2013. december 8., vasárnap

Fűszeres sók



A napokban több órán keresztül csak "füveztem".
A tavasztól kezdve, egész nyáron át gyűjtögetett gyógyfüveim rendezgettem,
jobban mondva "kevergettem". Imádom <3.
Imádok hozzájuk érni, imádom a történetüket, imádom a rezgésüket,
 imádom az illatukat és természetesen az ízüket.
 Készülnek a teakeverékek, készültek fűszerkeverékek, fűszeres sók, készítettem chilis olajat.
Részben magunknak, részben ajándéknak.





Most kétféle sót mutatok, az egyik a rozmaringos, a másik citromos.





A Rozmaringot  (Rosmarinus officinalis) a "tenger harmatjának" is nevezik,
sokan a nyári kert elmaradhatatlan növényének tartják.
Számos változata ismert, a kevésbé fagyérzékenytől kezdve, a teljesen fagytűrő példányokig.
Kertemben az egyenesen növő és a kúszó fajta is megtalálható.
Bár én húsos ételeket csak igen ritkán készítek, a rozmaring nem csak a bárány fűszere.
A zöldségekkel is jó viszonyban van, sőt a gyümölcsökkel is harmonizál, kesernyés, kissé kámforos íze.
Például az egyik kedvencem a rozmaringos sárgabarackdzsem :)

A rozmaringos sót a bárányos és disznós fogásokon túl a krumpli, csicsóka, cékla, sütőtök, 
sárgarépa, petrezselyemgyökér fűszerezésére ajánlom.

A megszárított rozmaring levelet összekeverem a sóval, 
majd felhasználás előtt közvetlenül mozsárban porrá őrlöm.
Így jobban megőrzi aromáját.

A rozmaring nem csak ízesíti az ételeink, hanem megkönnyíti az emésztést.




A citromos sót a kezeletlen, avagy bio citrom héjából készítettem. A héjat a fehér rész nélkül lehántottam (zöldséghámozóval könnyedén lehet), megszárítottam, majd sóval összeőröltem.
Az arány tetszőleges, 10 dkg só, 1-2 db citromhéj ami bevált nekem.
 Az előző években úgyis készítettem, hogy a friss citromhéjat őröltem össze a sóval,
majd utána szárítottam meg. Pillanatnyilag az előbbi a kedvencem :)
 Javaslom, hogy csakis bio citromból készítsünk, a sparban saját termékként rendszeresen lehet kapni.
Ez a citromos só mindenhez jó, amihez só kell és eszünkbe jut a citrom.
Szerintem a halhoz, szárnyashoz biztos, de mindenféle zöldséget megkoronáz, sőt a gyümölcssaláták, gyümölcsöknél is megér egy próbát :) én imádom a citromos sós almát :) Nagyon jó.
 Mellesleg van már a blogon egy bejegyzés, ahol a citrom és a só a fűszereplő:






2 megjegyzés:

  1. Óóóóó! Évekig kísérleteztem,míg találtam télálló rozmaringot.Egyszerűen KELL a kertembe.:)Viszont nem használom annyit,mint lehetne.
    Köszönöm a recepteket!!!
    Rozmaringos sárgabarackdzsem.:) Hmmm.Ki fogom próbálni!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :) köszönöm Mamm :)
      Szerintem ízleni fog Neked, és igen bátrabban kell ezekhez a csodákhoz nyúlnunk :)

      Törlés