2013. augusztus 28., szerda

Tönköly "bagett"



Azért tettem idézőjelbe a bagett-et, mert nem tudom szabad-e bagett-nek nevezni, hisz csak hasonlít rá.
 Vajon minden baguette-re hasonlítót, lehet bagett-nek nevezni?
Na mindegy.


 


Akkor készítettem, amikor  a " Kókuszos csokoládés  tekercs"-et.
Akkor több "rántást" csináltam  -a receptben megadott mennyiség dupláját-,  majd ami maradt a tekercs után, azt megfeleztem. Készítettem vele tönkölykenyeret és ezt a "bagett"-et. 


 


Tönköly "bagett"

Hozzávalók
20 gr friss élesztő
50 gr házi joghurt (jó a bolti is)
350 gr langyos víz
2 tk só
835 gr tönkölyliszt (finomra őrölt, de finomliszttel helyettesíthető)




 A "rántást" a joghurttal, a víz felével és két marék liszttel összekevertem, belemorzsoltam az élesztőt és hagytam, hogy kissé beinduljon/felfusson (kb. 20 perc).
Hozzáadtam a sót és a többi lisztet, a többi vizet (össz. 800 gr) és összeállítottam a tésztát, 
még kevés lisztet vett fel.
A tálban hagytam 15 percet pihenni, majd a munkapulton átgyúrtam a tésztát, cipóvá formáltam, 
letakartam (ráborítottam egy nagy tálat) és hagytam, hogy duplájára keljen. 
4 részre osztottam és egyenként hosszú "bagett" formára alakítottam.
Sütőpapírral borított rácsra raktam egymás mellé, de közöttük megemeltem a sütőpapírt, 
hogy emelkedés közben ne érjenek/ragadjanak egymáshoz.
Hagytam hogy közel duplájára keljenek, majd hideg sütőbe kezdtem el sütni őket.
A sütőt 200 fokra állítottam, 1 dl vizet beöntöttem a sütő aljába. 30 perc alatt sültek ropogósra.
Amikor készen lettek, átraktam egy kosárra és lespricceltem vízzel (virág spriccelővel).




 Megjegyzés

- Közvetlenül a sütőben lévő rácsra tettem a papírt és ezen sütöttem.

- Mindig grammban adom meg a hozzávalókat. 
Ez igen vicces nekem, mert amíg nem írtam blogot mérlegem sem volt. 
Amikor a Fiam készít valamit (Ő is szokott kelt tésztákat, kenyeret, pizza-t, calzone-t, stb.) 
akkor neki fontos, hogy pontosan mondjam meg mennyi "ez meg az" kell hozzá. 
Arra tanítom, hogy lássa/érezze a tésztán, hogy "most jó". 
Ezért kérem kedves olvasóim, hogy mindig úgy kezeljétek a receptjeim, 
hogy akkor nekem pontosan ennyi kellett, ennyit vett fel a tészta. 
Jelen esetben a tapasztalatom alapján, 80 dkg (800 gr) liszttel indítottam a dagasztást, 
majd a dagasztás során még kellett egy kevés 35 gr! 
Tehát ezt adom meg, de 800 gr-nál állj meg kérlek, és próbálj ráérezni kell-e még az a 35 gr. 
Kicsi gyakorlattal már mindenki érezni fogja, 
hogy milyen a "jó tészta". Légy Magadhoz türelmes.

- Minden sütő más, másképpen süt, nem lehet egy kalap alá venni  a gáz és villanysütőt.
A fent jelzett sütési idő irányadó, mindenkinek a saját tapasztalatát kell megszerezni. 
Legyen résen, legyen jelen amikor süt (főleg amíg kiismeri a sütőjét). 
A péksütemények, kenyerek akkor jók, amikor az aljukat (gyakorlat után akár a tetejüket :) 
megkopogtatva, kongó hanggal válaszolnak.
A hideg sütőben való sütés indítással (kenyér, péksütemény esetén alkalmazom) kapcsolatban az én jó tapasztalataim, már sokak jó tapasztalata megerősíti, sok visszajelzést kaptam.

A fotók Naplementekor készültek :)









8 megjegyzés:

  1. annyira szépek!
    nagyon szeretném tudni, hogyan kell bagettet formázni, elmondod?

    puszillak:)

    VálaszTörlés
  2. épp most fogyott el a kenyér, már főzöm is a "rántást" :)
    irtó jól néznek ki a tönköly bagettjeid! szerintem lehet így hívni. ha jól tudom, akkor a bagett fehér kenyér, így a tönköly bagett teljesen helytálló :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Eszter!
      A 2. mondatban linkeltem, hogy mit neveznek bagett-nek, nos végül is megszavaztátok :)
      A lényeg, hogy Mindenkinek sikerüljön kedve szerint :)

      Törlés
  3. Nagyon szépek! Különben meg a Te gyereked, úgy hívod, ahogy szeretnéd - szerintem nagyon találó név a bagett :)

    VálaszTörlés