2013. január 29., kedd

Könnyű krumplis pogácsa


A közel 100 éves receptes füzetből (amit ezentúl "100 éves receptek"nek fogok nevezni).
Az első részben 3 féle krumplis pogácsa receptet találtam, nem nagy eltérésekkel, mind elfogom készíteni.
Ez az első, van benne lazítószer, ami lehet élesztő vagy sütőpor, a javaslat szerint. 
Én most élesztővel készítettem.

 

A második egy hajtogatott fajta lesz, a harmadikat pedig tea mellé javasolták.
Egyben mind megegyezik,  minimális hozzávalókat tartalmaz.

Ezt a pogácsát tegnap a leves után, "második fogásnak" készítettem. 
Eszembe jutott, hogy Édesanyám heti rendszerességgel készített leves utánra, kelt tésztát.
Odarakta a levest főni, majd vette a dagasztótálat, beleszitálta a lisztet (mindig szitálta! egyrészt akkor
 még zsákban a malomból vette, másrészt a szitálással fel is lazította az összetapadt (por)szemcséket. Belezuttyintotta az addigra felfutott élesztőt (úgy emlékszem ezt is mindig megtette,
mármint felfuttatta az élesztőt) hozzáadta amit még akart, és kb. mikorra a leves megfőtt,
 addigra a "sütemény" is készen volt.

Hát tegnap én is hasonlóan csináltam.
Valóban, amíg a leves főtt a pogácsa is készen lett. 
Nem sok, csak egy tepsivel, kb. 30 db 4 cm átmérőjű kicsi pogácsák. 
(Ha valakinek megtetszik, de nagyobb a Családja, érdemes dupla adaggal kezdeni, 
mert amíg van a kosárban, mindenki kezében ez lesz :)




Könnyű krumplis pogácsa

Hozzávalók
200 g finomliszt
200 g főtt tört krumpli
100 g vaj (lehet zsír)
20 g friss élesztő
50 g sűrű tejföl
50 g krumplilé (vagy langyos víz, vagy az utóbbi kettő helyett lehet tejjel is összeállítani)

Az  krumplilét a tejföllel elkevertem és az élesztőt belemorzsoltam.
 Hagytam hogy felhabosodjon.
A vajat a liszttel, sóval elmorzsoltam, hozzáadtam a éppen langyos áttört krumplit,
 majd a felfutott élesztőt.
Összeállítottam/gyúrtam a tésztát, cipót formáltam belőle és megvártam, amíg beindul a kelés.
Nem vártam meg míg duplájára emelkedik, csak annyit amíg érezhetően, már laza a tészta 
(kb. 1/3-al nagyobb). Bekapcsoltam a sütőt 180 fokra. 
A tésztát ujjnyi vastagra nyújtottam, picit beirdaltam a tetejét, megkentem egy felvert tojásfehérjével 
és 4 cm átmérőjű szaggatóval kiszaggattam
Sütőpapíros tepsire raktam és 20 perc alatt megsütöttem.

Amikor a Férjem az elsőt kóstolta, még forrón, azt kérdezte:
 - nagyon finom, de biztosan megsült? 
ugyanis belül krémesen puha, kívül roppanós, egyszóval: jó, két szóval: nagyon jó :)





18 megjegyzés:

  1. Tudtak nagyanyáink. Az élesztő kapott egy kis cukrot is? Éva

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Éva, nem tettem bele, de nyugodtan :)
      Igen, tudtak, és ma is sokan tudnak, csak mást, máshogyan :) úgy gondoltam ha az ölembe pottyant ez a füzet, és még Édesanyámtól van legalább ennyi, akkor megpróbálok, minél többet, főleg ezeket az egyszerűeket, közkinccsé tenni :)

      Törlés
  2. Itt is nagyon tetszik:) El fogom készíteni mindenképpen, egyszerű recept, tényleg nem kell hozzá sok minden:) Akkor én kapásból dupla adagot fogok készíteni:) Nagyon jól teszed, hogy közzéteszed ezeket a recepteket, így biztosan nem kerülnek feledésbe:) További szép estét:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, már akartam írni Neked ezt a dupla adagot :)
      Köszönöm, Nektek is minden jót :)

      Törlés
  3. tényleg egyszerű, nagyon tetszik, kipróbálom hamarosan :)

    az én apai nagymamám is sokszor sütött krumplis pogácsát, de az nem élesztős lehetett, mert kis laposabb, sűrűbb korongok voltak...hm... most is érzem az ízét:)
    sajnos, őutána nem maradt recept, minden a fejében volt.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Remélem ízleni fog (persze a Nagymama pogácsája, az más kategória:)
      ez is kis lapos, tudod ez sem nő nagyra, hasonlóan a juhtúróshoz.
      (már elkészítettem és meg is írtam a 2. burgonyást:) de az megint más.

      Igen a "nagymama" és "édesanya" ízek és receptek Velük mentek....

      Törlés
  4. Csak annyit akarok mondani!Hogy nem is tudok mit mondani!:):):)

    VálaszTörlés
  5. Ágikám! Megsütöttem. Isteni lett!
    Nagyon köszönöm a receptet!
    <3 :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Mónika!
      Köszönöm, benne voltál Magad :)

      Törlés
  6. Mági, megsütöttem, isteni lett! Köszönöm a receptet!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága Marisz!
      Köszönöm, hogy elkészítetted <3
      Egészségetekre!

      Törlés
  7. életem első pogácsája, kíváncsi vagyok..... :)
    Andi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Andi <3
      én is izgatott :) de bármilyen lesz, készíts még nagyon-nagyon sokat! <3

      Törlés
  8. Mindig kincsekre bukkanok Nálad, bár erre most te hívtad fel a figyelmem. Kint szakad három napja, bent három nagyobb, egészséges gyerek, és egy napok óta lázas Bori. Azt hiszem, szeretni fogják uzsonnára... :-)
    Nagymamám havonta egyszer biztosan sütött hasonló krumplis pogácsát, volt, hogy a lencse-, vagy babfőzelék mellé, kenyér helyett.
    Szeretettel ölellek, Bettus

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága Bettus <3
      Bízom benne, hogy Borinál már minden rendben, a jótékony láz kidolgozta a bacikat...
      Nem lehetett könnyű végig asszisztálni.
      A Nagymamák (meg az Édesanyák is) remekül tudták mivel lesz tele a pocakunk :)

      Törlés
  9. Szia,,,nem sokszor sütõk de ezt kipróbáltam.....csodálatos,amien puha ízletes,,az egészet belehet fejezni,,,nagyon nagyon jó..kõszi
    Old is gold..

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia <3
      Nagyon köszönöm a bizalmat!
      Egészségetekre!
      Üdv,
      Mági

      Törlés