2013. január 10., csütörtök

Citrusos-mákos fonat (kalács)



Karácsony alig múlt el, lehet, hogy sokan mákosat látni sem kívánnak, nem úgy mi, hisz a mák roppant egészséges gyógyító növény, ezért is kívánatos heti rendszerességgel beiktatni az étrendünkbe.
 Régóta szemezek ezzel a formázási móddal, így amikor megláttam Hajni gyönyörű kalácsát, 
tudtam, hogy már sokáig nem halogatom :)


 


Nagyon picit változtattam  a recepten, igazából csak az én adottságaimhoz igazítottam.
Szárított helyett, friss élesztőt használtam, illetve nekem több tejet vett fel. 
A tölteléknél jelentősebben eltértem. Narancs dzsemmel kentem meg a tésztát, mert abból volt kevés a bontott üvegben, illetve egy egész kezeletlen citrom héját reszeltem bele, mert szeretjük.
Hajni receptje itt található.

Citrusos mákos fonat


A formázás, lehetett volna picit szorosabb, de így meg több volt a "sült"...

Hozzávalók
Tészta
250 g liszt
pici tengerisó
2 ek méz
1 nagy tojás
40 g puha vaj
15 g friss élesztő
100 g langyos tej
------------
Töltelék
 90 g darált mák (lehet száz de nekem csak ennyi volt kéznél)
90 g forró tej (ha 100 g a mák, 100 g  a tej)
90 g kristálycukor
1 egész citrom (kezeletlen) reszelt héja
40 g vaj
+
50-60 g (néhány ek) narancsdzsem
------------
Tetejére
1 db tojás

A tésztát elkészítettem: a tálba szitáltam a lisztet, sót, hozzáadtam a mézet, közepébe öntöttem a tejet
(előbb 60 gr, majd még 40 gr) és belemorzsoltam az élesztőt, meghintettem (a tálból)
liszttel és megvártam még felfut.
Akkor hozzáadtam az egy tojást és összeállítottam a tésztát (keverőgép/dagasztó spirál).
A puha olvasztott,  nem meleg vajat, evőkanalanként a tésztához adtam és beledolgoztam a géppel.
Szép fényes tészta bucim lett.
Letakartam a tálban és így hagytam 10 percet, majd munkafelületre tettem és megdagasztottam:
 szép, fényes, selymes, nem ragacsos cipót formáltam belőle, kevés liszt hozzáadásával
(1-2 ek összesen).
Folpack fóliával letakartam és 25 fokban hagytam, hogy megkeljen.
Közben elkészítettem a tölteléket.
A mákot a forró tejjel leforráztam, hozzáreszeltem a citrom héját, hozzákevertem a cukrot és
rádobtam a vajat, ami a melegtől szépen elolvadt.
A megkelt tésztát nagy téglalappá nyújtottam a hosszabbik oldala 55 cm volt.
Megkentem a dzsemmel és elosztottam rajta a mákot.
Feltekertem, átraktam sütőpapírra (még nem a tepsire, csak sütőpapírra).
 Egy nagyon éles késsel, kettémetszettem a tekercset, úgy hogy a végén 3 cm nem vágtam át. 
Gyors, határozott mozdulatokkal összefontam a két tészta csíkot. 
Koszorúvá igazítottam és mindenestől áthúztam a tepsire.
Lekentem egy kissé felvert tojással.
Beraktam a hideg* sütőbe, bekapcsoltam 180 fokra és beállítottam az órát 25 percre.




Nagyon finom és nem csak a töltelék miatt, a tészta is kiváló. 
Egy ülésben egy morzsáig elfogyott, ha 3-4 főnél nagyobb társaságnak készítjük, 
akkor akár dupla adaggal ajánlott kezdeni:)
Kb. akkora, mint 1 rúd bejgli.




* Nagyon jó tapasztalataim vannak a hideg sütőben történő sütéssel, 
vagyis amikor a sütőt nem melegítem előre.
Beteszem a tésztát (kelt tésztáknál lehetséges ezzel kísérletezni, de nem mindegyikkel), 
a nem előmelegített sütőbe. 
Amíg a sütő felmelegszik a tészta is kel, illetve meg is sül. Időt és energiát takarítok meg. 
Eddig még egyetlen esetben sem   -amikor e mellett döntöttem-  nem láttam kárát ennek a módszernek. 
Ha valaki bizonytalan akkor ne válassza ezt, hagyja, hogy megkeljen a kívánalmai szerint, 
majd az előmelegített sütőben süsse gyakorlat szerint.


 Mákról, mint gyógynövényről,  már írtam:


Nagyon szép foszlós, finom a tészta






10 megjegyzés:

  1. Ezt a gyönyörűséget én is szeretném elkészíteni, talán hétvégére!:)) Nagyon megenném....kinézete van:))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Akkor hétvégén :) Aránylag gyorsan kész, nem munkás darab, marad idő pihenésre is. (csak tudod, nem nagy adag, mint egy rúd bejgli)
      Ölellek,

      Törlés
  2. Guszta lett nálad is nagyon! Szeretem én is ezt a formázást, annak ellenére,hogy imádom a mákot, ezt még csak fahéjasan,és kakaósan készitettem mindig!:))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A kakaón én is gondolkodtam, de a mákot jobban szeretjük:)
      Igen lehet, hogy Nálad is láttam. Köszönöm.

      Törlés
  3. Nagyon szép lett! Én is próbálkoztam már vele, és ízlett is. Ismét kedvet kaptam. Hétvégén vendégeink jönnek, lehet, hogy kipróbálom a mákos változatot. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Reménykedem, hogy elkészíted, biztos nem fogsz csalódni a mákosban:)
      Köszönöm, ölellek

      Törlés
  4. Nagyon szép lett és hogy milyen finom, azt tudom is:-) már többször készítettem, minden alkalommal pillanatok alatt elfogy.
    Örülök, hogy Nektek is ízlett!:-)
    Ölellek!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen-igen, nagyon finom, köszönöm a receptet :)
      Én is ölellek

      Törlés
  5. Ez az amit elkészítek,ugyan is van még egy csomó mákom,megmaradt karácsonyról,és ez annyira jól néz ki,hogy szinte csalogat!!!!!
    Jaj a pogácsát legalább nekem küld el,szeretném látni a Tiéd!!!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Piroska, igen ez a mákos olyan csalogató, mint a pogácsád :)
      Remélem rá ismersz, mert egy kicsit maszkíroztam tökmaggal :) De annyira jó, hogy majd sütöm tökmag nélkül is. Holnap írom.

      Törlés