2012. október 3., szerda

Créme brulée (Égetett krém)

 
 
 
Kedves "H" aki rendszeresen olvassa a blogom, azzal a megtisztelő kéréssel fordult hozzám:
ajánljak egy jó Créme brulée receptet, pontosabban tudnék-e ajánlani:)
A Créme brulée, egy végtelenül egyszerű desszert, remegős "pudingszerű" krém,
tetején vékony roppanós karamell réteggel.
 
 
 
 
Igen régen készítettem  - és az nem is "saját" recept volt, sőt nem is emlékszem rá -  ,
annak ellenére, hogy mi is nagyon szeretjük.
Így tegnap éjjel Créme brulée recept kutatásba kezdtem, természetesen francia oldalakon.
Igazából csak az érdekelt, hogy milyen arányban használják a két fő alapanyagot a tejszínt és tojássárgáját. Meglepődtem, hogy elég tág határok között: van aki 1 liter tejszínhez 10 tojássárgáját tesz, van aki 1 literhez, 6-ot. Van aki tesz bele egész tojást is és van aki likőrt.
Viszont ez elég is volt ahhoz, hogy kitaláljam, nekünk hogyan felelne meg.
 Nem akartam, hogy túl tojásos legyen, nem szeretem ha dominál a tojásíz.
Ezért úgy döntöttem, hogy első nekifutásra 1dl tejszínhez 1 tojássárgáját teszek és
egy minimalista receptet kovácsolok.
Volt még egy bökkenő  - ami az oka annak is -   hogy ritkán készítek:
nincs olyan csoda fegyverem, azaz lángszóróm.
Így jobb híján a sütő grill funkciójával olvasztottam a cukrot, ami nem lett tökéletes karamell,
de roppanós lett.
 

 
 
Créme brulée
 
 
 
 
 
Hozzávalók
3 személynek 2-2 tálka:)
 
 6 dl habtejszín (30 %-os)
6 db tojássárgája
1/2 rúd vanília, külön a magjai
60 gr cukor
---------------
6 mk cukor

Előkészítettem egy mély tepsit, az aljába két réteg papírtörölközőt terítettem
(lehet konyharuhát is).
Beleraktam 6 db hőálló suflé formát. Ezek egyenként 150 milliliteresek.
A fél vaníliarudat kettévágtam, magjait kikapartam.
A 6 dl tejszínt lábosba öntöttem, beletettem a vanília darabokat és a kikapart magokat.
A tejszínt felforraltam, majd lekapcsoltam a hőt és hagytam "érni" és hűlni 20 percet.  
A sütőt bekapcsoltam*elvileg 165 fokra.
A tojások sárgáját (a fehérjékből gyümölcskenyér lesz) habverővel felhabosítottam, a 60 gr cukorral.
Végül vékony sugárban, lassan! hozzácsorgattam a meleg vaníliás tejszínt
(a vaníliarúd darabot kivettem és megettem:).
A habverő folyamatosan dolgozott (gép nélkül, bizony a kezünknek kell folyamatosan dolgozni).
Mikor elfogyott a tejszín és a tojásoskrém is egyneművé vált, a habot leszedtem (nagyon finom volt, bizony elnyalakodtam, mint gyermekkoromban, igaz akkor a piskótának cukorral kikevert tojássárgáját szerettem, az nem volt tejszínes:) és a híg krémet szétosztottam a tálkákba**.
 
 
 
 
A tepsibe a tálak köré vizet töltöttem, úgy hogy a tálkák feléig érjen.
Betettem a meleg sütőbe*.
* Tudtam, hogy el kell mennem 15 percre. A sütőm biztonságos villanysütő, biztonsági kapcsolókkal, ott lehet hagyni 15 percre, de szeretem szem előtt tartani amit készítek.
 Ezért úgy döntöttem, hogy bár beteszem a sütőbe, de csak 120 fokra
(időkapcsoló bekapcsolva, ha nem érnék haza valami miatt és Nagypapa telefonon elérhető:)
Így "sült" 20 percet, majd amikor megérkeztünk, felvettem a hőt 165 fokra és készre "sütöttem".
Még 15 perc kellett neki.
 
