2013. augusztus 5., hétfő

Fokhagymás házi "sajt", a trappista jellegű



A bejegyzés 1. része itt olvasható:
Ahol leírtam, milyen út vezetett ennek a sajt típusnak az elkészítéséhez, illetve leírtam az első változatot, amiből én kihagytam a tojást.


 


Most következik a tojás hozzáadásával készült változat.
Natúr, fokhagymás, zöldborsos ízesítéssel készítettem. Illetve még valamilyen fűszerrel,
de az a legnagyobb meglepetésemre fotózás előtt teljesen elfogyott, így most nem árulom el,
 hanem a közeljövőben újra elkészítem.

 
...a zöldborsos...

Ezt is bolti tejből készítettem, előzőekben leírtam miért.
  Most is a 21 napos lejáratú (nem tartós) tejet használtam hozzá, a s... saját márkáját.
A túró is bolti (szerintem ehhez nagyon megfelel) szintén a s... saját márkás 500 g-ost választottam.
(A s..., nincs semmilyen üzleti kapcsolatom, csupán közel van egy boltjuk az otthonomhoz, 
így ha valami kell, hát oda megyek.) 
A tojás házi, a vaj 82 % zsírtartalmú teavaj.




Fokhagymás házi "sajt"

Hozzávalók
1 liter 2,8 %-os tej
500 g túró
60 g teavaj 
1 db tojás
1 mk szódabikarbóna
1 tk tengerisó
1 gerezd reszelt fokhagyma
1 tk zöldbors (natúr lében)

A tejet a lábasba öntöttem, a túrót is (a tejbe) és összekevertem.
Felforraltam, majd elzártam a tüzet és 20 percet így hagytam 
(eddigi sajtkészítési tapasztalataimból indultam ki).
Így volt ideje a "fehérjének" teljesen kicsapódni,  -a savó színéből következtethetünk rá-  
szép sárgás, "átlátszó" savó maradt a leöntés után.


...alakul...

 A következő lépésként a sűrű szövésű szűrön szétválasztottam őket (leszűrtem).
A töretet egy másik tiszta lábosba tettem (jobb ha nem tapadósat választunk). 
(A savót kihűtöttem és megittuk.) 
Hozzáadtam a vajat, a sót és a szódabikarbónát és a tojást. 
Közepes hőfokon, állandó kevergetés mellett, ~10 percig főztem, mint a tojás nélküli változatot. 
Ekkor már nyúlóssá vált, egyben volt a massza, elvált az edény falától.
Négyfelé osztottam, egy natúr maradt, a többiekhez hozzákevertem a fűszereket.
Kicsi tálakba kanalaztam és a kanállal lenyomkodtam, tömörítettem.
Amikor kihűlt, kiborítottam és a konyhapulton hagytam megszikkadni (24 fok), 
kb. 3 órán át, közben megfordítottam.
Későbbiekben becsomagolva a hűtőben tároltam.


 


Eddigi tapasztalatok
- Mindkettő, a tojás nélküli és tojással készült változat is működik, csak ízlés dolga, 
hogy melyiket választjuk, esetleg a célunk
(mire, hogyan szeretnénk felhasználni, hogyan szeretnénk fűszerezni).

- A sajttészta "krémessége" nagyban függ a túró krémességén/szemcsésségén, 
de ez a sajt élvezhetőségén nem változtat.
Amennyiben keményebb szemcsés (gurulós) a túrónk, akkor számítsunk rá, hogy a sajt is "darabosabb" lesz. Hagyhatjuk így, vagy törjük át a túrót. Én az egyik esetben botmixerrel  megdolgoztam, 
miután a a tejbe öntöttem. Eleve választhatunk levelesebb/krémesebb túrót, 
ekkor a házit vagy a bolti 250 g-os kiszerelésűt ajánlom (kipróbáltam). Mindenhogy jó.
Ezeken a képeken látszik: ha szemcsés a túró, és így is hagyjuk a túrót, akkor a sajtunk "darabosabb",
 de ebben az esetben sem morzsálódik.
- A tojás nélkülit serpenyőben sütésnek vetettem alá, a tojással készültnek a reszelővel kellett megbirkózni. Mindketten vették az akadályt, de a sült  -tojás nélküli- , 
elegánsabb megjelenése érdekében kiötlöttem valamit...
 Az ötletem alapján már elkészítettem, hamarosan megmutatom.
- Közben készítettem újra tojás nélkül, reszeltem ezt is, nagyon jól reszelhető,
készítettem belőle sajtos grízgombócot, nagyon finom lett.

- Eddig 4 x készítettem, minden esetben bolti tejből, az utóbbiak esetében 2,8 %-os zsírtartalmú.
Készítettem az említett 500 g-os bolti túróval és 250 g-os papírba csomagolt téglalap alakú túróval.
Az utóbbival egyneműbb -nem szemcsés-  sajtom lett.
- Amikor a tejet és túrót összekeverem, akkor azt javasolták tegyük ezt hidegen, majd forraljuk fel: 
ekkor végig kevergetni kell, tehát ott kell állni mellette.
Kipróbáltam úgyis, hogy a  tejet felforraltam, a forró tejjel kevertem össze a túrót, így rövidebb ideig kellett mellette állnom. Nekem ez szimpatikusabb :)

- Amikor a 2. fázisban,  -már a vajjal, sóval, szódabikarbónával- főzöm, nos akkor az idő rövidíthető a hő nagyságával fordítottan: nagyobb hőn kevesebb idő alatt összeáll a "tészta", így az időt (~10 perc) csak tájékoztató jelleggel jegyzem meg.

- Ezek a sajtok egy hét elteltével sem mutattak minőségi romlást, azaz nem lett bukéjuk
 (többet nem vártunk :), még más friss sajt nem bír ki ennyi időt.
- Könnyen elkészíthetők, mindenféle előgyakorlat nélkül, szinte kockázat nélkül produkálhatók.
(Kaptam egy visszajelzést, hogy a vajat nem vette föl a töret, ennek sajnos nem tudhatom pontosan mi lehet az oka, arra gondolok, valamiért túlhevült.)
"Bolti tejből" is "működik", így aki nem jut házi tejhez, az is bevetheti tündéri képességeit és
elkápráztathatja a családját, barátait, a saját kreálmányaival.
További tapasztalataim (és akár azokét akik megosztják velem) ide gyűjtöm.


 





 

2013.08.06.
Lemaradt a "reszelt" fotó, íme :)





4 megjegyzés:

  1. Az a fenti fokhagyma gerezd!!!!, és elképzeltem az ízeket is!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Éva, képzeld, ez a fokhagyma tényleg különleges :) régifajta, évelő, a virág helyén ici-pici fokhagymák jelennek meg. Akitől kaptam, gyógyító fokhagymának nevezi.

      Törlés
  2. Köszönöm ezt a szuper receptet! Többször próbálkoztam más receptekkel, de azok végeredménye nem adta az igazi "sajt élményt".
    A felét natúrnak hagytam, a másik felébe pár szem aszalt paradicsomot és petrezselymet aprítottam.
    Az egész család falta. <3

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Mária <3
      Nagyon nagyon köszönöm kedves szavaid. Örülök, hogy elégedett vagy! Örülök a sikerednek <3
      Csodás lehet aszalt paradicsommal, nagyon jó ötlet, pont holnap fogok én is csinálni, teszek bele :)
      Gyönyörű napokat!

      Törlés