2018. november 30., péntek

Dél-tiroli spenótos gombóc (vegetáriánus)





Annyira jó, hogy van még friss spenót.
"Szeretem alapanyag" a főzeléken túl esszük nyersen 
(turmix, saláta, salátában, szendvicsbe zárva), teszem levesbe, currybe,
a rétesről, pitékről már nem is beszélve.
Megosztottam már pár ötletem, lásd lent.





Most viszont, a szomszédba mentem egy (találtam többet is) klasszikus receptért:
Dél-tiroli spenótos gombóc.

A népi receptek esetében megszokhattuk, hogy ahány ház, annyi szokás. 
Így van ez most is.
Jó néhány receptet tanulmányoztam, az alapanyagok mennyiségében találunk eltérést,
 illetve a sajtok fajtájában. 
Természetesen a helyi/hegyi sajtokat használják és esetenként kerül bele pár deka túró is.
Barna vajban megforgatva tálalják, kevés reszelt sajttal a tetején.

Mi az a barna vaj vagy barnított vaj?
A franciák Beurre noisette nevezik, azaz mogyoró vajnak, 
mert pirított mogyoró illata és íze fedezhető fel benne 😃.
Általuk vált ismertté a világban, de lám-lám minden népnek megvan a józan esze. 
A gazdálkodó emberek semmit nem dobtak ki, 
amiért megdolgoztak az utolsó cseppjéig hasznosították.
 Azt ették amit termeltek nem hagyták veszni, be kellett osztani, tudni kellett eltartani.
Nem csak Indiában jöttek rá, hogy ha a vajat megtisztítják tovább áll el, 
hanem a magyar Alföldön is pl.  jászvaj. 
Nem csak a franciáknak van barna vajuk, hanem a tiroliaknak is, 
és folytathatná tovább.

A barna vajat úgy tudod elkészíteni, mint a tisztított vajat
csak tovább hagyod, karamellizálod. Itt találod a tisztított vaj leírását.
Most viszont egyszerűbben is elkészítheted: a vajat serpenyőbe teszed és 
-szigorúan felügyelet mellett, hisz könnyen megég- odasütöd.

Mi most sajt helyett szárazon pirított dióval, tökmaggal, 
másnap szezámmaggal szórtuk meg.





Dél-tiroli spenótos gombóc


Hozzávalók
(20 db közepes nagyságú gombóchoz)


500 g friss spenót (vagy fagyasztott leveles)
1 fej hagyma
3 gerezd fokhagyma
30 g vaj
250 g szikkadt kenyér (nálam, mennyei házi kovászos)
250 g meleg tej
frissen őrölt bors
szerecsendió
3 db tojás
150 g liszt
100 g reszelt sajt (ementáli, gauda)
+
100 g vaj vagy 75 g barna vaj
sajt a tetejére
pirított szezámmag (vagy tökmag, dió)


1) A tisztára mosott, lecsepegtetett spenótot egy nagyobb fazékban, 
szárazon (azaz nem tettem alá semmit) nagyon kicsi hőmérsékleten megpároltam. 
Csak annyi ideig még összeesett.
Kihűtöttem, majd lecsepegtettem és tessék-lássék összevágtam.

2) A kenyeret apró kockákra vágtam és leöntöttem a meleg tejjel.





3) A hagymát a 3 dkg vajon megdinszteltem, 
majd beleraktam a préselt fokhagymát és azonnal elzártam a tüzet.
Beleforgattam a spenótot.

4) Mikor minden langyosra hűlt, összeállítottam a gombóctésztát.
Az ázott kenyérhez kevertem a spenótot, hozzáadtam az előzőleg felütött tojásokat, 
a lisztet, fűszereket és belereszeltem a sajtot.
Összekevertem és így hagytam.
Minimum egy órát javasolnak, de ez nekem több volt, 
szóval bátran készítsük elő amikor időnk van rá.





5) Vizet forraltam, tettem bele sót. 
Vizes kézzel megformáltam a gombócokat. 
A gyöngyöző vízben megfőztem, egyszerre a felét. 
Akkor jó, ha a víz feldobja, megfordul magától, majd még 4-5 perc.

6) Közben elkészítettem a barna vajat, picit megsóztam.
A gombócokat megforgattam benne.

*
Másnapra is maradt. Ekkor fotóztam.
Melegítve is tökéletes. A főzővízből eltettem egy keveset.
Ebből tettem alá pár kanálnyit (gombóconként fél kanálnyit).
Lassú tűzön, lefedve melegítettem föl.
A víz teljesen elpárolgott és picit odasütöttem az alját.





*
Inspiráció innen.
*
"Bewusst Tirol" azaz Tudatos Tirol
Összefogtak a helyi séfek és a farmok, a fenti névvel együttműködést kötöttek.
Céljuk, hogy helyi alapanyagokat felhasználva, friss, minőségi fogások kerüljenek az asztalra
és persze, hogy védjék a hazait.

*

Spenótos a blogon

Gombóc, gnocchi
Nyers saláta
Turmix
Péksütemény
Pite
Sült, feltét
Omlett
Főzelék
Rizs
Tészta






Szeretetrehangoltan a Facebookon,

2 megjegyzés:

  1. Kedves Mági! Sajnáloim, hogy a facebook oldaladdal probléma van. Remélem, hamar rendbehozzák az illetékesek. Puszi neked!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága "marisz57" 🌹
      Köszönöm szépen a támogatást!
      Ölelés!

      Törlés