2013. szeptember 11., szerda

Darabos őszibaracköntet tartósítószer nélkül



Azt hiszem a legtöbb nehézséget a konyhában, a névadás jelenti nekem :) 
Persze hangzatos nevet tudok kitalálni, de nem azt szeretnék, 
hanem amiből legjobban kiderül mi rejtőzik mögötte.
Kizárásos alapon, most egy öntet következik, nem lekvár, nem dzsem, nem befőtt és nem kompót.


 


Mindenféle finomságot még finomabbá tesz, amire kívánkozik egy-két kanál gyümölcsíz. 
Pl. puding, tejbegríz, vagy tejberizs, joghurt, joghurthab, panna-cotta, 
vagy egy palacsinta, császármorzsa, aranygaluska koronája lehet.


 


Darabos őszibaracköntet

Hozzávalók
őszibarack
3-5 % cukor
vaníliarúd és magjai
kevés friss citromlé




Az érett, de nem túlérett  őszibarackot megtisztítottam, apró kockákra vágtam és egy lábasba raktam.
 Megszórtam a cukorral, belekapartam a vanília magjait és a rudat is beledobtam.
 Rácsorgattam a citromlevet. Megkevertem és pár órát így hagytam, hogy levet eresszen. 
(Kis túlzással este ezzel zártam a napot és reggel ezzel kezdtem, tehát kb. 8-10 óra.)
Tehát, amikor már volt leve, akkor odatettem a tűzre és felforraltam. Ez ugye pár perc. 
Nem hagytam, hogy szétfőjön, csak az volt a célom, hogy forró legyen. 
Közben az üvegeket, kupakokat odakészítettem és a dunszt is akcióra készen várt.
A vaníliarudat kivettem, a  forró szaftos barackot az üvegekbe raktam, a kupakokat rácsavartam. 
1-2 percre fejtetőre állítottam, hogy meggyőződjek róla,  tényleg tökéletesen zár, 
majd visszafordítva a száraz dunsztba tettem, hogy ott hűljön ki.




Előkészületek
1) Tisztára mosott üvegek, kupakok.
Szó szerint,  tisztára mosott! nem több és nem kevesebb. 
Tisztára mosott, az én értelmezésemben azt jelenti, hogy ragyog, nincs az üvegen semmi régi/maradék 
(papír sem), teljesen átlátszó, nem foltos/homályos. Ehhez nem kell más, csak áztatás, mosószeres, alapos (akár mechanikus) elmosás, többszörös öblítés, forró folyóvíz alatt, vagy ecetes vízben öblítés és egy fazék forróba mártás, vagy kifőzés, majd fejjel lefelé borítva kiszárítás. 
Az egészet kitehetjük a Napra felhasználásig, egy vékony gézzel, nylonnal letakarva. 
A kupakok nehezebb téma: 
- lehet, hogy jó a régi, de akkor nagyon oda kell figyelni, hogy lekvárra ne kerüljön 
ecetes uborkás kupak, vagy, ami előbb még hagymás csalamádét zárt le.
- veszünk újat, ha kapunk :)
Mindkét esetben alapos elmosás után egy fazék vízben 10-15 percig rotyogtatom, majd egy tiszta konyharuhára borogatom és kiszárítom, vagy a Napra teszem.
 Eleve csak sérülésmentes/hibátlan kupakkal próbálkozzunk, mert a kupak fontos szerepet tölt be
 a tartósítószer mentes befőzésben.
Nem mikrózom, nem sterilizálom.
Egy szó, mint száz: tiszta és kész!

2) Száraz dunszt
Egy nagy kosarat kibélelek takarókkal, több rétegben, sőt mintha kockát képeznék, 
kispárnákkal körbe rakom.
Beleterítek egy régi abroszt és így sorakoztatom bele a kész forró üvegeket. 
Ráhajtogatom ami kimaradt és a tetejére is kerül párna.
Ebben a fészekben hagyom kihűlni.
-Amikor a dunsztból kiszedem, mindig meggyőződöm róla, hogy a kupak HOMORÚ! tehát nem púpos. Enyhe nyomással is "próbálkozom": amennyiben nem tudom megmozdítani, betartottam a higiéniai szabályokat és a megfelelő hőkezelést, akkor minden rendben van, egyszerűen nem tud megromlani.









6 megjegyzés:

  1. Csodás fotók, mint mindig!:) Én ebből az öntetből akár magában is meg tudnék enni egy kis üveggel. :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ági drága, igen meglehet.
      Csak annyi cukrot szórtam rá, hogy egy pici levet eresszen.
      Köszönöm, csodás napot Neked!

      Törlés
  2. Én is főztem ilyet,sárgabarack-őszibarack együtt.Engem a drága összeöntős joghurtok inspiráltak...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Lizi, az is nagyon finom lehet, kár hogy sárgabarack, őszibarack nekünk nem érik egy időben. Megkóstolnám :)
      Igen igazad van, tényleg hasonló az állaga. Akkor jó az öntet név szerinted?

      Törlés
  3. Mennyire visszatükrözik ezek a fotók a nyarat és az őszibarack édességét - csodás! A recept már csak hab a tortán.

    VálaszTörlés