2014. január 24., péntek

Rozmaringos gyömbéres karfiol, hajdinával. A hajdináról.



Sokszor készítek karfiolos fogásokat, mindig más fűszerrel, amitől a karfiol is mindig más :)
A gyömbér télen naponta terítékre kerül, a rozmaringra meg teljesen rákattantam.
A rozmaringot szeretem egész évben, de azért nem kívánom napi szinten. Most viszont igen :)
Csak úgy nyersen is rágcsálom, de kerül a "főzött-sütött" ételekbe is.




A hajdina is a kedvencek között szerepel, bár ahhoz képest kevésszer jut rá a sor, 
mert annyi finom "kedvenc" gabona, fűféle létezik még. Köles, bulgur, kuszkusz, árpagyöngy, quiona, amarant, tönkölybúza, mindenféle más gabona pelyhesítve. Persze a finomabbnál finomabb rizsek.
Mindennek helyett kell adni, hogy változatosan táplálkozzunk :) szem előtt tartva a bölcs mondást:

"Táplálkozz úgy, hogy ételed legyen a gyógyszered, s a gyógyszered legyen az ételed."

A hajdina (pohánka) méltánytalanul hanyagolt :(  pedig nagyon finom. 
Illatos, fűszeres, kissé dióra hasonlító íze van.
Hajdinalisztből készül a francia Galette Bretone, ami egy "töltött" palacsinta, 
de az oroszok is készítenek belőle palacsintákat, a Blinchiki.
Nem csak köretként használhatjuk, hanem amikor rizst tennénk az ételbe, 
próbálkozhatunk hajdinával, pl. töltelékek, rakott zöldségek és mi is készíthetünk a lisztjéből palacsintát.
A Hajdinát 3x vízben kell készíteni, azaz 1 rész hajdinához, 3 rész vizet adjunk (meg egy picit :).
 Arra figyeljünk vásárláskor, hogy hántolt hajdinát vegyünk *. 

Már a formája is magával ragadó, szerintem szívecske formájú, mégpedig három szívecske. 
(Amint újra veszek, lefotózom főzés előtt, és pótolom a képet.)
A beltartalmi értékével alig van gabona ami versenyre szállhatna. 
A B vitamin család majd minden tagja megtalálható benne. 
Magas az E-vitamin, B1-vitamin, B2-vitamin, P-vitamin, 
Calcium, Kálium, Magnézium, Vas, Réz, Cink tartalma. 
Flavonoidokban gazdag.
Bővelkedik élelmirostokban.
Ezekből következik, hogy érrendszeri, emésztőszervi, daganatos megbetegedések 
megelőzésére ajánlott az étrendbe iktatni.
(Persze ha eszünk hajdinát, az még nem jelenti azt, hogy ezeket e típusú betegségeket 
biztosan elkerüljük, de a székrekedést elkerülésére jó esélyünk van.)
(Forrás, ahol még több információt találhatunk.)




Rozmaringos gyömbéres karfiol, hajdinával

Hozzávalók

Karfiol:
1/2 fej fokhagyma
3-4 cm-es friss gyömbér
ágacska friss rozmaring (vagy szárított)
bors
fűszerpaprika
1 ek sűrű paradicsomkrém
3 db közepes krumpli
1 közepes fej karfiol
3 ek zabpehely (sűríteni)
100 g tejföl
 olaj
víz

Hajdina:
hajdina
víz
kevés olaj

Tálaláshoz
friss rozmaringlevél
tejföl


 


Mindent megtisztítottam. A krumplit apró kockákra vágtam. 
A fokhagymát szeletekre, a gyömbért karikára.
A karfiolt falatnyi rózsákra szedtem, a zsenge leveleit és a zsenge szárát feldaraboltam.


 


Olajat forrósítottam, majd beledobtam a fokhagymát, gyömbért, utána a krumplit és karfiolszár darabokat.
Illatosra  pirítottam, majd rászórtam a zabpelyhet, a fűszereket (fele rozmaring, fele petrezselyem),
kevertem és ráöntöttem 3 dl-nyi vizet.
Beleraktam a karfiolrózsákat, belekevertem a tejfölt és készre főztem.
(Kuktában készítettem, tehát rátettem a fedőt és az órát 7 percre állítottam. 
Az idő leteltével, elzártam a hőt és így hagytam tálalásig. 
Ekkor a karfiolrózsák még roppanósak voltak, de a többi puha. Mi így szeretjük.)

A hajdinával igazán nem volt sok dolgom: vizet forraltam, majd a tasakokat a forró vízbe 
dobtam és 1 tk sót. Mikor a tasakokból kiöntöttem, egy evőkanál olajjal összekevertem.

Tálalás előtt, hozzá kevertem a másik fele  petrezselymet és a friss rozmaringot.
Tejfölt kínáltam még hozzá.


...gyömbér...


* (21-22 éve még csak egy bio bolt volt Budapesten, a Múzeum körúton.
 Itt találkoztam először a hajdinával. 
Semmit sem tudtam róla, de az eladó sem sokat. Persze vettem és meg is főztem.
 Ízlett nekünk, így legközelebb is vettem. A második esetben hántolatlant. Én kis tudatlan.
 Csodálkoztam, hogy többórás főzés után sem lett puha. :)

A hajdinát reform boltokban vagy reform polcokon találjuk.
 Pár hónappal ezelőtt találkoztam a s...ban, ízlésesen csomagolt,
 főzőtasakos gabonákkal (Életfa élelem). Köztük hajdinával.
Ez a típus megkönnyíti a dolgunk, hisz forrásban lévő vízbe dobva 18 perc alatt kész.
 Szerintem egy doboz 2 személynek elegendő.









4 megjegyzés:

  1. Agi, legy a vendegem egy bejegyzes erejeig, ide suss:
    cheffeleseg.blogspot.it - jatek, ismerjuk megy egymast! Noha kicsit ismerlek, es bizonyara mindenki mas is, de hatha ..

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kristina, köszönöm kedves invitálásod :) írtam neked a fb-n.

      Törlés
  2. Ha már itt vagyok Nálad, ide is kell írnom. Ez a recept nagy kedvencem lett. Annyira szeretem a karfiolt (sajnos csak egyedül), hogy bár már sokadjára tapasztaltam, hogy laktató ez az étel és redukálni kellene a rózsák számát...csak nem sikerül, így egy főzés után minimum háromszor élvezhetem a csípős, selymes, fűszeres élményt. Próbáltam rizzsel, kölessel, de csak így a legfinomabb!Hála és köszönet. Cserébe hadd osszam meg Veled a kedvenc indiai blog címét, amit lapozgatni szoktam. vegrecipesofindia.com

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hajni,
      laktató, ez igaz :) Örülök, hogy pont a hajdinával ízlik legjobban (én is így szeretem). A kölessel rétegezve nagyon finom a karfiol, pl. így (de a gabonakolbász cserélhető): http://szeretetrehangoltan.blogspot.hu/2015/11/kolessel-retegezett-karfiol.html

      A linket köszönöm, már rápillantottam, a pinteresten fogom követni :) és persze biztos sokat tanulok az indiai konyháról.

      Szép napokat!
      Mági

      Törlés