2013. augusztus 4., vasárnap

Fehér tönkölykenyér



 Amikor jó szaftos lecsót (vagy más szaftosat) készítek, 
-amit olyan jól esik kimártogatni-   akkor a Családom, az ilyen kenyeret igényli.




Alaprecept, amit egyszerű elkészíteni. 
Finomra őrölt tönkölybúzalisztből készítem, de a búzalisztből is ugyanígy működik.


 

Fehér tönkölykenyér a lecsóhoz




Hozzávalók
200 gr finomra őrölt tönkölybúzaliszt (finomliszttel helyettesíthető)
25 gr friss élesztő
200 gr víz (langyos)
1 tk méz vagy cukor
+
350 gr finomra őrölt tönkölybúzaliszt (finomliszttel helyettesíthető)
120 gr víz
1 púpos tk só
1 nagy ek olaj (vagy két kisebb)

A keverőtálba szitáltam a 200 gr lisztet, a kezemmel (át)kevergetve megszeretgettem. 
Így egymásra hangolódunk :)
A lisztre öntöttem a vizet, belecsorgattam a mézet és belemorzsoltam az élesztőt. 
Fakanállal összekevertem.
A tálat egy tányérral lefedtem és meleg helyre tettem, hogy felhabosodjon.
(Most nyáron, kiviszem a teraszra, mert a házban sokkal hűvösebb van.)

Hozzáadtam a többi hozzávalót és a keverőgép spiráljával összekevertem.
Pihentettem 15 percet, majd átgyúrtam.
Megformáztam, sütőpapírral borított tepsire ültettem, 
majd nedves konyharuhával letakarva duplájára hagytam kelni. 
(Nem fontos, hogy pont duplája legyen, mert a sütőben a melegítés alatt tovább fog kelni.)
A nem előmelegített (hideg) sütőbe tettem és a sütőt bekapcsoltam 200 fokra. 30 perc alatt megsült.
Ekkor áttettem egy rácsra, lepermeteztem vízzel (virágpermetező) és így hagytam kihűlni.


 


Megjegyzés
Minden sütő más, másképpen süt, nem lehet egy kalap alá venni  a gáz és villanysütőt.
A fent jelzett sütési idő irányadó, mindenkinek a saját tapasztalatát kell megszerezni. 
Legyen résen, legyen jelen amikor süt (főleg amíg kiismeri a sütőjét). 
A péksütemények, kenyerek akkor jók, amikor az aljukat (gyakorlat után akár a tetejüket :) 
megkopogtatva, kongó hanggal válaszolnak.
A hideg sütőben való sütés indítással (kenyér, péksütemény esetén alkalmazom) kapcsolatban az én jó tapasztalataim, már sokak jó tapasztalata megerősíti, sok visszajelzést kaptam. 
Nem mindegy ebben a melegben (meg egyébként sem), hogy mennyi ideig fűt a sütő.
Bár az én kenyereim, péksüteményeim nem nyernének szépségverseny, számos ponton, pontot sem kapnának a "tökéletes kenyér" versenyben, de minden esetben finomak :)









 
 

6 megjegyzés:

  1. Annyira szép, csak nyögök itt a szépség letaglózó, de örömteli érzésétől.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága Éva! olyan sokat gondolok Rád, milyen jó lenne megosztani Veled :)
      Á.

      Törlés
  2. A lecsó kész,kenyeret nem hoznál ?? :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Rebarbara!
      Igen, örömmel viszem/vinném :)

      Törlés
  3. Sok ilyen viszonylag egyszerű kenyérreceptet próbáltam már, elég kevés sikerrel, de ez tökéletes lett. Finom is, szép is. Nagyon nagyon köszönöm neked!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága Boriska!
      Csodás, köszönöm szépen! Veled örülök, hisz nagy dolog ha végre tudunk egy jó alapot, mert ha ráérzünk, akkor nincs megállás, minden kenyerünk finom lesz :)
      Szép napokat!

      Törlés