2013. szeptember 12., csütörtök

Karamellizált fűszeres őszibarackdzsem tartósítószer nélkül




Itt már könnyebb dolgom volt a névadással :)


 


Az érett, de még nem túlérett, csak puhább barackokból készítettem.
Csipetnyi "karácsonyi" fűszerkeveréket tettem hozzá, bizony már a karácsonyra gondolva.
Nem mintha siettetni szeretném az időt, dehogyis, nagyon szeretem az őszt, 
így minden pillanatát szeretném megélni, de amikor készítettem ezt, akkor ilyen hangulatom volt.
Alig van különbség az öntet és e között, csak a fűszerben és a főzési időben, 
mondjuk abban jelentős eltérés van.
Ugyanis ezt addig főztem, amíg nem sercegett az alja, állandó keverés mellett még azután is, 
mindaddig amíg a karamelles illat is megjelent a barack és a fűszerek mellett.
Tudni kell hogy összesen 2 db kicsi üvegnyi lett. Nem mindennapos "használatra" készült, 
tényleg különleges alkalomra.




Karamellizált fűszeres őszibarackdzsem

Hozzávalók
őszibarack
3-5 % cukor
"karácsonyi" fűszerkeverék*


A barackok héját lehúztam, apróra daraboltam, majd összekevertem a fűszerrel és kevés cukorral, 
éppen annyival amitől kevés levet eresztet.
Reggelig így hagytam, reggel odatettem főni és állandó jelenlét mellett addig rotyogtattam, 
amíg karamellesre sült.
(Ez ennél a 2 db alig több, mint 2 dl-es üveg mennyiségnél azért nem olyan sok idő, mert igen nagy fazékba tettem. Ahol a fazék alsó mérete a lényeg. Minél nagyobb területen oszlik el a barack és éri hő, 
annál gyorsabban elérjük ezt az állapotot.)
 A forró dzsemet előre odakészített tiszta üvegekbe szedtem, a kupakkal lezártam.
 Száraz dunsztban hagytam kihűlni.




Előkészületek
1) Tisztára mosott üvegek, kupakok.
Szó szerint,  tisztára mosott! nem több és nem kevesebb. 
Tisztára mosott, az én értelmezésemben azt jelenti, hogy ragyog, nincs az üvegen semmi régi/maradék 
(papír sem), teljesen átlátszó, nem foltos/homályos. Ehhez nem kell más, csak áztatás, mosószeres, alapos (akár mechanikus) elmosás, többszörös öblítés, forró folyóvíz alatt, vagy ecetes vízben öblítés és egy fazék forróba mártás, vagy kifőzés, majd fejjel lefelé borítva kiszárítás. 
Az egészet kitehetjük a Napra felhasználásig, egy vékony gézzel, letakarva. 
A kupakok nehezebb téma: 
- lehet, hogy jó a régi, de akkor nagyon oda kell figyelni, hogy lekvárra ne kerüljön 
ecetes uborkás kupak, vagy, ami előbb még hagymás csalamádét zárt le.
- veszünk újat, ha kapunk :)
Mindkét esetben alapos elmosás után egy fazék vízben 10-15 percig rotyogtatom, majd egy tiszta konyharuhára borogatom és kiszárítom, vagy a Napra teszem.
 Eleve csak sérülésmentes/hibátlan kupakkal próbálkozzunk, 
mert a kupak fontos szerepet tölt be a tartósítószer nélküli befőzésben.
Nem mikrózom, nem sterilizálom.
Egy szó, mint száz: tiszta és kész!

2) Száraz dunszt
Egy nagy kosarat kibélelek takarókkal, több rétegben, sőt mintha kockát képeznék, 
kispárnákkal körbe rakom.
Beleterítek egy régi abroszt és így sorakoztatom bele a kész forró üvegeket. 
Ráhajtogatom ami kimaradt és a tetejére is kerül párna.
Ebben a fészekben hagyom kihűlni.
Amikor a dunsztból kiszedem, mindig meggyőződöm róla, 
hogy a kupak HOMORÚ! tehát nem púpos.









4 megjegyzés:

  1. de fini lehet! holnap benevezek még egy adag barackra, amíg van. mit teszel a "karácsonyi" keverékbe? nekem is kedvencem az ősz, annyira szép, és energizáló, és kellemes a meleg nyár után.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia :)
      Igen, szeretem ahogy van <3 örülök, hogy Te is.
      Van a sparnak egy premium termékcsaládja, többek között mézeskalács fűszerkeverék.
      (a lazacos doboz előtt: http://www.spar.hu/spar/spar_markatermekek.htm )
      Szeretem, külön-külön pedig nem tudok ennyi finom fűszert összevásárolni.
      Van benne, fahéj, koriander, ánizs, szegfűszeg, szegfűbors, kakaó, csillagánizs, vanília, kardamom, gyömbér, hosszú bors (ez nem is tudom milyen).

      Törlés
  2. Édua :)
    hű érzem az illatát, gratulálok!
    Köszönöm szépen.

    VálaszTörlés
  3. Van egy bevásárló kosár fügem.Holnap elkezdtem a befőtt eltevest! Kösz a receptet! Szerintem a családom kedvence lesz!

    VálaszTörlés