2013. augusztus 1., csütörtök

Chilis paradicsomlekvár (sós) tartósítószer nélkül



Tavaly felkerült a blogra a paradicsomlé, ahogyan készítem. 
Természetesen tartósítószer nélkül, egyszerűen.  
Szintén írtam az édes paradicsomdzsemről.
 Később pedig a zöldparadicsom lekvárról.

Az idén, egy-két öntetet, szószt, krémet szeretnék megosztani, aminek paradicsom az alapja,
illetve más paradicsomos finomságot.




Elsőként ezt a csípős-chilis paradicsomlekvárt, ami a lekvárok sós változata.
Természetesen tartósítószer nélkül :)





Chilis paradicsomlekvár

Hozzávalók
paradicsom
tengerisó
frissen őrölt bors
friss chili

(Ez most 2 kg paradicsomból -nettó- és 5 db chiliből -a jó fajtából-  :) készült.)

 Egy fazékba vizet forraltam, a paradicsomok tetejét keresztirányban bemetszettem
és egyszerre 5-6 darabot a vízbe dobtam, így 2-3 perc alatt fellazult a héja,
majd szinte egyetlen mozdulattal kibújtattam a paradicsomokat a kabátjukból.
( Vigyázat nagyon forró, a "kesztyűskéz" vagy villa használata megoldást jelenthet.)
 A végüket kimetszettem és néhány darabba vágtam őket.
A legnagyobb szűrőbe (tésztaszűrő) gyűjtöttem, amit egy fazékra illesztettem.
A paradicsomból a lé nagy részét hagytam kicsöpögni (közben néhányszor rá is nyomtam a kezemmel),
ami által lerövidült az így sem kevés főzési idő.
A lét nyersen megittuk, a paradicsomhúst pedig (maggal együtt) oda tettem főni.
A chiliket a száruktól megfosztottam, majd feldaraboltam.
A paradicsomhoz adtam, megszórtam sóval és kevés borsot is tekertem rá.
Lekvár sűrűségűre főztem, előbb ritkán, később igen sűrűn kevergetve.
A forró lekvárt 1 dl-es üvegekbe töltöttem, majd a tökéletesen illeszkedő  kupakkal lezártam,
fejre állítottam őket, majd beraktam a száraz dunsztba, hogy ott hűljenek ki.
Egyáltalán nem fontos dunsztba rakni, elég ha fejtetőre állítva hagyjuk kihűlni.
Viszont mindig ellenőrizzük miután kihűlt, hogy jól zár-e a kupak.
Felbontás után hűtőben tároljuk!
Bizony ez a lekvár nem hipp-hopp készült el, de megérte.....





 Megjegyzés
Érdemes édes fajta paradicsomot választani, inkább olyat, ami húsos és nem léparadicsom.
Amennyiben szükségét érezzük, akkor kevés cukorral harmonizálhatjuk az ízét. 
Az én paradicsomom édes volt, így nem kellett "javítani".
Friss chili helyett, tehetünk szárítottat, ha nincs, vagy nem jutunk hozzá a frisshez.
Természetesen betartottam a tisztaság általam írt szabályait :)




Előkészületek
1) Tisztára mosott üvegek, kupakok.
Szó szerint,  tisztára mosott! nem több és nem kevesebb. 
Tisztára mosott, az én értelmezésemben azt jelenti, hogy ragyog, nincs az üvegen semmi régi/maradék 
(papír sem), teljesen átlátszó, nem foltos/homályos. Ehhez nem kell más, csak áztatás, mosószeres, alapos (akár mechanikus) elmosás, többszörös öblítés, forró folyóvíz alatt, vagy ecetes vízben öblítés és egy fazék forróba mártás, vagy kifőzés, majd fejjel lefelé borítva kiszárítás. 
Az egészet kitehetjük a Napra felhasználásig, egy vékony gézzel, nylonnal letakarva. 
A kupakok nehezebb téma: 
- lehet, hogy jó a régi, de akkor nagyon oda kell figyelni, hogy lekvárra ne kerüljön 
ecetes uborkás kupak, vagy, ami előbb még hagymás csalamádét zárt le.
- veszünk újat, ha kapunk :)
Mindkét esetben alapos elmosás után egy fazék vízben 10-15 percig rotyogtatom, majd egy tiszta konyharuhára borogatom és kiszárítom, vagy a Napra teszem.
 Eleve csak sérülésmentes/hibátlan kupakkal próbálkozzunk, mert a kupak fontos szerepet tölt be
 a tartósítószer mentes befőzésben.
Nem mikrózom, nem sterilizálom.
Egy szó, mint száz: tiszta és kész!

