2012. augusztus 3., péntek

Aszalt paradicsom. Paradicsom aszalás lépésről-lépésre.



 Napfényes időt ígérnek az időjósok, itt az ideje a paradicsom aszalásnak!
Már aki szereti és szeretne.
Elárulom, hogy nekem már a második adagot süti a Nap,
de friss idei tapasztalatokat szerettem volna megosztani, hiába a sok éves rutin.
Jelentem a Nap ereje emelkedő tendenciát mutat, ami az aszalásnak mindenképpen kedvező.
Két-három nap elegendő, hogy a létől duzzadó paradicsom,
 egy falatnyi koncentrátummá zsugorodjon.






Miért aszaljunk paradicsomot, mire jó az egyáltalán?
Aszaljunk, mert finom:) Aszalás után kétféleképpen tárolom, sokféleképpen használom fel.
1) Teljesen kiszárítom, szinte csörgőssé. Ezt télen a levesek ízesítésére használom.
Ebben az esetben a Napos szárítás után a sütőben fejezem be, hogy hogyan, erről később.
Üvegben légmentesen lezárva, a kamrában tárolom.
2) A létől kiszárítom, de amikor megnyomom rugalmas.
Ezt üvegbe pakolom szorosan, egy vízben megáztatott fogpiszkálóval leszorítom
és felöntöm extra szűz olívaolajjal. Hűtőben tárolom.





Miben aszaljuk?
1) Lehet aszalógépben, de most nem erről lesz szó.
2) Mindenki tudja, hogy a napon érett gyümölcsnek nincs párja, hát a napon aszaltnak sincs.
Ízében, energiájában igen is van különbség.
a) Tehetjük tepsire, tálcára és egy tüllel, gézzel letakarva napos helyre.
b) Készíthetünk aszalókeretet, ami állandóan évről-évre szolgál minket.
Egy 50x50-es 5cm-es fából készült keretre szúnyoghálót feszítünk (a merevebbet),
megduplázzuk és zsanérral összefogjuk.
Össze lehet csukni és a két réteg szúnyogháló között száradhatnak a paradicsomok.
Ezt azért tartom jónak, mert így a levegő is átjárja, míg a tepsin nem.


A középső képet költsön adtam 2-3 éve, ha valakinek ismerős, hát ezért:)


A Férjem, Gyermekem készítették a látható példányt évekkel ezelőtt.
A szúnyoghálót már egyszer kicseréltük.
3 kg félbevágott paradicsom fér az egyik oldalára, így rátudom hajtani a tetejét.
Olyan is előfordult már, hogy mindkét oldalt teli pakoltam, akkor egy gézzel takartam le.

Milyen paradicsomot aszaljunk, hogyan készítsük elő?
Aszalni bármilyent lehet, de én a Lucullus vagy San marzano fajtákat ajánlom, én azt szoktam.
Vastag a húsa, kevés a leve és magja, éppen ideális. Érdemes kisebb szemeket választani,
de a nagy is rendben van, csak több időt vesz igénybe.
A paradicsomokat többször forró vízben megmosom.
Kettévágom: ahol a legpuhábbnak tűnik, ott érdemes elvágni,
így könnyen hozzáférünk a magokhoz :)
Kivágom a zöld végét, ez megy a komposztba.
Egy mokkáskanállal  - éppen ideális -   a magokat egy mozdulattal eltávolítom,
ezt később felhasználom, vagy megisszuk:)
A aszalókereten a paradicsomokat szétrakosgatom a vágott felükkel a Nap felé.






Minden fél paradicsomra egy fél mokkáskanálnyi tengerisót szórok.
A só önmaga is szárít.


Frissen, sósan


Kiteszem a tűző napra úgy, hogy alulról is érje levegő.
Az éjszakát védett, száraz helyen tölti, reggel újra megy a Napra.
A paradicsom nagyságától, a Napfénytől, a levegő páratartalmától, hogy fújj a szél vagy nem,
stb. függ,
szóval igen sok tényezőtől függ, hogy elég a két nap, vagy három kell.
Ha két nap múlva jónak látom, akkor is egy tálcára átrakva kiteszem a 3. napon.