Így csináltam én, de amit javasolnak:
165 fokon tartsuk a sütő hőmérsékletét mindaddig amíg a krémünk
reszketősre/remegősre "sül" ez 35-és 45 perc között lehet.
Persze időben és hőmérsékletben is lehet eltérés, mindenki ismeri a saját sütőjét:)

Amikor kész lett, kivettem a forró tálkákat a forró vízből.
A sütőt grill funkcióra állítottam. A krémeket megszórtam egy-egy mokkáskanál cukorral, beraktam a sütőbe és rágrilleztem a cukrot. Nem lett tökéletes karamell, de roppanósnak sikerült lennie:)
 
 
 
 
(Akinek van fáklyája annak könnyebb dolga van és nyilván gyakorlata is:)
Ha fáklyával olvasztjuk rá a cukrot, akkor tanácsolják előbb kihűteni és fogyasztás előtt
5-10 perccel karamellizálni.)
 
Végül kihűtöttem és hűtőben várt a sorára, vagy is mi vártunk, de nagyon, hogy Mindenki hazaérjen és együtt bekanalazzuk.

**Általában azt javasolják  - és meg is teszik -  hogy a tojásos tejszínt sűrű szitán szűrjük át.
Én ezt nem tettem, mert teljesen csomómentes volt a krémem és a vaníliamagoktól sem akartam megválni, hisz nagyon szeretjük és minket egyáltalán nem zavarnak a fekete pöttyök a kész krémben:)
Ha valakit igen, akkor nyugodtan szűrje át.
 
Megjegyzés
A vaníliástejszín, amikor csorgatjuk a tojáshabhoz, meleg legyen de ne forró.
Vigyázzunk! inkább lasabban, mint hogy összekapja a tojássárgáját:)

 
 
 
Számomra ez volt a legjobb Créme brulée, amit valaha ettem:) Krémes, selymes, remegős:)))
Remélem kedves H.  Neked és családodnak is megfelel.
( Ha mégsem, akkor írj és még ügyeskedünk rajta.)


 
 
 
 

10 megjegyzés:

  1. M. francia képein mindig látom...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ő is szereti?
      Annyira finom (csak kevés), hogy a Férfiak megszavazták újra:)))

      Törlés
  2. Kedves Mági!
    Igazán meghatódtam, hogy ilyen gyorsan utánanéztél a receptnek. Köszönöm szépen. Minden jót, H

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én köszönöm, hidd el az is igazán megható, hogy megtiszteltél e kedves kéréssel.
      Remélem közelebb kerültök az áhitott ízhez/élményhez:)
      Ölellek,

      Törlés
  3. Nem tudom,hogy megjelent-e amit be írtam de ha nem akkor megismétlem! Röviden! Szuper az egész blogod,akár étel,akár szappan,akármi!!!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Vagy Nagyon!!! köszönöm, igazán megtisztelő:)))

      Törlés
  4. Most harmadszor szórakozik velem a Google,de akkor is leírom ismét,még rövidebben,Szuper az egész blogod!!!

    VálaszTörlés
  5. "nincs olyan csoda fegyverem, azaz lángszóróm." ééééés a Férfiaknak nincs forrasztó lámpájuk? Speciel én a fácánt is azzal pörzsöltem a harmadikon és rögtön jeleztem, ha valaha eljutok a creme blureeig, akkor azt is ezzel fogom megpirítani:) (Egyébként sokkal olcsóbb és a palack beszerzése is kevésbé macerás)
    KaszaCsilla

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nincs.
      Szia Csilla <3
      Határtalan a találékonyságod! Gratulálok!

      Törlés