2013. augusztus 9., péntek

Sült házi "sajt"



3. bejegyzés a házi "trappista féle-ként elhíresült sajt"-ról.
Azért tettem idézőjelbe, mert magamban tiltakozom a sajt megnevezés miatt. Ugyanis: "A sajt savanyított vagy felfőzött tejből, préseléssel vagy anélkül készülő étel." 
Szerintem a szódabikarbóna nem illik a képbe, a tojás meg végképpen nem. 
(De elfogadom és nem is akarok ezzel ezentúl foglalkozni.) 
Az előző két bejegyzés itt található:




Említettem, hogy támadt egy ötletem, hogyan lehet a legelegánsabb formában tálalni/megsütni a sajtot.
Minden sajt süthető, csak nem mindegyik tartja meg a formáját. Ez a sajt olvadási tulajdonságától függ.
A sajt olvadékonyságát elsősorban a benne lévő vízmennyiség határozza meg. 
( A nagy víz tartalmú lágy sajtok lényegesen gyorsabban olvadnak, mint a nagyon kemény sajtok. 
A sajt kora, lényegi meghatározó. A fiatal sajt gyorsan reagál a hőre, 
míg egy nagyon öreg sajt, alkalmatlan a sütésre, szétfolyik és 
kiválik a zsír belőle, de lássuk be az "öreg sajt" nem is erre való.)
Azt figyeltem meg  -jelen esetben a házi sajtunknál-  hogy a sajt oldalai nem egyformán sültek: 
amelyik oldala a külseje/kérge volt -tehát megszikkadt- az szép kérgesre sült. 
A vágási felületnél pedig, sülés közben szétfolyt. 
Finomnak finom  -főleg a fokhagymás :) de nem elegáns.
Így az az ötletem támadt, hogy eleve sütésre tervezett szeleteket készítek.
A kész sajtmasszát egy kerek tepsibe simítottam 1 cm vastagon. 
Amikor kihűlt, sütőpapírra borítottam és felszeleteltem, pont mintha torta lenne. 
Így hagytam tovább szikkadni, közel egy egész napon keresztül (24 fok). 
Félidőben megfordítottam, hogy minden oldala szikkadjon.
Utána sütöttem belőle  -a képeken ezek a szeletek láthatók- és sikerült, 
eszükbe sem jutott szétfolyni, a kéreg megakadályozta ebben.






Sajt sütéshez, grillezéshez
Tojás nélkül!

Hozzávalók
1 liter 2,8 %-os tej (bolti, de nem tartós)
500 g túró
60 g teavaj 
1 mk szódabikarbóna
1 tk tengerisó

A tejet a lábasba öntöttem, a túrót is (a tejbe) és összekevertem (hideg tejbe, hideg darabos túrót).
Felforraltam, majd elzártam a tüzet és 20 percet így hagytam 
(eddigi sajtkészítési tapasztalataimból indultam ki).
Így volt ideje a "fehérjének" teljesen kicsapódni,  -a savó színéből következtethetünk rá-  
szép sárgás, "átlátszó" savó maradt a leöntés után.
 A következő lépésként a sűrű szövésű szűrön szétválasztottam őket (leszűrtem).
A töretet egy másik tiszta lábosba tettem (jobb ha nem tapadósat választunk). 
(A savót kihűtöttem és megittuk.) 
Hozzáadtam a vajat, a sót és a szódabikarbónát. 
Közepes hőfokon, állandó kevergetés mellett, ~10 percig főztem, inkább kevesebb. 
Ekkor már nyúlóssá vált, egyben volt a massza, elvált az edény falától.
Egy kerek tepsibe simítottam 1 cm vastagon,  kanállal lenyomkodtam, tömörítettem. 
Amikor kihűlt, sütőpapírra borítottam és felszeleteltem, pont mintha torta lenne. 
Így hagytam tovább szikkadni, közel egy egész napon keresztül 
(20 fok kamrába, ha nem lenne, akkor hűtőbe tettem volna). 
Félidőben megfordítottam, hogy minden oldala szikkadjon.

Későbbiekben becsomagolva a hűtőben tároltam. 

A sütés
Serpenyőben 2-3 ek olajat forrósítottam (tényleg forró, de nem ég!) belefektettem a szobahőmérsékletű
sajt szeleteket. 2-3 perc után megfordítottam (két villa segítségével, vagy fogó).
Egyszerre több szeletet.



Egy-egy paradicsom sütöttem még hozzá és rukkolával tálaltam.
(A paradicsom "Kecskecsöcsű" nevű, vastag húsú fajta.
A rukkola is saját kertből való, évelő, csípősebb, aromásabb, mint "boltban" kapható társai.)







 


2 megjegyzés:

  1. Mági, igazán remek ötleteid vannak! Ezt (is) érdemes lesz utánad csinálni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Marisz kedves! nem fogod megbánni :) köszönöm.
      Szép napot !

      Törlés