2. nap este


- Mi történjen, ha a lesózott 1. napos paradicsomaink közepében lé van?
Benne hagyhatjuk, de meggyorsítja a száradást ha kiöntjük:)
- Mit csináljunk, ha csak egy Napos napot fogtunk ki?
Ebben az esetben folytassuk az aszalást a sütőben.
A sütőt 50-80 fok közötti hőmérsékletre állítom,
éppen csak melegítsen, ha légkeveréssel működik az extra jó(!), tepsire rakosgatva berakom a paradicsomot az ajtót kitámasztom, hogy legyen egy 3-5 centiméteres rés ahol a pára kitud jönni.



Kész:)


Olívaolajban úgy tároljuk, hogy teljesen lezárja az olaj.
Tehetünk bele kedvünkre fűszereket.
Amennyiben nem akarjuk rövid időn belül felhasználni, akkor szárított fűszereket,
friss fogyasztásra lehet frisset, sőt egy határon túli Barátnőm Anyukájától mást is tanultam,
amint elkészülök vele megmutatom:)






Meddig áll el?
Van egy kísérleti példányom, a feliratból kiderül, hogy 2009 nyár emlékét őrzi:)



Az említett módon aszalt paradicsom, fűszerek nélkül extra szűz olívaolajban.
Az olaj teljesen ellepi, hűtőben tárolom.
Megkóstoltam, nem is avas:)


Az idei első:)

2, 5 kg friss paradicsomból 250 g aszalt paradicsom lett.


------------------------------------------------


Mielőtt közzé tettem volna e írást, kerestem valamit és ezt találtam:)


-----------------------------------------



Kiegészítés  (2012.08.10.)

Rita a Facebookon írta, hogy ő nem szedi ki a magot.
Én is készítettem azóta így is egy adagot. 
Ebben az esetben én kisebb szemeket választottam.
Minden gond nélkül megaszalódott, egy nappal igaz tovább tartott, mint a magozott esetében.
Rita köszönöm a kiegészítést.




További aszalt paradicsomos bejegyzések a blogon:

Paradicsom aszalás sóágyon: 

Aszalt paradicsommal készült finomságok:

 Hogyan tárolom, az aszalványaim:



SOK SIKERT!




27 megjegyzés:

  1. Tavaly csináltam először aszalt paradicsomot-sütőben. Biztosan finomabb a napon aszalt, de Nekem már az is óriási sikerélmény volt, hogy a sütőben sikerült. Kakukkfüvet és pici gerezd fokhagymát tettem melléjük az üvegbe. Egyszerűen elképesztően finom az aszalt paradicsom!!!! Télen a zimankóban a spagettire vágva olyan nyári ízeket csal az ember finom kis ízlelőbimbóira, hogy azt el sem lehet mondani!
    Az idén kipróbálom a napon aszalást is. Nagyon köszi az igazán mindenre kiterjedő részletes leírást! A duplafalú szúnyoghálós aszaló szuper ötlet!
    Mmmmm...már érzem a számban az ízét...na és az illatok! Na azok is elképesztőek...tömör paradicsom illat-semmihez nem hasonlítható.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága Fróni, annyira lekesítően írtál, hogy ha nem száradna éppen, rohannék azonnal paradicsomot aszalni:)))
      Édes vagy! Köszönöm:)

      Törlés
  2. Csúcsszuper:) Tavaly nagyon sokat tanulmányoztam a hagyományos aszalási technikákat/lehetőségeket. Találtam aszaló tervrajzokat, de azok elég nehezen kivitelezhetők voltak. Ez az aszaló csúcs, ilyet készíttetek a fiúkkal! Ahogy nézem, viszonylag könnyű elkészíteni(Murphy szerint:Ami könnyűnek látszik nehéz, ami nehéznek az csaknem lehetetlen., de majd megoldják:)), tárolni,remekül véd a legyek és egyéb kevésbé gusztustalan repkedők ellen. Szerintem, imádni fogom, és nagy-nagy szeretettel fogok mindig rád gondolni:). Köszönöm Persze a fotók is csúcsszuperek:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem sem nehéz, két keretet kell készíteni, összefogni és ráfeszíteni a szúnyoghálót ( a merevebbik fajtát ), a Férfiak (az összes Férfi:) ügyesek!!!
      Köszönöm, kedves szavaid, én is szeretettel gondolok Rád:)

      Törlés
  3. Szuper, idén már én is raktam el,ami el is fogyott.Tehát folyt köv:)) Úgyan ilyen aszalom van a vargánya gomba száritásához:))

