a tejszínes édességhez.





Levendulás panna cotta
(2 személyre)

Hozzávalók
150 ml tej
250 ml habtejszín
13 szál friss levendulavirág
3 ek porcukor
1 teáskanál agar-agar 
+
levendulás méz

A levendula ágacskáit leszedtem, alaposan átnézegettem, hogy ne maradjon lakója.
A tejet a tejszínnel összekevertem, felforraltam, a levendulavirágot beleáztattam, így hagytam pár órán át.
(Nem adok  meg időpontot, mert ez ízlés dolga. Kóstolással ellenőrizhetjük.
Ha először fűszerezünk levendulával, akkor inkább kevesebb ideig hagyjuk ázni.)
Később leszűrtem, hozzáadtam a porcukrot, az agar-agart és újra felmelegítettem.
Közben kevergettem.
 Nem forraltam újra, mert arra nincs szükség, csakis addig melegítettem,
amíg az agar-agar megbízhatóan felolvadt és elkeveredett a folyadékban.


Hideg vízzel kiöblített tálkákba öntöttem, a tálkákat lezártam folpack fóliával és betettem a hűtőszekrénybe.
Tálaláskor a kicsi tálkát egy-két percre (csak amíg a tálka fala átmelegszik) forró vízbe tettem 
(vigyázva, hogy a tálkába ne menjen víz), majd egy tányérra borítottam. 
Levendulás mézet csorgattam rá és levendulavirággal díszítettem.
(A Levendulás mézről hamarosan :)





Megjegyzés

Az agar-agar "erősebb", nagyobb zselírozó hatással bír, mint a zselatin, kevesebb kell belőle, 
és gyorsabban "megköt". Tehát nem kell egy nappal előbb elkészíteni, amint kihűl, akár már szervírozható.





A zselírozó anyagokról, azaz mit használjunk zselésítőnek?
A legismertebbek:
- Zselatin 
Egy áttetsző, színtelen, szagtalan, szinte íztelen szilárd anyag, melyet az állatok kötőszövetéből, 
szarvasmarha, ló és sertés bőréből, csontjaiból állítanak elő.
Újabban halból is készítenek.
- Agar-agar
Az agar-agar  vörösalga, természetes növényi zselésítő.
Hideg folyadékban kell feloldani, majd a forróhoz keverni, 2-3 percig forralni.
Az agar-agar forrón híg, csak 40 fokon körül sűrűsödik be.
Készíthetünk vele lekvárokat, zseléket, krémeket, tortát, kocsonyát, ízesített aszpikot.
Magas a rosttartalma ezért a emésztés serkentésére is kiváló.
Reform/bio-boltokban kapható.
- Stabark
 Növényi alapanyagokból előállított zselésítőanyag.
Kukoricakeményítő, guármagliszt, xantálliszt, szentjánoskenyérmag lisztjéből áll.
Magas pektintartalmú gyümölcsökből (pl. alma, körte) vonják ki.
Készen is kapható és magunk is készíthetünk.
Főleg annak érdemes vele foglalkozni, aki saját alma, körte terméssel rendelkezik 
és sok termett, esetleg sok lehullott :)


 




5 megjegyzés:

  1. Ez csodás, de az is érdekes, hogy épp, most írtam a stabarkról, mint zselírozó anyagról... a hullámhosszok ....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Erdőkóstoló!
      Köszönöm, megyek hozzád :)

      Törlés
  2. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  3. megint csak ez jut eszembe elsőre: micsoda fotók!
    másodikra: mennyire finom lehet!
    harmadikra: milyen formában készülhetett?
    :)))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Lillacska!
      1) így látom, ezt tudom megmutatni :)
      2) finom
      3) hát van sok csodás Barátom, az egyik Te, és mindig meglepsz valamivel. Ez a cakkos amit Tőled kaptam :) A tálka inspirált, hogy elkészítsem ezt a panna cottát :)
      Komolyan.

      Törlés