2012. október 28., vasárnap

Joghurtos kenyér



Maradt a joghurtból, amikor a joghurtos zsömlét készítettem.
Igaz meg is ehettük volna, de egyet gondoltam, kerüljön az aznapi kenyerünkbe.
 Majd a kenyeret másnap megismételtem, mert Vendéget vártam és tudtam érdekelni fogja:)))

Így is volt, most ezt a bejegyzést Neked ajánlom kedves "R".
Köszönöm, hogy megtehetem:)



... az első képen: a második és az első
a második képen: az első és a második....
Joghurtos kenyér


...az első...

Hozzávalók
550 g finomliszt
350 g rétesliszt
30 g burgonyapehely*
2 tk tengerisó
1 tk méz
170 g joghurt
240-250 g langyos víz
25 g friss élesztő

...az első...
* A burgonyapelyhet kihagyhatod nyugodtan, ha nincs otthon, esetleg ha valamihez pont krumlit főznél, akkor a főzővizével készítheted a kenyeret:)
Ha elhagyod az csak minimálisan befolyásolhatja a folyadék mennyiségét.

A liszteket, a burgonyapelyhet és a sót  a keverőtálba mértem, majd a kezemmel fellazítottam, összekevertem, így levegőt vittem bele és meg is ismerkedtünk:)
A joghurtot összekevertem a langyos vízzel, a mézzel, beletettem a fél élesztőt és krémesre kevertem.
A lisztekre öntöttem a mézes élesztős folyadékot és a keverőgéppel összeállítottam a tésztát.
(Tudod ez nem dagasztógép és nem is kenyérsütő, olyan ami egy átlag háztartásban fellelhető.)
A konyhapultra áttettem a tésztát, a konyhapultra némi lisztet hintettem.
A tésztát átgyúrtam, nem tettem sok ideig, mert vártalak és volt más dolgom.
Éppen csak addig, amíg rugalmas, nem ragacsos, selymes lett a cipóm.
Ekkor alászórtam picinyke lisztet csak egy teáskanálnyit, a tetejét átsimítottam a lisztes kezemmel és leborítottam egy nagyobb méretű tállal, ami teljesen zárt a tészta körül.
Teheted kelesztőtálba, de igazából most fölösleges.
Tettem-vettem, majd 20 perc elteltével kedvesen áthajtogattam a tésztát, kb. így: a cipót felemeltem, megfordítottam a teteje került a pultra, majd magam felé kettéhajtottam, úgy igazítottam hogy a varrat került középre, ekkor elfordítottam, hosszában volt magam előtt varrattal felfelé,  a felső harmadát középre hajtottam kedves nyomással nyomatékosítottam, majd az alsó harmadát ugyan így,
majd megfordítottam és cipónak igazítottam.
Ezt a műveletsort még kétszer megismételtem.
Akkor érkeztél kb., amikor ezek után a szilikon sütőformába helyeztem úgy, hogy a cipót kettéhajtottam a varratot középre igazítottam és lefelé nézett.
A  nem előmelegített sütőbe kb. egy deciliter vizet öntöttem (de az is jó amit említettél, hogy alaposan bespricceled a sütőt).
A tészta tetejét zsilettel bemetszettem (több helyen tedd, jó mélyen) és a kenyeret a sütőbe tettem.
 Becsuktam az ajtót és hagytuk, hogy duplájára keljen.
Sajnos már elmentél mikorra ez megtörtént.
Én egyszerűen bekapcsoltam a sütőt 200 fokra légkeverésre és bent hagytam a kenyeret.
Amikorra a sütő bemelegedett a kenyér is megsült, hagytam még 8-10 percet,
összesen harminc perc volt ez.
Ha bizonytalan vagy a sütőt illetően, akkor ne tedd sütőbe kelesztéshez a kenyeret,
 hanem takard le egy nedves ruhával és a sütőt melegítsd be.
Tudod én azért teszem be a sütőbe, mert ott a zárt tér miatt egyenletesen melegebb van,
míg a konyhában 20 foknál nem igen több.
Sülés közben többször is lepermetezheted vízzel, hogy fényesedjen a felülete (itt még nekem is van mit gyakorolni, de igazából nincs is akkora vágy bennem a fényes kéregre:)
Amikor megsült, a fonott alátétre tettem hogy kihűljön.
Majd még langyosan szeltem belőle, hogy letudjam fotózni.


...a második...
Hát remélem elég részletes voltam, ha nem mond nyugodtam és kiegészítem.
Tudod a kenyér sütése is olyan, mint minden más "a gyakorlat teszi a mestert":-)
Ha a vágy megvan, akkor hamar ráérez az ember
(az Asszony meg hamarabb:)))
A kiflik amiket sütöttél és küldtél róluk fotót csodálatosak, nos nem hiszem, hogy izgulnod kellene:)))
(Sajnos a fotóid nem tudtam ide rakni, ha rájövök hogyan kell akkor megteszem:(

...a másodikból egy falat:)


14 megjegyzés:

  1. Csodás, de aludnod is kellene valamikor!

    VálaszTörlés
  2. ó, még soha nem ajánlottak nekem bejegyzést, nagyon köszönöm, jól esett:)
    csodaszép lett a kenyér, de ezt már akkor tudtam, mert egy álom volt a tésztája!

    azt hiszem én is nekilátok, igazán minden részletre kiterjedő, gondos leírást készítettél, köszi:) majd dokumentálom az eredményt:)

    ja, és VAN burgonyapelyhem is már:))) de milyen jó ötletet írtál arra az esetre, ha valakinek nincs, vagy elfogy!
    R.

    VálaszTörlés
  3. Gyönyörű:) Pont ilyet sütöttem a héten, szinte ugyan ezzekel az arányokkal, kivéve a réteslisztet, mert itt nincs olyan:) A párom kedvence a joghurtos répás. Nem sok kenyeret eszem, de nekem mindegyik kedvencem, mert szeretettek sütöm a családnak:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen-igen szeretettel sütjük:)
      A répás kenyeret beiktatom:) Köszönöm.

      Törlés
  4. Csoda szép lett! Ezt is kifogom próbálni,biztosan nagyon finom.

    VálaszTörlés
  5. Csoda szep !!! Mindent koszonok !

    VálaszTörlés
  6. Csodás a kenyér!
    Ki fogom próbálni!

    VálaszTörlés
  7. Gyönyörű a kenyered.:) Sütni kell!!!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nosza:) Biztosan nagyon finom lesz a Tiéd is:)

      Törlés