    VálaszTörlés
  4. Nagyon szépen leírtad az aszalás rejtelmeit! Én a pincében találtam jó nagy fakeretű szitát és arra tettem a paradicsomokat. Jó lett, aztán megmutatom:-)

    VálaszTörlés
  5. Nahát! Ez az aszalókeret roppant praktikus! Meg is mutatom az én emberemnek. Meg van a következő feladat. :))) Köszi az ötletet! :)

    VálaszTörlés
  6. jo a cikk, tetszik! en, mivel nem kertes hazban lakom, es az erkelyre csak nehany orat sut a nap reghgel, nem tudok a szabadban aszalni. ezert kaptam egy aszalogepet, amiben most aszalodik eppen a paradicsom :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az is tökéletesen jó:), de ha van rá lehetőség, kár lenne a Napocskát kihagyni. Mikor Budapesten laktunk, én is vettem aszalógépet...
      Köszönöm elismerő szavaid:)

      Törlés
  7. szia magi,

    az indexen van egy paradicsomos forum, az elmult egy hetben esett ott is szo az aszalasrol, tulajdonkellep onnan jutottam el hozzad. erdemes megnezni: http://forum.index.hu/Topic/showTopicList?t=9096652

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon kedves vagy, megnéztem. Köszönöm, hogy felhívtad rá a figyelmem és itt köszönöm Zitka-nak is, hogy belinkelt:)))

      Törlés
  8. A fogpiszkáló miért kell bele?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem kell, csupán biztonságból leszorítottam vele a paradicsomot, hogy biztosan olaj alatt maradjon:)

      Törlés
  9. Csodálatos lett! Én sajnos az idén lemaradtam az aszalásról, pedig szép volt a kertben a paradicsomtermés. És ugye a napocskán az igazi :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Edi! remélem minden rendben és jövőre megvalósul.
      Köszönöm:)

      Törlés
  10. A kis üvegeket, amit olajjal öntöttél fel, nyugodtan beteheted a fagyasztóba is. Nekem is oda kerültek három évvel ezelőtt, mert ott több volt a hely. Egy üveg még mindég van / volt öt / . Amikor használod kb. 10-15 perccel előbb kiveszed, hogy a megdermedt olaj felengedjen / nem fagy meg / és annyit veszel ki belőle, amennyi kell, a többit pedig visszateszed.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Klára, köszönöm szépen az ötletet. Aszalt paradicsomot még nem tettem, de a francia típusú kecskesajt golyókat ha készítek, akkor abból szoktam olívaolajban (persze üvegben) a fagyasztóba tenni. Valóban tökéletesen a minősége.
      Szép hétvégét :)

      Törlés
  11. Nagyon szép!
    Köszönet a leírásért!

    Én géppel szoktam aszalni, olívaolajban tárolom a konyha (meleg van itt télen-nyáron):) polcán áll egy üveg, két évvel ezelőtti aszalás -szép, élénk piros, finom, nem romlott meg.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia drága Asszony!
      Köszönöm szépen a visszajelzést.
      Örömteli napokat Nektek!
      Á.

      Törlés
  12. Sziasztok!Aszalogepben keszitettem a paradicsomt.kicsit jo szarazra sikerultek(feltem nehogy majd megromoljonak).Mar jo 2 honapja,hogy eltettem olivaolajban de meg mindig igen kemenyek..vajon mikor puhulnak meg??Elore is koszonom a valaszokat

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia <3
      Ami száraz volt, az is marad. Az olajtól nem tud megpuhulni, az olaj az olaj. Rágcsálni így is finom lehet, ha készítenél belőle valamit (pl. piros pestót vagy krémet...találsz a blogon), akkor érdemes a nedves (ami vizes) dologba "beáztatni" kicsit megszívja magát. Amennyiben belefőzöd valamibe, akkor megpuhul.

      Törlés
  13. Bár több éves az írásod, én most találtam meg. Én azt szeretném tudni, hogy ez a rengeteg só nem lesz zavaró az ételben, amiben felhasználom a szárított paradicsomot?
    Köszönöm, Andrea

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Tavaszy Andrea 🌼
      Nem tapasztaltam ilyet. Akkor sem zavaró, ha feltétnek esszük.

      Törlés