2) A paradicsom
- Amennyiben tehetjük kezeletlen nem permetezett gyümölcsöt főzzünk be, ha a sajátunk, 
akkor könnyebb dolgunk van, ha vesszük, akkor tudom, hogy ez szinte lehetetlen.
(Keressük az idősebbeket a piacon, akiknek nincs sok árujuk. Sok idős ember nem a "meggazdagodás" reményében termel, hanem a megélhetésért. Ők nem biztos, hogy tudnak áldozni permetező szerekre, 
sőt lehet, hogy már nem is akarnak, hisz rájöttek, a vegyszer nem jó dolog és nincs is rá szükség.)
- Csak az egészséges gyümölcsöt tegyük el télire. Ez alatt azt értem, hogy a penészes, rothadásnak indult, nem egészséges, azt nem,  de az ami leesett és megütődött az nem rossz.
- Alaposan, többször cserélt vízben mossuk meg, vagy ha tehetjük folyóvíz alatt. 
(A folyó vizet is felfoghatjuk a mosás után, akinek kertje van az összegyűjtheti és felhasználhatja öntözéshez.)

3) Száraz dunszt
Egy nagy kosarat kibélelek takarókkal, több rétegben, sőt mintha kockát képeznék, 
kispárnákkal körbe rakom.
Beleterítek egy régi abroszt és így sorakoztatom bele a kész forró üvegeket. 
Ráhajtogatom ami kimaradt és a tetejére is kerül párna.
Ebben a fészekben hagyom kihűlni.




Mihez ajánlom fogyasztani?
Mindenhez, amit eltudunk képzelni egy csípős, csodás paradicsomízzel.
Kenhetjük kenyérre vagy tortillára, tehetjük pitába, tálalhatjuk a grillezett, sült zöldségeink mellé,
vagy a hús szeletekhez.




A napokban Lottinál is láttam paradicsomlekvárt :)




10 megjegyzés:

  1. Nagyon jó ez a csípős változat. Paradicsomlevet -ezt anyukám-, lecsót viszont én is szoktam készíteni. De ilyen jó kis ízes lekvárt még nem kóstoltunk!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Piroska, üdvözöllek! köszönöm, hogy itt vagy :)
      Ez a "lekvár" egy nyári, házi paradicsom esszencia :)
      Á.

      Törlés
  2. szia! nekem kis száraz nagyon erős chilim van, abból mennyit ajánlasz? mennyi idő megfőzni? köszönöm :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Szepniki!
      1/2 -1 db-ot 2-3 kg paradicsomhoz, majd megkóstolod és tudsz még hozzáadni, ha erősebben szeretitek.
      Az este készítettem újra, a paradicsomlevét lecsorgattam egy szűrőn (1/2 - 1 óra) a főzéssel meg ennyit spóroltam, így 1 óra alatt a főzés megvolt. Ez vastaghúsú, sűrű paradicsomból volt!

      Törlés
    2. megvan, 3 kis chilivel :) párhuzamosan kechupot is csináltam, mert az is soká tart. férjem szerint még egyszer ennyi kell.

      Törlés
    3. Hát igen, nálunk is ilyesmi volt a reakció :)
      A kechup is csípős, fűszeres?

      Törlés
    4. nem, az édes, amerikai stílusú, és természetesen nem piros :)

      Törlés
  3. Szia! Elkészítettem a receptet, és állagra pont olyan lett, mint a Tiéd :) Egy részét eltettem télire, egy része a hűtőben van, várja a lehetőséget, hogy elfogyassza a család. Nagyon szépen köszönöm a receptet. Néztem a többi receptedet (mivel csak most akadtam ide, ezért még nem mind...), és nagyon tetszenek, biztos ki fogok még próbálni belőle jónéhányat. Üdv: Horváth Eszter

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Eszter!
      Nagyon köszönöm, hogy írtál. Örülök, hogy elkészítetted. Szólj ha bármiben segíthetek :)
      Üdv,
      Á.

      Törlés