2013. augusztus 12., hétfő

Csokoládés céklás sütemény



Ilyenkor a cékla zsenge, amikor beleharapunk szétfröccsen a szánkban. 
Amikor szeljük szétfolyik a leve a vágódeszkán, amikor reszeljük,
még a közeli ablakon is találunk a cseppjeiből.





Eszük nyersen, eszük "éppen párolva", esszük sütve, esszük főve és esszük sülve.
Egy jó süteményben, mint ebben a mostaniban.
A összhatás kedvéért csokoládéval és csipetnyi fűszerkeverékkel egészítettem ki.
A fűszer, csipetnyi vanília, fahéj, szegfűszeg, kardamom egyvelege.





Csokoládés céklás sütemény

Hozzávalók
4 db tojás (mindig házit használok)
70 g + 30 g cukor (v. nádcukor, méz, nyírfacukor)
100 g olvasztott vaj
100 g olvasztott (60 %-os) csokoládé 
200 g finomra reszelt cékla
1 tk sütőpor 
170 g finomliszt (most tönkölybúza)
fűszerek (lásd fenn)
50 g felezett-negyedelt dió





A céklát megtisztítottam és lereszeltem. A diót megtisztítottam és félbe-negyedekbe törtem.
A sütőt 165 fokra légkeverésre bekapcsoltam.
A tojásokat szétválasztottam. A tojások sárgáját a 70 gr cukorral habosra kevertem
("fehéredésig" a házi tojás sosem lesz fehér, sem narancssárga).
A vajat megolvasztottam, majd az apróra tört csokoládét elkevertem benne.
( A vaj csak annyira volt meleg, hogy a beletördelt csokoládé felolvadt benne.)
A cukros tojáshoz adtam kicsi adagonként a vajas csokoládét, (nem volt meleg!) elkevertem,
majd újabb adag, újabb elkeverés.
A tojások fehérjét gondolatnyi sóval félig felvertem (ez azt jelenti nekem, hogy már hab,
de nem kemény), majd hozzáadtam a 30 gr cukrot és most már keményre vertem
(fejjel lefelé borítva a tálból nem esik ki semmi :)
A lisztet a sütőporral elkevertem.
Összeállítottam a süteményt.
A "masszához adtam a cékla felét, a hab felét és a liszt felét, határozott mozdulatokkal összekevertem.
Hozzáadtam a cékla másik felét, elkevertem, hozzáadtam a liszt másik felét, elkevertem,
majd óvatos mozdulatokkal a maradék habot beleforgattam.
Ajándékba kapott papír sütőformákba (17x8x6) simítottam.
(Amennyibe nem lett volna ilyenem, akkor egy hosszú sütőtálat vagy őzgerinc formát (2 db) szokás szerint
kikentem volna vajjal, beszórtam volna liszttel, vagy sütőpapírral béleltem volna.)
25 perc alatt  sültek készre.
Tűpróbával ellenőriztem (egy hústűt beleszúrtam a tészta közepébe:
amikor nem ragad már rá semmi, akkor jó.)*




* Amikor nem írom ide a blogra, csak úgy sütöm, akkor nem így szoktam ellenőrizni hogy megsült-e.
Úgy csinálom, ahogy Édesanyámtól láttam: benyúlok a forró sütőbe csak úgy kézzel,
kesztyű nélkül és megnyomom a tészta (piskóta, más kevert tészta) tetejét.
Amennyiben már jó, akkor visszarugózik, ruganyos, nem marad meg a nyomás.
Ha még nem jó, akkor a sült kéreg (tető) alatt érződik,
hogy még "híg" a tészta. Pici ráhangolódással gyorsan ráérez az ember.




Amennyiben nincsenek ezek a fűszereink kéznél, nem kell elrohanni a boltba,
helyette engedjük meg magunknak, hogy kipróbálunk mást:
fahéjat magában, vagy szegfűszeget, vagy marad csak a vanília,
vagy csipet édeskömény vagy ánizs, vagy szerecsendió.....








 
...ha még Valaki nem látta a filmet (?) kár lenne kihagyni...



13 megjegyzés:

  1. nagyon jó kis recept, ki fogom próbálni :)
    A film szuper, ez a csengőhang a mobilomon ;)

    VálaszTörlés
  2. Nagyszerű recept, teljesen magával ragadott a leírás... A filmet én is szeretem, de még jobban a könyvet, annak mindkét részét. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Zs. teller-cake!
      Köszönöm, igen megtisztelő kedves szavaid.
      Igen a könyvek nagyon jók, de néha olyan jól esik csak bambulni...:)
      Melyik a másik amit olvastál? a Csokoládés barack-ot most sikerült megszereznem (még nem olvastam).
      Ölelés Neked!
      Á.

      Törlés
    2. Van még egy rész, Csokoládécipő a címe, nekem megvan, szívesen elviszem majd, ha szeretnéd :)))
      A süti pedig a "megszokott mágis minőség", egyszerű, mégis meglepő, és csodaszép!

      Törlés
    3. Szia Lillacska!
      Igen szeretném, köszönöm, de tudod ráér, csak akkor, ha maradhat :)
      "mágis" minőség, ó Istenem, alázattal köszönöm...
      ölellek, köszönöm a szerdát <3

      Törlés
    4. én is köszönöm, puszik :)

      Törlés
  3. Volna egy kerdesem: a ceklat nyersen reszeled le? Mert en a gyumolcsfacsarobol visszamarado cekla felhasznalasat keresem :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Betty!
      Igen nyersen reszeltem le, de szerintem az is megfelelő, vagyis a centrifugált céklából visszamaradt.
      Amennyiben ezt a visszamaradt céklát használod fel a süteményhez, akkor gondolj arra, hogy sokkal szárazabb. Lehet, hogy a süteményhez kell egy kis plusz nedvesítés :) tej vagy tejszín vagy víz vagy növényi tej, hogy a sütemény ne legyen száraz....

      Törlés
  4. Ilyenkor én is rendszeresen sütöm, egy évben egyszer. Nekem még kiegészül a fűszer egy csipet őrölt gyömbérrel.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Raven :)
      a gyömbér remek ötlet, csodás lehet.
      Szép napokat!
      Mági

      Törlés
  5. Megcsináltam, szuper..de,a képen száraz süti allagu,enyém nedves es 55perc kellet neki...sok a fojadék gondolom,,,mekkora egy házitojás?? nállam egy 60ml kb. De nagyon jó izü... koszi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nady <3
      Lehetséges a sütési időben eltérés, hisz minden sütő más.
      Viszont az enyém is "nedves" állagú, ha reszelve teszünk bele -mindegy hogy céklát, sárgarépát, cukkinit, almát- akkor sülés után is olyan jó kis szaftos marad.
      Remekül megoldottad :) hogy tovább sütötted.
      Egészségetekre!
      Üdvözlettel,
      Mági

      Törlés