2012. július 24., kedd

Túrós lepény



Édesanyám túrós lepénye, az én tálalásomban, avagy Anyám túrós lepényének alakváltozása.
E havi SAD kiírás szerint "készítsünk régit, tálaljunk újat":)
Latolgatás után végül egy roppant finom tésztájú, házi túróval készült lepényre esett a választásom, amit kerek kapcsos tortaformában sütöttem és készítettem néhányat 1 dl-es szuflé formában,
olyanban amiben a créme brulée-t szoktam.
Csak kevés cukrot tettem bele és gyümölccsel tálaltam.




Túrós lepény




Hozzávalók
Tészta
400 g finomliszt
200 g hideg vaj
100 g porcukor
csipet tengerisó
2 tk (12 g ) foszfátmentes sütőpor
1 db tojás
30 g (3 ek) tejföl
1/2 citrom reszelt héja (kezeletlen)

Töltelék
700 g házi túró
50 g házi vaníliáscukor
1/2 citrom reszelt héja
1/2 rúd vanília magjai
1 db tojás
2 ek búzadara
( Anyám, szinte mindig babapiskótát tett bele: rusztikusra törte a nyújtófával és úgy keverte a túróba.)


Igaz e recept almásról szól, de a tésztája nagyon jó:)
A tésztához a hideg vajat összemorzsoltam a liszttel, porcukorral, sóval, sütőporral.
( Késesgéppel gyorsabb és meg sem puhul a kezünktől. )
Hozzáadtam a citromhéjat, tojást és kevés tejföllel összeállítottam.
Lefedtem egy fóliával és hidegen hagytam, amíg elkészítettem a többi hozzávalót.
A tortaformát és a kis szuflé formákat előkészítettem, a sütőt bekapcsoltam 175 fokra és
elkészítettem a tölteléket.
A túróra reszeltem a citrom héját, belekapartam a vanília magjait, hozzáadtam a cukrot,
búzadarát, tojást és összekevertem.





A konyhapultot letöröltem egy nedves konyharuhával és ráfeszítettem egy darab folpack-ot,
cseppet megszórtam liszttel, tényleg csak cseppet.
A tésztát 3 felé osztottam: kettő kellett a  22 cm-es tortaformához, egyet még tovább
osztottam a kicsiknek.




Az első cipócskát kinyújtottam a fólián ( kb. 3-4 mm vastagságúra ) és ráborítottam a sütőforma alját, enyhén rányomtam és már ki is volt szabva a lepény alja.
Majd ugyan így előkészítettem a 2. cipócskából a pite tetejét.
( Azért nyújtottam fólián, mert a fóliával könnyebb átemelni a vékony tésztát, nem szakad el. )
Az elsőt rátettem a kapcsosforma aljára, rákapcsoltam az oldalát  és rákanalaztam a töltelék 2/3-át.
Beborítottam a kinyújtott/előkészített tésztával, a tetejét megszurkáltam villával  - hogy a gőz eltudjon távozni -  és rögtön be is toltam a sütőbe, sülni.
Elkészítettem a kicsiket: ugyancsak kiszabtam az aljukat és a tetejüket. Beletettem egy-egy tésztát a formába, rá a túrót szétosztottam és beborítottam a kinyújtott lappal.
 Az ő tetejüket is megszurkáltam villával.
Amikor a tortaformás lepény félig megsült (20 perc) beraktam mellé a kicsiket is.
Így egyszerre lettek készen (40 perc), hisz nekik 20 perc is bőven elegendő volt.





10 megjegyzés:

  1. Jaj de szép, hm jó lenne most reggelire egy pohár tejjel:D

    VálaszTörlés
  2. Beájulok ismét a gyönyörű képektől és a bogyós gyümölcs-rengetegtől! :)
    És milyen jó, hogy Anyukád kéziratából is láthattam egy kis ízelítőt, így teljes az egész kép...

    VálaszTörlés
  3. Ismét szívesen olvastalak! Étvágygerjesztőek a képek, nagyon fini lehet! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Éva, nagyon finom:) A tésztát ajánlom más töltelékkel is:)

      Törlés
  4. Nagyikám is hagyott rám egy ilyen csoda füzetet. Csak egy a bibi. Én nem vagyok olyan ügyes, mit ő volt. nekem sose lesz olyan finom. A Te sütid csodálatosnak tűnik.
    Jaj már a sütid gondolata is komoly megkívánással jár együtt.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Édes Györgyi, én sem vagyok olyan ügyes mint az Anyukám:) soha senki nem tud "olyat" mint a Nagymamája, Édesanyja, de vigasztaljon az a tudat, hogy a Te gyermekednek, Te unokádnak csak Te tudsz "olyat" amit Ő nem feled:)
      ( Nem akartam nagyon nagy bölcsességet, de tudod Te, mire gondolok:)

      Törlés
    2. Ó és nagyon köszönöm, hidd el annyira megtisztelő amit írsz a sütimről:)

      Törlés