2013. augusztus 20., kedd

Paprikakrém télire tarósítószer nélkül



Lehet natúr, ízesítés nélkül.
Lehet sós, pici sóval.
Lehet picit édes.
Lehet csípős...

Lehet vajas kenyérre kenni.
Lehet ízesíteni vele.
Lehet tálalásnál a tányérra pöttyinteni egy kanállal, mert ízével kiegészíti azt ami még ott van,
 vagy csak színével díszíti (színterápia).





Paprikakrém télire


 


Hozzávalók
piros paprika vegyesen: Kápia, Bácskai, bármilyen fehér húsú, ami piros lett.
ízesítők: só, cukor, chili
+ kicsike hő
sok idő
türelem!

A paprikákat alaposan megmostam. Kettévágtam, majd kivágtam a csumájukat.
A magokat kirázogattam.
Egy nagy fazékba gyűjtöttem.
Amikor már mind ott csücsült a fazékban, akkor lezártam a fazekat a tetővel és odatettem a tűzre.
Nagyon-nagyon lassan! melegítettem, egy óra is eltelt mikorra a tetején lévő paprikák is gyöngyöztek.
Ekkorra már bőven eresztettek levet. Így hagytam továbbra is, amíg teljesen puhák lettek.
Ekkor összeturmixoltam, teljesen krémesre (botmixerrel).
Ízesítettem, "éppen csak" egy kicsike sót tekertem rá. Nem akartam hogy sós legyen,
ennek nem is kell, éppen csak annyira legyen, mint tányéron az étel.

Forrón 2-3 dl-es üvegekbe töltöttem és csavaros kupakkal lezártam.
Száraz dunsztba raktam, majd ott hagytam kihűlni.


 


Megjegyzés
- Aki nem ismeri: a Kápia édes, húsos, a Bácskai csípős paprika.
- Indukciós lapot használtam, végig 400 watton tartottam. Amennyiben nem lenne ilyenem, akkor nagyon pici hőre tettem volna, sőt tettem volna alá "olyan lapot" amely elosztja és visszafogja a hőt.
Lehet hogy ebben az esetben tettem volna alá 1 dl vizet, hogy oda ne kapjon a paprika alja.
- Vastag aljú fazékban készítettem, ez praktikusnak bizonyult. A vékony aljúban könnyen odakapna. 
Az évek során kitapasztaltam melyikben ideális befőzni.
- Nem volt rá szükség, hogy lehúzzam a paprika héját, teljesen krémesre tudtam turmixolni, 
nincsenek benne darabok.
-  Vastag húsú házi paprikákból készítettem. Tudjuk, hogy a minőség befolyásolja az eredményt.
Inkább kevesebbet, de jót!
- 1 kg paprikából is ellehet  készíteni, majd a télen 1x2x kincset lelünk, enni meg mindig van mit.


- Amikor a dunsztból kiszedem, mindig meggyőződöm róla, hogy a kupak HOMORÚ! tehát nem púpos. Enyhe nyomással is "próbálkozom": amennyiben nem tudom megmozdítani, betartottam a higiéniai szabályokat és a megfelelő hőkezelést, akkor minden rendben van, egyszerűen nem tud megromlani.
(Az évek során nekem is volt egy-egy dolog ami megromlott, de bizony ott én követtem el hibát.
 Ember vagyok, belefért :)  
 
 
A Paprika gyógyhatásairól itt olvashatunk:





 



24 megjegyzés:

  1. Hmmm - imádom ezt a színt, ízt, illatot. Én sóval szoktam készíteni, de az más tészta. Szerintem teszek vele is egy próbát!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia :)
      Igen sóval, én is...
      Gyönyörű színek, az biztos, szerintem is.
      Sok sikert!

      Törlés
  2. óó, már megint egy olyan recept, ami pont kellett :) <3

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. kedves Ági,meddig főzted? köszönöm

      Törlés
    2. Kedves Szepniki!
      " Nagyon-nagyon lassan! melegítettem, egy óra is eltelt mikorra a tetején lévő paprikák is gyöngyöztek.
      Ekkorra már bőven eresztettek levet. Így hagytam továbbra is, amíg teljesen puhák lettek.
      Ekkor összeturmixoltam, teljesen krémesre (botmixerrel)."
      Tehát, amíg megpuhultak, utána már nem főztem, hanem összeturmixoltam (persze alatta forró volt az indukciós lap, nem zártam el), majd forrón üvegekbe töltöttem.
      Minden rendben?

      Törlés
    3. :) de aranyos vagy! igen, köszönöm, kb. ma a szilva volt soron, tegnap aszalt pari, és jön egy újabb adag tejkaramellás zabkeksz is, hát így...

      Törlés
    4. Kedves Szepniki, Te sem unatkozol :) mond a Leányod betudod vonni?

      Törlés
    5. :) a kexet biztos eszi majd, sőt ma Anyósom is kap belőle! még kicsi sztem a konyhához. büszke lehetsz a Nagyfiadra, hogy házias, ügyes. (őszintén szólva, ritkán hallom, hogy a fiús anyák így nevelnék a fiaikat, pedig biztos nekik is jobb lenne). <3

      Törlés
    6. :)
      Igen az első 5 és fél évet együtt töltöttük éjjel-nappal :) így nem volt más választása :) bár nem neveltem, hanem látta :) Született csoda, remek ember <3
      Köszönöm.

      Törlés
    7. :(( megforrt, ki kell dobni. olyan rossz érzés. kár érte

      Törlés
    8. jaj, nagyon sajnálom :( tudod esetleg mi lehet az oka?

      Törlés
    9. nem zárt jól az üveg, hányásszaga lett :( férjem próbálta átforralni, de úgy már nem ment :((

      Törlés
    10. Tudom nagy veszteség, mert csalódás, mert számítottál rá, mert dolgoztál vele, de az "jó" hogy megvan az oka. Elég lesz ezt kijavítani...

      Törlés
  3. Kell, hogy legyen ilyenem is! Télen nagyon kell a pirosság! :)

    VálaszTörlés
  4. én imádom a paprikakrémet. Mivel ti is sokat süttök főztök, mit csináltok az elhasznált olajjal? Ma találtam, mindenkinek ajánlom a figyelmébe, itt gyűjtik, és még nyerni is lehet vele megéri

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Orsi szia!
      Mi nagyon kevés olajat használunk, igazából csak fánk sütés idején van "maradék".
      Köszönöm a linket, remélem mások hasznát veszik :)

      Törlés
  5. Ó......... a paprikakrém. Paprikás krumpliba 2-3 evőkanállal. Csodát tesz vele.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Joli, én is pont így lelkesedem érte :)
      Köszönöm.

      Törlés
  6. Van még házi lecsó télire befőtt a receptedből. Most (vagyis majd szezonban) ez következik. Illetve kárpia lekvár. Köszönöm. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Beastie <3
      hát nagyon fogod szeretni, mert Te tudod felhasználni és úgy nagyon nagy érték a kamrában :)
      Lecsó :) nagyon örülök, én is a napokban készítettem belőle.

      Törlés
  7. Vaslábasban? Sütőben? 100 Celsius körül? :) Hmmm? :).... Na jó... Kipróbálom.... Jelzem milyen lett... :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Edit,
      indukciós lapon készítettem, de más megoldást is javasoltam a bejegyzésben.
      Sok sikert!
      Köszönöm :)

      Törlés