2012. szeptember 17., hétfő

Vaníliás zöld paradicsomlekvár tartósítószer nélkül




Mi legyen a zöld paradicsomból?
Például, ez a finom lekvár, minimális édesítéssel és vaníliamagokkal.






Sültek mellé ideális, legyen az zöldség vagy egy szelet hús.

Vannak Barátaim, ahol a ház Asszonya,
a kapott zöld paradicsomlekvárt eldugta a kamra rejtett zugába,
 csak a húsvéti sonkához tálalta. Ők ahhoz szeretik.




Vaníliás zöld paradicsomlekvár


Hozzávalók
2,5 kg még zöld paradicsom
35 dkg cukor (lehet Xukor)
1 citrom leve
1 rúd vanília magjai
1/2 mk tengerisó


A zöld paradicsomot megtisztítottam a zöld végét kivágtam és négybe-ötbe daraboltam.
 Aláöntöttem 1/2 dl vizet és feltettem főni.
(Csak annyi kell, hogy nedves legyen a fazék alja, hisz nagyon gyorsan levet ereszt a hő hatására.)
Amikor az összes levet eresztett (kb 1/4 óra), botmixerrel összeturmixoltam.
Hozzáadtam a citrom levét, a vanília magjait és a rudat is beletettem.
Hozzáadtam a cukrot és gyakorta kevergetve 1 órán át főztem.
Nem akartam túl sűrűre, csak annyira hogy egy kanálkával lehessen csorgatni.




Még egyszer turmixoltam, hogy teljesen krémes legyen.
Forrón (tiszta:) üvegekbe töltöttem, fejre borítottam amíg mindegyikkel kész lettem,
majd száraz dunsztba raktam, ahol persze most is volt más társasága
(paradicsom ivólé és paradicsom sűrítmény).

Száraz dunszt
Egy nagy kosarat kibélelek takarókkal, több rétegben, kispárnákkal körbe rakom.
Beleterítek egy régi abroszt és így sorakoztatom bele a kész forró üvegeket.
Ráhajtogatom ami kimaradt és a tetejére is kerül párna.
Plusz ráterítek egy takarót.
Ebben a fészekben hagyom kihűlni, ez akár két nap is lehet:)




Finom krémes, különleges, talán picit citrusos ízű, a vanília magoktól pedig... hát tudjuk
a vanília mindennek az "ékszere":)


Megjegyzés

- Azokat a paradicsomokat használtam fel ami már "pirkad", 
a teljesen haragos zöldnek adtam még időt.
- Természetesen ez sem igényel tartósítószert, köszöni nem kér, viszont ha felbontottam akkor hűtőben tárolom. 2 dl-es üvegekbe töltöttem, így általában elfogy felbontás után.


További ötletek zöld paradicsomból, a következő bejegyzésben :)))


Figyelem!

A zöld paradicsomot a benne található szolanin és tomatin alkaloidok miatt nem ajánlott fogyasztani.
A szolanin és tomatin az érés során csökken a paradicsomban,
illetve a sütés, főzés és ecet hatására is.
Sajnos, minden szempontból megbízható, hiteles nyilvántartás a mérgező növényekről nincs,
illetve az információk folyamatosan változnak.
(Lásd, az egymásnak teljesen ellentmondó kutatói eredményeket.)
A toxicitás pontatlan és egyénileg változó...
A népi konyhában  -számos nemzet konyhájában megtalálható- hagyománya van a zöld
(még nem teljesen érett) paradicsom fogyasztásának.
Készül belőle lekvár, szósz, savanyúság, csatni, találkozunk vele fűszerként és igen, sütik is.
Olyan ez, mint bármi más, az egyiknek jó, a másiknak nem.
Bizony, a paradicsom is egy megosztó növény.
Nagyon fontos, hogy mindenki saját felelősségére, a saját igényeihez alakítsa  a
táplálkozását.







11 megjegyzés:

  1. Nagyon jol nez ki, nem is halotam meg iljen lekvar-rol, gratulalok !

    VálaszTörlés
  2. Őrület , tetszik nagyon. Nálunk kápai lekvár aratta az elismeréseket :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Megnéztem a fantasztikus lekvárod, remek darab!!!
      Köszönöm.

      Törlés
  3. Micsoda ötlet!!!!! Nagyon kreatív vagy!!!! Én ecetesen, télire savanyúságnak eltéve imádom, vagy paradicsomsalátának sok hagymakarikával, ecetes cukros lében, mint nyáron a pirosat. De ez a lekvár ötlet szenzációs, ugyanannyira, mint a cukkini citrommal lekvárként megfőzve, az is meg ez is szuper ötlet:-)))))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Anikó:))) Jön még a csalamádéban.

      Törlés
  4. Kedves Ági!

    Egyre tisztábban látom, te egyenes összeköttetésben vagy a Teremtővel.
    Zöld paradicsom vaníliával? Ez valami mennyei lehet. És egyáltalán, és általában véve, amit csinálsz az egyszerűen mennyei. Nagyon köszönöm, hogy mindezeket megosztod velünk!

    Áldás és szeretet kísérjen tovább, éppen úgy mint eddig!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. György <3 tisztán látni is tudni kell :)
      Köszönöm, az Ég áldjon!

      Törlés
  5. Miért kell kivágni a "zöld végét"?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem kell, csak kivágtam...
      mert pl. rostosabb :)

      Törlés
  6. Ma készítettem én is , remélem fincsi lesz !

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Éva Pászliné :)
      Egészségedre!
      Üdv,
      Mági

      Törlés