2013. szeptember 14., szombat

Körtekompót télre tartósítószer nélkül



A szomszédban lakik egy cica. 
A hét bizonyos napjain tőlem kapja az elemózsiáját. 
Naponta kétszer felsétálunk a Kutyival és adunk neki enni-inni. 
Jövet menet elhaladunk a most termő körte-, alma-, diófa mellett.
Gyakorta akad egy-egy szem lepottyant gyümölcs. 
Most még az esik le, ami "meggyengült", azaz kukacos :)
Sajnálom a komposztba tenni.
 

 


Készítettem már belőle almaecetet, meg körteecetet, illetve még nem ecet, csak lesz.
 Attól, hogy kukacos nem rossz. Nem romlott, csak kukacos.
Üvegbe is került belőle kompótnak. Jó lesz majd a télen.


 


Körtekompót

Hozzávalók
körte
7 dl-es üvegenként 1 ek cukor
 7 dl-es üvegenként 1 ek friss citromlé
1-2 szelet a kezeletlen citrom héjából

A körtéket megmostam, meghámoztam és apró darabokra vágtam, hogy több férjen az üvegbe.
Az üveget a tenyeremhez ütögettem, hogy tömörítsem a körtefalatokat és még több férjen az üvegbe.
Rámértem a cukrot és a citromlét, rátettem a citromhéj darabkákat.
Az üvegeket felöntöttem vízzel, teljesen teli (-1cm).
Rácsavartam a kupakokat.
Egy fazékba törlőkendőt tettem, ráállítottam a teli üvegeket.
Felöntöttem a fazekat is vízzel az üvegek nyakáig. 
Felforraltam és még forraltam addig, amíg szemmel láthatóan az üvegekben is 
gyöngyözött már a lé (pár perc).
Elzártam a tüzet és így hagytam a kompótokat kihűlni.


Előkészületek
1) Tisztára mosott üvegek, kupakok.
Szó szerint,  tisztára mosott! nem több és nem kevesebb. 
Tisztára mosott, az én értelmezésemben azt jelenti, hogy ragyog, nincs az üvegen semmi régi/maradék 
(papír sem), teljesen átlátszó, nem foltos/homályos. Ehhez nem kell más, csak áztatás, mosószeres, alapos (akár mechanikus) elmosás, többszörös öblítés, forró folyóvíz alatt, vagy ecetes vízben öblítés és egy fazék forróba mártás, vagy kifőzés, majd fejjel lefelé borítva kiszárítás. 
Az egészet kitehetjük a Napra felhasználásig, egy vékony gézzel, letakarva. 
A kupakok nehezebb téma: 
- lehet, hogy jó a régi, de akkor nagyon oda kell figyelni, hogy lekvárra ne kerüljön 
ecetes uborkás kupak, vagy, ami előbb még hagymás csalamádét zárt le.
- veszünk újat, ha kapunk :)
Mindkét esetben alapos elmosás után egy fazék vízben 10-15 percig rotyogtatom, majd egy tiszta konyharuhára borogatom és kiszárítom, vagy a Napra teszem.
 Eleve csak sérülésmentes/hibátlan kupakkal próbálkozzunk, 
mert a kupak fontos szerepet tölt be a tartósítószer nélküli befőzésben.
Nem mikrózom, nem sterilizálom.
Egy szó, mint száz: tiszta és kész!
3) Nedves dunszt
Kellő nagyságú fazekat kibélelek papírral ( újságpapír vagy papírtörölköző ) vagy konyharuhával, 
olyannal amit nem sajnálok. Olyan edényt választok, amiben széltében hosszában elférnek az üvegek.
Magasságra úgy, hogy a fedőt rá tudjam tenni.
Egyforma nagyságú üvegeket választok.
Beleállítom a megtöltött üvegeket, amire már a tetőt is rácsavartam.
A fazekat pont addig töltöm vízzel, mint az üvegekben a folyadék szintje.
Ráteszem a fedőt, felforralom és a még 5-10-15 percig gyöngyöztetem, attól függően mekkora az üveg.
Elzárom a tüzet és így hagyom kihűlni.
Amikor a dunsztból kiszedem, mindig meggyőződöm róla, 
hogy a kupak HOMORÚ! tehát nem púpos.











6 megjegyzés:

  1. Milyen helyes manósipka formája van a körtének!

    VálaszTörlés
  2. Körteecet, hm? :) amúgy képzeld, az alma megpenészedett :( de leszedtem, hagytam és ma férjem injekciós tűvel leszívta a tiszta ecetet az üveg aljáról :D szerinte jó. de mi lehetett a baj? (mert volt egy idő, mikor az almák felúsztak a víz tetejére, és kilógtak, ekkor történt a baj)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hahó, segíts légyszi mert így nem vágok bele :I köszi!

      Törlés
    2. Szia Szepniki :)
      ha jó az ecet, akkor nincs gond....igen csak az lehetett, hogy kilógtak :)
      Hidd el a Férjednek, hogy jó.
      Nekem a paradicsomecet lett csupa fehér penészes, de az ecet jó, hát gond nincs, gyűjtöm tovább a tapasztalatot.
      A 2. írásod nem értem...mibe nem vágsz bele? írok levelet és hívj ha sürgős :)

      Törlés
    3. a körteecetre gondoltam, de nem sürgős, köszi :)hogy lehet elérni h ne penészedjen be?

      Törlés
    4. Mozgatással, napi figyelem és naponta nyomd a víz alá/lé alá a kilógókat :)

      Törlés