2013. január 13., vasárnap

Békítő kiflik...



...ötórai teához, natúran és csokisan.
Mióta elolvastam Susan Loomis, Ház a Tatin utcán c. könyvét 2004 környékén,
gyakran megsütöm ezt a kiflit. (A recept a könyvben található.)
Roppant könnyű tésztájú, önmagában ízletes, de egy kevés dzsemmel, vagy édes krémmel
(Nutellával is biztos, de azt én nem szoktam venni) még finomabb:)


 


Most a felét még formázás előtt megkentem egy kevés kakaós-édes vajjal. 
Még jobb.




Békítő kiflik

Hozzávalók (32 db 10 cm nagyságú kiflihez)

255 g tej (eredeti, 2 1/2 dl)
120 g vaj
25 g friss élesztő (eredeti, 1 cs szárított)
100 g cukor
620 g finomliszt (eredeti, 62 1/2 dkg)
2 db tojás
1 kk tengerisó

Kakaóshoz
30 g olvasztott vaj
1 nagy púpozott evőkanál kakaópor
30 g porcukor




Felmelegítettem a tejet, majd hozzáadtam a vajat és addig kevertem míg felolvadt.
Langyosra hűtöttem és átöntöttem a keverőtálba.
Belemorzsoltam az élesztőt, hozzáadtam a cukrot és 6 ek (100 g) lisztet.
Egyenletesen elkavartam. 
Bekapcsoltam a keverőgépet és egyenként hozzádolgoztam a tojásokat, 
majd a sót és még 6 ek (100 g) lisztet. 
A dagasztókaros géppel 3 perc alatt összeállítottam a tésztát, 
majd hozzáadtam a maradék lisztet és azt is beledolgoztam. 
A tészta, szép sima lett, de lágy! (nem kell megijedni, ő ilyen, így szeressük, mert meghálálja:)
Letakartam egy vászonnal és pihentettem 15 percet. 
*A könyvben ez itt nem így szerepel, de az a tapasztalatom, hogy ha a kelttésztákat az összeállítás után pihentetjük egy keveset (10-15 perc) akkor sokkal-sokkal szebben és lendületesebben kel a későbbiekben. (Ez nem az idő siettetéséről szól, hanem a minőségről:)
A 15 perc elteltével szépen-kedvesen átdolgoztam a tésztát (nem gyömöszöltem, 
nem nekiestem, hanem lágy határozott mozdulatokkal átdolgoztam/hajtogattam. 
Csak azt tudom javasolni, hogy figyeljünk a tésztára és érzékeljünk rá, hogy "hogyan adja magát".).
Cipót formáztam belőle, duplán (sehol ne érje levegő és ne is fázzon) letakartam a tésztát és 
duplájára kelesztettem (bő 1 óra 23 fokon).
Megliszteztem a munkalapot, előkészítettem, sütőpapírral borítottam 2 tepsit, majd kettéosztottam a tésztát.
Így lett két cipóm.




Egyenként 1/2 cm vastagra nyújtottam, 40 cm átmérőjű körlappá. Mindkét körlapot 4 felé,
majd további 4-4 felé vágtam, tehát összesen 16 cikket vágtam belőle.
A cikkeket a szélesebbik végüknél kezdve feltekertem kifliformájúra és a tepsire sorakoztattam őket.
Az egyik cipót megkentem a kakaós-cukros-vajjal a darabolás, feltekerés előtt.
Ehhez a vajat megolvasztottam, belekevertem a kakaót és a porcukrot.




A tepsiket letakartam vászonnal és meleg helyen duplájára kelesztettem. (Nem kell megkenni semmivel.)
A sütőt előmelegítettem 175 fokra (légkeverés), majd 10-12 perc alatt mosolygósra sütöttem őket.



A kész kifliket még a tepsin, enyhén "behavaztam" kevés porcukorral.










8 megjegyzés:

  1. Hát ezek nagyon gusztusosak!
    Holnap reggelire jó lenne...

    VálaszTörlés
  2. Igyekszem megsütni ezt a finomságot! Úgy gondolom, hogy az unokáim és főleg a lányaim nagyon hálásak lennének érte! A hálájukat úgy fejeznék ki, hogy MIND elfogyasztanák!
    Köszönöm a receptet, a leírást elmentem !

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem ízleni fog Nekik, meg Neked is. Könnyű finomság és azt nem is írtam, hogy magában is finom, nem kell hozzá semmi :)
      Köszönöm :)

      Törlés
  3. Nagyon guszta lett! A könyvet én is nagyon szeretem olvasni! A recepteket meg elkésziteni,szuperek:))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Egyetértünk, szeretem az ilyen hangulatú írásokat, a receptek meg plusz jó :)

      Törlés
  4. Válaszok
    1. De jó :) Mindenki megsüti és akkor béke lesz a világban....

      Törlés