2013. március 3., vasárnap

Diós karamelles szelet



Édesanyámtól származó recept. 
Valamikor sokszor sütötte, később lekörözte a Márvány szelet.
Amikor megtaláltam, tudtam, hogy elfogom készíteni   -bár a Márvány szeletet nagyon szeretem- 
semmiesetre sem feledni való, ez a diós karamelles.


20 óra eltelte után  




Az eredeti leírásban Karamellás szelet néven szerepel, de átneveztem, 
mert szerintem a dió meghatározó szereplő.



 


Az eredeti mennyiséget készítettem, nem nagy adag, a normál tepsi fele nagyságú. 
Lehet, Édesanya rögtön dupla mennyiséget készített (?)
Kerekre szabtam most a lapokat, így ünnepibbé tettem, méltón Édesanyám hagyatékához :)
A tetején lévő bevonatot elhagytam, helyette a karamell krémmel vontam be és 
megszórtam durvára vágott dióval.
A recept hozzávalóinál és leírásánál megadom az eredeti mázat.


Diós karamelles szelet


a fotó akkor készült, amikor elkészült


Hozzávalók

Karamell
300 gr kristálycukor
1 tk ecet (most bodzás-mézes-almaecetet tettem bele)
3 ek víz
250 ml zsíros tej (házi vagy 3,5 %-os)

Tészta
300 gr liszt
1/2 cs foszfátmentes sütőpor (dm/alnatura)
2 ek porcukor (elhagytam, nem tettem bele)
késhegynyi tengerisó
20 gr (csak 2 dkg!) teavaj
a kész karamell 1/3 része
50 gr tej (a leírásban úgy szerepel, hogy annyi tej amennyit felvesz)

Krém
a kész karamell 2/3 része
200 gr teavaj
100 gr darált dió

Máz, az eredeti
2 db tojássárgája
100 gr porcukor
50 gr csokoládé


A karamellt elkészítettem. A kristálycukrot magas falú edénybe tettem. 
Az ecetet összekevertem a vízzel és a cukorra locsoltam. 
Gyenge tűznél, az edényt időnként megmozgatva, hagytam hogy mézszínűre karamellizálódjon a cukor.
Lassan hozzácsorgattam a tejet (hideg), közben mozgattam az edényt. 
Összeforraltam, majd langyosra hűtöttem.

A tésztához kimértem a lisztet elkevertem a sóval és sütőporral, hozzáadtam a vajat és a
 langyos karamell 1/3 részét.
Kevés tejjel összeállítottam a tésztát.
Háromfelé vettem és mindhármat cipóvá formáltam.
Letakartam egy folpack fóliával.
Bemelegítettem a sütőt 180 fokra és a sütőlapra, sütőpapírt tettem.
A cipókat egyenként kerek, vékony (3 mm) lappá nyújtottam és a szélét körbe vágtam.
Egyenként 6-7 perc alatt megsütöttem (világos színűre, nem kell neki sok idő, a legkevésbé se szárítsuk ki).
A kész lapokat egymás tetejére halmoztam/gyűjtöttem.
Közben elkészítettem a krémet:
A karamellt habosra kevertem a vajjal és 3 evőkanálnyi kivételével összekevertem a darált dióval.
 A darált dióból is elvettem 3 evőkanállal.
A krémmel megkentem a lapokat, két rétegben. 
A tetejét a natúr krémmel vontam be (3 ek) és a tetejére szórtam a durvára vágott diót (a 3 ek).
24 óra szükséges neki, hogy megpuhuljon!!!
Ennek elősegítésére az egészet egy nagy fazékkal borítottam le.


az elkészülte utáni fotó


Eredeti máz
A tojássárgákat habosra keverjük a cukorral és a kész sütemény felső lapjára kenjük. A csokoládét gőz felett felolvasztjuk és a tojás bevonatra csorgatjuk.


20 óra elteltével






8 megjegyzés:

  1. Válaszok
    1. Ó, nagyon szeretnélek megkínálni :) Kár, hogy messze vagy.

      Törlés
  2. Nagyon különleges sütemény lehet. Nekem kicsit bonyolultnak hat az elkészítése, de lehet, hogy a karamell miatt, attól mindig félek kicsit. A te általad készítettet megkóstolnám!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Margaretta, én is azt hittem, hogy sok időt vesz igénybe...de nem! Amíg a karamell készült és lehűlt, addig nem volt vele csak pár perc munka. Utána a tésztát összegyúrni és kinyújtani, megint nem sok idő. A mázat meg leegyszerűsítettem. Szóval nem több idő, mint bármi amiket szoktál/szoktam sütni.
      A karamellt, ha így készítem, akkor nincs vele munka, csak figyelni kell. Nem is szabad megkeverni, csak a lábast mozgatni és kicsi lángon készíteni, így egyszerre kezd el az egész karamellizálódni.
      Közben az ebéd is elkészül :)

      Szép délutánt!

      Törlés
  3. Hihetetlen finomnak tűnik! Ünnepi sütinek is remekül beillik. El is mentem Húsvétra! Köszönöm! :-))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon finom, csak jóval előbb kell elkészíteni, hogy legyen ideje megpuhulni. Az említett "márvány szelet" előbb puhul :)
      (kis adag)
      Minden jót!

      Törlés
  4. Nagyon puhának látszik a fotón. Csábító:-)
    A karamellel mindig megjárom, mert bogocskák lesznek benne, ami nem akar sehogy sem elolvadni. Lehet, hogy kavarom attól? Az az érzésem, hogy leég, ha nem kavarok bele:-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hajni, azt javaslom próbáld meg így a karamellt, azaz ne keverd. Ha hozzáteszed az ecet-víz keverékét (arányokról írtam) akkor nem szárad ki a cukor, szép selymesen olvad. Csak picit kell időnként körkörösen megmozgatni az edényt, ha félsz hogy leég, csináld teflonban.
      Sikerül meglátod :) Neked ne sikerülne (?)
      Ölellek,
      Á.

      Még nem volt annyira puha, de nagyon finom.

      Törlés